Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zwarte dop nr. 68

Gestart door Jacques, 30-05-2005 22:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Bij het ONK afgelopen heb qua ruiling goede zaken gedaan. Ik had 10 flessen Extra Strong Bitter meegenomen en ging met 13 flessen naar huis. Theo Verschoor was zo vriendelijk om zich voor mij te ontfermen over de ruiling van de flessen.

Bij de flessen die ik mijn kratje na afloop aantrof zat een ongeëtiketteerde fles met een zwarte dop met daarop een klein stickertje met het nummer 68.
Ik heb dus geen idee van wie dit bier is en wat bedoeld is te brouwen.

Bij het openen kwam het bier de fles uit ondanks de twee dagen rust en plaatsing in een koude koelkast.
Schuim: ongelijkmatig en snel wegtrekkend tot een dun ringetje.
Kleur: amber tot licht bruin.
Helderheid: Troebel. Het bier bevat zwevende deeltjes.
Geur: Zurig, licht fruitig, licht geoxideerd.
Smaak: zuur (ongewenste infectie?), iets of wat scherp, bitterig.
Body: weinig, dun.
Nasmaak: bitter, licht fruitig.

Van wie is dit bier en wat was de bedoeling?

Gelet op de zurige smaak (melkzuur) lijkt er op dat dit bier ongewenst geïnfecteerd is.

Indien dit bier ingezonden is geweest voor het ONK vermoed ik dit bier tussen de 50 en 60 punten gescoord heeft. Het bier scoort slecht qua uiterlijk, body en verhouding zuur en bitter. Toch is de basissmaak niet slecht en een liefhebber van zure bier, zoals ik, kan denk ik dit bier beter waarderen dan de gemiddelde bierdrinker.

Johannes

Jacques,

Mogelijk is dit bier van Henk Elbers, een lid van het Groningsch Biergilde, Henk heeft flesjes bij mij ingeleverd met de batchnummers er nog op en dat zat in de buurt van de 68 voor zover ik mij herinner. Bovendien zijn er bij ons gilde duizenden zwarte doppen in omloop deze zijn opgekocht uit faillissement. Als het bier van Henk is dan is het een Ordinary en Best Bitter

:degroeten:

Johannes

Jacques

Bitter was dit bier inderdaad. Vooral in de nasmaak was het bitter prominent aanwezig. Bij het door jou genoemde biertype hoort geen zure - zurige smaak aanwezig te zijn.

Indien het bier van inderdaad van Henk Elbers is adviseer ik hem te belijken op welke wijze hij infecties buiten de deur kan houden.

Johannes

ah, ik krijg net een mailtje van Henk, hij zit nog maar bij nummer 54  ;)

TVERSCH

Zit nu ook de zwarte dop 68. te proeven, maar kan er niets zuurs in vinden. Ook geen overschuimer, maar wel een lichte tweeschijn met wat zwevende deeltjes.Op de 'zuur'infectie na is de beschrijving van Jaques gelijk.

Een prettig bier om te drinken, zeker de hopsmaak bevalt mij goed.

Theo

Jacques

Ik constateerde een melkzuurinfectie. Deze kan zich ontwikkelen in een afgesloten fles omdat de melkzuurbacterie in tegenstelling tot de azijnzuurbacterie geen zuurstof nodig heeft. Verder is de melkzuurbacterie in staat verder door te gisten dan gist. Hierdoor kun je extra koolzuur krijgen. Als het bier geïnfecteerd is met maar weinig bacteriën kun je 'goede' en 'slechte' flesjes hebben.

Vergelijkbare Topics (2)

2657

Gestart door Hopmans

Reacties: 7
Gelezen: 3074

3592

Reacties: 2
Gelezen: 2458

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.