Ruilbieren Emelisse brouwsels 2013 terugkomdag

Gestart door William, 10-03-2014 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Henielma

Alweer een tijdje geleden dat ik deze geproefd heb. Leuk dat je het eiken herkende (nadat je het gelezen had weliswaar). De gist valt bij zo'n hoppig bier ook minder op denk ik.

Etn82

Vandaag maar weer eens een proefnotitie maken. Ik zit nu aan de Hoppyslosh Emelisse HBD#1 Zest van ?

Uiterlijk:
Ruim koolzuur en dito schuim wat vraagt om een voorzichtige schenking. Het schuim heeft middel- tot groffe bellen en een stevige textuur. Bier is goed helder, maar er 'zweven' kleine deeltjes in het bier, welke een vermakelijk ballet lijken op te voeren op de opstijgende koolzuurbellen. Nadat de meeste koolzuur vrij gekomen is, zakken de deeltjes uiteindelijk naar de bodem.

Geur:
De geur is zeer uitgesproken, fris maar ook zwaar. Het heeft iets van cirtoenlimonade, maar met een meer aardse ondertonen. De hopgeuren die in ik de meeste Emelisse HBD brouwsels herken, ontwaar ik in dit bier niet meer.

Smaak:
De smaak is intens. Wederom vooral citrus wat ik proef. De body van dit bier is vrij licht, waardoor er weinig tegenwicht wordt geboden en de citrus vooral aanwezig blijft.

Nasmaak:
In de nasmaak komt al vrij snel een stevige bittere bite naar voren die ook nog vrij lang in de mond blijft hangen. Het is geen hopbitter, maar wel een heel frisse bitter.

Opmerkingen:
Een intens biertje, welk zeker opvalt tussen de meeste Emelisse HBD brouwsels die ik tot nu toe heb geproefd. De smaak mist voor mij balans, waardoor deze te eenzijdig intens wordt om er er rustig van te genieten. Wel is het een bijzondere smaakervaring.

unclebrazzie

Etn82, dat was de mijne :)

Basisbrouwsel van Kees, vergist met Brewferm Top en een halve fles Hoftrol van 't Hofbrouwerijke. Daarna (te lang) gelagerd op sinaas- en citroenschillen en gember schijfjes.

Als ik'm opnieuw zou doen zou ik de gember hoger doseren, en de schillen er pas veel later (en véél korter) bijdoen. Zoals hij nu was werd hij (niet geheel onterecht) als Dreftbier omschreven.

Etn82

Citaat van: unclebrazzie op 07-08-2014  15:38 uEtn82, dat was de mijne :)

Basisbrouwsel van Kees, vergist met Brewferm Top en een halve fles Hoftrol van 't Hofbrouwerijke. Daarna (te lang) gelagerd op sinaas- en citroenschillen en gember schijfjes.

Als ik'm opnieuw zou doen zou ik de gember hoger doseren, en de schillen er pas veel later (en véél korter) bijdoen. Zoals hij nu was werd hij (niet geheel onterecht) als Dreftbier omschreven.

De citroen kwam inderdaad goed door (iets te nadrukkelijk), de gember heb ik niet ontdekt.

Etn82

Vandaag trof ik in een krat opeens nog een aantal Emelisse homebrewday brouwsels aan die ik uit het oog verloren was.

Allereerst een flesje van Lorenzo de Kock (kokkie) vergist met US-05

Uiterlijk:
Heel fijn schuim wat uiteindelijk een stevige laag vormt.

Geur:
Nog steeds wat hoparoma te bespeuren. Daarnaast een lichte zweem van iets zoets (caramelachtig).

Smaak:
Nog best frishoppig smaak voor een redelijk oud bier van 8%

Nasmaak:
Al snel een moutig 'zoetje' dan een droge bittere uitrol.

Opmerkingen:
Hoewel dit ber al bijna een jaar geleden gebrouwen is, smaakt het nog lekker fris. Wel gevaarlijk doordrinkbaar voor 8%

Als tweede heb ik een Emelisse Orange van Orangeloo opengetrokken.

Uiterlijk:
Behoorlijk veel en stevig schuim bij het inschenken. Zakt mooi in en ziet er uit als een slagroomtaart :-)
Het bier zelf heeft een hele lichte troebeling tot tweeschijn.

Geur:
Hoparoma is nog steeds aanwezig, zij het in bescheiden mate, maar hier tref ik vooraleer blaam.
Daarnaast bespeur ik een licht fenolisch gistprofiel, maar zeer zeker niet storend.

Smaak:
Smaak is vrij vol zonder echt zoet te worden. Hop is helaas hier verloren.

Nasmaak:
Droge afdronk, licht subtiel bittertje.

Opmerkingen:
Nog steeds een goed drinkbaar bier, zeer waarschijnlijk door het wat hogere alcoholgehalte van 8,1%.

Ter afsluiting een Hoppyslosh Emelisse HBD#2 van Unclebrazzie

Uiterlijk:
Héél véél schuim, zakt langzaam in tot een stevige créme achtige laag. Het bier heeft een lichte troebeling.

Geur:
De geur komt je al tegemoet bij het inschenken. Aroma is heel tropisch/citrus fruitig, gecombineerd met een aziatische frisse kruidigheid.

Smaak:
Smaak heeft dezelfde frisse combinatie van (tropische) fruitige frissigheid en aziatische 'spicyness' die aan de combinatie van kaneel en gember doet denken.

Nasmaak:
De afdronk is goed droog waardoor het boeket aan smaken nog beter naar voren komt

Opmerkingen:
Interessant bier, ben benieuwd naar welke toevoegingen hier zijn toegepast.

Al bij al weer een leuk avondje 'proefwerk'

Vergelijkbare Topics (7)

26879

Reacties: 54
Gelezen: 25114

12-12-2014 19:22 u
door orangeloo
19361

Reacties: 96
Gelezen: 29288

14471

Reacties: 86
Gelezen: 32450

12449

Reacties: 72
Gelezen: 20136

9120

Reacties: 192
Gelezen: 57845

4438

Reacties: 161
Gelezen: 40292

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.