Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier gezocht

Gestart door 12345, 21-11-2013 14:12 u

Vorige topic - Volgende topic

12345

HELP

Ik heb mij opgegeven voor de cursus bierkeurmeester maar daarvoor moet ik als huiswerk vier keer zo'n 15 bieren proeven. Voor de eerste les (die al geweest is) zit ik nu het huiswerk nog te maken. Thuis had ik nog wel wat staan maar in de Bossche slijterijen en supermarkten vond ik niets anders dan een flesje DAB Dortmunder Export. Bij Mitra van Bergen in Eindhoven: 600 bieren op voorraad en NIETS van mijn gading. BIj Bert's Bierhuis in Utrecht (800 bieren op voorraad) vond ik nog twee bieren (Oktoberfest en Schwarzbier).

Ik zoek nu nog:

Münchener Helles
Münchener Dunkles
Dortmunder Strong

En ik zie nu dat Dortmunder Strong eigenlijk best wel te krijgen moet zijn (Gulpener Dort, Amstel Gold, Alfa Super Dortmunder)
(Eisbock)

Ruilen is mogelijk, ik heb telkens maar één flesje nodig.

RobinB

Zit je niet (relatief) in de buurt van een Duitse trinkgut?

Op zich hebben de Nederlandse Dortmunder strong bieren naar mijn idee weinig met een Dortmunder te maken...

12345

Citaat van: RobinB op 21-11-2013  17:58 uZit je niet (relatief) in de buurt van een Duitse trinkgut?

Op zich hebben de Nederlandse Dortmunder strong bieren naar mijn idee weinig met een Dortmunder te maken...

Ik zit hier in Den Bosch en dat is een klein uurtje van de Duitse grens af. 73 km tot Goch. Ik heb in Duitse winkels wel eens een oppervlakte van zo'n 100 m2 aan (voornamelijk Duitse) bieren gezien. Zucht ....

Ja, daar zeg je wat. Maar ik heb net een Brand Dubbelbock geproefd en die vond ik erg zoet en weinig bitter en zelfs een wat olie-achtig smaakje hebben en toen vroeg ik me ook af of dat nu een Bockbier is?

Inderdaad, Duitse bieren vind je niet zoveel in Nederland (behalve de pilsen dan).

RobinB

Brand dubbelbock vind ik dan wel weer een aardige dubbelbock. ;D

William

TrinkGut in Kleve.

Paul Bier

Ik heb dit probleem ook ondervonden toen ik plannen had voor deze cursus. Toch maar besloten om er even mee te wachten. Het valt inderdaad niet mee om de voorgeschreven bieren te vinden. Bij de Mitra heb ik veel kunnen vinden. Online is een andere plek waar je van alles kan vinden. Als ze het bij de Mitra niet hebben kan je het ook bestellen. Dan is het de volgende dag meestal in huis.

Hoe is de cursus? Moeilijk? Houd ons op de hoogte en succes!

Herman

Ik heb vorig jaar wel eens een bestelling bij de Mitra gedaan, via de webshop bestellen en dan bij een Mitra in de buurt laten afleveren (kost je dan ook geen verzendkosten).

Andere alternatieven:
http://www.bier-winkel.com/
http://www.hoptoren.nl/p-44113-home/

EvdBroek

Op de Markt in Boxtel heb je een winkeltje waar ze allerlei speciaalbieren verkopen. Misschien daar eens proberen

foz

Al T-Drinks in Tilburg geprobeerd?

12345

Citaat van: William op 21-11-2013  19:19 uTrinkGut in Kleve.
Dank je. Ik denk dat Goch voor mij weliswaar iets verder is maar toch wat sneller. Of heeft de Trinkgut in Kleve meer?

William

Citaat van: 12345 op 21-11-2013  21:22 uDank je. Ik denk dat Goch voor mij weliswaar iets verder is maar toch wat sneller. Of heeft de Trinkgut in Kleve meer?

Die in Goch heeft een veel beperkter assortiment. Maak van de nood en deugd (en doe ook direct andere goedkope inkopen in Duitsland)

12345

Citaat van: Paul Bier op 21-11-2013  19:22 uIk heb dit probleem ook ondervonden toen ik plannen had voor deze cursus. Toch maar besloten om er even mee te wachten. Het valt inderdaad niet mee om de voorgeschreven bieren te vinden. Bij de mitra heb ik veel kunnen vinden. Online is een andere plek waar je van alles kan vinden. Als ze het bij de mitra niet hebben kan je het ook bestellen. Dan is het de volgende dag meestal in huis.

Tja, ik heb me er maar in gestort. Voornamelijk om wat meer over bier te weten te komen. Anders blijft het allemaal zo subjectief: vind ik lekker of niet (zo). Om echt ook bierkeurmeester te worden? Ik heb er eigenlijk weinig zin in. Wist je dat je dan ook elke 3 jaar "op herhaling" moet? Verder proef en ruik ik best wel als er iets fout zit, maar om er een naam aan te hangen, is andere koek. Zo kan ik "kattepis" wel herkennen omdat ik ooit een kater had (het dier, bedoel ik). Maar "kurk" vind ik blijkbaar al moeilijk. En paardendekens, hoe ruiken die toch maar? Gauw maar eens een zakje boterbabbelaars kopen want die ken ik ook al niet.

Ach ja, zo gaat een arme, oude man eenzaam zijn weg en dreigt al in de knop gebroken te worden. :proost2:

12345

Citaat van: William op 21-11-2013  21:25 uDie in Goch heeft een veel beperkter assortiment. Maak van de nood en deugd (en doe ook direct andere goedkope inkopen in duitsland)
Beetje tanken en een paar kratjes kopen? Laat Dijsselbloem het niet lezen ...
Maar goed, Kleve zal het worden! En maar gelijk alle Duitse bieren van de hele cursus gekocht.

MO

Eigenlijk moeten de keurmeester die ouderwetse absoluut niet in Nederland verkrijgbare bieren uit de wedstrijd lijst gooien. Maar goed, dat schijnt errug moeilijk te zijn.
Trinkgut in Kleve is geniaal. Voor mij 50 min rijden, ga er ongeveer 3 x per jaar naar toe en dat al jaren. Je gaat al je gewenste bieren vinden en ook nog eens van minimaal drie brouwerijen.

12345

Citaat van: MO op 21-11-2013  22:19 uEigenlijk moeten de keurmeester die ouderwetse absoluut niet in Nederland verkrijgbare bieren uit de wedstrijd lijst gooien. Maar goed, dat schijnt errug moeilijk te zijn.
Trinkgut in Kleve is geniaal. Voor mij 50 min rijden, ga er ongeveer 3 x per jaar naar toe en dat al jaren. Je gaat al je gewenste bieren vinden en ook nog eens van minimaal drie brouwerijen.

Dan is 't voor mij dus 75 minuten. Ach, dan ben ik er weer eens uit... Verder lijkt me dat de Nederlandse bierdrinker nogal op Belgische bieren georiënteerd is geraakt, als ik zo in de winkels rondkijk. Terwijl die rare Duitsers toch echt ook heel lekkere bieren brouwen (en niet alleen Pils en Bock). Een tijd geleden nogal wat Schwarzbier gedronken, raar spul vond ik dat, gebrand en daaronder vrij leeg. Een stel Engelsen op de camping dachten zeker dat het Guiness was en toen mocht ik de rest van het kratje.  :biersmile:

Patrickbierman

Citaat van: 12345 op 21-11-2013  14:12 uHELP

Ik heb mij opgegeven voor de cursus bierkeurmeester maar daarvoor moet ik als huiswerk vier keer zo'n 15 bieren proeven. Voor de eerste les (die al geweest is) zit ik nu het huiswerk nog te maken. Thuis had ik nog wel wat staan maar in de Bossche slijterijen en supermarkten vond ik niets anders dan een flesje DAB Dortmunder Export. Bij Mitra van Bergen in Eindhoven: 600 bieren op voorraad en NIETS van mijn gading. BIj Bert's Bierhuis in Utrecht (800 bieren op voorraad) vond ik nog twee bieren (Oktoberfest en Schwarzbier).

Ik zoek nu nog:

Münchener Helles
Münchener Dunkles
Dortmunder Strong

En ik zie nu dat Dortmunder Strong eigenlijk best wel te krijgen moet zijn (Gulpener Dort, Amstel Gold, Alfa Super Dortmunder)
(Eisbock)

Ruilen is mogelijk, ik heb telkens maar één flesje nodig.

Hoi,

Ik zit op Facebook, en daar heb ik een vriend genaamd Jan Roland. En die hebt een biersite, met alle bieren. Kijk maar eens op zijn site;  http://www.debiermeester.nl

Succes!

:proost: van,
Patrick Kroon
Schrijver van het boek, Bierboek.
En wil je lid worden van mij fanpage;

https://www.facebook.com/groups/364428340355827

Ik heb al 124 leden, zowel uit binnenland als buitenland.

12345

Dank je. Vooral een stel Engelse bieren kunnen interessant zijn voor me.

12345

Citaat van: MO op 21-11-2013  22:19 uEigenlijk moeten de keurmeester die ouderwetse absoluut niet in Nederland verkrijgbare bieren uit de wedstrijd lijst gooien. Maar goed, dat schijnt errug moeilijk te zijn.

Morgen naar Kleve. Net een bestellijst gemaakt: zo'n 50 bieren met daarachter de mogelijk merken (is wel handig om bij de hand te hebben). Drie uur mee bezig geweest en nu blijkt dat ik van het merendeel van al die bieren nog nooit gehoord heb. Ik krijg zelfs de indruk dat het merendeel van de bieren niet of zeer moeilijk in Nederland te krijgen is. Ik rij dus een keer (of twee) naar Kleve, ook nog wel een keer naar België, maar niet naar Engeland, Ierland of Amerika.

Er staan 60 bieren op onze lijst en die hoeven we echt niet allemaal te proeven maar ze worden op het examen wel bekend veronderstelt. Dus je moet ze blind kunnen benoemen. Het lijkt mij handig als je ze dan ook eens geproefd hebt voor dat examen? Maar dat wordt dus een probleem ...

12345

Citaat van: Paul Bier op 21-11-2013  19:22 uIk heb dit probleem ook ondervonden toen ik plannen had voor deze cursus. Toch maar besloten om er even mee te wachten. Het valt inderdaad niet mee om de voorgeschreven bieren te vinden. Bij de Mitra heb ik veel kunnen vinden. Online is een andere plek waar je van alles kan vinden. Als ze het bij de Mitra niet hebben kan je het ook bestellen. Dan is het de volgende dag meestal in huis.

Vroeger moest je minimaal 3 jaar bezig zijn geweest als amateurbrouwer om je voor deze cursus op te mogen geven. Nu is die eis (volgens mij) vervallen. Toch denk ik nu dat je pas een reële kans maakt om voor deze cursus te slagen als je meer dan de helft van de 60 bieren die op de lijst staan, kent. (Ik ken er maar zo'n stuk of 15)  :nut:

John

Www.debiermeester.nl voor vooral Engelse bieren, www.hetbiermoment.nl voor vooral Nederlandse bieren.

12345

Dank je. Weer een paar erbij ...

tjleet

Ik herken het probleem ;)

William

Citaat van: 12345 op 27-11-2013  11:49 uDank je. Vooral een stel Engelse bieren kunnen interessant zijn voor me.

Welke Engelse bieren moet je hebben? De Mitra in Eindhoven heeft daar wel het een en ander van.,

12345

Citaat van: William op 27-11-2013  18:56 uWelke Engelse bieren moet je hebben? De Mitra in Eindhoven heeft daar wel het een en ander van.,

Dank je William. Ik moet toch nog eens naar die site van Mitra kijken(en naar een paar andere sites) want ik heb nu een lijst gemaakt met de officiële namen van de bieren en daarachter een aantal merknamen en brouwerijen. Met zo'n lijst is het beter zoeken en zal ik vast wel iets vinden wat ik de vorige keer over het hoofd heb gezien.
Morgen eerst maar eens naar Kleve. Ik denk dat ik daar de hele zaak ga doorzoeken want ik kan daar toch moeilijk een personeelslid mee opzadelen want die gaat vuur spuwen, denk ik  :echtboos:. Ik wou dat ik de hele zaak met een computer kon afhandelen ...

Overigens heb ik nu zoiets van: 70% van al die bieren geproefd lijkt het mij mooi geweest. Dan maar niet het beste jongetje van de klas. Overigens ben ik eraan begonnen om wat meer (en objectiever) over bier te weten te komen.

Herman

Je kunt ook HansM mailen om te vragen waar hij de voorbeelden voor de cursus vandaan gaat halen ;)

Vergelijkbare Topics (7)

14419

Reacties: 36
Gelezen: 18347

4909

Reacties: 3
Gelezen: 1993

25437

Reacties: 9
Gelezen: 7541

4537

Gestart door Emmaneul

Reacties: 0
Gelezen: 4427

12353

Reacties: 8
Gelezen: 3253

3495

Reacties: 28
Gelezen: 9338

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.