De wens dat brouwsoftware recepten genereert met voorradige ingrediënten

Gestart door Hoppenbrouwers, 01-04-2013 19:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Dit is een afgesplitst topic

Albert Heijn heeft zo'n programma dat je kan invoeren welke ingrediënten je nog in huis hebt en dan geeft hij je een aantal opties/recepten waaruit je kan kiezen die je kan bereiden met de ingrediënten die je dus op voorraad hebt. Wellicht ook wel leuk om die functie in te voeren in BrouwHulp. Stel dat je een keer een inspiratieloos momentje hebt zegt BrouwHulp je precies wat je nog allemaal kan maken uit je voorraad. :)

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-04-2013  19:49 uWellicht ook wel leuk om die functie in te voeren in BrouwHulp. Stel dat je een keer een inspiratieloos momentje hebt zegt BrouwHulp je precies wat je nog allemaal kan maken uit je voorraad. :)

Dat is vrijwel ondoenlijk, of gewoon alles op een hoop gooien. Maar rekentechnisch uit een willekeurige voorraad een recept voor een bier toveren wordt erg ingewikkeld...

EBC

Citaat van: Oscar op 01-04-2013  19:56 uDat is vrijwel ondoenlijk, of gewoon alles op een hoop gooien. Maar rekentechnisch uit een willekeurige voorraad een recept voor een bier toveren wordt erg ingewikkeld....

Lijkt me relatief simpel... bestaande recepten toetsen aan voorraad...

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 01-04-2013  19:56 uDat is vrijwel ondoenlijk, of gewoon alles op een hoop gooien. Maar rekentechnisch uit een willekeurige voorraad een recept voor een bier toveren wordt erg ingewikkeld....
Ik heb t nu dan ook meer over de bestaande/reeds ingevoerde recepten. Niet over nieuw op te zetten recepten binnen een stijl. Dat is ook mogelijk maar inderdaad een stuk ingewikkelder.
Citaat van: EBC op 01-04-2013  20:18 uLijkt me relatief simpel... bestaande recepten toetsen aan voorraad...
Zoiets ja

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 01-04-2013  19:56 uDat is vrijwel ondoenlijk, of gewoon alles op een hoop gooien. Maar rekentechnisch uit een willekeurige voorraad een recept voor een bier toveren wordt erg ingewikkeld...
Is wel een heel realistische vraag, en zou een krachtige tool zijn, want dit is hoe mensen denken. Wat heb ik nog in huis en wat kan ik er mee.
Als je van tevoren een aantal basisrecepten hebt ingevoerd, bijvoorbeeld de bieren die je ooit gemaakt hebt, dan is alles aanwezig om te kunnen berekenen welke opties je hebt. Je zou voor de hop nog een versimpeling kunnen maken door te groeperen naar smaakhop en bitterhop.
HansH

Hoppenbrouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 05-04-2013  01:08 uIs wel een heel realistische vraag, en zou een krachtige tool zijn, want dit is hoe mensen denken. Wat heb ik nog in huis en wat kan ik er mee.
Als je van tevoren een aantal basisrecepten hebt ingevoerd, bijvoorbeeld de bieren die je ooit gemaakt hebt, dan is alles aanwezig om te kunnen berekenen welke opties je hebt. Je zou voor de hop nog een versimpeling kunnen maken door te groeperen naar smaakhop en bitterhop.
HansH
Dank u voor de bijstand :)

Ik denk dat er ook best vraag naar is. Sterker nog, met deze functie erbij zou BrouwHulp ervoor zorgen dat alle andere brouwerssoftware niet eens meer in haar schaduw kan staan. ;)

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe Adrie hier zelf over denkt.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 05-04-2013  01:08 uIs wel een heel realistische vraag, en zou een krachtige tool zijn, want dit is hoe mensen denken. Wat heb ik nog in huis en wat kan ik er mee.

Dat klopt, maar dan kun je je als brouwer toch beter richten op de materie hoe je een smakelijk recept maakt. Of willen we echt alles voorgekauwt krijgen?   :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 05-04-2013  09:42 uDat klopt, maar dan kun je je als brouwer toch beter richten op de materie hoe je een smakelijk recept maakt. Of leven willen we echt alles voorgekauwt krijgen?   :)
Zie het maar als een zoekmachine op internet. Je typt iets in en je krijgt meteen allerlei suggesties waar je misschien op zit te wachten of die je op ideeën brengen. (Of juist afleiden natuurlijk)
HansH

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-04-2013  02:01 uIk denk dat er ook best vraag naar is. Sterker nog, met deze functie erbij zou BrouwHulp ervoor zorgen dat alle andere brouwerssoftware niet eens meer in haar schaduw kan staan. ;)

Ach... Al even over nagedacht. Valt nog wel best te bouwen ook. In mijn hoofd is het al af. Nu alleen nog ff bouwen... ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 05-04-2013  15:48 uAch... Al even over nagedacht. Valt nog wel best te bouwen ook. In mijn hoofd is het al af. Nu alleen nog ff bouwen... ;)
Kijk aan, Oscar is ook om. Komt het dan ook in de nieuwe versie van BrouwVisie? ;)

Jacques

HansH

Je gaat dan heel vaak hetzelfde brouwen. Lijkt mij niet inspirerend.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 05-04-2013  17:17 uJe gaat dan heel vaak hetzelfde brouwen. Lijkt mij niet inspirerend.
En zou dat niet de eigen keuze zijn van ieder individu? Of gaan we nu regels opleggen wat wel en niet mag? Hoe vaak mag je volgens jou een recept opnieuw brouwen als je het lekker vindt?

Als je de optie niet wil gebruiken kan dat ook gerust. Het is niet voor niets een optie. Een mogelijk om er mee te doen of te laten wat je wilt.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-04-2013  17:24 uEn zou dat niet de eigen keuze zijn van ieder individu? Of gaan we nu regels opleggen wat wel en niet mag? Hoe vaak mag je volgens jou een recept opnieuw brouwen als je het lekker vindt?

Natuurlijk is een eigen keuze wat je brouwt of niet. Ik zou mij echter niet laten beperken dat wat de maker van de software bedacht heeft.
Maar al je het handig vindt is dat prima. Het is alleen niet mijn keuze.

Ik geef er de voorkeur aan eerst te bedenken wat voor bier ik wil brouwen en dan te kijken wat ik in huis heb. Zo nodig bestel ik mout en hop om het gewenste recept te kunnen brouwen. De variatie aan bieren die je brouwt is dan veel groter. En als je een bepaald ingrediënt in huis hebt en weet je niet wat je er nog meer mee kunt brouwen zoek je even op internet. Je doet dan veel inspiratie op.

Hoppenbrouwers

Dat is inderdaad óók een optie. Maar het is altijd fijn als je er voor kan kiezen om dat niet te doen.
Ik heb nu 8 mouten op voorraad en heb voor meer als twee jaar nog ideeën om te brouwen. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je eens op een druilerige zondag een tip wil van een brouwprogramma.  Of bijvoorbeeld als je een keer wellicht iets anders wil doen als wat binnen je gebruikelijk gamma ligt kan het best prettig zijn als je op een idee gebracht wordt. Soms kom je dan tot de ontdekking dat je een voorstel of idee krijgt waar je eerder nog helemaal niet aan gedacht had.
Zo zijn er nog genoeg voorbeelden te noemen waarom het handig kan zijn.

Ik zie echt niet in wat daar tegen kan zijn.

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 05-04-2013  01:08 uwant dit is hoe mensen denken. Wat heb ik nog in huis en wat kan ik er mee.

Niet iedereen denkt zo en/of zeker niet altijd.
Ik haal in huis aan de hand van wat ik wil brouwen. Sommige ingrediënten gaan mee naar een ander brouwsel, toch bedenk ik dan ook weer iets nieuws onafhankelijk van mijn voorraad. Als ik dan daarvoor iets niet in huis heb, bestel ik dat erbij. :)

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-04-2013  19:34 uDat is inderdaad óók een optie. Maar het is altijd fijn als je er voor kan kiezen om dat niet te doen.
Ik heb nu 8 mouten op voorraad en heb voor meer als twee jaar nog ideeën om te brouwen. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je eens op een druilerige zondag een tip wil van een brouwprogramma.  Of bijvoorbeeld als je een keer wellicht iets anders wil doen als wat binnen je gebruikelijk gamma ligt kan het best prettig zijn als je op een idee gebracht wordt. Soms kom je dan tot de ontdekking dat je een voorstel of idee krijgt waar je eerder nog helemaal niet aan gedacht had.
Zo zijn er nog genoeg voorbeelden te noemen waarom het handig kan zijn.

Ik zie echt niet in wat daar tegen kan zijn.

Als het programma jou op ideeën moet brengen moeten we alle mogelijkheden wel in het programma gezet zijn. En dat is een onmogelijkheid. Stel dat ik 10 mouten, 7 hopsoorten en 5 gisten op voorraad heb dan zijn de mogelijkheden al heel erg veel.
Als je net te weinig roggemout hebt zal het programma misschien niet met een roggestout komen omdat het programma er vanuit gaat dat je daarvoor bijvoorbeeld 2500 gram rogge nodig hebt terwijl je maar 2000 gram in huis hebt. Zonder het programma zou je toch kunnen besluiten een roggestout maken. Dat het bier minder naar rogge smaalt neem je dan voor lief, 20% minder rogge maakt ook niet zo veel uit. Eventueel maak je een paar liter minder of neem je genoegen met een lager SG. De mogelijkheden zijn echt eindeloos. Dat allemaal in een programma inbouwen lijkt mij onmogelijk.

Oscar

Citaat van: Jacques op 05-04-2013  17:17 uJe gaat dan heel vaak hetzelfde brouwen. Lijkt mij niet inspirerend.

Dat hangt natuurlijk van je actuele voorraad af... maar inspirerend is het niet. Er zijn ook brouwers die momenten inspiratieloos zijn en dan toch willen brouwen. Ik begrijp dat niet, maar ik ben dan ook maar een individue die niet iedereen hoeft te begrijpen...

Op zich ook wel weer een uitdaging zo'n functie... :bijdrage_forum:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-04-2013  18:32 uIk zou mij echter niet laten beperken dat wat de maker van de software bedacht heeft.
Het hoeft niet de maker van de software te zijn. Het kunnen ook al je eigen recepten zijn die je ooit als eens hebt opgeslagen of die je ooit nog eens zou willen brouwen en daarom al hebt opgeslagen.

Je kunt zelfs de software nog uit laten rekenen hoeveel bier je kunt maken van elk recept met jouw voorraad en welke ingrediënt dan de bottleneck is.
Dan word je misschien wel getriggerd dat je juist die ingrediënt nog snel bij moet bestellen of eventueel beslissen om hem te vervangen door iets anders, terwijl je dat anders misschien niet eens had opgemerkt.

Overigens, enkele malen het zelfde recept nemen en dan ook hetzelfde bier krijgen is juist een uitdaging om aan te tonen dat je het brouwen pas echt goed beheerst.
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 05-04-2013  21:56 uOverigens, enkele malen het zelfde recept nemen en dan ook hetzelfde bier krijgen is juist een uitdaging om aan te tonen dat je het brouwen pas echt goed beheerst.

Appeltje eitje... >:D >:D

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 05-04-2013  21:39 uAls het programma jou op ideeën moet brengen moeten we alle mogelijkheden wel in het programma gezet zijn. En dat is een onmogelijkheid. Stel dat ik 10 mouten, 7 hopsoorten en 5 gisten op voorraad heb dan zijn de mogelijkheden al heel erg veel.
Als je net te weinig roggemout hebt zal het programma misschien niet met een roggestout komen omdat het programma er vanuit gaat dat je daarvoor bijvoorbeeld 2500 gram rogge nodig hebt terwijl je maar 2000 gram in huis hebt. Zonder het programma zou je toch kunnen besluiten een roggestout maken. Dat het bier minder naar rogge smaalt neem je dan voor lief, 20% minder rogge maakt ook niet zo veel uit. Eventueel maak je een paar liter minder of neem je genoegen met een lager SG. De mogelijkheden zijn echt eindeloos. Dat allemaal in een programma inbouwen lijkt mij onmogelijk.
Als het programma je nooit op een idee hoefde te brengen had Adrie er de voorbeeldrecepten ook wel uit kunnen laten. Als je niet zo veel op voorraad hebt zijn de mogelijkheden ook beperkter. Als je niet genoeg van iets in huis hebt kun je ook de groote van je brouwsel aanpassen. Bijvoorbeeld van 15 naar 10 l. Dat is ook het gemak van brouwen met percentages.

Het is in ieder geval zeker mogelijk om het in te bouwen. Albert Heijn doet het al met de inhoud van je trap/kelderkast, en ik had ook al een site gevonden die het met cocktailingrediënten doet. Dat werkt prima, dan gaat dat ook op voor het brouwen.
Dat er een paar lieden hier zijn die het niets vinden wil niet meteen zeggen dat dit voor alle gebruikers geldt.

BrouwHulp doet op dit moment al aan voorraadbeheer. Je kan dus bijhouden hoeveel je nog in huis hebt om dus rekening te houden met wat je allemaal kan brouwen. De stap om alle mogelijkheden in kaart te brengen lijkt me dan ook eerder een logisch gevolg dan dat het een ongewenste ontwikkeling is.

Henielma

Je moet er naar mijn idee er wel voor waken dat (brouw)software niet vol komt te zitten met features die zelden gebruikt worden. Andere gebruikers hebben vaak snel last van dit soort features. Het leid af van wat je wil zien. Het hele voorraadbeheer doe ik niets mee maar toch staat  er van sommige mouten voorraad in en andere mouten niet. Het leid me af en voegt voor mij niets toe.

Uiteraard snap ik dat zoveel gebruikers zoveel wensen hebben maar als maker van de software moet je zelf bepalen welke functionaliteit volgens jou in de software moet zitten. In Tcontrol waak ik er in ieder geval voor dat er geen wensen in komen die niet passen in wat ik met Tcontrol voor heb. Op die manier houd je lijn en logica in de software.

Oscar

Citaat van: Henielma op 05-04-2013  22:17 uJe moet er naar mijn idee er wel voor waken dat (brouw)software niet vol komt te zitten met features die zelden gebruikt worden. Andere gebruikers hebben vaak snel last van dit soort features. Het leid af van wat je wil zien. Het hele voorraadbeheer doe ik niets mee maar toch staat  er van sommige mouten voorraad in en andere mouten niet. Het leid me af en voegt voor mij niets toe.

Ben ik met je eens... echter als het kan kun je het aanbieden en je kunt (in ieder geval mijn software) het zo instellen dat ongewenste functies uit het zicht worden gehaald... zodoende kun je je focussen op wat jij belangrijk vindt en kan een andere gebruiker wel gebruik maken van de aangeboden functie. Neem een pakket als Word daar kun je 1000 en 1 dingen mee, en meer dan 90% doet niet meer dan gewoon platte tekst inkloppen... :) ;)

heijligers

De hier geopperde functie lijkt me erg handig. Ikzelf bepaal een vijf-, zestal brouwsels vooraf die ik wil brouwen en koop dasrvoor grondstoffen in. Hiervan houd ik natuurlijk resten over. Een functie als deze kan dan na de geplande brouwsels tips geven over wat ik met de restvoorrad kan brouwen.

William

Dit topic ontspoort wel een beetje ;).

Ik laat mezelf tegenwoordig vooral leiden door een aantal recepten die ik eerder gebrouwen heb en die ik lekker vind. Ik heb het afgelopen jaar te vaak gemerkt dat ik een recept ging aanpassen aan de spullen die ik op voorraad had. Dat waren uiteindelijk altijd de mindere bieren. Ik ga steeds meer richting beproefde recepten en zorg dat ik die ingrediënten in voorraad heb (brouwplanning van een half jaar).

Zo'n ingrediënten -> recept functie zou aan mij nu niet meer besteed zijn. Het lijkt me trouwens nog knap lastig om dat netjes te programmeren. Veel mouten zijn niet netjes geclassificeerd in verschillende moutgroepen. Vooral als je de eigenschappen van de mouten zelf nog eens gaat aanpassen.

Oscar

Citaat van: heijligers op 05-04-2013  23:01 uEen functie als deze kan dan na de geplande brouwsels tips geven over wat ik met de restvoorrad kan brouwen.

Zoals ik het nu heb bedacht wordt het een functie waarmee er een selectie reeds gebrouwen recepten worden weergegeven welke mogelijk met een bepaalde marge (mouten ± 5% v/d stort, hoppen indien aanwezig, op eigen inzicht) gebrouwen kunnen worden. Een compleet nieuw recept (welke ook nog verantwoord te brouwen is) uit je rest voorraad samenstellen wordt erg lastig, dan wel vrijwel onmogelijk.  :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.