Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren Brand wedstrijd 12 mei 2012

Gestart door sander_123, 13-05-2012 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Dank voor het proeven. Misschien een verschil met 'gewoon' moutextract is dat ik moutextractstroop heb gebruikt, die niet per se bedoeld is om bier mee te brouwen. Ik heb het idee dat hier wat meer langere suikerketens in zitten die maar moeilijk of niet vergisten. Was deze wel lekker of mwahh?

Jacques

Citaat van: BBA op 22-06-2012  20:07 uOp dit moment proef ik de JacPils van Jacques.
Het bier krijgt bij inschenken een mooie witte schuimkraag, die inzakt tot een mooie stabiele laag. De kleur is erg licht en in het glas is een mooie koolzuurstroom te zien. Het bier is mooi helder.
De geur is licht hoppig. Het bier smaakt heel kort wat zoetig en vervolgens krijgt de hopbitterheid de overhand, die vrij lang blijft hangen.
Het bier is zeker niet dun en ik vind hem een behoorlijke body hebben. Het drinkt lekker weg. Een erg mooie en lekkere pils!
Ik ga hem lekker opdrinken!

Bedankt voor het proeven.
In jouw omschrijving kan ik mij helemaal vinden.
Dit bier heeft sinds de inzending bij de Brand wedstrijd een grote verbetering in de smaak ondergaan. Vooral de body is verbeterd en zit nu een zoetje in het bier dat er eerder niet was. (Het is mij opgevallen dat veel pilseners een zoetje zit.) Voor mij is de smaakverandering een reden om in het vervolg ondergistende bier wat warmer weg te zetten nadat de hergisting op de fles is voltooid. Er worden dan alsnog esters gevormd die bijdragen aan de smaak van het bier.

sander_123

Citaat van: Gerb op 22-06-2012  22:39 uWas deze wel lekker of mwahh?

Hij was eerder lekker dan mwahh!  :proost:

Ronald_

Zojuist de pils van Raymond op.

De pils zat in een Orval flesje, en vreemde ervaring :)

Mooi helder, licht bier. De geur heeft iets granigs.. We kunnen het niet helemaal thuis brengen.

In de geur weinig bitterheid en in de smaak ook eigenlijk niet enorm.

Wel ene heel erg lekker fris bier en ideaal bij dit weer in de tuin! :) Dank!

Raymond293

Bedankt voor het proeven Ronald. Het was de bedoeling een allemansvriend te maken.... dat is een beetje gelukt, maar de stort is te ingewikkeld gebleken. Haver, tarwe, Munch en pils met een lage hopgift pakt niet echt goed uit. Toch nog 80 punten op het ONK.

:proost:

Gerb

Ik heb nu de blond (B) van Koffie te pakken

Het uiterlijk is geel, licht oranje, inzakkend schuim. Een kleine gusher bij het openen, ondanks 2 dagen koeling.
Geur: sterk Belgisch fruitiig, wat citrus, het lijkt me de Duvelgist. Exotisch fruit, weinighop.
Smaak: Fruitig, peer, licht solvent. Een vrij dunne body, waardoor het bier lekker wegdrinkt. De alcohol is niet duidelijk aanwezig, maar ik schat dit bier zeker een procent of 7.
Oordeel: prima bier, ik vind de body wat te leeg, maar ik heb menig Belg gedronken die minder te bieden had.

sander_123

Achterin de koelkast een JacPils gevonden!

Matige sis bij het openen, maar dat komt natuurlijk mede door de vulhoogte die Jacques hanteert ;)

Bij het inschenken veel schuim. Later zal blijken dat dit schuim lang op het bier blijft staan.
Dan de kleur; geel dus daar gaat het goed :)
De geur: Moutig voor een pils! (vergelijken met commerciele tegenhangers ;)) In de verte wat hopgeur
Smaak: Fris bier, geen uitgesproken pils smaak, maar wel een uitgesproken 'lager' Misschien komt dit omdat het een vrij vol pils is. Door die wat volle smaak blijft de bitterheid lekker hangen.
Al met al: Lekker hoor! Dit wijs je niet af, gooi je niet weg, hier geniet je van!

Jacques

Citaat van: sander_123 op 31-08-2012  21:17 uAchterin de koelkast een JacPils gevonden!

Matige sis bij het openen, maar dat komt natuurlijk mede door de vulhoogte die Jacques hanteert ;)

Bij het inschenken veel schuim. Later zal blijken dat dit schuim lang op het bier blijft staan.
Dan de kleur; geel dus daar gaat het goed :)
De geur: Moutig voor een pils! (vergelijken met commerciƫle tegenhangers ;)) In de verte wat hopgeur
Smaak: Fris bier, geen uitgesproken pils smaak, maar wel een uitgesproken 'lager' Misschien komt dit omdat het een vrij vol pils is. Door die wat volle smaak blijft de bitterheid lekker hangen.
Al met al: Lekker hoor! Dit wijs je niet af, gooi je niet weg, hier geniet je van!

Sander bedankt voor het proeven.

Een paar dagen gelden heb ik hem ook gedronken. Dit bier heeft een heuse smaakevolutie ondergaan. De smaak is veel voller dan ten tijde van de Brandwedstrijd. Het hoppige karakter is minder geworden en in plaats daarvan is de moutigheid naar voren gekomen. Dit bier heeft mijn kijk op temperatuurbeheersing bij een pils gewijzigd. Een beetje meer warmte kan geen kwaad heb ik gemerkt.

Vergelijkbare Topics (7)

9613

Reacties: 65
Gelezen: 18787

09-11-2008 20:54 u
door oranjeboombiertje
34714

Reacties: 11
Gelezen: 6529

944

Gestart door MaartenM

Reacties: 31
Gelezen: 13925

9152

Gestart door Jay

Reacties: 31
Gelezen: 12457

26607

Reacties: 11
Gelezen: 6969

36059

Reacties: 8
Gelezen: 4158

2959

Gestart door BuBS

Reacties: 29
Gelezen: 12137

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.