Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren OBBK 2014

Gestart door Jacques, 28-09-2014 23:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

De saison deus van William

Koolzuur: goed (niet te veel)
Helderheid: zeer lichte tweeschijn, bijna geheel helder.
Kleur: amber

Geur: moutig, licht fruitig.
Smaak: moutig, fruitig, licht zoet.
Nasmaak: fruitig vanuit de hop.

Mooi bier, mooi in balans maar geen saison, daarvoor is het bier veel te moutig en te donker. Neemt niet weg dat ik het glas met veel plezier opdrink.

William

Citaat van: Jacques op 28-09-2014  23:14 uMooi bier, mooi in balans maar geen saison, daarvoor is het bier veel te moutig en te donker. Neemt niet weg dat ik het glas met veel plezier opdrink.

Bedankt Jacques. Het is inderdaad geen prototype van een Saison door de 100% munichmout en de Amerikaanse hop maar daardoor wel spannend.

William

Sjaak_DeventerOzzy Saison – de versie met Ella koudhop

Uiterlijk: matig schuim en koolzuur. Kleur is zeer licht, veel minder dan de 21 EC op de dop. IK schat 9 EBC
Geur: heel sterk citrus, zowat te dominant
Smaak: droog, fris, citrus, snel drogend
Nasmaak: bitter, duidelijk meer dan de 22 IBU op de dop, ik schat toch wel 35 IBU. Het nodigt wel uit om door te drinken.

Een bittere, droge Saison dat eerder op een droge IPA lijkt. Het gistprofiel kan ik niet ontdekken. De citrus vind ik net iets te sterk maar op een warme dag lijkt me dit een prima dorstlesser. Dank.

William

De Heimat IPA van Sjaak_Deventer met Thee  (gekopieerd uit Wat drink je nu)

Uiterlijk: helder, licht-oranje blond, wollig schuim, redelijk stabiel
Geur: mooi aromatisch door de hop, mandarijn, passievrucht
Smaak: licht zoetig, fruitsmaken, later wat thee (het trekkende)
Nasmaak: bitter door de hop en theeïg

Een mooie zachte IPA. Thee is duidelijk aanwezig in de nasmaak. Lekker.

Sjaak_Deventer

Dank William!

Jouw commentaar over de saison komt zo goed als overeen als met de keurmeester!

Ben blij dat je het een mooie zachte IPA vindt, want de keurmeester vond het meer een wrange IPA waarbij de thee overheerst..

William

Citaat van: Sjaak_Deventer op 29-09-2014  21:15 uJouw commentaar over de saison komt zo goed als overeen als met de keurmeester!

Goede keurmeester ;D

Citaat van: Sjaak_Deventer op 29-09-2014  21:15 uBen blij dat je het een mooie zachte IPA vindt, want de keurmeester vond het meer een wrange IPA waarbij de thee overheerst..

Geen goede keurmeester ;D

Henielma

Boom Brouwerij
HopDamn!  9,4%

De hopgeur komt me tegemoet. Mooi amberkleurig met flink wat koolzuur en stevig fijn schuim.

Door de hoeveelheid koolzuur ontstaat er soort van mousse in je mond. Citrus smaak, zoetig, wat bitter en een bittere afdronk. Van de alcohol voel je ook wel wat.

Dit bier heeft een mooie balans met wel een bittere boventoon maar dat past wel bij dit bier.

Lekker, deze ga ik met smaak opdrinken.

Ralph

Citaat van: Henielma op 30-09-2014  22:04 uBoom Brouwerij
HopDamn!  9,4%

De hopgeur komt me tegemoet. Mooi amberkleurig met flink wat koolzuur en stevig fijn schuim.

Door de hoeveelheid koolzuur ontstaat er soort van mousse in je mond. Citrus smaak, zoetig, wat bitter en een bittere afdronk. Van de alcohol voel je ook wel wat.

Dit bier heeft een mooie balans met wel een bittere boventoon maar dat past wel bij dit bier.

Lekker, deze ga ik met smaak opdrinken.

Bedankt voor je notitie Herman! Ik zal één dezer dagen het recept nog even plaatsen :).

William

Sjaak_DeventerBlack IPL (86 IBU, 65 EBC) – Simcoe en El Dorado als aromahop

Uiterlijk: zwart, veel en stabiel schuim, ziet er mooi uit
Geur: koffie, gebrande mout, salmiak
Smaak: medium body, droog, gebrand, wat hard. Heel veel koolzuur dat het drinken in de weg zit
Nasmaak: sterk mout bitter
Ik vind dit bier teveel nadruk hebben op het gebrande hoewel een Black IPA dat misschien wel mag hebben. Het nodigt niet uit om door te drinken wat ook door het vele koolzuur komt. De hop vind ik er niet goed uitkomen iets wat je denk ik wel verwacht van een Black IPA

William

Brouwerij BoomRalph – Smooth Operator – Oatmeal Stout

Uiterlijk: zwart, weinig koolzuur, weinig schuim, snel weg
Geur: koffie, gebrand, salmiak'
Smaak: medium body, leeg, zacht gebrand, cola-prikkeling
Nasmaak: gebrande koffie en karamel

Voor een oatmeal stout verwacht ik een wat romiger bier met een mooie romige schuimkraag. De stoutsmaken zitten er wel mooi in.

William

Hoornse hobbybrouwerij Wolter – Bittere Pil – IPA (GB)

Uiterlijk: tweeschijn, licht amber, mooi, stevig schuim
Geur: fruitige hop (marmelade)
Smaak: bitter en zoet, mooi in balans, uitlopend naar kruidig zoet en bitter
Nasmaak: bitter met mooie hopsmaak

Heerlijke IPA met aantrekkelijke hopgeur en -smaak. Was dit geen prijswinnaar?

Henielma

Oak Aged Saison 39 Brouwerij HeiligGerst

Dun laagje schuim, niet al te veel koolzuur. Helder blond

Kruidige geur. Iets rokerigs

Droog bier met een lage body en het saison karakter. Doordrinkbaar dus.

Het eiken zit er subtiel in. Lekker bier zeker voor een bier met een start SG van 1038

Welke gist en temperatuur heb je gebruikt?

Wolter

Citaat van: William op 01-10-2014  22:13 uHoornse hobbybrouwerij Wolter – Bittere Pil – IPA (GB)

Uiterlijk: tweeschijn, licht amber, mooi, stevig schuim
Geur: fruitige hop (marmelade)
Smaak: bitter en zoet, mooi in balans, uitlopend naar kruidig zoet en bitter
Nasmaak: bitter met mooie hopsmaak

Heerlijke IPA met aantrekkelijke hopgeur en -smaak. Was dit geen prijswinnaar?

Klopt... deze was 3e in de C-klasse.
Bedankt voor jouw notities.

heijligers

Citaat van: Henielma op 01-10-2014  22:24 uOak Aged Saison 39 Brouwerij HeiligGerst

Dun laagje schuim, niet al te veel koolzuur. Helder blond

Kruidige geur. Iets rokerigs

Droog bier met een lage body en het saison karakter. Doordrinkbaar dus.

Het eiken zit er subtiel in. Lekker bier zeker voor een bier met een start SG van 1038

Welke gist en temperatuur heb je gebruikt?
Bedankt voor het proeven. Zelf vond ik het eiken er moeilijk uit te halen, zelfs naast de niet-ge-oak-agede versie. Het rokerige komt waarschijnlijk van de gebrande en getoaste eiken latjes.
Vergist met Belle Saison op 32 graden C  :gistsmile:

William

Jacques Zeer Bitter Blond – 84 IBU; startsg 1047

Uiterlijk: blond, helder, mooi terugtrekkend schuim, met zoveel IBU's zou je misschien wat steviger en stabieler schuim verwachten
Geur: lichte amarillo geur, beetje moutig
Smaak: begint neutraal, daarna behoorlijk bitter maar ik geef het geen 84 IBU, eerder tegen de 60. Bitterheid overheerst wel andere smaken
Nasmaak: bitter en wat drogend

Was die 84 IBU bewust of een ongelukje? Indien bewust wat was dan het doel van de bitterheid bij zo'n relatief zwak bier?
Het bier is zeker nog wel drinkbaar maar ondanks de vele late hopgiften overheerst de bitterheid. Daardoor wat minder mijn smaak.

Henielma

Citaat van: heijligers op 02-10-2014  20:12 uBedankt voor het proeven. Zelf vond ik het eiken er moeilijk uit te halen, zelfs naast de niet-ge-oak-agede versie. Het rokerige komt waarschijnlijk van de gebrande en getoaste eiken latjes.
Vergist met Belle Saison op 32 graden C  :gistsmile:

Bedankt Maarten. Interessant die 32 ºC. Die zal ik onthouden voor een volgende Saison bij mij.

Later viel me een hele duidelijke rode wijnsmaak op. Een tijdje na de afdronk. Kan het zijn dat er in dat vaatje ooit eens rode wijn gezeten heeft?

Jacques

Citaat van: William op 02-10-2014  21:08 uJacques Zeer Bitter Blond – 84 IBU; startsg 1047

Uiterlijk: blond, helder, mooi terugtrekkend schuim, met zoveel IBU's zou je misschien wat steviger en stabieler schuim verwachten
Geur: lichte amarillo geur, beetje moutig
Smaak: begint neutraal, daarna behoorlijk bitter maar ik geef het geen 84 IBU, eerder tegen de 60. Bitterheid overheerst wel andere smaken
Nasmaak: bitter en wat drogend

Was die 84 IBU bewust of een ongelukje? Indien bewust wat was dan het doel van de bitterheid bij zo'n relatief zwak bier?
Het bier is zeker nog wel drinkbaar maar ondanks de vele late hopgiften overheerst de bitterheid. Daardoor wat minder mijn smaak.

Bedankt voor jouw proefnotities William.

De bedoeling was eens een extreem bitter bier te brouwen. En dat is zo te lezen goed gelukt.  :)
Zo nu en dan is het goed een extreem brouwsel te maken. Daar leer je veel van.
Eerlijk gezegd denk ik dat je een zoetje mist. De BRY97 had ik nog niet gebruikt. Het valt mij op dat dit bier erg clean is (weinig esters).

Zelf zit er nu ook aan. Heel bitter inderdaad. Het hopkarakter valt hierdoor wat weg. Na het laten van een boer komt het hopkarakter omhoog.
Zelf vind ik het wel een aardig bier. En drink hem graag. Maar ik kan mij voorstellen dat hij als te extreem kan worden ervaren.

RobinB

Zo extreem is 60 IBU toch niet?
Wel een licht bier, maar komt op me over (van Williams notities) als een beetje uit balans.

Jacques

Het gaat om 84 EBU berekend.

Misschien had ik het bier XXXXX bitter moeten noemen... Dan was de bedoeling wat duidelijker geweest.
Overigens hoef je niet altijd een mooi gebalanceerd bier te brouwen. Het is heel leerzaam om grenzen op te zoeken.

RobinB

Ja, maar William vond het maar als 60 overkomen.
60 klinkt mij niet als XXXXX bitter... ;)

William

Citaat van: Jacques op 02-10-2014  22:48 uDe bedoeling was eens een extreem bitter bier te brouwen. En dat is zo te lezen goed gelukt.  :)
Zo nu en dan is het goed een extreem brouwsel te maken. Daar leer je veel van.
Eerlijk gezegd denk ik dat je een zoetje mist. De BRY97 had ik nog niet gebruikt. Het valt mij op dat dit bier erg clean is (weinig esters).

Zelf zit er nu ook aan. Heel bitter inderdaad. Het hopkarakter valt hierdoor wat weg. Na het laten van een boer komt het hopkarakter omhoog.
Zelf vind ik het wel een aardig bier. En drink hem graag. Maar ik kan mij voorstellen dat hij als te extreem kan worden ervaren.

Hij is inderdaad behoorlijk bitter maar niet zo extreem als dat ik verwacht op basis van (berekende) IBU's en eind SG (1004). Inderdaad is de eerste indruk van het bier erg neutraal.
Toch heb ik hem wel helemaal uitgedronken. Na een paar slokken raak je er aan gewend.

seed7

Als een van jullie een  UV-spectrophotometer op het lab heeft kun je het meten (en hier pdf). Of een 275 nm UV-led en een "photocelletje"

Ingo

RobinB

Het enige nadeel van de spectrofotometer methode is dat deze meer "aanziet" voor IBU's dan er in de werkelijkheid aanwezig is. Met de sensore bitterheid zou het overigens wel goed correleren, vandaar dat het toch een gangbare en bruikbare methode is.

seed7

Geeft voor ons bruikbare resultaten (blog), helaas is de apparatuur nogal prijzig.

Het is als met alle metingen in het biergebeuren, zolang je redelijk 'normale' bieren brouwt heb je wat aan de diverse metingen. Brouw je langs het randje, gaat het mis. Bij paars bier worden de EBC niet goed bepaald, bij heel veel melkzuur of veel rogge kloppen de SG metingen met de dobber niet, als je geen rekening houd met de humulone/cohumulone verhouding bij de berekening van een hele grote late hopgift klopt je 'bitterheidsberekening' van geen kant. Zo is't leven, 't is geen geometrische meettechniek met vorm- en plaatstoleranties

Ingo

RobinB

Je moet inderdaad rekening houden met de beperkingen van de gebruikte methodes, dan is er niks aan de hand. :)
De IBU is gedefinieerd als iso-alfazuur concentratie.
Dus als het apparaat IBU's uitslaat, gaat men er van uit dat dit iso-alfazuren zijn, terwijl het bij deze methode ook (oa.?) betazuren kunnen zijn.
Voor de sensore uitslag niet erg wanneer de bitterheidsintensiteit toch redelijk overeen komt, maar pure IBU's zijn het dan natuurlijk niet meer.

Vergelijkbare Topics (7)

38537

Reacties: 23
Gelezen: 7096

30613

Reacties: 18
Gelezen: 8184

23087

Reacties: 42
Gelezen: 20762

16901

Reacties: 143
Gelezen: 56339

12747

Reacties: 527
Gelezen: 170855

9333

Reacties: 109
Gelezen: 29600

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.