Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een tafelbiertje

Gestart door Een Student, 25-09-2013 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Een Student

Hallo mensen.

Ik ben op zoek naar een recept voor een tafelbiertje voor een opdracht van school. We hoeven hem niet te maken maar ik moet wel een specifiek recept hebben.
Ik heb het forum al doorzocht maar ik heb geen recept met mijn specificaties kunnen vinden.

Het moet 10 liter tafelbier worden met een 1.5% alcoholgehalte en het zou het liefst in een keer gemaakt kunnen worden (ik bedoel dus dat ik het niet moet uitkoken of iets dergelijks) En het zou ideaal zijn als er instructies bij zaten (gist tijd, temperaturen enz.)

Ik hoor het graag van jullie.

Lars Amiabel

Ronald_

Kan je zelf eens een opzetje maken?

Met brouwsofware als BrouwHulp kan je zien hoeveel mout je nodig hebt voor 1,5% in je uiteindelijke product.

:degroeten:

Een Student

Dat ga ik eens proberen. ;)

Een Student

Het lijkt mij toch ook handig als er een ervaren brouwer een recept kan geven. Ik heb niet echt zoveel verstand van bier recepten.  :(

Ronald_

Wat vind je school daarvan?

sander_123

Even de zoekfunctie gebruiken... (zoekwoord 'tafelbier'...)

Link naar een leuke tafelbier-IPA (incl recept) gevonden:
http://www.themadfermentationist.com/2012/01/vienna-malt-session-ipa-recipe.html
(moet je alleen even Fahrenheit-Celcius, Gallons-Liters en Oz-Gram omrekenen)

Een Student

Als antwoord op uw vraag Ronald_, ik moest gewoon een goed recept vinden met de bovenstaande specificaties. Het recept is meer een voetstuk ik moet de theorie eromheen bestuderen, en dit presenteren voor de klas.

René K

Volgens mij zou je leraar het helemaal fantastisch vinden als je de theorie eerst gaat bestuderen. En dan met je opgedane kennis een eigen recept maken (afkijken van voorbeelden mag, doen wij ook ;D). En wie weet raak je net als de mensen hier ook geïnfecteerd met het brouwvirus!

JanSt

Citaat van: René K op 25-09-2013  12:38 uEn wie weet raak je net als de mensen hier ook geïnfecteerd met het brouwvirus!

Zelf brouwen mag maar boven de 18. :)

Citaat van: Een Student op 25-09-2013  10:29 u(ik bedoel dus dat ik het niet moet uitkoken of iets dergelijks) En het zou ideaal zijn als er instructies bij zaten (gist tijd, temperaturen enz.)

Lars wat bedoel je met niet uitkoken?  Wat moet je precies beschrijven, het brouwproces of het vergistingsproces?

gr Jan

tjleet

Citaat van: JanSt op 25-09-2013  15:34 uZelf brouwen mag maar boven de 18. :)
Je bedoelt zeker drinken? Waarom zou je onder de 18 geen suikerwater mogen maken?

Een Student

Met het recept moet ik uitleggen wat er bijvoorbeeld gebeurt tijdens het gisten. Of wat er gebeurt tijdens het mouten. Welke enzymen er actief zijn tijdens het maischen enz.

ThomasM

Ik weet niet in welke klas je zit, maar je kan mooi een jodiumtestje doen om aan te tonen dat er geen zetmeel meer in het mout zit. Dit heb ik ook gedaan toen ik op de middelbare zat. Ik denk dat dat een proces mooi illustreert.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.