Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen vanuit je tap

Gestart door Superbeun, 20-04-2013 15:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Superbeun

Ik ben op zoek naar een manier om vanuit mijn mijn keg ook wat flesjes te kunnen vullen om aan vrienden en familie mee te geven.
Ik ken de beergun en de tegendrukvuller (al een topic van Adrie over) maar kwam ook dit idee tegen van een Amerikaanse thuisbrouwer:

Lijkt me wel wat.

RobinB

Lijkt sprekend op het systeem van Adrie, maar dan met dat "ontluchtingsventieltje" erbij. :)

Superbeun

Citaat van: RobinB op 20-04-2013  16:15 uLijkt sprekend op het systeem van Adrie, maar dan met dat "ontluchtingsventieltje" erbij. :)
Ja, handig he, het is een balnaald.

Caspar

Zolang je bier snel opgedronken wordt, werken dit soort constructies wel aardig denk ik!

De flesjes die ik afvul met de Beergun blijven in ieder geval wel een half jaar goed, ik denk niet dat deze bieren het zo lang redden vanwege zuurstof inslag en eventuele infecties die voort komen uit het viezigheid op het tapkraantje..

Bas_Pierik

Wat ik me had bedacht is toch ietjes anders. Een bekende pilsener uit Tsjechiƫ wordt in Nederlander verkocht als speciaalbier. Dit bier komt uit een compensatorkraan. Tijdens het tappen is er zo goed als geen schuimvorming. Als je een flesje vult onder zo'n kraan, zal de hals van een BNR (bruin Nederlands retourflesje) vol schuim zitten. In dit schuim zit CO2. Dus als je hem direct na het vullen kroonkurkt, zal er bijna geen zuurstof in de fles aanwezig zijn (omdat het schuim tot de bovenkant van de fles komt). Als het schuim in zakt, zal het bier ongeveer op 2cm van de onderkant van de dop eindigen, wat een mooie maat is.

Zou dit goed werken?

hansm

Citaat van: Bas_Pierik op 22-04-2013  19:23 uWat ik me had bedacht is toch ietjes anders. Een bekende pilsener uit TsjechiĆ« wordt in Nederlander verkocht als speciaalbier. Dit bier komt uit een compensatorkraan. Tijdens het tappen is er zo goed als geen schuimvorming. Als je een flesje vult onder zo'n kraan, zal de hals van een BNR (bruin Nederlands retourflesje) vol schuim zitten. In dit schuim zit CO2. Dus als je hem direct na het vullen kroonkurkt, zal er bijna geen zuurstof in de fles aanwezig zijn (omdat het schuim tot de bovenkant van de fles komt). Als het schuim in zakt, zal het bier ongeveer op 2cm van de onderkant van de dop eindigen, wat een mooie maat is.

Zou dit goed werken?

Het zou ongetwijfeld werken, maar met precies dezelfde nadelen als Caspar meldt.

Je begint met een flesje vol lucht (20% zuurstof). Je tap-uitgang komt niet tot de bodem van het flesje. Dat betekent dat het bier het flesje in plonst, of minimaal (als je het heel rustig langs de wand van het flesje laat lopen) in contact is met zuurstof. In ieder geval betekent dat, dat je eerder last krijgt van oxidatiesmaken.

Verder is het normaliter zo dat tapinstallaties iets minder zuiver / steriel zijn dan onze bottelpijpjes, beerguns enzovoort. Dus extra kans op infecties.

Hoeft allemaal geen probleem te zijn, zolang je het bier maar snel (binnen een paar dagen, hoogstens een paar weken) opdrinkt.

Caspar

Je krijgt inderdaad al zuurstofinslag tijdens het vullen. Maar nogmaals, ik denk dat het prima werkt... alleen moet je het bier snel opdrinken en niet maanden bewaren.

Vergelijkbare Topics (7)

38809

Reacties: 26
Gelezen: 3789

21324

Reacties: 28
Gelezen: 14724

44879

Reacties: 4
Gelezen: 689

36957

Reacties: 7
Gelezen: 2715

25564

Reacties: 2
Gelezen: 2788

20240

Gestart door koffie

Reacties: 7
Gelezen: 4029

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.