Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren Brand wedstrijd 12 mei 2012

Gestart door sander_123, 13-05-2012 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

sander_123

Ronald_ en ik zitten aan de Single Malt Pils van William (kloekus).

Zachte sis bij het openmaken, grote schuimlaag. Duidelijke Saaz-geur. Ruikt als een pilsener.
Ziet er mooi helder uit, met een lichte tweeschijn.
Smaakt bitterder dan aangegeven op etiket (30 IBU). De whiskymout proeven we er niet in terug.

William

Citaat van: sander_123 op 13-05-2012  20:26 uRonald_ en ik zitten aan de Single Malt Pils van William (kloekus).

Zachte sis bij het openmaken, grote schuimlaag. Duidelijke Saaz-geur. Ruikt als een pilsener.
Ziet er mooi helder uit, met een lichte tweeschijn.
Smaakt bitterder dan aangegeven op etiket (30 ibu). De whiskymout proeven we er niet in terug.

Dank voor de notitie waar ik me goed ik kan vinden. De bitterheid schat ik op op zo'n 35, eerder richting een Ur-type.
Ik merk de whiskey vooral op in de nasmaak , iets voller waardoor het wat minder doordrinkbaar is en meer een genietpils wordt.
Een minpunt van dit pils vind ik de langaanhoudende bitterheid.

William

Ik proef nu de JacPils Brand uit de koelkast (6°C) in een Brandglas (maar zonder Brand-petje op) van Jacques.

uiterlijk: mooi licht geel (ik schat 9 EBC), hele lichte tweeschijn, mooi wit stabiel en romig schuim, regelmatige koolzuurstroom
geur: mooi hoparoma, lijkt op die van mij (Saaz), licht moutig
smaak: in eerste instantie dun maar niet leeg; bitterheid komt snel opzetten
body: matige body, iets teveel koolzuur waardoor hij net niet lekker doordrinkt
nasmaak: bitter welke blijft hangen en op het eind een beetje samentrekkend (granig)

Een heel lekker pils die iets beter doordrinkbaar had mogen zijn.

EBC

Citaat van: William op 13-05-2012  21:37 u...uiterlijk: mooi licht geel (ik schat 9 EBC)...

ik denk, zonder het bier te hebben, eerder aan een EBC of 6,4.  ;D

Maar zo'n Brandglas maakt natuurlijk verschil.

BrouwVisie is niet zo goed in kleurberekening blijkt wel... :weetniet:

William

Citaat van: EBC op 13-05-2012  21:39 uMaar zo'n Brandglas maakt natuurlijk verschil.

Daar heb je een goed punt. Zo'n smal pilsglas gebruik ik eigenlijk nooit, dat kan maar zo 50% weglengte schelen.
Ok 7 EBC dan.

RobinB

Citaat van: EBC op 13-05-2012  21:39 uBrouwVisie is niet zo goed in kleurberekening blijkt wel... :weetniet:

De "BrouwVisie" formule is inderdaad sterk afwijkend, maar je kan ook gewoon de gebruikelijke formules nemen zoals Daniels, Mosher en Morey.

Jacques

Citaat van: William op 13-05-2012  21:37 uIk proef nu de JacPils Brand uit de koelkast (6°C) in een Brandglas (maar zonder Brand-petje op) van Jacques.

uiterlijk: mooi licht geel (ik schat 9 EBC), hele lichte tweeschijn, mooi wit stabiel en romig schuim, regelmatige koolzuurstroom
geur: mooi hoparoma, lijkt op die van mij (Saaz), licht moutig
smaak: in eerste instantie dun maar niet leeg; bitterheid komt snel opzetten
body: matige body, iets teveel koolzuur waardoor hij net niet lekker doordrinkt
nasmaak: bitter welke blijft hangen en op het eind een beetje samentrekkend (granig)

Een heel lekker pils die iets beter doordrinkbaar had mogen zijn.

Wat ben jij en Sander toch snel met proeven. Laat de bieren eerst even een paar dagen staan. Even tot rust laten komen kan geen kwaad. Gisteren heeft mijn rugzak behoorlijk wat keren plat gelegen.

Dat moet ook de reden van de tweeschijn zijn want dit bier is gewoon kraakhelder. Afgelopen vrijdag was de prijswinnaar Marc Vriens zelfs jaloers op de helderheid van mijn pils (zijn bier had een lichte tweeschijn).
Qua body is het pils inderdaad te dun. Ik had gedacht de lagere stort te compenseren met met caramout en Melanoidin mout. Zo te merken is dat niet gelukt. Verder heeft het bier heel weinig esters. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn van de dunne body. Ik denk dat ik vooral de hergisting op een hogere temperatuur had moeten uitvoeren dan dat ik nu gedaan heb.

Voor wat betreft de doordrinkbaarheid ben ik het niet met je eens. Door de dunne body drinkt het heel snel weg. Ook dat samentrekkende herken is. Daardoor geeft het pils een droge indruk.
De koolzuur is iets hoger dan gemiddeld bij een pils. Het bier van Marc Vriens had heel wat meer koolzuur. Dat werd ook een van de juryleden erkend. Maar zijn bier had wel een goede body en een goede smaak. Zo zie je maar weer dat het uiterlijk en het koolzuurgehalte niet alles zeggen.

Ronald_

Citaat van: Jacques op 13-05-2012  23:01 uWat ben jij en Sander toch snel met proeven.

:stom: We zullen voortaan je toestemming vragen..

Wij waren zeer benieuwd naar de Single Malt Pils, gezien de gelijkenis met ons concept.. Daarnaast geloof ik er niet in dat ik smaakverschil proef als het een dag of 3 langer had gestaan..  :degroeten:

De-Geert

Citaat van: Jacques op 13-05-2012  23:01 uVerder heeft het bier heel weinig esters. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn van de dunne body.
Komkom. Dat esters een belangrijke groep gistnevenproducten is, is wel duidelijk. Maar om alles nu maar te verklaren met "te veel of te weinig esters", is wel heel makkelijk.
Had je niet een begin SG van 1043?

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 14-05-2012  06:13 u:stom: We zullen voortaan je toestemming vragen..

Elk bier met hergisting op de fles kun je het beste een paar dagen laten staan voordat je het gaat drinken. Zeker in het geval er volop mee bewogen is en dat gebeurt nu eenmaal als het bier in een rugzak vervoert wordt.

Citaat van: De-Geert op 14-05-2012  06:58 uKomkom. Dat esters een belangrijke groep gistnevenproducten is, is wel duidelijk. Maar om alles nu maar te verklaren met "te veel of te weinig esters", is wel heel makkelijk.
Had je niet een begin SG van 1043?

Ja ik had een relatief laag begin SG. Was ook nodig om onder de 5% vol te blijven! Met de suikers van hergisting kom je toch wel aan de 11 graden Plato.

Wat dit bier vooral mist is een zoetje ondanks de hoeveelheid carapilsmout die ik gebruikt had om meer body te krijgen. Door het missen van het zoetje is het niet helemaal in balans. Bij  experimenten die ik uitgevoerd heb heb ik gezien dat bieren vergist met dezelfde wort bij verschillende temperaturen een heel andere beleving gaven van zoet en body. Een bier vergist bij een hogere temperatuur en met een lagere eind SG had meer body en zoetigheid dan een bier vergist bij een lagere temperatuur.  Mijn inschatting is dat als deze pils bij een hogere temperatuur zijn hergisting zou hebben gehad het meer in balans en voller van smaak zou zijn geweest.

RobinB

Is het ook nog de vraag of dat evenzo opgaat voor ondergisters.
Die hebben een heel ander esterprofiel, bijvoorbeeld veel minder iso-amylacetaat, juist een ester die een wat zoete indruk kan geven.

William

Citaat van: Jacques op 13-05-2012  23:01 uVoor wat betreft de doordrinkbaarheid ben ik het niet met je eens. Door de dunne body drinkt het heel snel weg.

De doordrinkbaarheid vond ik vooral beperkt worden door de hoeveelheid koolzuur, niet door het samentrekkende. Dat zal bij het winnende pils van Marc dan waarschijnlijk ook aan de hand zijn. Tijdens de kleine slokje bij een keuring zal het koolzuur waarschijnlijk minder opvallen.

William

De Russian Stout van Gerb (8.5%)

uiterlijk: tan black, mooi stevig bruin-creme schuim (en ook best veel) dat stevig blijft staan
geur: gebrande mout, chocolade, koffie
smaak: eerste impressie dun, daarna komen de moutsmaken opzetten. Wederom veel koffie / chocolade.
body: de basis is wat dun maar het fijne schuimt maakt het romig
nasmaak: aan het eind wordt de smaak gebrand en zelf een beetje scherp gebrand. Scherpte blijft hangen in de keel

Best een geslaagde RIS. De nasmaak vind ik iets te scherp. Zit er soms veel gebrande gerst in?
Ik denk dat dit bier best wel ver is uitvergist. Persoonlijk zou ik hem iets zoeter willen hebben. De scherpte zal dan ook wat minder zijn.

Fijn dat je van die grote flessen geeft. Ik drink hem op!

Gerb

He William. Bedankt voor het proeven. Dit bier is inderdaad ver uutgegist. Het is een soort Kate the Great kloon. Deze heeft 8% donkere mout. Valt dus wel.mee voor een bier van 8.5%. De volgende keer maak ik hem zwaarder en gebruik ik ontbitterde zwarte mout.

Jacques

Citaat van: William op 14-05-2012  21:49 uDe doordrinkbaarheid vond ik vooral beperkt worden door de hoeveelheid koolzuur, niet door het samentrekkende.

Dit bier kenmerkt zich voor mij juist door zijn doordrinkbaarheid. Het samentrekkende doet je verlangen naar de volgende slok. Het koolzuurgehalte is niet erg hoog. Voor mij in ieder geval geen beperking om snel door te drinken. Het valt mij juist op dat bij dit bier elke keer het glas zo snel leeg is...
Mijn vermoeden is dat heel wat inzendingen een veel hoger koolzuurgehalte hebben gehad. Maar het is inderdaad hoger dan gebruikelijk bij pils en ook wat hoger dan ik zelf had gewild. Wat dat betreft hebben we natuurlijk altijd te zeuren. Hobbybrouwers zijn wat dat betreft net boeren, het is te droog of te nat maar perfect is het nooit. En toch komen er gewassen op het land die een goede opbrengst hebben.

Het feit dat Marc zijn bier een heel hoog koolzuurgehalte had en ook niet helder was laat zien dat deze zaken niet echt meegenomen zijn bij de beoordeling. Gelet op de publicaties voorafgaande aan de wedstrijd had ik dat wel verwacht. Er is vooral gekeken naar de smaak zoals Jeroen ook aangegeven heeft. En die was prima in orde bij het pils van Marc.

Jacques

Ik drink nu mijn JacPils Brand.

De smaak is weer wat voller geworden. Voor mij is het duidelijk dat ik dit bier te lang in de koelkast heb laten staan. Doordat het bier nu wat langer bij kamertemperatuur staat is er nu een klein zoetje in gekomen. Het bier was nog niet uitgerijpt...

En ik moet William toch gelijk geven wat betreft het koolzuurgehalte. Nu het bier wat minder droog en samentrekkend is drinkt het door het hogere koolzuurgehalte wat minder snel weg.

Jacques

En nu is de beurt aan Frans' Pils van BBA

De geur is veel belovend. Lekker moutig met een vleugje zwavelachtig zoals je dat bij veel pilseners tegen komt.
De smaak is redelijk vol, zoetig , moutig. Veel voller dan mijn versie. Weinig bitter. Het bier heeft ook een hele lichte drogende wrange smaak zonder onaangenaam te zijn.
Ik snap nu betere waarom de juryleden zeiden dat ze verrast waren door de goede kwaliteit van de zelfgebrouwen bieren.
Dit bier is in ieder geval niet slecht.

-----

Na het proeven heb ik nog even gekeken naar het recept en de analyseresultaten.
Gezien het stamwort- en alcoholgehalte is het niet vreemd dat het pils vol overkomt. De drogende smaak zou wel eens uit de biscuitmout kunnen komen. Die zou ik er uit hebben gelaten. Maar dat is iets van persoonlijke smaak.

William

Het BBQ pils van Ronald en Sander:

uiterlijk: redelijk troebel - meer dan tweeschijn, mooi wit schuim.
geur: licht fris; rookgeur duidelijk waarneembaar
smaak: fris, zuurtje, rook duidelijk waarneembaar, geen bittertje
body: dun
nasmaak: licht zoetje

Een moeilijk pils. Hij is lekker fris en doordrinkbaar maar de rooksmaak is dan een beetje storend (voor mij dan). Als het zuurtje niet aanwezig zou zijn dan zou de rooksmaak denk ik wat beter uitkomen maar zou de doordrinkbaarheid minder zijn.

Lettend op het zuurtje en de troebeling dacht ik eerst dat er tarwemout is gebruikt maar dat is het niet het geval. Zelf heb ik ook ooit een rookbier gemaakt welke ook een beetje zurig smaakte (maar in mijn geval wel een rookporter). Misschien geeft de rookmout ook iets fris aan het bier.

William

Nr. 19 van Heijligers brouwerij uit Geldrop.

Ik weet niet wat het is maar dat vind ik de leukste bieren om te proeven.

uiterlijk: mooie koperkleurig bier, ik schat 25 EBC, schuim dat snel wegtrekt.
geur: in eerste instantie licht metalig, daarna kruidig, rokerig en ook een stevig hoparoma
smaak: zoetig, rooksmaak, een bitterheid die aanzwelt
body: medium
nasmaak: rokerig en bitter

Een bijzonder lekker bier die uitnodigt om door te blijven drinken. Mooi rokerig, bitter die heel mooi combineren met de zoetheid. Heel lekker!

Kun je wat meer vertellen over het recept (ik kan het niet vinden. Je hebt er in Wijlre iets over verteld maar ik ben de details vergeten). Is er rookmout of whiskeymout gebruikt? En welke hoppen heb je gebruikt?

Gerb

Pils van Koffie
Uiterlijk: Een ferme sis bij het openen, veel koolzuur. Niet helemaal helder bij inschenken. Gele kleur, wat troebel.
Geur: granig, wat gistig, kleine beetje zwavel.
Smaak: Door de gist heeft dit bier wel iets weg van een witbier. De smaak is licht bitter welke zich ontwikkelt. De moutigheid is licht. De bitterheid wordt naarmate het glas vordert wat harder en iets onaangenaam.
Oordeel: Iets te veel koolzuur en de bitterheid is wat hard. Verder een prima pils, ik drink hem op.

Pils van Ronald_ en Sander123
Uiterlijk: Helder bij het inschenken, rustige koolzuurstroom, goudgeel, inzakkend schuim.
Geur: rook, wat assig, dit lijkt echt wel op een barbeque geur. Iets fruitige gistgeuren. Licht moutig met een klein beetje honing en wat vers gras (later in het glas).
Smaak: Rokerig, een echte bbq smaak, het lijkt alsof ik langs de bbq heb gezeten heel de avond. Weinig moutigheid en weinig bitterheid. Ik mis een andere component die de rokerigheid wat balanceert. Verder lijkt het bier de typische frisheid van een pils te missen.
Oordeel: De bbq geur en smaak is heel goed in het bier verwerkt. Voor een commerciële pils te veel een gimmick, denk ik. Ik drink hem wel lekker op.

Pils van William
Uiterlijk: Helder bij het inschenken, rustige koolzuurstroom, goudgeel, romig schuim, plakkend.
Geur: vrij lichte rokerigheid, het is dat ik het weet, anders had ik hier iets van een heel lichte pleistergeur van gemaakt. Niet storend. Lichte geur in het algemeen.
Smaak: De smaak is licht met een lichte, prettige moutigheid. De whiskymout is licht aanwezig. Het is niet storend, en voegt een lichte rokerigheid toe. Dit maakt het bier wel interessant. Een klein beetje een droge afdronk.
Oordeel: Een interessante versie van een pils. De whiskymout is vrij subtiel, maar ik twijfel of meer van deze mout een beter bier had gemaakt. Ik drink deze ook op.

Ik kan met goed voorstellen dat de jury veel moeite heeft gehad om uit de bieren een winnaar te kiezen. Normaal gesproken zal ik geen pils 'proeven' en het is lastig om bij een bier met weinig uitgesproken smaken deze smaken ook te benoemen. Uit bovenstaande bieren kies ik Williams bier als winnaar.

William

Citaat van: Gerb op 19-05-2012  21:51 uPils van William
Oordeel: Een interessante versie van een pils. De whiskymout is vrij subtiel, maar ik twijfel of meer van deze mout een beter bier had gemaakt. Ik drink deze ook op.

Ik kan met goed voorstellen dat de jury veel moeite heeft gehad om uit de bieren een winnaar te kiezen. Normaal gesproken zal ik geen pils 'proeven' en het is lastig om bij een bier met weinig uitgesproken smaken deze smaken ook te benoemen. Uit bovenstaande bieren kies ik Williams bier als winnaar.

Dank voor het proeven en de waardering Gerb. Inderdaad blijft het moeilijk, de combinatie speciaalmout en pils, vooral als het een beetje doordrinkbaar moet blijven.

koffie

Citaat van: Gerb op 19-05-2012  21:51 uPils van Koffie
Uiterlijk: Een ferme sis bij het openen, veel koolzuur. Niet helemaal helder bij inschenken. Gele kleur, wat troebel.
Geur: granig, wat gistig, kleine beetje zwavel.
Smaak: Door de gist heeft dit bier wel iets weg van een witbier. De smaak is licht bitter welke zich ontwikkelt. De moutigheid is licht. De bitterheid wordt naarmate het glas vordert wat harder en iets onaangenaam.
Oordeel: Iets te veel koolzuur en de bitterheid is wat hard. Verder een prima pils, ik drink hem op.
Bedankt voor het proeven  :proost:
Ik ben aan die van jou nog niet toegekomen, zit nu nog voor de laatste dag een lang weekend in Disneyland :)
Ik hoop van het weekend die van jou te kunnen proeven.

Jacques

Citaat van: koffie op 20-05-2012  07:02 uBedankt voor het proeven  :proost:
Ik ben aan die van jou nog niet toegekomen, zit nu nog voor de laatste dag een lang weekend in Disneyland :)
Ik hoop van het weekend die van jou te kunnen proeven.

Zou je dan ook het recept en de analyseresultaten willen posten. Het verzamelen van deze gegevens is tamelijk uniek. Zeker als de verzameling aangevuld wordt met proefervaringen.

heijligers

Citaat van: William op 19-05-2012  16:02 uNr. 19 van Heijligers brouwerij uit Geldrop.

Ik weet niet wat het is maar dat vind ik de leukste bieren om te proeven.

uiterlijk: mooie koperkleurig bier, ik schat 25 EBC, schuim dat snel wegtrekt.
geur: in eerste instantie licht metalig, daarna kruidig, rokerig en ook een stevig hoparoma
smaak: zoetig, rooksmaak, een bitterheid die aanzwelt
body: medium
nasmaak: rokerig en bitter

Een bijzonder lekker bier die uitnodigt om door te blijven drinken. Mooi rokerig, bitter die heel mooi combineren met de zoetheid. Heel lekker!

Kun je wat meer vertellen over het recept (ik kan het niet vinden. Je hebt er in Wijlre iets over verteld maar ik ben de details vergeten). Is er rookmout of whiskeymout gebruikt? En welke hoppen heb je gebruikt?
@William: Bedankt voor de mooie proefnotitie.
Het was bedoeld als een doordrinkbaar bovengistend rookbier (met maar liefst 35 % rookmout (non peated) in de stort). Volgens mij is dat aardig gelukt.
Hier een link naar het recept: recept Smokey Ale
De bitterhop was een Northern Brewer die ik nog had liggen en de aromahop (geen idee van ras) groeit al jaren bij mijn ouders in de tuin. De laatste jaren niet super, maar deze was nog van oogst 2009  :nut:.

William

Het Brand Pils van Gerb:

uiterlijk: goed helder, veel koolzuur, veel schuim dat stevig blijft staan (carapils helpt!)
geur: licht moutig, licht aromatisch, duidelijk hoparoma
smaak: fris maar niet zuur, medium bitter
body: dun
nasmaak: bitter en iets samentrekkend

Dit is tot nu toe de meest doordrinkbare Brand-pils die ik heb geproefd. Het enige negatieve aan dit bier vind ik de wat wrange, drogende nasmaak.

Vergelijkbare Topics (7)

9613

Reacties: 65
Gelezen: 18786

09-11-2008 20:54 u
door oranjeboombiertje
34714

Reacties: 11
Gelezen: 6526

944

Gestart door MaartenM

Reacties: 31
Gelezen: 13924

9152

Gestart door Jay

Reacties: 31
Gelezen: 12456

26607

Reacties: 11
Gelezen: 6965

36059

Reacties: 8
Gelezen: 4156

2959

Gestart door BuBS

Reacties: 29
Gelezen: 12137

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.