Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Starter bierbrouwen Brewferm kit: Jelle

Gestart door Jelle1991, 29-12-2013 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Jelle1991

Beste iedereen,

Vandaag ben ik begonnen met de kunst bierbrouwen!
Mijn eerste biertje zal de oud vlaams bruin zijn. (bierbrouwkit)
Vandaag gebrouwen en staat nu te gisten op zolder met een temperatuur rond de 18-20 graden.
Gelukkig is het waterslot lekker aan het pruttelen, ik had hier namelijk een beetje een hard hoofd in omdat ik de giststarter had aangemaakt met water wat rond de 30-35 graden lag.
Maar gelukkig heeft mijn gist het overleefd!
Nu maar 10 dagen afwachten dan kunnen we bottelen voor de eerste keer! Spannend!
Ik ben gister begonnen met een planning voor mezelf iemand hier een paar tips over? (bijlage)
En misschien nog andere handige tips voor het perfectioneren van mijn brouwsel:P?

Met vriendelijke groet,

Jelle

Jacques

Welkom Jelle op dit forum!

Leuk hè die eerste stappen naar een lekker zelfgebrouwen biertje.

Even wat rechtzetten. Je hebt zo te merken geen giststarter gemaakt maar de gist gehydrateerd. En dat kan prima bij 30-35 graden. Dat werkt zelf beter dan hydrateren bij 20 ºC.

Maar... je kunt er ook voor kiezen om de gist zo over het wort te strooien. Dat werkt ook goed. Hoewel volgens de aanwijzingen van sommige fabrikanten (en ook volgens sommige leden van dit forum) het hydrateren strikt noodzakelijk is ben ik daar nog zo van overtuigd. Ik heb diverse testjes gedaan en op dit moment loopt er een grote test die uitgevoerd wordt door een ander lid van het forum.

Jelle1991

Ah bedankt Jacques!
Maar wat is dan precies het verschil tussen het hydrateren en een giststarter :D ?
Want ik heb het namelijk in een glas gestopt en een kwartier laten staan!
En daarna bij mijn mengsel van 35-38 graden gedaan.
Maar ja hij is nu nog steeds lekker aan het pruttelen dus ik ben tevreden :D
Heb nu al zin om te bottelen!

En Jacques had jij toevallig nog wat tips over mijn planning?

Groetjes,

Jelle

Jacques

Citaat van: Jelle1991 op 30-12-2013  13:34 uAh bedankt Jacques!
Maar wat is dan precies het verschil tussen het hydrateren en een giststarter :D ?
Want ik heb het namelijk in een glas gestopt en een kwartier laten staan!
En daarna bij mijn mengsel van 35-38 graden gedaan.

Bij een giststarter voeg je gist toe aan wort dan wel moutextractoplossing. Je daardoor laat je de hoeveelheid gist toenemen. In feite voer je een vergisting uit.

Wanneer je hydrateert voeg je water toe aan gedroogde gist zodat deze actief wordt. Dat actief worden kan dus ook door de gist toe te voegen aan het wort dat je gaat vergisten. Tellingen onder de microscoop hebben laten zien dat je meer actieve cellen hebt als je de gist eerst hydrateert met water. In de praktijk blijkt het het echter niet uit te maken. Bij gehydrateerde gist gaat de vergisting net iets sneller aan de gang maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. De vergistingsgraad die je uiteindelijk haalt is nagenoeg gelijk (bij de door mij uitgevoerde tests  ;) ).

Jelle1991

Citaat van: Jacques op 31-12-2013  00:44 uBij een giststarter voeg je gist toe aan wort dan wel moutextractoplossing. Je daardoor laat je de hoeveelheid gist toenemen. In feite voer je een vergisting uit.

Wanneer je hydrateert voeg je water toe aan gedroogde gist zodat deze actief wordt. Dat actief worden kan dus ook door de gist toe te voegen aan het wort dat je gaat vergisten. Tellingen onder de microscoop hebben laten zien dat je meer actieve cellen hebt als je de gist eerst hydrateert met water. In de praktijk blijkt het het echter niet uit te maken. Bij gehydrateerde gist gaat de vergisting net iets sneller aan de gang maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. De vergistingsgraad die je uiteindelijk haalt is nagenoeg gelijk (bij de door mij uitgevoerde tests  ;) ).

Ah dus de volgende keer kan ik het er dus gewoon bij gooien :P
Gaan we dat de volgende keer is proberen!
Bedankt he Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.