Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwHulp: metingen op de brouwdag

Gestart door michel_zeeland, 09-01-2014 16:31 u

Vorige topic - Volgende topic

michel_zeeland

Hallo,

Zojuist heb ik mijn derde brouwdag achter de rug, en wilde dit toch eens doen samen met BrouwHulp. Netjes een cursusrecept gepakt en ingevoerd, checklist uitgedraaid en alles redelijk kunnen voltooien. Maar nu wil ik de zaak vanuit mijn logboek en aantekeningen verwerken in BrouwHulp en kom er niet echt helemaal uit.

Zodra ik wat metingen tijdens het proces in wil voeren, stuit ik op de waarde: "SG laatste afloop". Helaas kan ik in de handleiding hier niet veel over vinden. Het voorbeeld in de handleiding vertelt dat de SG "laatste afloop"bijvoorbeeld 1,011 is, terwijl hij na maischen 1,053 is. Logisch verhaal, maar waarom is de S.G. bij het begin van het koken nu opeens 1,041?

Haal ik nu zaken door elkaar? En zou BrouwHulp mij ook kunnen helpen met een mogelijke correctie, indien ik het SG begin koken invoer wat de mogelijke eind SG gaat zijn? Hij weet immers de verdamping en kookduur, toch :weetniet: ?

Alvast vele dank voor de tips of aanwijzingen!

PP

Citaat van: michel_zeeland op 09-01-2014  16:31 uHet voorbeeld in de handleiding vertelt dat de SG "laatste afloop"bijvoorbeeld 1,011 is, terwijl hij na maischen 1,053 is. Logisch verhaal, maar waarom is de S.G. bij het begin van het koken nu opeens 1,041?

In de maischketel meet je 1,053. Daarna verzamel je deze wort in de kookketel. Om alle suikers uit te spoelen voeg je extra water toe. Het suikergehalte verlaagt tot 1,011. De vloeistof in de kookketel wordt dus verdund. De dichtheid daalt naar 1,041. Klinkt mij allemaal logisch in de oren.
Daarna ga je inkoken. Om terug te keren naar 1,053 moet je stevig inkoken (ca. 30 %).

Groet, Paul

michel_zeeland

Citaat van: PP op 10-01-2014  00:00 uIn de maischketel meet je 1,053. Daarna verzamel je deze wort in de kookketel. Om alle suikers uit te spoelen voeg je extra water toe. Het suikergehalte verlaagt tot 1,011. De vloeistof in de kookketel wordt dus verdund.
Tot zover snap ik hem.
Citaat van: PP op 10-01-2014  00:00 uDe dichtheid daalt naar 1,041.
Dit snap ik dus nu even niet meer. Eerst 1,011 en dan opeens 1,041?? :weetniet: Waar meet en wanneer meet je deze waardes?
Citaat van: PP op 10-01-2014  00:00 uDaarna ga je inkoken. Om terug te keren naar 1,053 moet je stevig inkoken (ca. 30 %).
Dat bij het koken het SG toeneemt is mij wel duidelijk.

tjleet

Citaat van: michel_zeeland op 10-01-2014  09:12 uEerst 1,011 en dan opeens 1,041?? :weetniet: Waar meet en wanneer meet je deze waardes?
De SG van 1011 meet je bij de afloop van je spoel/maischvat bij het spoelen. Ondertussen is er natuurlijk wort uitgekomen wat een hoger SG heeft dan je laatste uitloop. Het is dus niet "opeens" 1041 geworden. Dat is het gevolg van al je spoel activiteiten. Hoog SG bij start spoelen, laag SG bij eind spoelen. Gemiddeld 1041 ;). (in jouw geval dus)

William

Citaat van: michel_zeeland op 10-01-2014  09:12 uTot zover snap ik hem. Dit snap ik dus nu even niet meer. Eerst 1,011 en dan opeens 1,041?? :weetniet: Waar meet en wanneer meet je deze waardes? Dat bij het koken het SG toeneemt is mij wel duidelijk.

Die afloop sg is het sg van de vloeistof die op het eind uit de slang komt, dus niet het sg van het totaal.

Doordat je op het einde water toevoegt verdun je de laatste suikers met water. Als je niet spoelt met water zal die afloop sg gewoon hoog zijn.

Die afloop sg is een waarde die je kunt noteren maar BrouwHulp doet er niets mee.

zeebrew

De laatste afloop is het wort die je krijgt doordat je spoelt: als je dit opvangt en de SG bepaalt zal je zien dat deze laag is, doordat dit nog vermengt met het wort van 1053 daalt de gemiddelde SG tot 1041.

michel_zeeland

Heren,

Ok, ik verwachtte wel een reactie, maar niet zoveel in een zo kort tijdsbestek! Jullie reacties verduidelijken zeer veel, en eigenlijk achteraf gezien ook logisch. Mijn dank is wederom groot! :biersmile:

Johnny Stardust

Stel: je "SG laatste afloop" is hoog (bijv. 1035) bij een doel SG van bijv. 1060
Vraag: Wat zegt dit over de kwaliteit van je maisch-proces? Spoel je dan wel goed genoeg, je laat immers suikers in de stort achter?

Vergelijkbare Topics (7)

34153

Reacties: 5
Gelezen: 3636

6034

Reacties: 2
Gelezen: 2747

41491

Reacties: 2
Gelezen: 1273

26471

Reacties: 5
Gelezen: 5333

36656

Reacties: 21
Gelezen: 4063

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.