Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Uit Amsterdam: Sander

Gestart door sanderdefolter, 22-10-2013 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

sanderdefolter

Goedemiddag bierliefhebbers,

Hierbij wil ik mijzelf ook eens even voorstellen op dit mooie forum, alwaar ik al veel bierbrouwwijsheden heb mogen vinden.
Sinds vanmiddag staat in mijn woonkamer een Brewferm Abdijbier te vergisten. Dit is mijn eerste bier.
Een deel van het wort heb ik nog gekookt met een kaneelstokje, wat zoethout en sinaasappelschillen om op die manier meteen wat meer diepgang in mijn bier te krijgen. Ik hoop dat ik er iets van terug ga proeven. Ik begreep dat het Abdijbier van Brewferm erg bitter kan zijn, dus door deze volle, warme en ietwat zoete smaken toe te voegen, hoop ik dit deels te voorkomen. Iemand nog tips/mening hierover? Ik wil mijn brouwproces graag verbeteren.

Voor de rest vraag ik mij af of jullie adviseren te lageren/nagisten of dat ik mijn bier na hoofdvergisting meteen kan bottelen en laten hergisten/rijpen. Op verschillende fora hoor ik hier verschillende berichten over. Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Tot slot nog 1 vraag. Kan ik, en zo ja hoe, BrouwVisie gebruiken voor mijn blikbrouwsels?

Biergroet,

Sander

Aart

Hoi Sander, hier ook een fanatieke Amsterdamse brouwer  :degroeten:
Citaat van: sanderdefolter op 22-10-2013  17:33 uVoor de rest vraag ik mij af of jullie adviseren te lageren/nagisten of dat ik mijn bier na hoofdvergisting meteen kan bottelen en laten hergisten/rijpen. Op verschillende fora hoor ik hier verschillende berichten over. Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Wat ik doe is na het brouwen en gist toevoegen 3 weken wachten met bottelen. Ik doe dus hoofdvergisting en navergisting ('secondary') in hetzelfde gistvat.
Bij het bottelen eerst de boel overhevelen naar een schoongemaakt vat. Als je dit voorzichtig doet blijft de gist zooi achter in het gistvat.
Dan bottelen met 5 tot 8 gram bottelsuiker per liter. Vervolgens twee weken bij kamertemperatuur voor hergisting op fles. Daarna kan je het kouder wegzetten zodat de gist goed naar de bodem van de fles zakt.

succes!

sanderdefolter

Dank Aart, voor je nuttige antwoord. Met de andere fanatieke brouwer uit Amsterdam Noord van jullie mooie brouwerij heb ik ook al nuttige tips mogen ontvangen :)

daniel peters

Haha en zo leren we allemaal snel uit elkaars voorstelrondje!
In het begin zijn er zoveel variabelen. Iedereen bedoelt het uiteraard goed, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer terwijl je in het begin alleen maar "drie weken gisting in één vat, daarna bottelvat en bottelen" al moeilijk genoeg vindt.

Aart

Citaat van: sanderdefolter op 22-10-2013  21:35 uDank Aart, voor je nuttige antwoord. Met de andere fanatieke brouwer uit Amsterdam Noord van jullie mooie brouwerij heb ik ook al nuttige tips mogen ontvangen :)
Heb je Peter gesproken? En ons bier Hopblond al ergens kunnen proeven?

sanderdefolter

Zeker weten! Ik ken Eveline (en dus Peter) goed vanuit mijn Geneeskunde verleden.
De Hopblond heb ik zeker geproefd. Heerlijk fris bier vond ik het.
Overigens ook andere mooie brouwsels geproefd op het Thuisbrouwersfestival van het Arendsnest.
Ik kijk uit naar november ;-)  ;D

Groeten

Aart

Citaat van: sanderdefolter op 23-10-2013  13:31 uZeker weten! Ik ken Eveline (en dus Peter) goed vanuit mijn Geneeskunde verleden.
Ah nog een brouwende geneesheer! :)
CiteerDe Hopblond heb ik zeker geproefd. Heerlijk fris bier vond ik het.
Overigens ook andere mooie brouwsels geproefd op het Thuisbrouwersfestival van het Arendsnest.
Dank voor de complimenten :)
CiteerIk kijk uit naar november ;-)  ;D
Wat gaat er in november gebeuren?

sanderdefolter

Geen geneesheer meer helaas, net als Peter van het geneeskundig pad afgeweken.
Brouwende schoolmeester klinkt beter ;-)

November:
Iets met een Puike Pale Ale en op de markt?

Aart

Citaat van: sanderdefolter op 23-10-2013  13:38 uGeen geneesheer meer helaas, net als Peter van het geneeskundig pad afgeweken.
Brouwende schoolmeester klinkt beter ;-)

November:
Iets met een Puike Pale Ale en op de markt?
Oh ja natuurlijk de 'release' van ons nieuwe bier! Waarschijnlijk wordt ie gepresenteerd in café Wildeman; we laten je wel ff weten wanneer precies.

Ben je ook van plan om met mout te gaan brouwen? Je zou eens kunnen komen kijken als wij brouwen.
Een leuke tussenstap is met moutextract en hop. Kan je al heel mooi mee brouwen.

sanderdefolter

Ben ik zeker van plan. Echter eerst eens een paar keer met het blik om een beetje routine te krijgen.
Als ik een paar blikbieren verder ben, hoop ik iets vermogender te zijn om mijn equipement uit te breiden, zodat ik met mout kan gaan brouwen. Dank voor de uitnodiging, tegen die tijd kom ik graag eens een dag stage lopen bij Brouwerij de Vriendschap ;-).

sanderdefolter

Een eerste proefsessie van mijn Brewferm Abdijbier! Valt niet tegen. De bittere smaak is zeker aanwezig, maar drie weken na bottelen had ik het "erger" verwacht. Mooi helder, donker en roodbruin bier.

Vergelijkbare Topics (7)

42772

Reacties: 1
Gelezen: 671

26867

Reacties: 4
Gelezen: 2139

39242

Reacties: 5
Gelezen: 1356

34290

Reacties: 4
Gelezen: 1457

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.