Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren proeverij Van Moll

Gestart door Jacques, 06-02-2015 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Vandaag mijn eerste flesje geopend.

Het is een groen Grolsch flesje zonder etiket. Op de dop staat APA. Ik dacht eerlijk gezegd dat het een rauchbier was maar de afkorting op de dop doet anders vermoeden. In de smaak in ieder geval geen rooksmaakjes (maar dat heeft een rookbier dat ik een tijd geleden gebrouwen heb ook niet echt).

De smaak is vrij vlak. Weinig body (geen idee wat het begin SG is). Droog. Weinig bitter en weinig hoparoma voor een APA. Wel lekker dorstlessend.

Brouwers

Citaat van: Jacques op 06-02-2015  23:13 uVandaag mijn eerste flesje geopend.

Het is een groen Grolsch flesje zonder etiket. Op de dop staat APA. Ik dacht eerlijk gezegd dat het een rauchbier was maar de afkorting op de dop doet anders vermoeden. In de smaak in ieder geval geen rooksmaakjes (maar dat heeft een rookbier dat ik een tijd geleden gebrouwen heb ook niet echt).

De smaak is vrij vlak. Weinig body (geen idee wat het begin SG is). Droog. Weinig bitter en weinig hoparoma voor een APA. Wel lekker dorstlessend.
Weet niet waar het vandaan komt dat het rauchbier zou moeten zijn maar het moest toch echt een APA voorstellen :)
Het was mijn verjaardagsbier(pilsvervanger), vandaar de lage bitterheid en het dorstlessende karakter. Helaas was ik iets te snel met de koudhop, of heb iets anders fout gedaan, want het hoparoma is inderdaad wat te beperkt.

In ieder geval moet ik de volgende keer een etiket of het recept toevoegen.
Hier een overzichtje van de bieren die ik bij had.
ruilbieren
afkortingBier naam in untappdRecept
APAMeganesia APAMeganesia APA
MS VVanile melkVanilla Machiato
TTrip(el) to the GalaxyTrip(el) to the Galaxy
TGTrip(el) to the Galaxy^2Trip(el) to the Galaxy^2

ps voor de untappd gebruikers, je kan ze ook inchecken :p

Gisteren de Claes stevig blond geproefd. Had al een paar bier op dus het was misschien niet het beste moment.

geur: licht esterig van het gist
smaak: licht kruidig van het gist, licht moutig, alcohol warmend, 
body: lichte body, ondanks de bijna 8% alcohol dus daarom verraderlijk biertje

William

Saison van Paide inclusief waarschuwing: komt uit de fles.

Vast een gevalletje Belle Saison.

Dop er af, bier blijf netjes in de fles. Dan maar voorzichtig inschenken in een groot Duvel glas. Na een half flesje stroomt het glas over.
Na 15 minuten wachten kan ik proeven...

Uiterlijk: licht blond, tweeschijn, veul schuim
geur: grondig, hoppig, licht fenolig
smaak: zoetig, rins,
mondgevoel: vol en  licht plakkerig maar wel doordrinkbaar
nasmaak: bitter / kruidig

Prima Saison. Het wachten waard.

William

Ik drink de Tripel to the Galaxy^2 van Brouwers

Uiterlijk: zeer licht blond, duidelijke tweeschijn, mooi wit inzakkend schuim
Geur: een mengeling van banaan, mandarijn - gist-esters en hoparoma lijken te vechten om de neus. De hogere alcoholen herken ik niet. Ik vind het mer typische Westmalle esters
Smaak: zoet (esters) voor zo'n hoge vergistingsgraad
Mondgevoel: medium
Nasmaak: klein beetje trekkend-onfris maar niet storend. Verder kruidig, bitterend zoet

Prima tripel. Het hoparoma en het gistprofiel combineren goed al moet je hem denk ik wel koud drinken.

Citaat van: Brouwers op 04-01-2015  16:29 uIk vind het eigenlijk verder wel opmerkelijk dat juist de koudgehopte variant zo ver is doorgegist. Juist deze liet al sinds maandag of dinsdag geen activiteit meer zien. Dit terwijl de standaard nog continue een schuimlaag had gevormd.

Ik denk dat dit komt doordat er bij het koudhoppen ook meer hop-complexen met eiwit neerslaan. Door het lagere eiwitgehalte neemt de gemeten brekingsindex iets af wat leidt tot een lagere Brix-waarde en dus schijnbaar hogere vergistingsgraad.

William

De Dubbel d'Abbaye van Paide

Uiterlijk: donker bruin, helder, moois schuim dat langzaam inzakt
Geur: moutig, karamel, drop, licht esterig, alcholisch
Smaak: zoet, karamel, volle gebrande mouten, licht mout bitter
Mondgevoel: dun en goed doordrinkbaar
Nasmaak: zoet

Lekkere dubbel. Het lijkt wel of hier redelijk wat Abbey mout in is verwerkt. Ik herken veel van de smaak van mijn meeste recente dubbel in dit bier.

Paide

Citaat van: William op 08-02-2015  21:36 uSaison van Paide inclusief waarschuwing: komt uit de fles.
Vast een gevalletje Belle Saison.
...
Prima Saison. Het wachten waard.

Ik had je gewaarschuwd... Inderdaad Belle Saison, dank voor het proeven.

Citaat van: William op 10-02-2015  21:35 uDe Dubbel d'Abbaye van Paide
Lekkere dubbel. Het lijkt wel of hier redelijk wat Abbey mout in is verwerkt. Ik herken veel van de smaak van mijn meeste recente dubbel in dit bier.
Dank je voor de uitgebreide notitie. Het was niet d'Abbaye maar d. Abbaye, ofwel vergist met Danstar Abbaye gist.
Geen Abbey mout, de stort was bijna gelijk aan jouw dubbel, alleen dan zonder choco. Dit was een split batch samen met een deel met de Rochefort gist.

Ik had jouw Rochefort dubbel geproefd naast deze van mij en de verschillen moest ik met een vergrootglas zoeken...
Een korte notitie, vooral gekeken naar het verschil met mijn versie.

Uiterlijk: Gelijke kleur, allebei redelijk schuim, iets meer tweeschijn
Smaak: iets droger, iets zachter. Mijne iets kruidiger
Geur: minder zoetig

Ook een smakelijke dubbel. Leuk om ze zo naast elkaar te proeven.

bolks

De kuit (95) van William.

Schuim kwam enthousiast uit de fles...
Geur: kruidig
Lekker fris goed doordrinkbaar en kruidig bier.
Bleef veel koolzuur in zitten.

bolks

Eiken dubbelstout van Jaques.

Donker goed schuimend bier.
Iets zoete stout.
Kwam de kauwgomballen smaak die ik al een paar keer eerder geproefd heb de de Safbrew Abbey niet tegen...
Eiken smaak kwam er goed uit, maar blijft naar mijn gevoel te lang hangen.

Lekker bier.

Jacques

Citaat van: bolks op 12-02-2015  19:21 uEiken dubbelstout van Jaques.

Donker goed schuimend bier.
Iets zoete stout.
Kwam de kauwgomballen smaak die ik al een paar keer eerder geproefd heb de de Safbrew Abbey niet tegen...
Eiken smaak kwam er goed uit, maar blijft naar mijn gevoel te lang hangen.

Lekker bier.

Bedankt voor het proeven. De bedoeling was iets tussen een dubbel en een stout te brouwen. Dus geen droge stout.

De eikensmaak had van mij er meer in mogen zitten. Zo zie je dat smaken verschillen.

William

Amarillo Rauchbier van Jacques.

Brouwdatum juni 2014
drinktemperatuur: 12°C

uiterlijk: donker blond/orange, tweeschijn, ietwat grof schuim dat snel inzakt, matig koolzuur
geur: rookgeur duidelijk aanwezig. De late hopgiften zijn nog in de verte aanwezig maar worden overstemd door de rooksmaken
smaak: medium zoet, rooksmaak, fruitigheid van de hop, bitterig
mondgevoel: droog, leeg
nasmaak: droog en trekkend door de rooksmaak

Doordrinkbaar rookbier waar helaas het meeste hoppige wel van is verdwenen. Het is nu vooral een wat droog rookbier. Wel een lekker bier.

Hoe combineerde de hop met de rooksmaak toen het bier nog vers was?

Brouwers

Claes stevig blond Citra

Uiterlijk: donker blond, tweeschijn, veel fijn schuim wat lamgzaam in zakt
Geur: Citra komt er duidelijk bovenuit
Smaak: vrij droog en bitter. Redelijk clean eigenlijk voor een blond bier. Citra komt lichtjes terug als ook iets van gist esters maar die laatste zitten ver weg
Nasmaak: droog en bitter en achterin nog wat hopsmaak

Volgens de fles zit er fermentis abbaye in, als dit het gistprofiel is ben ik niet overtuigd. Met sterkere hopsmaken en aroma was het namelijk een prima IPA geweest. Dit is een bier zit overal tussenin qua stijl, waardoor het te weinig overtuigd. Met het bier is niet mis en smaak is prima maar had wel uitgesprokener mogen zijn in of de gist of de hop.

Brouwers

AmCasCit IPA van Heijlegers

Uiterlijk:donker blond, tweeschijn, snel inzakkend schuim
Geur: hoparoma van amarillo (denk ik) nog aanwezig maar mag wat sterker voor een IPA
Smaak: In de smaak komen de hoppen er stuk beter uit met name de amarillo. Verder licht zoetig en iets nootachtigs. Mooie bitterheid die rustig opkomt maar lang blijft hangen
Nasmaak: lekker bittertje, karamel en wat van de hop komt terug

Deze IPA heeft een mooie moutbasis. Hoparoma mag iets sterker aanwezig zijn, maar het resultaat mag er wezen. Resultaat is een mooie IPA die lekker wegdrinkt.

William

Weizen a 4,8% met S-04 vergist door Claes.

uiterlijk: veel schuim, grof, komt uit de fles nog ongeveer 150 ml in het glas - de rest schuimt uit het glas, troebel
geur: gistig, licht fruitig
smaak: zoetig, veel koolzuur, weeïg, verder vrij leeg
nasmaak: waterig / leeg

Niet helemaal een Weizen, eerder een blond tarwebier. Ondanks de restsuikers die de S-04 achterlaat is het toch een leeg bier. Geen brouwfouten maar weinig karakter.

William

De stevige Blonde van Claes, vergist met de Wyeast 1214

uiterlijk: amber, matig en grof schuim, matig koolzuur
geur: neutraal, geen typisch 1214-estergeur
smaak: zoet, vlak, geen bitterheid
nasmaak: leeg

Ik mis in dit bier de alcohol, een gistprofiel maar vooral bitterheid. Het lijkt alsof er geen hop is toegevoegd. Op zich geen fouten in dit bier maar ook dit had wat spannender kunnen zijn.

Kun je eens een recept posten?

Jacques

Citaat van: William op 14-02-2015  16:16 uAmarillo Rauchbier van Jacques.

Brouwdatum juni 2014
drinktemperatuur: 12°C

uiterlijk: donker blond/orange, tweeschijn, ietwat grof schuim dat snel inzakt, matig koolzuur
geur: rookgeur duidelijk aanwezig. De late hopgiften zijn nog in de verte aanwezig maar worden overstemd door de rooksmaken
smaak: medium zoet, rooksmaak, fruitigheid van de hop, bitterig
mondgevoel: droog, leeg
nasmaak: droog en trekkend door de rooksmaak

Doordrinkbaar rookbier waar helaas het meeste hoppige wel van is verdwenen. Het is nu vooral een wat droog rookbier. Wel een lekker bier.

Hoe combineerde de hop met de rooksmaak toen het bier nog vers was?

Bedankt voor het proeven.

Voor mij is de rooksmaak zeer gematigd. Maar ik ben dan ook sterk rokerige bieren gewend via diverse bezoekjes aan Bamberg.

De combinatie Amarillo rookmout vind ik interessant, maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen daarvan gecharmeerd is. Overigens was de vergistingsgraad 77,3%. Qua SVG niet zo droog. Vermoedelijk draagt de rookmout bij aan droge beleving.

Jacques

Mild Smokey Ale van Maarten Heijligger.

Licht amberkleurig
Schuim zakt in tot een dun laagje.
Geur: fruitig, moutig.
Smaak: sterk fruitig, zoetig, esterig, licht rokerig
Mondgevoel: licht samentrekkend maar ook een beetje mondklevend
Nasmaak: fruitig, langzaam wordt het rokerige sterker.

Voor mijn smaak net iets te veel esters. Rokerige had voor mij sterker gemogen. Neemt niet weg dat het een mooi bier is.

bolks

Tripel to Galaxy van Brouwers zojuist geopend.

Redelijk helder bier mooie schuimkraag die snel weg zakt.
Geur iets fruitig...
Smaak: overwegend kauwgomballen zoet en een beetje bitter en champagne achtig droog en toch plakkerig...
Ik en de Galaxy hop niet, dus misschien is dit wat je wilde bereiken Brouwers?

Brouwers

Citaat van: bolks op 16-02-2015  17:44 uTripel to Galaxy van Brouwers zojuist geopend.

Redelijk helder bier mooie schuimkraag die snel weg zakt.
Geur iets fruitig....
Smaak: overwegend kauwgomballen zoet en een beetje bitter en champagne achtig droog en toch plakkerig...
Ik en de Galaxy hop niet, dus misschien is dit wat je wilde bereiken Brouwers?
Galaxy geeft een passievrucht aroma en smaak aan het bier. Doel was om dit subtiel in de tripel te krijgen. De Westmalle gist overheerst, maar ik proef nog wel iets fruitigs/passievrucht erin. Dus hij zit aardig in de richting van het doel.

Brouwers

Quad 101 van William

Donker bruin, ondoorzichtig bier met mooie schuimkraag die snel in zakt. Geen last van colaschuim.
Geur: iets van gist
Smaak: vol, zoetig, whisky, peperig, ethylacetaat, bitter, moutbitter

Had hem wat te koud ingeschonken waardoor hij wat zwaar over we kwam. Na hem wat opgewarmd te hebben komen de mouten wat beter naar boven. Quad is een tikkeltje te zwaar voor mijn doen.

Brouwers

Eiken dubbelstout van Jacques

Bier wilde graag uit de fles, geen spuiter maar het schuim kwam rustig uit de fles omhoog. Verder donker bruin bier. Schuimlaag zakte rustig in.
Geur: eik
Smaak: typische dubbel smaak die wordt afgelost door de donkere mout en uiteindelijk de eik. Persoonlijk wat teveel koolzuur.

De naam zegt eigenlijk alles al, mooie combi van de dubbel, stout en de eiken. Overvloed aan koolzuur is wat minder.

Kan het zijn dat de abbaye iets te ver is doorgegist op de fles of heb je gewoon wat meer bottelsuiker toegevoegd Jacques?

Jacques

Citaat van: Brouwers op 21-02-2015  21:28 uEiken dubbelstout van Jacques

Bier wilde graag uit de fles, geen spuiter maar het schuim kwam rustig uit de fles omhoog. Verder donker bruin bier. Schuimlaag zakte rustig in.
Geur: eik
Smaak: typische dubbel smaak die wordt afgelost door de donkere mout en uiteindelijk de eik. Persoonlijk wat teveel koolzuur.

De naam zegt eigenlijk alles al, mooie combi van de dubbel, stout en de eiken. Overvloed aan koolzuur is wat minder.

Kan het zijn dat de abbaye iets te ver is doorgegist op de fles of heb je gewoon wat meer bottelsuiker toegevoegd Jacques?

Gijs, bedankt voor het proeven.

Bij dit bier heb ik wat meer bottelsuiker gegeven dan ik gewend ben omdat het bier wat langer gestaan had om op die manier wat meer eiksmaak te krijgen. Uit jouw reactie begrijp ik iets te veel. Zelf heb ik het bier een paar weken geleden laatst gedronken. Toen had hij redelijk wat koolzuur maar kwam niet uit de fles.

Vergelijkbare Topics (7)

8402

Reacties: 89
Gelezen: 30338

6753

Reacties: 50
Gelezen: 12956

3810

Gestart door Edgar

Reacties: 2
Gelezen: 2153

25387

Reacties: 0
Gelezen: 2507

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.