Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu


Vraag over warmtewisselaar

Gestart door RBV, 25-04-2013 00:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RBV

Ik ben van plan om een HERMS(je) te bouwen met 3 keteltjes van 20ltr.
Nu wil ik een warmtewisselaar gaan maken maar ik vraag me af hoe lang hij moet zijn.
Is hier een formule voor om te berekenen?
Ik heb een rol koperen buis van 15mm waarmee ik de warmtewisselaar wil maken.
Is de diameter misschien te groot en kan ik beter 12mm gebruiken?
Hoe lang moet hij zijn?
Ik heb ff een snelle berekening gedaan en bij een lengte van 5 meter zit er zo'n 4 a 5 liter in de warmtewisselaar...  ( *EDIT* zie net dat ik een verkeerde berekening heb gemaakt haha) maakt het nog wat uit hoeveel volume je moet hebben in je warmtewisselaar ivm klein volume van ketel? Wordt hier een verhouding voor aangehouden?
Ik zie dat de meeste mensen een lengte van tussen de 7 en 12 m gebruiken, maar zie ook dat hun ketels groter zijn dan die ik wil gaan gebruiken...
Omdat alles wat kleinschaliger is vraag ik mij dus af of de warmtewisselaar ook kleinschaliger moet zijn.
Het is allemaal nog een beetje nieuw voor me en weet niet goed waar ik allemaal op moet letten.
Kan iemand mij misschien verder helpen en misschien tips geven waar op te letten?

robbel

Om een goede berekening te maken heb je nogal wat gegevens nodig.
Ik zou mijn tijd liever besteden aan het bouwen van de herms.
De exacte grootte maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Als hij te lang is koelt ie te hard, verblijfstijd van koelwater minderen.
Als hij te kort is, kun je de verblijfstijd van je wort verlengen.

De inhoud van de koeler zou je eventueel kunnen naspoelen met water, totdat er geen wort, maar water uit de uitstroom komt.
Zo heb je geen verlies van je wort.


John

In dit geval gaat het niet om koelen maar om verwarmen. Mijn ervaring is dat als je een langere spiraal hebt je sneller kunt pompen met als gevolg een betere warmteverdeling. Als je een kortere spiraal hebt doet het wort er langer over om opgewarmd te worden en moet je de pomp langzamer zetten of het water van de wisselaar hoger opstoken. E.e.a is ook afhankelijk van de specificaties van je pomp.

RBV

Het gaat inderdaad over de warmtewisselaar die in de warmwaterketel komt en niet de koelspiraal.
Ik heb nog geen pomp in gedachten. Wat voor pomp zou voor deze situatie geschikt zijn? De ketel is 21liter en denk zelf zo'n 15 liter te kunnen maischen / koken in 1 keer. Wat zou het debiet moeten zijn?

Wat ik me ook afvraag, maakt het wat uit welk percentage van de inhoud van de ketel er in de warmtewisselaar zit?
Wat ik hiermee bedoel is: de ketel heeft een inhoud van 20 liter waarvan ik zo'n 15 liter ga gebruiken omdat hij anders tot het randje vol zit en overloopt...
De warmtewisselaar heeft natuurlijk ook een inhoud. Stel ik vul de maischketel tot 15 liter en hij pompt rond, door de warmtewisselaar die in de warmwaterketel hangt, weer terug in de maischketel. Dan zit er op het moment van rond pompen dus 15 liter minus de inhoud die in de warmtewisselaar zit.
Is hier een verhouding voor?
Als ik de warmtewisselaar van 15 mm diameter en een lengte van 10 m maak dan zit er dus zo'n 1.5 liter in de warmtewisselaar op het moment van rondpompen....
Dit is een verhouding van 1:10. Dit zegt me verder niks. En misschien maakt het ook helemaal niks uit. Maar ben wel nieuwsgierig hierover ;-)

RobinB

Ik heb jarenlang probleemloos geHERMSt met de standaard koperen spiraalkoeler van Brouwland: 057.016.8
Die is 12 mm doorsnee en 8m  lang.
Volumes waren meest tussen 10-20 l, vaak 15 l. :)

robbel

Ook bij verwarmen geldt dat het het temperatuursverschil en het oppervlak van je warmtewisselaar maatgevend zijn voor de hoeveelheid warmteoverdracht.
Heb je een lange spiraal, dan volstaat hoeft je temperatuursverschil niet zo groot te zijn en kun je wat sneller rondpompen.
Heb je een korte spiraal dan maak je het water wat warmer en pomp je wat langzamer rond, om de zelfde warmteoverdracht te verkrijgen.
Genoeg variabelen om e.e.a. werkend te krijgen, maar een langere spiraal is altijd beter.

Om de inhoud van de buis er na het circuleren uit te krijgen, zou je deze eventueel ( driewegkraan ) heel even kunnen doorspoelen met water, zodat je de inhoud van de spiraal niet verliest.

Even uitgerekend, 10 meter buis van 15x1mm heeft een inhoud van 1.33 liter.


RobinB

Citaat van: robbel op 25-04-2013  20:04 uOm de inhoud van de buis er na het circuleren uit te krijgen, zou je deze eventueel ( driewegkraan ) heel even kunnen doorspoelen met water, zodat je de inhoud van de spiraal niet verliest.

Als je je HERMS een beetje goed doordacht hebt, pomp je je spoelwater ook door de spiraal heen. Hiermee is deze automatisch doorgespoeld en verlies je geen wort in je spiraal. :)

robbel

Citaat van: RobinB op 25-04-2013  20:09 uAls je je HERMS een beetje goed doordacht hebt, pomp je je spoelwater ook door de spiraal heen. Hiermee is deze automatisch doorgespoeld en verlies je geen wort in je spiraal. :)

Ik ben niet bekend met een HERMS, maar das precies wat ik bedoelde, ongeveer dan.

John

Citaat van: RobinB op 25-04-2013  20:09 uAls je je HERMS een beetje goed doordacht hebt, pomp je je spoelwater ook door de spiraal heen. Hiermee is deze automatisch doorgespoeld en verlies je geen wort in je spiraal. :)
Klopt zo gaat het bij mij ook...

Auke0611

Ik zou zeggen, ga eerst eens op bezoek bij iemand die al een HERMS heeft staan, informeer wat de voor- en nadelen zijn. Hier zijn dan al veel praktische vragen in de praktijk te beantwoorden. Een oproepje tot een dagje meebrouwen levert vaak voldoende reacties op.

havu

Warmte-overdracht is complex. De warmte-weerstand van het materiaal (koper of rvs) tussen de op te warmen wort en het water in het heet watervat is niet bepalend. Het gaat om de warmte- overdracht van het hete water naar het koper of rvs van de warmtewisselaar en het weer afstaan van deze warmte aan het wort. Roeren van het water in het heet watervat helpt heel veel: de warmte-overdracht naar stilstaande vloeistof is beroerd! En de stromingssnelheid van de vloeistof in de buis bepaalt ahw de warmte-overdrachtsweerstand. Een "dunne" buis met hoge vloeistofsnelheid is optimaal (hoog Reynolds getal) maar dat vereist een hoge pompdruk. En dat levert de doorsnee Iwaki niet. Bovendien hebben veel HERMSEN (in ieder geval die van mij) een probleem met hoge flow.

Eigenlijk is de praktijk heel tolerant: ik heb een warmtewisselaar van 10 m koperen pijp van 15 mm dia en een vrij kleine Iwaki. Zolang mijn filterplaat niet dichtslaat  :bokser: gaat het verwarmen prima.

Dus: de keuze is niet zo dramatisch: 10 m 15 mm buis doet het prima, zorg voor flow en waterbeweging in het heet watervat.

Hans

John

Citaat van: havu op 29-04-2013  23:53 uEn de stromingssnelheid van de vloeistof in de buis bepaalt ahw de warmte-overdrachtsweerstand. Een "dunne" buis met hoge vloeistofsnelheid is optimaal (hoog Reynolds getal)
Ik heb in mijn warmtewisselaar een spiraal uit een bierkoeler zitten: dikte 9 mm, lengte 9 mtr. Mijn ervaring is dat je bij lage pompsnelheden de snelste temperatuurstijging hebt...

Vergelijkbare Topics (7)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.