Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een voorstelronde

Gestart door michel_zeeland, 13-12-2013 10:18 u

Vorige topic - Volgende topic

michel_zeeland

Hallo allen!

Misschien wel een beetje een vreemde toeloop naar deze hobby, maar is wel een feit. Ongeveer 8 jaar geleden heb ik ooit geroepen tijdens een Duits bierfestival tegen vrienden, dat het toch wel een enorme mooie bezigheid zou zijn om zelf je biertje te fabriceren. Door allerlei familiare zaken, zoals trouwen, kinderen, scheidingen etc. is het er eigenlijk nooit van gekomen om te starten met een aantal mensen.

Afgelopen zomer heb ikzelf uiteindelijk de knoop doorgehakt: en heb ik me ingeschreven bij de Deltabrouwers voor hun beroemde cursus. Eigenlijk kon ik geen week meer wachten. Enfin, via deze gezellige gilde wat spullen in kunnen kopen en aan de slag gegaan. Tijdens mijn voorbereidingen naar mijn allereerste brouw had ik al enkele uren doorgebracht in het cursusboek en dit forum, waar ik zeer veel informatie vond. Eigenlijk voordat het gas aangestoken werd om het eerste brouwwater op te warmen, was ik al bezig met enkele verbeteringen te bedenken, omdat ik al voor me zag dat er hier en daar het toch kon gebeuren dat het een gigantische kliederbende zou gaan worden en dat je uiteraard voorzichtig moet omgaan met infecties, temperaturen etc.

Mijn eerste voorziening is de klimaatkast, welke ik momenteel aan het inbouwen ben in onze trapkast en voorzien van een digitale sturing en metingen. Een tweetal dagen nadat ik mijn eerste cursus brouwsel ter vergisting had neergezet, maar meteen een extra vergistingsvat aangeschaft, omdat ik eigenlijk niet kon wachten op de volgende brouw.

Ook vind ik het persoonlijk niet echt lekker werken met het hevelen. Als ik het cursusboek 100% volg, moet er geloof ik ongeveer 4x mijn brouw overhevelen, voordat het in het gistvat zit. En zoals velen met mij, met de angst voor besmettingen, geklieder, gestopte hevel, zuurstof en al wat niet meer zij. Ik ben nu aan het kijken wat er zoal bij komt kijken om een installatie in elkaar te gaan zetten, zoals een veelbesproken Herms. Voor de duidelijkheid ik moet op dit moment mijn 2e brouwsel (een dubbel) nog gaan maken, maar dat komt morgen goed, dan heb ik onze keuken "besproken" en gereserveerd.

Onze hobby werkt wel enorm besmettelijk: mijn vrouw wilt nu opeens gaan starten met het maken van wijn, mijn broer is bezig met kruidenbitters en jenevers, van anderen heb ik ook al gehoord dat ze ook actief willen gaan starten met het brouwen, dus wie weet.

En ja, ik kom uit Zeeland; en iets preciezer: het pittoreske Oost-Souburg. Het is wel grappig dat ik meerdere malen per week op het dorp hoor, hoe het brouwen vergaat en of er al iets te proeven valt: helaas geduld is een schone zaak.

Adrie

Ha Michiel,

Welkom.

Vier keer overhevelen is absoluut overbodig. Je hevelt een keer na de hoofdvergisting en na de nagisting daarna bottel je. Er zijn zelfs mensen die de hoofd- en nagisting in het zelfde vat doen en dus helemaal niet overhevelen.

Brouw ze!

michel_zeeland

Met overhevelen doel ik ook het hevelen van de maischketel ( nu nog pan) naar emmer, vervolgens terug in de schoongemaakte pan voor het koken, dan met koelen etc., richting vergistingsvat. Na hoofdvergisting richting emmer met suikeroplossing en vervolgens weer overhevelen richting de fles voor nagisting. In ieder geval heeft het me al doen besluiten een afvulpistool te bestellen.

Ik had de indruk, dat ik meer aan het hevelen was, dan aan het brouwen in ieder geval. En zoals eerder gezegd, met alle geklungel met aanzuigen, zuurstofinslag, lekkende kraan ed., maar ik steek de schuld op de magische term: "beginnersfouten". In ieder geval redenen genoeg om het proces goed aan te pakken en zaken te verbeteren/makkelijker maken.

Adbrouwt

Citaat van: michel_zeeland op 13-12-2013  10:51 uMet overhevelen doel ik ook het hevelen van de maischketel ( nu nog pan) naar emmer, vervolgens terug in de schoongemaakte pan voor het koken, dan met koelen etc., richting vergistingsvat. Na hoofdvergisting richting emmer met suikeroplossing en vervolgens weer overhevelen richting de fles voor nagisting. In ieder geval heeft het me al doen besluiten een afvulpistool te bestellen.

Ik had de indruk, dat ik meer aan het hevelen was, dan aan het brouwen in ieder geval. En zoals eerder gezegd, met alle geklungel met aanzuigen, zuurstofinslag, lekkende kraan ed., maar ik steek de schuld op de magische term: "beginnersfouten". In ieder geval redenen genoeg om het proces goed aan te pakken en zaken te verbeteren/makkelijker maken.
Welkom en nog veel plezier met het brouwen en hevelen. In het begin is het wat zoeken maar uiteindelijk heb je een eigen en handige manier gevonden om te brouwen 8)

Zelf vul ik de hevel met water met een apart stukje pijp aan de slang. Slanglkem dicht pijpje eraf hevel in de ketel, klem los, bakje eronder tot er bier uitkomt klem dicht dan slang naar een nieuw vat en hevelen. Zo probeer ik het uiteinde van mijn hevel waar het bier langskomt schoon te houden. Want mijn mondflora is niet mals.
 :degroeten:

ciesvandekwis

Welkom, en kom gerust eens langs in Gent als we nog iets organiseren. We hebben een 8-tal actieve brouwers onder onze leden.

orangeloo

Welkom in de brouwwereld,
Normaal zeg ik tegen "nieuwkomers" pas op het is besmettelijk dat bierbrouwen, maar ik lees dat ik daar al te laat voor ben.  ^-^
Leuk om te lezen dat er weer een Zeeuw bij is op het Forum. Ik rij morgen weer langs Oost Souburg als ik naar mijn werk in Vlissingen ga.

Groetjes en suc6 met het b(r)ouwen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.