Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ge-eikel met BrouwVisie en koken

Gestart door Dirtbag, 12-11-2014 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Dirtbag

Ik gebruik BrouwVisie en ben er grotendeels tevreden mee. Ik zit echter altijd te eikelen om de status van een recept voorbij het brouwen te krijgen.

Dit komt denk ik omdat ik de kooktimer niet gebruik. De pc waar ik BrouwVisie op draai heb ik boven staan en ik brouw beneden.

Ik probeer dan na het koken om de kooktimer te bypassen en dus in de vergistingsfase te komen.

Dit is mij vandaag niet helemaal gelukt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/62739269/2014-11-12%2011.16.16.mp4

Ik kan het grootste deel van het recept wel openen. Echter als ik het koken scherm open krijg ik dezelfde error tot in den oneindige.
Dit is tevens een feature request: Gaarne een eenvoudige knop. "Koken gereed en niet zeiken over het veranderen van de kooktijd want ik heb zelf genoeg wekkers en timers staan die wel in de buurt van de brouwplek kunnen komen"

(De tekst van de knop zou eventueel iets ingekort kunnen worden :) )

mvg

db

tdp

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  15:09 uIk gebruik BrouwVisie en ben er grotendeels tevreden mee. Ik zit echter altijd te eikelen om de status van een recept voorbij het brouwen te krijgen.

Dit komt denk ik omdat ik de kooktimer niet gebruik. De pc waar ik BrouwVisie op draai heb ik boven staan en ik brouw beneden.

Ik probeer dan na het koken om de kooktimer te bypassen en dus in de vergistingsfase te komen.

Dit is mij vandaag niet helemaal gelukt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/62739269/2014-11-12%2011.16.16.mp4

Ik kan het grootste deel van het recept wel openen. Echter als ik het koken scherm open krijg ik dezelfde error tot in den oneindige.
Dit is tevens een feature request: Gaarne een eenvoudige knop. "Koken gereed en niet zeiken over het veranderen van de kooktijd want ik heb zelf genoeg wekkers en timers staan die wel in de buurt van de brouwplek kunnen komen"

(de tekst van de knop zou eventueel iets ingekort kunnen worden :) )

mvg

db

Je hebt bij kooktijd 0 minuten staan, wellicht lukt het al als je hier 1 minuut invoert?

Ik voer dit vaak ook na de tijd in, al heb ik de laptop naast de brouwpan staan, maar ik loop hier niet tegenaan. Standaard pak ik 90 min en pas het aan naar het werkelijke aantal minuten.

Groet,
de TDP

Dirtbag

Ik heb op dit moment niet meer de mogelijkheid om daar iets anders in te vullen, zodra ik het tabblad open beginnen de errors te lopen.

Ik heb ook getracht de tijd aan te passen naar de tijd die ik heb gebruikt alleen wil BrouwVisie dan elke keer de huidige tijd invullen en de kooktijd aanpassen naar wat hij denkt.

Dat me dit ene recept nu half naar de bliksem is vind ik nog niet zo erg. Het is meer de lastigheid van het programma dat ik hetzelfde ge-eikel de volgende keer weer zal hebben :)

db

Jacques

Ik gebruik de kooktimer niet en heb daar ook geen problemen mee. Wel geef ik een kooktijd op.

orangeloo

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  15:09 uDe pc waar ik BrouwVisie op draai heb ik boven staan en ik brouw beneden.

Tip van de Dag:
Zet je complete BrouwVisie bestand op een USB-stick dan kan je BrouwVisie zowel op je PC die boven staat als op een laptop, die je mee kan nemen naar je brouwerij, draaien.  :brouwen:

bolks

Bij mij hetzelfde probleem.
Wel jammer, maar als ik het vaak genoeg probeer doet ie het ineens wel: en ik heb geen idee wat er dan anders is...
Zo'n knop: kook voorbij zou wel wat zijn.

Oscar

Citaat van: bolks op 12-11-2014  22:57 uZo'n knop: kook voorbij zou wel wat zijn.

Wat zien jullie niet, wat ik wel zie... :weetniet:

:)  Je moet inderdaad wel een kooktijd instellen... maar die bug had ik al opgelost volgens mij...  :)

Dirtbag

Ik heb net even een testrecept aangemaakt.

Gewoon een stel settings. Ik vul een biertype in, standaard maakt hij er 100% pils van, ik doe wat hop er bij, ik vul een gist in.

Ik kom op het koken tab en de kooktijd loopt meteen al. Echter wil ik invullen dat ik van 13:00 tot 14:00 heb gekookt.

Vul ik dan de aanvangtijd in en 60 minuten en druk ik op stop neemt hij de huidige tijd over, op de vraag of in het recept de kooktijd moet worden aangepast antwoord ik nee, hij neemt dan echter niet de tijd over die ik wil. Als ik op ja druk heb ik opeens een kooktijd van xxx minuten in het recept staan.

Doe ik hier echter helemaal niks dan blijft hij in de stand "brouwen"  staan. Ook al vul ik in dat ik x aantal flesjes heb gevuld hij komt niet voorbij de brouwen status.

De enige manier om dus en de gewenste kooktijd te komen en er voorbij te komen is door precies de juiste tijd terug te rekenen, die bij aanvang in te vullen en dan op het goede moment stop te drukken.  :P

/edit, dit nog even geprobeerd, nope ik krijg hem niet uit de "brouwen" status.

BrouwVisie op een laptop draaien is ook niet praktisch, mijn laptop heeft nog net genoeg accu levensduur om van het ene naar het andere stopcontact te lopen. Als je doorloopt. Buiten dat om valt hij ook vaak genoeg spontaan uit. Het is een oudje zullen we maar zeggen :)

db

orangeloo

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  23:47 uBrouwVisie op een laptop draaien is ook niet praktisch, mijn laptop heeft nog net genoeg accu levensduur om van het ene naar het andere stopcontact te lopen. Als je doorloopt. Buiten dat om valt hij ook vaak genoeg spontaan uit. Het is een oudje zullen we maar zeggen :)

Gewoon die laptop aan de "lader'" opstarten in je brouwerij en die accu heb je helemaal niet nodig. Een oudje Prima voor in de Brouwerij.   :brouwen:

Ik maak mijn recepten in BrouwVisie (via de USB-stick) altijd op mijn PC (gewoon binnen) en als ik ga brouwen zet ik mijn laptop in de brouwerij, stop mijn USB-stick er in en draaien maar.  :brouwen:

Oscar

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  23:47 uVul ik dan de aanvangtijd in en 60 minuten en druk ik op stop neemt hij de huidige tijd over,

Juist. En dat hoort ook zo  :)

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  23:47 uop de vraag of in het recept de kooktijd moet worden aangepast antwoord ik nee, hij neemt dan echter niet de tijd over die ik wil.

Klopt, maar die kun je gewoon handmatig instellen... ;)

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  23:47 uAls ik op ja druk heb ik opeens een kooktijd van xxx minuten in het recept staan.

Yep. Maar zoals jij nu hebt gehandeld werkt niet. Die knopjes zijn voor "real-time" , dus voor tijdens het brouwen. Ze nemen de huidige tijd cq datum over. En zo moet het ook zijn... :)

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  23:47 uDoe ik hier echter helemaal niks dan blijft hij in de stand "brouwen"  staan.

Klopt ook. De status is mede datumafhankelijk en mede van de ingevulde SG's. Deze schermpjes zijn gemaakt voor tijdens de brouwdag. Als je het recept na de brouwdag (volgende dag) weer opent en sluit zal de status veranderen. :)

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  23:47 uOok al vul ik in dat ik x aantal flesjes heb gevuld hij komt niet voorbij de brouwen status.

Klopt. Dezelfde batch brouwen en afvullen op 1 dag is technisch niet mogelijk... ;)

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  23:47 uDe enige manier om dus en de gewenste kooktijd te komen en er voorbij te komen is door precies de juiste tijd terug te rekenen, die bij aanvang in te vullen en dan op het goede moment stop te drukken.  :P

Die stopknop is feitelijk niet eens nodig tenzij je korter of langer hebt gekookt dan ingevuld. Dan wordt gevraagd om de kooktijd aan te passen (automatisch)... :)

Citaat van: Dirtbag op 12-11-2014  23:47 uBrouwVisie op een laptop draaien is ook niet praktisch, mijn laptop heeft nog net genoeg accu levensduur om van het ene naar het andere stopcontact te lopen. Als je doorloopt. Buiten dat om valt hij ook vaak genoeg spontaan uit. Het is een oudje zullen we maar zeggen :)

Tsja... :(   daar kun je de software dan niet de schuld van geven... ;)

Dirtbag

De logica achter de start en de stop knoppen zijn niet dezelfde logica als ik zou hanteren maar inderdaad, het brouwsel van gister staat nu inderdaad in de hoofdvergisting en het testrecept is nu opeens afgerond.

Blijkbaar moet ik dus niet alleen met het brouwen zelf geduld hebben maar ook met de brouwsoftware ;)

De laptop is inderdaad mijn probleem :)

Persoonlijk heb ik liever alles op papier staan tijdens het brouwen. Mocht er stroomuitval zijn dan kan ik alsnog door en hoef ik niet wat te gokken. :) Voor mij werkt dat op de meeste vlakken ook makkelijker. Alleen de administratie later invullen digitaal is soms lastig :)

Wat is dan trouwens de trigger om over te schakelen naar hoofdvergisting?

db

Joost81

Citaat van: Dirtbag op 13-11-2014  11:58 uPersoonlijk heb ik liever alles op papier staan tijdens het brouwen. Mocht er stroomuitval zijn dan kan ik alsnog door en hoef ik niet wat te gokken. :) Voor mij werkt dat op de meeste vlakken ook makkelijker. Alleen de administratie later invullen digitaal is soms lastig :)

Ik print het recept altijd uit vanuit BrouwVisie en houd tijdens het brouwen alle gegevens bij op de geprinte versie. Na het brouwen klop ik even alle gemeten waarden in en komt hij vanzelf in de status hoofdvergisting. Realtime alles bijhouden is dan niet nodig.

tdp

Zekerheidshalve schrijf ik op welke maischstappen ik moet doorlopen, welke hop op welk moment moet worden toegevoegd. Dit is meer als back-up / handigheidje. De laptop heb ik er altijd naast staan, met hetzelfde accuprobleem als wat jij aangeeft :)

En ja, software werkt niet altijd zoals de eindgebruiker het wenst, dit geldt (gelukkig!) niet alleen voor BrouwVisie. Ik loop hier op mijn werk dagelijks tegenaan, dat eindgebruikers de software anders gebruiken dan het bedoeld is.
Dit is echter iets, waar je nooit uitkomt volgens mij :D, aangezien iedereen wat anders verwacht.  8)

Groet,
de TDP

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.