Ruilbieren Emelisse brouwsels 2013 terugkomdag

Gestart door William, 10-03-2014 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Hier volgt mijn eerste set proefnotities:

De winnende IPA van Rick aka Hoppenbrouwers:

Uiterlijk: helder, amber, mooi koolzuur, wollig schuim
Geur: hop al l over the place
Smaak: zoetig, licht bitter, vol en romig
Nasmaak: licht bitter

Een lekkere IPA, vooral het romige maakt hem aantrekkelijk.

Met de gele dop – ik dacht een mango bier

Uiterlijk: donker amber (veel donkerder als basis) wat minder stevig schuim als basis
Geur: heel erg fruitig, lekker, beetje diacetyl (?)
Smaak: bitter, beetje gebrand, licht zoetig, het fris hoppige is er uit
Nasmaak: bitter en een beetje wrang. Naarmate ik meer drink wordt het wrange steeds sterker. Het lijkt alsof er hout is toegevoegd.

De geur was veelbelovend maar er botst iets. Te ver uitvergist en een wat wrange smaak.

Nr 35 van Brouwerij HeiligerGerst (London ESB gist)

Uiterlijk: amber helder, mooi schuim, veel koolzuur
Geur: hoppig zoals het basisbier, geen toevoeging door de ESB
Smaak: moutig, daarna zoetig en bitter

Totaal: heeft veel weg van de versie van Hoppenbrouwers maar is minder romig, maar ook erg smakelijk.

heijligers

Citaat van: William op 10-03-2014  22:45 uNr 35 van Brouwerij HeiligerGerst (London ESB gist)

Uiterlijk: amber helder, mooi schuim, veel koolzuur
Geur: hoppig zoals het basisbier, geen toevoeging door de ESB
Smaak: moutig, daarna zoetig en bitter

Totaal: heeft veel weg van de versie van Hoppenbrouwers maar is minder romig, maar ook erg smakelijk.
Bedankt voor de proefnotitie.
Niet geweest en toch geruild  :D

Henielma

Bier van De Bebaarde Brouwer

Uiterlijk
Veel en stevig schuim.
Amberkleurig en helder

Geur
Fris hoparoma

Smaak
Zacht van smaak. Wat bitter in de afdronk. Mooie Amerikaanse hop smaak.

Lekkere APA met een mooi hoparoma en zachte bitterheid. Goed in balans. Dit zal een kanshebber voor een oorkonde zijn geweest bij de proefsessie lijkt me.

Etn82

Citaat van: Henielma op 12-03-2014  21:51 uBier van De Bebaarde Brouwer

Lekkere APA met een mooi hoparoma en zachte bitterheid. Goed in balans. Dit zal een kanshebber voor een oorkonde zijn geweest bij de proefsessie lijkt me.

Dank! Dat is een mooi compliment. Had 37 punten gekregen. Kritiek was dat er te veel gistbezinksel in de fles zat.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 10-03-2014  22:45 uHier volgt mijn eerste set proefnotities:

De winnende IPA van Rick aka Hoppenbrouwers:

Uiterlijk: helder, amber, mooi koolzuur, wollig schuim
Geur: hop al l over the place
Smaak: zoetig, licht bitter, vol en romig

Een lekkere IPA, vooral het romige maakt hem aantrekkelijk.

Dank u dank u.  :)

Henielma

Witte dop met em erop. Van Peter
Belgium Ardennes / Belle Saison 9%

Uiterlijk
Zeer veel stevig schuim. Schenkt hierdoor moeilijk in.
Tweeschijn.

Geur
Mooi hoppig

Smaak
Mooi hoppig. Droog bier en komt daardoor vrij hard bitter over. Dat is wat jammer. Hierdoor niet goed in balans.

Het bevestigd het beeld dat het eind SG van een IPA/APA niet te laag moet zijn.

Jacques

De IPA van Bert Maessen.

Weinig depot onder in de fles. Veel schuim bij het inschenken van het bier.
Het bier is mooi helder. Aangename bitterheid die blijft hangen.
Geen al te sterk hoparoma. Had van mij wat sterker mogen zijn. Ik weet niet of er gekoudhopt is.

Mooi bier.

William

De Frambozen Belle Saison versie van MichielR

uiterlijk: de karakteristieke schuimtoren maar nu roze gekleurd, amber rood bier, helder
geur: de hop is vrijwel geheel verdrongen door de frambooz, lekker
smaak: fruitig, framboos, bubbles daarna de bitterheid en droog-zuur
nasmaak: bitter, fruitig, wrangig (prettig)

Een heel geslaagd bier. Het is dan dat ik weet dat het een IPA is, anders had ik de bitterheid eerder met hout geassocieerd. Mooi in balans. Vooral de framboos zit er mooi in. Als dit een vrouwenbier is dan hebben vrouwen smaak :)

William

Citaat van: William op 13-03-2014  23:13 unasmaak: bitter, fruitig, wrangig (prettig)

Nu ik hem helemaal op heb is het bij de laatste slokken toch wel doorwerken: erg bitter, droog en stroef. Het droge van de Belle Saison met bitterheid eist z'n tol.

Wat was het eind SG?

Paide

Spelt saison van Herman. Uitgegist tot 1006 en 8% dus ik zet me schrap voor een gort/speltdroog bier.
Maar de smaak is zacht en zelfs enigszins zoetig. Beschaafd gehopt, een verademing na al dat Emelisse-geweld. De typische saison nasmaak. Heerlijk!

Henielma

Fijn dat mijn Spelt saison gesmaakt heeft. Het eind SG is volgens mij 1003 geworden en de variant op fles is 8,7% alcohol. Het bier vind ik een beetje een allemansvriend. Met andere woorden een toegankelijk bier.

Paide

Ik heb een simpele smaak  ;D. Ik ben erg benieuwd naar het recept, vooral hoe het komt dat je ondanks de enorme vergistingsgraad toch die zoetige smaakbeleving erin hebt gekregen.

William

Een IPA uit een fles met rode dop en letter H (of M) zonder verdere kenmerken.

Deze lijkt iets donker dan de basis IPA. Voor de rest is er volgens mij weinig mee gedaan behalve vergist.
De gist heeft er een redelijk moutig maar ook bitter bier (te) van gemaakt.

Is dit de ESB gist geweest?

Sjaak_Deventer

Citaat van: William op 14-03-2014  22:08 uEen IPA uit een fles met rode dop en letter H (of M) zonder verdere kenmerken.

Deze lijkt iets donker dan de basis IPA. Voor de rest is er volgens mij weinig mee gedaan behalve vergist.
De gist heeft er een redelijk moutig maar ook bitter bier (te) van gemaakt.

Is dit de ESB gist geweest?

Was één van onze Vlaamse vrienden..Volgens mij met de H van Hibiscus!!

William

Citaat van: Sjaak_Deventer op 14-03-2014  22:08 uWas één van onze Vlaamse vrienden..Volgens mij met de H van Hibiscus!!

Dank je!

Ik heb net gezocht op Hibiscus. Het zou een rode kleur moeten geven wat de donkere kleur kan verklaren maar het zou door de organische zuren ook een fris-zure smaak moeten geven. Dat laatste herken ik niet.

Henielma

EmelisseOrange (Orangelo) 8.1% Oranje dop
Christoffelgist

Ondergistende versie.
Smaak
Wat zoetig, Amerikaans hoparoma. Zacht van smaak maar de nabitter blijft lang hangen.

Een lekkere variant van dit bier. Ondanks dat dit bier tot 1011 is uitvergist is die niet hard bitter maar heeft deze een mooie balans.

michielr

Citaat van: William op 13-03-2014  23:26 uNu ik hem helemaal op heb is het bij de laatste slokken toch wel doorwerken: erg bitter, droog en stroef. Het droge van de Belle Saison met bitterheid eist z'n tol.

Wat was het eind SG?

Bedankt voor de notitie! Eind SG is 1002, de gist heeft goed zijn werk gedaan. Ik was zelf wel blij met de combinatie van hoparoma, bitterheid en de framboos. Ik vind dat hele droge wel lekker in dit bier, dat maakt het bier net even iets anders dan je gewend bent van een fruitbier.

Hoppenbrouwers

Bier met rode dop (naam iets met happy)

Uiterlijk: kristalhelder bier met een dikke schuimlaag die langzaam inzakt
Geur: als het standaard emelissebrouwsel maar wat peperiger
Smaak: erg kruidig (net alsof ik de kruidenla thuis opentrek)
Nasmaak: kruidig, nauwelijkshoppig, peperig

Erg aparte smaakervaring. Het heeft weinig weg van mijn eigen brouwsel/versie. Moeilijk voor te stellen dat het hetzelfde bier is. Ben ook benieuwd welke gist er is gebruikt. Hoewel ik zo'n heldere IPA prachtig vind om te zien zal ik het glas waarschijnlijk niet helemaal leeg drinken.

Jacques

De versie van Kokkie.

Vergist met US-05.

Hele mooie schuimkraag die inzakt tot een blijvende laag.
De geur is niet overdreven hoppig. In de smaak is de hop wel duidelijk aanwezig. Naast de hop ook wat moutigheid.
Weer een wat harde bittere nasmaak.
In de nasmaak ook een fruitige toets (esters).

Een goed bier zonder brouwfouten.

Henielma

Flesje met een E op de dop van Sjaak met 4 g/l El Dorado hop

Geur
Citrus hoparoma

Smaak
Aardbei en best wel bitter. Lijkt ver uitvergist want hij komt wat droog over.

Een lekker bier en drinkt makkelijk weg.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Henielma op 15-03-2014  23:25 uFlesje met een E op de dop van Sjaak met 4 g/l El Dorado hop

Geur
Citrus hoparoma

Smaak
Aardbei en best wel bitter. Lijkt ver uitvergist want hij komt wat droog over.

Een lekker bier en drinkt makkelijk weg.
Komt die aardbei smaak alleen van de el-dorado hop af?

Henielma

Weet ik niet. Ik ken die hop niet maar die smaak is me in andere varianten van de Homebrew Day bieren niet opgevallen. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik van te voren de peper variant van William gedronken heb. Dat doet wel iets met je smaakpapillen.

De aardbei viel me de eerste paar slokken op. Later lukte het me niet meer om die smaak nog echt te proeven.

Jacques

Zit nu aan de versie van Orangelo.

Erg veel schuim bij het inschenken. Zakt in tot een dun blijvend laagje.
Mooi hopgeur die doet vermoeden dat het bier gekoudhopt is.

Helemaal geen harde bitterheid. Duidelijke moutigheid en evenwichtig. Erg lekker! Het bier van Kokkie had een veel hardere bitterheid.

In het overzicht van de gegevens zie ik dat Angelo een ondergist (Christoffelgist) heeft gebruikt net als Rick, de winnaar van het festijn. Rick gebruikte de Bavarian Lager. Ondergist en IPA gaan zo te merken goed samen.

Sjaak_Deventer

Nu aan de Emelisse van Henielma die volgens mij met eikensnippers was gelagerd. Vooral in het begin van slok bier goed te proeven. Ook in de geur licht te merken. Merk hierbij ook dat deze minder hoppig was dan de mijne, maar dat was de bedoeling! ;)

De eikensnipper geven een lichte smaak aan het bier en ik ga even verder  :proost: en genieten!

Henielma

Fijn dat je het eiken kan herkennen. Na het lageren met eiken had ik de indruk dat die daardoor inderdaad net iets minder hoppig is geworden.

Vergelijkbare Topics (7)

26879

Reacties: 54
Gelezen: 25114

12-12-2014 19:22 u
door orangeloo
19361

Reacties: 96
Gelezen: 29288

14471

Reacties: 86
Gelezen: 32450

12449

Reacties: 72
Gelezen: 20136

9120

Reacties: 192
Gelezen: 57845

4438

Reacties: 161
Gelezen: 40292

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.