Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verschil BrouwHulp/ BrouwVisie volume wort naar gistvat

Gestart door RGeraads, 23-12-2014 08:05 u

Vorige topic - Volgende topic

RGeraads

Beste Oscar/ Adrie en natuurlijk ook overige gebruikers van bovenstaande software,

Tijdens een vergelijkend warenonderzoek (zelfde recept, zelfde instellingen), kwam ik tot de volgende ontdekking. In BrouwHulp stel ik altijd in dat ik 11,6 liter wort wil hebben na het koken. Mijn ketelverlies is bij beide programma's ingesteld op 700 ml. Nu geeft BrouwHulp aan dat er 10,9 liter volume naar mijn gistvat gaat (wat ook logisch zou zijn en overeenkomstig met mijn ervaringen tijdens het brouwen), terwijl BrouwVisie aangeeft dat er 12,3 liter naar het gistvat gaat.

Is dit meer mensen opgevallen en is dit mogelijk een programmeerfout? Graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Raymond

Herman

Misschien is er een plus en min verwisseld? We weten dat dit bij zijn letters nog wel eens gebeurd ;)
10.9 lijkt me juist.

Oscar

In BrouwVisie geef je aan hoeveel je wilt brouwen/gebotteld wilt hebben... en (in ieder geval bij mij) is hoeveelheid brouwen ± gelijk aan hoeveelheid bottelen. Bij het overhevelen verlies je ook bier en bij het bottelen ongetwijfeld ook. Dus om 11,6 liter te bottelen moet je dan 12,3 liter in je gistvat hebben... :) En dat klopt dan volgens jou instellingen.

Het is een ander (en naar mijn idee logischer) uitgangspunt. Je wilt toch weten hoeveel je uiteindelijk in je flesjes hebt, dat brouw je toch (ikke in ieder geval wel). Al moet ik 30 liter in mijn gistvat hebben om 25 liter gebotteld te krijgen. ;-) 

Herman

Er is hier toch sprake van ketelverlies en niet vergistingsverlies of lees ik dat niet goed?

Oscar

Citaat van: Herman op 23-12-2014  22:48 uEr is hier toch sprake van ketelverlies en niet vergistingsverlies of lees ik dat niet goed?

Dat lees je goed. Maar welk vergistingsverlies heeft Raymond ingesteld?  :weetniet: En wat heet Raymond als zijn brouwvolume ingesteld?  Je kunt niet beoordelen op 1 parameter. BrouwVisie rekent met meerdere en rekent net iets anders in dit geval...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.