Gevraagd: Praktische hulp bij brouwen met microcontroller (R-Pi/Arduino)

Gestart door Segal, 15-07-2014 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Segal

Beste allen,

Ik zou graag mijn huidige eenpans RIMS willen automatiseren, zodat het maish-schema digitaal wordt aangestuurd.

Mijn setup is simpel; een elektrische ketel met stekker, ruimte voor een temperatuursensor in de zakbuis van de ketel en een solar pompje voor de circulatie. Door de microcontroller de ketel te laten schakelen onder meting van de temperatuur, en een aansturing van de pomp ben ik er in principe theoretisch dus al. Eventueel zou daar nog een extra sensor voor de spoelwaterketel bij kunnen. Ik zie een hoop projectjes zowel op het internet als op het forum waar een stuk meer ingewikkelde setups staan, dus zo moeilijk lijkt mijn idee niet.

Echter, ik mis een praktische invulling. Qua hardware weet ik hoe ik iets moet bestellen, maar dan niet precies wat (een raspberry Pi? een arduino? andere modules?). Ik kan zelf een heel klein beetje solderen, maar ben geen electrotechnicus. Op de Brewpi  site http://shop.brewpi.com// staan kant en klare modules die er praktisch uitzien, ware het niet dat de bijbehorende software niet voor maischen is.

Qua software zie ik losse stukken code voorbij vliegen, waarbij weer niet specifiek staat aangegeven voor welke hardware deze is. Ik kan zelf geen code schrijven, maar snap wel het principe. Ik daarbij toch ook aan dat de juiste code voor mijn setup al lang en breed ergens gemaakt moet zijn, dus wil niet zelf het wiel opnieuw uitvinden.

Kortom, ik zie mogelijkheden, maar heb nog geen link tussen wat ik precies nodig heb qua hardware, en welke software daar dan voor nodig is. En andersom geldt eigenlijk hetzelfde, aangezien ik al heb gezien dat sommige programma's qua geheugen weer een specifieke microcontroller nodig hebben. En ja, er zijn genoeg internetbronnen te vinden, maar ik stuit op de volgende drie problemen:
- Of ze zijn een beschrijving van hardware modules, waarbij ik niet weet welke ik nou nodig heb of welke software er bij hoort (wordt niet over gesproken)
- Of er wordt juist software aangeboden (zipfiles met code) waarbij ik weer niet weet welke hardware erbij hoort.
- Of het zijn fantastisch ingewikkelde setups met kasten, veel, heel veel draadjes en de mededeling "ik werk zelf in de IT en heb alle code geschreven"-> heb ik dus ook niets aan.

Wie helpt mij op weg?

Zooms

Hallo Segal,

Leuk dat je ook geïnteresseerd bent. Ik ben toevallig net een blog begonnen met mijn ervaringen op dit gebied. (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26286.0.html) Het is heel herkenbaar dat er van alles is te vinden, maar dat je er weinig mee kunt of weinig aan hebt. Je moet dan ook echt doorzetten.

Mijn inspanning heeft inmiddels een werkend geheel opgeleverd. Als je meeleest met het blog wordt het een en ander vast wel duidelijker en kan je wellicht besluiten wat voor jou geschikt is. Zet voor jezelf ook eens in een tekening hoe je installatie eruit ziet. Wat wordt er gemeten, wat wordt er bestuurd? Welke informatie wil je zien. Afhankelijk daarvan kan je dan veel gerichter kijken. Je geeft aan dat je het heel simpel wil houden, maar geeft tegelijk een hoop opties aan voor uitbreidingen.. De simpele versie lijkt het meest op het Duitse programma dat ik heb, en dat gewoon met een simpele Arduino Uno of een Pro micro werkt.

Ronald

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.