Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren ONK 2012

Gestart door VEMP, 03-06-2012 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

VEMP

Weer veel bieren geruild. Bij deze alvast een topic!

MO

Ik heb er iets van 30 of zo. Dat wordt heel veel proeven. Vanavond even niet.

davadox

Ik ga er subiet toch een paar onthoofden.
Ik heb de tweede prijs van RGeraards koud gezet en 2 bieren van Vemp.

Jacques

Citaat van: davadox op 03-06-2012  20:43 uIk ga er subiet toch een paar onthoofden.

Het beste is ruilbieren een paar dagen de tijd te gunnen om te rusten. Er wordt veel geschud met het bier op zo'n ONK. Dat komt de smaak van het bier niet te goede. Door even te wachten doe je degenen die met jou zijn bier geruild heeft meer recht.

davadox

Citaat van: Jacques op 03-06-2012  21:04 uHet beste is ruilbieren een paar dagen de tijd te gunnen om te rusten. Er wordt veel geschud met het bier op zo'n ONK. Dat komt de smaak van het bier niet te goede. Door even te wachten doe je degenen die met jou zijn bier geruild heeft meer recht.

Je hebt helemaal gelijk, heb hier al een enorme schuimkraag.
Ik ga hier ook geen oordeel over geven over wie zijn bier het is.

Oscar

Citaat van: davadox op 03-06-2012  21:08 uIk ga hier ook geen oordeel over geven over wie zijn bier het is.

Dat is wel de bedoeling van ruilbieren... :)

davadox

Citaat van: Oscar op 03-06-2012  21:11 uDat is wel de bedoeling van ruilbieren... :)

Dat begrijp ik. Maar ik ga niet zeggen dat het bier van Jantje hier tegen mijn plafond aanspuit omdat ik weer te nieuwsgierig ben en geen 3 dagen kan wachten.

Herman

Heb je het bier geschud of zo? Stuur Jantje een pb dat je z'n bier hebt gemorst, is wel zo eerlijk.

Oscar

Zo, ik trek een eerste ruiltbiertje open...maar kan ook een verloren flesje zijn... ;D ;D Er staat niets op, dus ook niet te achterhalen van wie het is, of wat voor een bier het is..

Het bier schuimt als een donder, mooie compacte, fijne en romige schuimkraag welke goed aan het glas plakt. Het bier heeft ook voldoende koolzuur, in het glas is het een groot belletjes feest.
De geur is wel fris en fruitig maar heeft ook een heel licht zwaveltje op de achtergrond. Bij het proeven doet het bier wat dik (ja ik noem dat visceuse  >:D ) aan, het zal een mondgevoel zijn, maar ik ben echt van mening dat dit door (hoeveelheid) late hopgiften komt. Een dergelijk mondgevoel kan ook door haver komen, maar ik heb niet het vermoeden dat ik dat proef. Het bier is niet extreem bitter meer heeft wel 7 - 7,5% alcohol schat ik. De bitterheid valt wel mee, en het komt prettig en aangenaam over. Jammer dat ik niet weet van wie dit bier is, want het is een lekker bier... ik geniet er nog even van... :)

Herman

Toevallig van Jan Passieux ontvangen? Daar heb ik ook een etiketloos bier van gekregen.

Oscar

Geen idee. Het flesje stond volgens mij ergens onbewaakt, dus maar meegenomen. Wel spannend zo'n flesje.... ;D Gelukkig zat er goed bier in. :)

Raymond293

American amber van Ronald en Sander.

Klein puntje van kritiek, er was een stukje glas afgebroken van de rand waar de dop op zit. Waarschijnlijk door een handmatig kroonkurkautomaat?
Maargoed, ik laat me niet kennen en heb een glas voorzichtig gevuld en een flinke bodem achtergelaten in verband met glasgevaar ;D

Kleine bescheiden sis bij het openen, bij het uitschenken een mooie bescheiden fijne schuimkraag die goed blijft staan in je glas.
Kleur is mooi amber en helder, niks op aan te merken.
Geur is een beetje zwavelachtig.
Smaak is vol, maar niet té. Beetje "plakkerige" zoetige smaak. Past heel goed bij dit bier. Geen enkele smaak overheerst en het geheel is goed op elkaar afgestemd op elkaar. Lekker fris, zou goed gedronken kunnen worden tijdens een zwoele zomeravond.

Mooi bier, ik zou er nog wel één lusten, wel opletten met het glaswerk :)

Ronald_

Dank voor het proeven! Lekker he? :)

Dat glas.. ik zal er eens op letten, mij is het nog nooit opgevallen bij meerdere flesjes.. Kan zijn dat het een hergrbuiktefles is die ooit met zon borstel met gedraaide stalen steel is bewerkt..  :-[

Raymond293

Ja, echt goed te drinken! Zelfs mijn vrouw vond het lekker, een groter compliment kan je niet krijgen ;D

Misschien zat de beschadiging er al op, kan gebeuren!

sander_123

Citaat van: Raymond293 op 05-06-2012  21:39 uJa, echt goed te drinken! Zelfs mijn vrouw vond het lekker, een groter compliment kan je niet krijgen ;D
Haha :)

Dit is een bier dat we volgens de stijl American Red Amber (volgens LABO's smaakbeschrijvingen) speciaal voor het ONK gebrouwen hebben. Uit mijn hoofd gezegd is deze 9e geeindigd met 77 of 78 punten.

Oscar

Van de Heren "van de streek" had ik een fles gekregen waar voor heen Twents bier in zat. En nu dus een bier "van de streek"  :)

De schuimkraag is matig, maar wel stabiel blijven tot een blijvend laagje. De geur is hoppig, maar niet overdreven. Wel lekker. De smaak is moutig, heel licht bitter en erg goed doordrinkbaar. Volgens mij is het een pils-achtig bier, of een blondje met weinig alcohol. Een lekkere dorstlesser.

Ik ga er nog ff van genieten.... :proost:

sander_123

Dank voor het proeven!
Het is een soort lichte IPA die we speciaal voor het ONK als campingbier hebben gebrouwen. Onze Wunderbar-tap stond iets te verdekt opgesteld denk ik, en er hing geen briefje op  :police:, want er is maar 1 vaatje van 5 liter doorheengegaan, en een aantal champagneflessen.

Dit is ons grootste brouwsel tot nu toe (wat is dat extractbrouwen toch simpel; maar 1 pan nodig), op een vrijdagavondje (20 april) door mij (zonder Ronald_) gebrouwen..

Receptje:

35 liter water

1700 gram light malt extract poeder 8 EBC
1000 gram amber extract poeder 18 EBC
500 gram kristalsuiker

Koken: 60 minuten

Hop (55 IBU)
40 gram Perle 8,5% 60 min
30 gram Cascade 7,3% 30 min
20 gram Cascade 7,4% 10 min

SG heb ik volgens mij vergeten te noteren, maar was denk ik +/- 1.042, met S-33 uitvergist tot 1.012.

MO

Jullie hadden een IPA op de tap maar jullie hadden hem verstopt? Heb ik hem geproefd? Volgens mij niet, erg jammer.

sander_123

Citaat van: MO op 06-06-2012  11:20 uJullie hadden een IPA op de tap maar jullie hadden hem verstopt? Heb ik hem geproefd? Volgens mij niet, erg jammer.

Jij hebt hem wel geproefd volgens mij! Tap stond in de kampeerbus, volgens mij heeft zaterdagavond iedereen aan onze sta-tafel wel geproefd.

Verder hebben we volgens mij met jou zo'n biertje geruild? Dus dan kun je 'm alsnog proeven!

MO

Ah, die daar, dat was op het eind van de avond. Was niets mis mee, met dat bier. Een IPA missen zou me erg bedroeven.

Ronald_

En anders natuurlijk echt erg jammer dat je dit extract brouwsel mist :D

Wij zullen vanavond ook eens een ruilbiertje ontkurken!

Ronald_

De Porter van Kleine Schriek (#42)

Bij het inschenken een dikke laag fijn schuim.
Mooie balans van gebrande mouten en hopbitter.

Weinig verassingen, gewoon een lekker bier!

Kleine_Schriek

Citaat van: Ronald_ op 06-06-2012  18:55 uDe Porter van Kleine Schriek (#42)

Bij het inschenken een dikke laag fijn schuim.
Mooie balans van gebrande mouten en hopbitter.

Weinig verassingen, gewoon een lekker bier!
Bedankt voor het proeven. Ik ben zelf absoluut niet tevreden over deze porter. Ik heb betere recepten  ;D Maar ja, die waren op natuurlijk.

DP

;D

Ook wij hebben een biertje geproefd van Antoinette ( Kleine Schriek) nr 32
(volgens flesje, Porter, 9%)

Geur lekker, kan niet thuis brengen wat ik precies ruik (onervarenheid)
Schuim mooi vast en plakkerig, zakt wat later, keurig tot een klein blijvend laagje
Kleur zeer donker rood tot zwart bij veel licht.
Licht branderig, geschat 7,5% alcohol (zie later op de fles staan 9%)
Gebrande mout, niet erg hopperig, licht dropachtig.
Nasmaak, dropachtig.

Kortom prima biertje, onze dank hiervoor. :degroeten:

davadox

Zover mijn ervarenheid het toelaat wil ik een proefnotitie geven van de nummer 2 van het ONK van RGeraards met de dennentoppen.
Een mooie sis bij het verwijderen van de dop.
Bij het inschenken van het bier eerst weinig schuim maar toen het glas voor de helft gevuld was kwam er een mooie volle schuimkraag opzetten.
Een mooie rustige koolzuur stroomt vanaf de bodem van het glas.
Bij het ruiken deed me het eerst denken aan Achouffe maar bij het proeven niet meer.
Als ik niet zou weten dat er dennetoppen in zaten had ik het nooit geraden maar het is inderdaad een aparte maar lekkere smaak.
Zoals Kees Bubberman zei op het forum afgelopen zaterdag op het ONK , je moet je durven te onderscheiden door anders te doen en dat heeft Rgeraards gedaan met dit bier.

Kortom: Lekker

Vergelijkbare Topics (7)

26879

Reacties: 54
Gelezen: 25114

12-12-2014 19:22 u
door orangeloo
16069

Reacties: 72
Gelezen: 26644

12449

Reacties: 72
Gelezen: 20136

8496

Reacties: 300
Gelezen: 77994

30613

Reacties: 18
Gelezen: 8158

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.