Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwVisie: ik begrijp de waterhuishouding niet helemaal...

Gestart door WvR, 27-01-2012 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

WvR

Ik wil ongeveer 5 liter wort maken met een begin SG van 1060. Ik heb de volgende dingen ingesteld in BrouwVisie:

Aantal liters (5), gewenst SG (1060) en kooktijd (90 min)

BrouwVisie geeft aan dat ik dan 1383 gram mout moet storten; ik doe dat met 100% pilsmout (dit is de eerste keer voor mij, we beginnen simpel). Hop en gist heb ik ook ingesteld.

Vervolgens het maischen: ik wil 3.5 l/kg, en BrouwVisie stelt dat ik 4.8 liter maischwater en 4.4 liter spoelwater moet hebben, en totaal water 9.6 liter. Dat klinkt allemaal heel redelijk. Bij "waterbehandeling" staat in een blauw vakje (i.e. berekend door BrouwVisie) 9.6 liter; dat lijkt dus in orde.

Dan het koken, en dat is waar ik de draad een beetje kwijt ben:

Gestelde kooktijd = 90 minuten (heb ik zo gekozen); gewenst volume voor koken 8.5 liter (ik neem aan dat er wat water in het bostel achterblijft, dus van de 9.2 liter maisch- en spoelwater blijft 8.5 liter over).

Begin koken: 9.5 liter met een SG van 1040 (dat lijkt dus in orde - maar waarom staat hier opeens 9.5 liter? Moet ik hier met de hand "8.5" invullen? )
Dan (in BLAUW) "koken tot  5.7 liter SG 1060" (ik neem aan dat dat dus het uiteindelijke doel is)
Eind koken: 7.3 liter SG 1042

Wat is het verschil tussen "koken tot" en "eind koken". Ik heb ingesteld dat ik 1.5l/uur verlies bij koken. Met 90 minuten dus 2.25 liter, dat klopt dus goed met "begin koken = 9.5 l" en "eind koken =7.3". Maar blijkbaar moet ik langer koken? Want met 90 minuten kom ik dus  niet op 5.7 liter uit, en ook niet op een SG van 1060. Pas als ik de kooktijd verhoog naar 3 uur zijn "eind koken" en "koken tot" min of meer in overeenstemming. Heb ik ergens een fout in mijn setup? Moet ik echt 3 uur koken? Moet ik meer mout storten? Of is een begin-SG van 1060 onredelijk hoog?

Oscar

Citaat van: WvR op 27-01-2012  13:43 uWat is het verschil tussen "koken tot" en "eind koken".

Die blauwe velden zijn een schatting van wat je wilt bereiken. De witte velden zijn bedoeld om tijdens het brouwen in te vullen met gemeten waarden. De reeds ingevulde waarden zijn schattingen/berekeningen op basis van bekende gegevens.

Je maischwater en spoelwater zijn handvaten voor het brouwen, geen verplichte waarden. een litertje meer of minder maakt niet zoveel uit. Je weet ook je rendement nog niet. Dus in de praktijk kan e.e.a heel anders uitvallen. Zorg er daarom ook voor dat je volume's voor koken en na koken (even als SG's) even meet en deze invoert. Op basis van die getallen wordt er dan een herberekening uitgevoerd. En je hebt meteen een digitaal logboek.

Citaat van: WvR op 27-01-2012  13:43 uHeb ik ergens een fout in mijn setup? Moet ik echt 3 uur koken? Moet ik meer mout storten? Of is een begin-SG van 1060 onredelijk hoog?

Niets van dit alles. Ga gewoon lekker brouwen aan de hand van de berekende moutstort en hopstort en kijk welk resultaat je daarmee behaalt.  :brouwen:  De voorgeschotelde getallen zijn een grove benadering van de praktijk. als je eenmaal bekend met het programma bent en je je installatie begint te kennen zullen de voorgeschotelde getallen steeds beter kloppen.  :)

RobinB

Waarschijnlijk moet je (zoals ik al eerder had aangegeven ;) ) je verlies-instellingen drastisch aanpassen.
Als jij verwacht maar 0,5 L te verdampen per uur, scheelt dat al enorm.
Ook je ketelverlies zal niet veel meer zijn dan 0,5 L oid.

Denk dat je met dergelijke instellingen al veel realistischere waarden zult krijgen?

WvR

Ik heb het recept verwijderd uit BrouwVisie en opnieuw (als "nieuw recept") ingevoerd. De getallen kloppen nu wel. Als je met de inputparameters speelt, is het resultaat blijkbaar niet helemaal consistent in BrouwVisie. We gaan het proberen...

RobinB

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.