Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Selectie brouwsoftware waar op letten bij aanschaf/gebruik

Gestart door Jerry, 11-05-2012 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Jerry

Beste leden,
Ik ben een beetje terughoudend, om hier een onderwerp te starten, ik ben hier al maanden geregeld onderwerpen aan het lezen.
En zie dat iedereen een ander stukje software gebruikt om zijn recept te maken.
Ik zie ook dat  er al veel discussie is geweest over het samenwerken met elkaar.
Ik zien ook dat dat er pakketjes komen en gaan.
Welk pakket kan ik nu het beste aanschaffen om in mijn brouwbehoefte te voorzien?
Ik brouw 8 keer per jaar 30 liter
Ik wil geen voorraad bijhouden.
Ik wil wel mijn recepten op Amerikaanse sites kunnen plaatsen.
Engelse taal heeft de voorkeur.

Leuk zou ook zijn :
BeerXml2 en eerdere versie ondersteuning
van beerxml2 export naar promash
direct je recept plaatsen in een blog
zowel makkelijk per % als met grammen kunnen opvoeren
opschalen van het recept moet mogelijk zijn.
Opensource heeft de voorkeur.
Selectie beperking van mout en hop per leverancier.
Ik zoek een echt pakket geen rommel.

Wat gebruiken jullie ?

Oscar

Citaat van: Jerry op 11-05-2012  22:16 uIk wil geen voorraad bijhouden.
Ik wil wel mijn recepten op Amerikaanse sites kunnen plaatsen.
Engelse taal heeft de voorkeur.

Dan kom je dus op Engelse software uit... :)

Citaat van: Jerry op 11-05-2012  22:16 uLeuk zou ook zijn :
BeerXml2 en eerdere versie ondersteuning
van beerxml2 export naar promash
direct je recept plaatsen in een blog
zowel makkelijk per % als met grammen kunnen opvoeren
opschalen van het recept moet mogelijk zijn.
Opensource heeft de voorkeur.
Selectie beperking van mout en hop per leverancier.
Ik zoek een echt pakket geen rommel.

Ik denk dat je deze wensen (nog) niet in 1 pakket gaat vinden. Beerxml2 is nog niet volledig gedefinieerd volgens mij en wordt ook nog niet veel ondersteund. Waarom een export naar Promash ?? Promash moet maar zorgen voor een Beerxml import... ;)
Opschalen is gewoon een kwestie van je volume aanpassen.

Mijn advies : Zoek op internet wat er  te downloaden valt en kijk wat het dichtste bij jou wensen komt... :)

RobinB

Eensch met Ozzie!
Probeer de software, het grootste deel is toch gratis, dus van "aanschaffen" is niet echt sprake. ;)

Jacques

Ga je ook met die onhandige Amerikaanse maten en hoeveelheden rekenen? 
En ga je al je ingrediƫnten in het Engels invoeren?

Pas als je dat doet kun je recepten volledig uitwisselen met Amerikanen, maar weer niet met Europeanen die Engels machtig zijn als 2e taal. Want die rekenen gewoon met liters, kilo's en grammen.

EBC

In Promash kan je eenheden instellen. Alle instellingen kan je opslaan in een configuratiefile. Zo'n configuratiefile kan je met een paar muisklikken inlezen.

Het is dan ook simpel om al je recepten en brouwsessies in zowel US als EU eenheden te zien en te bewerken.

Zeer vele Amerikaanse hobbybrouwers (en professionelen) gebruiken Promash, hetgeen uitwisseling aldaar vereenvoudigt.

bierenbond

hoioi,

Hallo Jerry,

Ik gebruik al jaren beersmith. Die kun je zo omzetten van europees naar us/engels.

Wellicht wat overkill als je maar paar keer brouwt, maar ik vind het zelf reuze makkelijk, alle tooltjes
zitten erin, zoals refractometer omrekenen (tijdens fermenteren) etc. Ik raak bijna geen hydrometer meer aan.
Je kunt als je samensteld de kleur/sg/bitterheid etc zien en bijstellen.
Maar ja hij kost wel geld, ik meen 25 dollar of zo. Je kunt hem meen ik paar weken op proef gebruiken.
ik zou zeggen eerst van alles proberen en dan doen wat je het best bevalt.

Patrick

Jerry

Er is dus nog geen echt open pakket?

@Hans H, heb jij iets wat echt open is ?

@Oscar: Promash is echter nog steeds de beste in zijn soort!

@bierenbond: ziet erg goed uit!

RobinB

Confomash is wel open sourceprogramma, bedoel je dat met "open"?

Adrie

Jerry

Citaat van: Adrie op 24-05-2012  08:58 uBrouwHulp is natuurlijk ook open.

Ja zoiets... Voordeel van BrouwVisie is wel dat dit forum er volledig achterstaat. Is dat met Confomash ook zo?

Erick

Ik gebruik ook beersmith en denk dat dit het dichtste komt bij wat je wilt.
Probeer hem gewoon, de eerste 2 maanden gratis volgens mij.

Tsjerk

Citaat van: Jerry op 28-08-2012  14:14 uJa zoiets... Voordeel van BrouwVisie is wel dat dit forum er volledig achterstaat. Is dat met Confomash ook zo ?

Adrie heeft het over Brouwhulp

Hopmans

Citaat van: Jerry op 28-08-2012  14:14 uJa zoiets... Voordeel van BrouwVisie is wel dat dit forum er volledig achterstaat. Is dat met Confomash ook zo ?

Natuurlijk, dat zijn vaak de onbekende brouwers die het ONK winnen.
Rustige mensen die niet veel posten, maar wel weten wat goed functioneert.

^-^

Gerb

Ik ben ook al lang fan van Confomash. Het is duidelijk, overzichtelijk en 1 scherm. Niet om BrouwVisie te dissen, maar ik heb geen behoefte aan foutmeldingen over dat mijn pan te klein is en dat ik op tabblad x een waarde ben vergeten in te vullen. Puur mijn persoonlijke makke.

hansHalberstadt

Citaat van: Jerry op 23-05-2012  22:35 uEr is dus nog geen echt open pakket?

@Hans H, heb jij iets wat echt open is ?

@Oscar: Promash is echter nog steeds de beste in zijn soort!

@bierenbond: ziet erg goed uit!
De software die ik heb is geschreven in delphi 3. Als je het hebt over 'open', bedoel je dan gratis (ja) of dat je het zelf verder wilt ontwikkelen? Als ik zelf de code weer bekijk die ik jaren geleden heb geschreven, dan vrees ik dat ook mij dat weer veel tijd zou gaan kosten om mijn eigen gedachtes daarachter te ontrafelen, dus voor anderen makkelijk te doen?
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: Gerb op 28-08-2012  20:58 uIk ben ook al lang fan van Confomash. Het is duidelijk, overzichtelijk en 1 scherm. Niet om BrouwVisie te dissen, maar ik heb geen behoefte aan foutmeldingen over dat mijn pan te klein is en dat ik op tabblad x een waarde ben vergeten in te vullen. Puur mijn persoonlijke makke.
Ik zou het toch wel handig vinden als ik er voor het brouwen achter kom dat tijdens het brouwen een stadium op gaat treden dat het spul niet meer in de pan past.
HansH

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.