Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nog een nieuwe brouwer - maar ik weet nog niet precies hoe...

Gestart door Peter13, 28-06-2014 05:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter13

Ook ik ben van plan bier te gaan brouwen. Al veel gelezen op dit forum. Ook al eens meegekeken met ervaren thuisbrouwers. De volgende stap is om gewoon maar van start te gaan.

Toch twijfel ik nog welke apparatuur ik wil gaan gebruiken. Ik denk erover een Speidel Braumeister 20 te kopen. Misschien kan ik beter starten met potten en pannen op het vuur, om het "ambacht" onder de knie te krijgen, maar het gemak van de Braumeister spreekt me wel heel erg aan. Het grootste nadeel is in mijn ogen het feit dat je niet zo makkelijk een echt kleine brouwsel kunt maken. Ik heb wel eens gelezen dat de Braumeister niet zo geschikt is voor echt zware bieren, maar de reacties hier op het forum spreken dat weer tegen.

Aan de Braumeister hangt natuurlijk een aardig prijskaartje, maar dat overleef ik wel. Nog even nadenken. Binnenkort wordt de apparatuur aangeschaft.

Hoppenbrouwers

Je bent er vroeg bij. Welkom in ieder geval.

Als ik een advies mag geven; begin met de basis. Potten en pannen werken prima en je leert de beginselen op een goede en relatief goedkope manier aan. Als het je blijft boeien kun je altijd nog overschakelen op een dure Speidel Braumeister. Je zal namelijk niet de eerste zijn die begint met een Speidel Braumeister en uiteindelijk de motivatie verliest en zit te kijken met zn dure investering.

Vwb de Braumeister kan ik niet spreken uit ervaring maar afgelopen week heb ik een groot gebruiker van die dingen nog horen zeggen dat hij zwaar bier in twee keer moet maken omdat hij anders brouwproblemen krijgt (vooral met het rendement).

Zoals ik al schreef, de basis onder de knie krijgen en het proces helder hebben is primair. Dat lukt prima met een pan op het vuur etc.
Veel succes bij je eerste stappen in ieder geval. Er is hier genoeg te lezen om inspiratie uit op te doen!

Etn82

Welkom,

Helemaal met Hoppenbrouwers eens, de basis leer je volgens mij ook het best met simpele middelen. Je zou ook aan de slag kunnen met een koelbox als maischton. Is een nog goedkopere start (7,99 bij de action + wat koper).

Waar in het land zit je trouwens ongeveer?

Succes!

Biermagneet

Ik ben gelijk met Speidel Braumeister begonnen. Op de hoogte zijnde van de "nadelen"  nog geen seconde spijt van gehad.
Maar ik wil dan ook geen extra zware biertjes maken.
Tot 6k g stort gaat prima ik kom dan op 6,4 % alcohol meer dan voldoende voor mij.

hans_nwk

Met de Speidel Braumeister is het heel goed mogelijk om zware bieren zoals de Belgische tripels te brouwen, zeker omdat er een behoorlijke suikerstort bij gaat.

Ik ben ook met een Speidel Braumeister begonnen en gaan spijt van. Ik ben geen knutselaar en de basis van paard en wagen heb ik ook overgeslagen voor ik ging autorijden 8)

Peter13

Bedankt voor jullie reacties. Voor een twijfelaar de perfecte mix van adviezen: 2 x "begin maar met potten en pannen", 2 x "geen spijt dat ik met een Speidel ben begonnen"...  :)

@ETN82 - Ik woon in Breda.

Ansius

Ga eens kijken bij beide "soorten" brouwers.
Vorm je mening, besluit en voer uit.
Succes.

orangeloo

Welkom op het forum,
Ik ben begonnen met pannen (50 liter) en vervolgens uitgebreid tot een HERMS.
Ben er zeer tevreden over, en de extra schoonmaak werkzaamheden neem ik voor lief.

Vergeet overigens niet om een goede vergistingskast aan te schaffen, dit is namelijk veel belangrijker dan het type brouwerij dat je kiest.
Maar ook daar heb je weer verschillende keuzes in.
Ik zou zeggen begin met pannen en een goede vergistingskast, die Spiedel kan altijd nog.

Overigens geen ervaring met een Spiedel Braumeister, maar denk niet dat dat iets voor mij is. 80% van mijn bieren zijn hoger dan 6% alc.  ^-^
Ik drink ook liever 1 zwaar bier dan 2-3 lichte bieren. Maar dat is nou net het mooie van de hobby. Je bepaald het allemaal lekker zelf.  :brouwen:

Oscar

Oke, even een ander pleidooi... :)

Ik heb een pan met een bruto inhoud van 50 liter (kosten ± € 100,-) Hiermee brouw ik per brouwsel 25 liter (gebotteld) van ieder gewenst stamwort. Maar als ik wil kan ik ook 15, 20, 30 of 40 liter brouwen van ieder gewenst stamwort. Ik filter met een hevelfilter (een beetje koper ± € 10 - 30) en voor de hopfiltering heb ik een filterplaat (heeft mij niets gekost, maar zijn wel te koop).

Ik ben dus heel flexibel qua volume, mijn rendement ligt op 80-87% en qua ruimte neemt het niet eens zoveel extra in beslag. Een brouwsel duurt bij mij ± 6-7 uur maar tijd is bij geen factor want een hobby mag tijd kosten.

Met relatief weinig kosten kun je dus een brouw opstelling maken waarmee je heel flexibel kunt brouwen zonder beperkingen van moutstort, want eens (zeg nooit nooit) ga je een keer een zwaarder bier willen maken of wil je wat meer volume brouwen...en dan loop je bij een speidel tegen die beperkingen aan. En verder zijn de kosten natuurlijk een stuk lager... dat geld wat je overhoud kun je dan weer steken in andere zaken als mout, hop, pH meter, refractometer, gecontroleerde vergisting, extra vergisting capaciteit. ;)

Maar de keuze is natuurlijk geheel aan jou... :brouwen:

Adbrouwt

Welkom Peter,

Om het twijfelen nog groter te maken maak ik gebruik van een elektrische weckketel. Verder een koelspiraal en een javal hevelfilter. Al met al denk ik voor een 100 euro. Even lekker zoeken op marktplaats en daar vind je mooie weckketels voor een kleine prijs. Koelspiraal kun je kopen voor rond de 40 euro of lekker zelf knutselen voor wat koper kosten. Voor de javal hevelfilter hetzelfde 40 euro en lekker een dagje knutselen.

Voordeel is dat je goedkoop en toch hele mooie bieren kunt maken. Je krijgt dan zin om je volgende bier te maken en voor je het weet ben je een fanatieke thuisbrouwer die zijn familie terroriseert met eigengemaakte bieren. Als je het dan nog leuk vind kun je altijd nog een speidel aanschaffen.

Zelf vind ik het roeren en het lekker ambachtelijk bezig zijn met je bier een mooi onderdeel van mijn hobby. En zoals Oscar ook al aangeeft ben je met potten en pannen behoorlijk flexibel hoe en wat je brouwt.

Mijn motto is: Ik ben te ijdel voor een Speidel!  ;)

Jacques

Dit jaar is het 34 jaar geleden dat ik met het zelfbrouwen begonnen ben. Heel wat brouwinstallaties heb ik versleten. Van brouwen in een plastic emmer met een verwarmingselement in de emmer, brouwen in een zak, filteremmer, hevelfilter met pomp voor circulatie bij het filteren tot nu een Braumeister. De Braumeister is handig: tijdens het brouwen heb je geen omkijken en het apparaat is eenvoudig schoon te maken. Toch heb ik mijn oude installatie niet weggedaan. Die beviel namelijk ook goed. En als ik een keer wat zwaarder of meer wil brouwen kan dat met de oude installatie.

Ook loop aan tegen de beperking van de maximale stort in de moutkorf van 6 kg. Je kunt wel een zwaarder bier brouwen als je niet spoelt en minimaal 90 minuten kookt. Je kunt dan tot zo'n 7 à 8% komen. Nog zwaardere bieren kun je krijgen door een suikergift of moutextracttoevoeging. Echt zwaar bier kun je krijgen door twee keer achter elkaar te brouwen. Het wort van het eerste brouwsel gebruik je dan als brouwwater voor het tweede. Dat laatste heb ik nog niet gedaan maar wil ik wel een keer uitproberen.

Citaat van: Peter13 op 28-06-2014  05:31 uHet grootste nadeel is in mijn ogen het feit dat je niet zo makkelijk een echt kleine brouwsel kunt maken.

Sinds kort heeft Speidel ook voor de 20 liter versie een verkorte moutkorf voor het brouwen van 10 liter. Dat hoeft dus geen belemmering meer te zijn.

Echte minibrouwsels kun je brouwen met een thermoskan. Voor een paar euro's koop je die bij de Blokker...

Maar met anderen ben ik het eens dat je vooral hoort te investeren in de vergisting. Koop een voldoende grote koelkast en een een temperatuurcontroler. En ook een goede rvs CCT kan ik je aanraden. Het is tijdens de vergisting dat bier gemaakt of verprutst wordt.

Peter13

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben zonder meer van plan te investeren in gecontroleerde vergisting. En ik neig het meeste naar enkele pannen als start. Maar de Speidel heb ik nog niet uit mijn hoofd gezet...

NewLine

Ik ben ook direkt met de Speidel Braumeister begonnen. Als je nog nooit gebrouwen hebt is de Speidel Braumeister trouwens veel makkelijker om te starten, en kan je je direct meer focussen op het belangrijkere deel.

orangeloo

Citaat van: NewLine op 29-06-2014  10:01 uen kan je je direkt meer focussen op het belangrijkere deel.

En dat is...  :weetniet:

Blikbrouwen is trouwens nog makkelijker  ;)

NewLine

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.