Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

100 liter stout in Frans eiken vat

Gestart door wilbertd, 15-11-2014 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Met mijn 50 liter pan is het wel even brouwen, maar vandaag dan eindelijk een vat gevuld met een heerlijke stout.
Ik vond de stout zoals hij was al erg lekker (heel vol), maar veel van die smaak ligt achterin de mond.
Ik hoop dat het eiken ook wat smaak voorin de mond geeft, verder verwacht ik uiteraard de bekende vanille terug te vinden.
Het lege vat zelf ruikt in ieder geval al erg lekker. Ik heb goede hoop voor de combinatie van die twee.

Ik zal om de paar weken eens proeven, ik ben erg benieuwd hoe snel een nieuw vat z'n smaak afgeeft.

Hoppenbrouwers

Hoe kom je aan het vat?

Ik denk dat als je het vat niet gebrand/getoast hebt, je een erg tannineuse smaak kan krijgen.

wilbertd

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-11-2014  22:36 uals je het vat niet gebrand/getoast hebt, je een erg tannineuse smaak kan krijgen.
Het vat is licht tot matig gebrand.

jan le mercier

Wilbertd,

Hoe vaak heb je moeten brouwen om het vol ter krijgen? Lagen er lange perioden van rust tussen?

Jan.

jan le mercier

En Wilbertd,

Staat er een waterslot op je vat? Dat kan ik precies niet goed zien.

Zo'n vat van 100 liter... dat is dan toch onmogelijk om dat nog te verzetten? Of heb je een katrol?

Jan.

wilbertd

Dag jan,

Ik heb 4 maal gebrouwen, waarbij ik twee maal de slurrie van de vorige brouw gebruikt heb.
(met voldoende gist kun je iets meer dan 25 liter met een SG van 1080 in twee dagen vergisten).
In die tijd heb ik het vat met water gevuld (om te spoelen), waarbij ik het om de twee dagen ververst heb.

Het was nog even een kunst om de 4 gistvaten over te hevelen naar het houten vat, omdat ik het vat op een hoog houten bok heb staan (en ik geen pomp heb).
Na het vullen van het vat heb ik nog even wat suiker toegevoegd om de zuurstof uit de kopruimte te verdrijven, vandaar het waterslot.

En ik heb geen katrol :)
De bok staat op wieltjes, maar ben het niet van plan eerdaags te gaan verzetten.

wilbertd

Citaat van: wilbertd op 15-11-2014  23:29 uHoe vaak heb je moeten brouwen om het vol ter krijgen? Lagen er lange perioden van rust tussen?

Dus na 4 keer brouwen, 6 dagen in totaal heb ik het vat kunnen vullen.

jan le mercier

Wilbertd,

Ik heb nu vier vaten: 1 van 15 liter, 1 van 20 en 2 van 30.

Ik vind dat de volgende "logische stap" een vat van 50 of 100 liter zou moeten zijn, maar iets daaraan houdt me tegen. Eerst ga ik nog wachten wat de vaten hebben gegeven: en dat duurt voor het oudste nog 69 dagen en voor het jongste nog meer dan 5 maanden (er zit lambiek in en die moet een jaar staan). Maar dan denk ik dus aan een groter vat.

Het probleem is dat je dat zo moeilijk kunt hanteren. 50 kilo plus het vat zelf (ik weet niet hoeveel dat weegt): dat is voor mij al een hele klus.

Hoe lang ga je de stout trouwens op het vat laten?

In jouw land is er de beste stout die ik ooit heb geproefd: de Närke Kaggen Stormaksporter

http://www.ratebeer.com/beer/narke-kaggen-stormaktsporter/58057/

Heb je die al ns gehad?

jan

wilbertd

'Närke Kaggen Stormaksporter', nee die ben ik nog niet tegen gekomen.
Goeie tip Jan, die zal ik eens bestellen bij de 'systembolaget'.

Ik ben direct voor een groot vat gegaan, want we hebben dorst hier :)
En ik was bang dat een klein vat te snel z'n smaak zou afgeven en ik achteraf spijt zou krijgen niet toch een 100 liter vat te hebben gekocht.
Uiteraard is een zo'n vat zodra het vol is niet te tillen, vandaar ook de wielen onder de bok.

Hoelang ik hem laat staan weet ik niet, dit is de eerste keer. Ik neem regelmatig even een monster.

rajd

Citaat van: jan le mercier op 16-11-2014  09:52 uWilbertd,

Ik heb nu vier vaten: 1 van 15 liter, 1 van 20 en 2 van 30.

Even offtopic.. waar haal je dergelijke vaatjes vandaan? Ik heb al een tijdje interesse in bijv. een 15 of 20l vaatje. Liefst gebruikt.

jan le mercier

Wllberdt,

Met stout op zo'n vat heb ik geen ervaring: ik zou niet weten hoe lang dat moet staan.

De närken zul je zeker niet in de systembolaget vinden. Enfin: dat zou me toch heel erg verwonderen.

*

Rajd,

Ik haal mijn tonnen hier in Brecht, maar dat is in Belgie. Voor jou wellicht geen optie. Ik geloof dat er hier op het forum een topic staat over die houten vaten en waar ze te kopen.

Jan.

wilbertd

Citaat van: jan le mercier op 16-11-2014  12:44 uDe närken zul je zeker niet in de systembolaget vinden. Enfin: dat zou me toch heel erg verwonderen.

Volgens mij is het probleem dat hij niet meer gebrouwen wordt, verder kun je alles bij de systembolaget bestellen.
Omdat de staatswinkel het alleenrecht heeft op de verkoop van alcohol boven de 3,5% zijn ze verplicht zo'n beetje alles te bestellen waar naar gevraagd wordt :)

rajd

Citaat van: jan le mercier op 16-11-2014  12:44 uRajd,

Ik haal mijn tonnen hier in Brecht, maar dat is in België. Voor jou wellicht geen optie. Ik geloof dat er hier op het forum een topic staat over die houten vaten en waar ze te kopen.

Jan.

Top, heb je een winkelnaam oid voor me? Is weliswaar anderhalf uur rijden, ik kom echter zo af en toe wel eens in Antwerpen. Lijkt me prima te combineren :). Heb er geenszins haast mee.

jan le mercier

Rajd,

http://www.houtentonnen.be

Let wel: sommige van zijn tonnetjes zijn ingesmeerd met pectine. Die moet je dus niet hebben. Best 'ns bellen: die kerel weet er nogal wat van. Toffe pee.

Ik ben content van zijn tonnen: mààr!!! Ik heb dus nog wel geen bier gebotteld en gedronken.

Jan.

jan le mercier

Wilbertd,

Sorry: ik wist niet dat je daar ook kon bestellen.

Kun je er enkel Zweedse bestellen of ook Amerikaans bier?

Jan.

rajd

Citaat van: jan le mercier op 16-11-2014  22:38 uRajd,

http://www.houtentonnen.be

Let wel: sommige van zijn tonnetjes zijn ingesmeerd met pectine. Die moet je dus niet hebben. Best 'ns bellen: die kerel weet er nogal wat van. Toffe pee.

Ik ben content van zijn tonnen: mààr!!!! ik heb dus nog wel geen bier gebotteld en gedronken.

Jan.

Dank, duidelijk. Je hebt er vast eerder bier uit gedronken dan ik 'm kan bezoeken :)

jan le mercier

Rajd,

Nog 69 dagen eer ik het kan bottelen. Ik heb nog nooit zo lang op iets gewacht.

Jan.

Biermagneet

Citaat van: jan le mercier op 16-11-2014  23:04 uRajd,

Jan.

Geen kinderen dus ? ;)

jan le mercier

wilbertd

Citaat van: jan le mercier op 16-11-2014  22:39 uKun je er enkel Zweedse bestellen of ook Amerikaans bier?
Het grote distributie centrum heeft 23.000 producten op voorraad, dus als je een bier zoekt die op die lijst staat is het sowieso geen probleem. Daarnaast kan je een verzoek indienen en ligt het een beetje aan of een van de importeurs waarmee de systembolaget werkt eraan kan komen (je kan dan echter niet 1 flesje bestellen en komen er wel bijkomende kosten bij).
En indien er meerdere verzoeken voor eenzelfde product zijn kan het worden opgenomen in het inkoop beleid.

rajd

Citaat van: jan le mercier op 16-11-2014  23:04 uRajd,

Jan.

Vervelend he? :-). Heb ook eens een paar maanden gewacht op een biertje (oak aged RIS). Op een gegeven moment maar in een onzichtbare hoek gezet, zodat ik niet telkens mijn geduld op de proef moest stellen bij het zien van de mandfles :)

jan le mercier

Dat is mijn probleem: ik woon hier nogal klein en ik kijk altijd naar die vaten. Noodgedwongen! Ik ben al een  hele poos op zoek naar een ander huis, maar hier in Gent is dat echt niet evident. Dan is het te duur, dan te klein, dan is er geen kelder, dan is het in een slechte buurt... Ik heb ook al overwogen om een brouw-kot te huren. Ergens een garage of een ateliertje of zo... Nu kijk ik godganserdagen op die vaten.

Jan.

Nu nog 67 dagen.

wilbertd

Even een update.
Na een maand even geproefd en het resultaat is zeker daar; de stout heeft een heerlijke geur meegekregen.
Ik proef nog geen tannine smaakje, dus van mij mag hij nog een maandje langer want ik ruik het vat meer dan dat ik hem proef.

broeder Paulus

Zo ik kan begrijpen, dient het eiken vat als nagisting en niet als hoofdgisting. heb ik dit juist begrepen?

wilbertd

Citaat van: broeder Paulus op 28-12-2014  16:00 uZo ik kan begrijpen, dient het eiken vat als nagisting en niet als hoofdgisting. heb ik dit juist begrepen?
Dat klopt, ik denk niet dat het verstandig is het bier op een grote hoeveelheid gist te laten staan.
(Mocht het waterslot op de foto een andere indruk geven: na het vullen van het vat heb ik nog een flinke schep suiker toegevoegd om de het restje zuurstof uit het vat te verdrijven.)

Vergelijkbare Topics (7)

22081

Reacties: 8
Gelezen: 2838

18043

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2407

35433

Reacties: 4
Gelezen: 1329

30246

Reacties: 20
Gelezen: 4913

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.