Smaken en bijsmaken in bier kennen en herkennen

Gestart door Johannes, 04-01-2005 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Brouwers,

Naar aanleiding van de thread bijsmaak hop of infectie kwam ik op het idee om een lijst te maken waarin smaken en bijsmaken worden vermeld die in bepaalde (commerciƫle) bieren voorkomen. Ik vind het zelf altijd verdomd lastig om bepaalde smaken te omschrijven en te herkennen, wellicht dat we op deze manier meer duidelijkheid over die smaken kunnen verschaffen.

Bijvoorbeeld: stel dat je zeker weet dat in Affligem blond en Pilsner Urquell diacetyl duidelijk waar te nemen is, en je post dat in deze thread dan zou iemand deze 2 bieren eens naast elkaar kunnen proeven. Wellicht wordt dan voor die persoon duidelijk wat diacetyl is.

Graag jullie reakties!

:degroeten:

Johannes

MO

duvel                                        DMS (dimethylsulfide uit mout)
Westmalle dubbel & tripel          ethyl acetaat (oplosmiddel achtig, fruitig)
hommelbier (sommige)              diacetyl
La Chouffe                                kruidig (koriander)

Jacques

Hoi Johannes,

Ik vind het heel riskant om zo'n lijstje te maken. Het kan voorkomen dat een bepaalde smaak veel voorkomt in een bepaald brouwsel en in een ander brouwsel veel minder waarneembaar is. Dat is het mooie van ambachtelijk bier, het is nooit hetzelfde.

Zo kreeg ik tijdens een degustatiecursus die ik aan de KaHo St. Lieven gevolgd heb een paar maal Westmalle Tripel te drinken. Elke keer proefden we daar met toch wel ervaren proevers steeds een andere nuancering in.

Diacetyl is bijvoorbeeld een smaak die, zoals Martin ook al aangeeft, de ene keer wel heel sterk kan voorkomen in een brouwsel, terwijl het een andere keer nauwelijks waaarneembaar is.

Het delen van de door jou bedoelde informatie is dan ook alleen zinvol als je zeker weet dat iedereen hetzelfde bier / brouwsel proeft. Een dergelijke situatie komt voor bij gezamenijke proeverijen waarbij ook direct feedback gegeven kan worden over de smaken die waargenomen worden.

Via het forum delen van ervaringen als het gaat om brouwfouten is niet handig, omdat een beetje brouwer zal proberen bij het volgende brouwsel niet weer in de fout te gaan.

Enkel voor unieke eenmalige brouwsels en voor bieren met een constante specifieke smaak is de voorgestelde werkwijze zinvol, maar dan moeten ook nog de bewaaromstandheden hetzelfde zijn geweest...

:degroeten: Jacques

Oscar

Toch even deze oprakelen :

Alfa pils, Gordon schotsch ale: Diacetyl
Schenkerla bieren: Rook  ;)

De-Geert

Tsja, ik blijf er bij: als je wilt weten hoe diacetyl smaakt moet je diacetyl toevoegen aan een bier. Dan kan je het bier met en zonder vergelijken. Alfa zal vast veel diacetyl bevatten, maar ook andere smaakcomponenten. En wat neem je dan als bier zonder diacetyl, ter vergelijking?
Ik blijf me verbazen dat keurmeesters het niet op deze manier leren.

En als je Schenkerla als rook-referentie neemt ga je denken dat een bier met >40% rookmout niet naar rook smaakt.  :P

EBC

Het lijstje van Johannes is op zich prima, hoewel inderdaad zeer gevoelig voor wijzigingen. Het zou regelmatig moeten worden herzien.

Helemaal eens met Geert. Je kunt niet leren proeven van papier. Dat lukt slechts met bier in de hand, een ervaren proever ernaast en dan experimenteren met de diverse toevoegingen.

Herman

Ik heb recent Alfa pils gedronken waar geen spoor van diacetyl in zat, waar ik het voorheen wel duidelijk proefde. M.a.w. waarneembaarheid in bieren is geen vast gegeven. Samen proeven met anderen of je eigen bier laten proeven door anderen is wel heel leerzaam.

Vergelijkbare Topics (7)

5513

Gestart door Walter

Reacties: 20
Gelezen: 7570

16392

Gestart door dennis

Reacties: 4
Gelezen: 4416

32143

Gestart door Emanuel

Reacties: 3
Gelezen: 4281

951

Gestart door MO

Reacties: 8
Gelezen: 8182

15176

Gestart door RGeraads

Reacties: 16
Gelezen: 8544

27427

Reacties: 6
Gelezen: 5299

5165

Reacties: 10
Gelezen: 4434

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.