Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraagje met betrekking tot BrouwVisie

Gestart door lotusmaikel, 28-12-2011 17:22 u

Vorige topic - Volgende topic

lotusmaikel

Enige tijd geleden heb ik BrouwVisie gedownload om het te bekijken, en mogelijk mee te gaan werken voor de dag dat we verder zouden gaan met deze schitterende hobby.
Nu hebben we inmiddels besloten om verder te gaan, zijn de laatste materialen en ingrediënten in bestelling (hopelijk morgen geleverd :)), en heb ik besloten om BrouwVisie weer eens van de harde schijf te plukken.
Na een middagje stoeien, lezen op de website, enkele video's bekeken te hebben ben ik aan het invullen gegaan.
De voorraad staat er in, de naam van de brouwerij is ingevuld en ga zo maar door.
Maar nu heb ik 1 belangrijke vraag, want ik ben bang dat BrouwVisie op dit moment nog nutteloos is voor ons. (Ik ben nog niet perfect ingelezen op het bierbrouwen en BrouwVisie, dus ik kan ook een ontzettend domme vraag stellen).

Maar in de configuratie moet ingevuld worden, inhoud van de maischpan, kookpan en heetwaterpan. Nu willen wij alleen beginnen met een enkele pan, is BrouwVisie voor ons nu ''nutteloos'' geworden, of is het toch nog mogelijk om dit te gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Maikel

orangeloo

Als je voor het maischen en het koken dezelfde pan gebruikt vul je dus 2 keer dezelfde getallen in.
Ik weet niet of je met blikken gaat werken of gelijk met mout, maar in het tweede geval gebruiken de meeste ook spoelwater.
Ik weet niet hoe je je spoelwater dan gaat verwarmen maar een tweede pan zou dan wel makkelijk zijn.
Maar volgens mij is BrouwVisie sowieso niet nutteloos. Ik vind het een ieder geval een aanrader  :duimop:

Hoe beter je de gegevens invult over je inhoud van je pannen hoe beter BrouwVisie jou advies zal geven over je volumes tijdens de brouwdag.

Oscar

Citaat van: lotusmaikel op 28-12-2011  17:22 uMaar in de configuratie moet ingevuld worden, inhoud van de maischpan, kookpan en heetwaterpan. Nu willen wij alleen beginnen met een enkele pan, is BrouwVisie voor ons nu ''nutteloos'' geworden, of is het toch nog mogelijk om dit te gebruiken?

IK werk ook met 1 pan. Dus dat is geen reden. Die waarden zijn alleen om een eventuele vulhoogte te bepalen. Verder doen deze waarden niets. Dus of je nu met 1, 2, of 3 pannen werkt...maakt niet uit. Wat je niet hebt, kun je gewoon negeren.

En een stukje software geeft alleen waarden en verteld niet hoe jou installatie er uit moet zien.  ;)

lotusmaikel

Citaat van: orangeloo op 28-12-2011  17:32 uAls je voor het maischen en het koken dezelfde pan gebruikt vul je dus 2 keer dezelfde getallen in.
Ik weet niet of je met blikken gaat werken of gelijk met mout, maar in het tweede geval gebruiken de meeste ook spoelwater.
Ik weet niet hoe je je spoelwater dan gaat verwarmen maar een tweede pan zou dan wel makkelijk zijn.
Maar volgens mij is BrouwVisie sowieso niet nutteloos. Ik vind het een ieder geval een aanrader  :duimop:

Hoe beter je de gegevens invult over je inhoud van je pannen hoe beter BrouwVisie jou advies zal geven over je volumes tijdens de brouwdag.

Het blikbrouwen hebben we inmiddels gehad, (tripel, pilsener, kriek, een nieuw zeelands biertje, en een corona achtig biertje). Gisteren zijn de laatste producten en ingrediënten besteld om met mout en dergelijke te brouwen.
Als pan hebben we nu een ouderwetse weckketel (moeten het nog even uitmeten, maar ik vermoed 27 liter). Deze willen we dan gebruiken als zowel maisch als kookpan.
Nu nog even kijken naar een pan voor spoelwater, hoe groot dient deze ongeveer te zijn dan?

Citaat van: Oscar op 28-12-2011  17:34 uIK werk ook met 1 pan. Dus dat is geen reden. Die waarden zijn alleen om een eventuele vulhoogte te bepalen. Verder doen deze waarden niets. Dus of je nu met 1, 2, of 3 pannen werkt...maakt niet uit. Wat je niet hebt, kun je gewoon negeren.

En een stukje software geeft alleen waarden en verteld niet hoe jou installatie er uit moet zien.  ;)

De maisch en kookpan kunnen dus ingevuld worden op (vermoedelijk) 27 liter? De spoelwaterpan laten staan op wat hij nu aangeeft?

orangeloo

Citaat van: lotusmaikel op 28-12-2011  17:44 uAls pan hebben we nu een ouderwetse weckketel (moeten het nog even uitmeten, maar ik vermoed 27 liter). deze willen we dan gebruiken als zowel maisch als kookpan.
nu nog even kijken naar een pan voor spoelwater, hoe groot dient deze ongeveer te zijn dan?

Die weckketel is prima, gewoon even meten en invullen.
De grootte van je spoelpan is een beetje afhankelijk van hoeveel je in één keer wilt gaan brouwen. En hoe je dik je je beslag maakt.
Maar bij 15 liter heb je toch al vlug tussen de 10 en 15 liter spoelwater nodig. :brouwen:

lotusmaikel

Overigens ook nog een ander vraagje, het opwarmen van het water. Kan dit gewoon gemeten worden met alleen water? En vanaf welke temperatuur heb je enigszins en betrouwbare meting? (Water heeft steeds meer energie nodig om op een graad op te warmen). Dit om enigszins een betrouwbare meting te verrichten om mee te kunnen starten.

orangeloo

Citaat van: lotusmaikel op 28-12-2011  17:44 uDe spoelwaterpan laten staan op wat hij nu aangeeft?

Ook even meten en invullen is het beste. Dan denkt BrouwVisie met je mee.
Als je dan teveel spoelwater hebt, en het dus niet in je pan past, geeft hij dat aan.  :brouwen:

RobinB

Citaat van: orangeloo op 28-12-2011  18:26 uMaar bij 15 liter heb je toch al vlug tussen de 10 en 15 liter spoelwater nodig. :brouwen:

Das wel veel?
Ik hanteer meestal 2/3 maischwater, 1/3 spoelwater.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 28-12-2011  21:46 uDas wel veel?
Ik hanteer meestal 2/3 maischwater, 1/3 spoelwater.

Dan klopt dat redelijk. Ik heb nogal hoge verliezen en heb dus 30 liter water nodig om 15 liter wort over te houden bij bottelen.
Bij een tripel met een maischdikte van 3.4 l/kg is dat dus 17 liter maischwater en 13 liter spoelwater. :brouwen:

RobinB

Citaat van: orangeloo op 28-12-2011  22:13 uIk heb nogal hoge verliezen en heb dus 30 liter water nodig om 15 liter wort over te houden bij bottelen.

Tjemig, dat zijn nog eens verliezen! :o
Wanneer koop je een pan die niet lek is? ;) ;D

orangeloo

Citaat van: RobinB op 28-12-2011  22:47 uTjemig, dat zijn nog eens verliezen! :o
Wanneer koop je een pan die niet lek is? ;) ;D

Ha ha, weet je wat die kosten.... ;D

Joost81

Citaat van: orangeloo op 28-12-2011  22:13 uDan klopt dat redelijk. Ik heb nogal hoge verliezen en heb dus 30 liter water nodig om 15 liter wort over te houden bij bottelen.
Bij een tripel met een maischdikte van 3.4 l/kg is dat dus 17 liter maischwater en 13 liter spoelwater. :brouwen:

Ik heb gisteren voor het eerst gebrouwen en ik had ook zulke verliezen. Mijn plan was 20 liter te brouwen en ik hield er krap 15 over. Heb jij een idee waar die van jou vandaan komen? Er bleef bij mij niet echt veel achter in de kook en maischketel. Het heeft ook niet zo hard staan koken, dus ik kan me ook moeilijk voorstellen dat die 5 liter extra verdampt is.

Oscar

Citaat van: Joost81 op 29-12-2011  12:46 uIk heb gisteren voor het eerst gebrouwen en ik had ook zulke verliezen. Mijn plan was 20 liter te brouwen en ik hield er krap 15 over. Heb jij een idee waar die van jou vandaan komen?

Kwestie van meten! En tijdens spoelen gewoon doorspoelen tot het gewenste volume voor koken. Dan kom je qua volume altijd goed uit!  :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-12-2011  12:54 uEn tijdens spoelen gewoon doorspoelen tot het gewenste volume voor koken. Dan kom je qua volume altijd goed uit!  :)

Of gewoon water toevoegen. Lang spoelen kan een negatief effect hebben op de smaak van het bier.

Oscar

Citaat van: Jacques op 29-12-2011  13:27 uLang spoelen kan een negatief effect hebben op de smaak van het bier.

Mijn opmerking heeft niets te maken met lang spoelen!

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-12-2011  13:30 uMijn opmerking heeft niets te maken met lang spoelen!

Natuurlijk wel. Het filterbed heeft een bepaalde weerstand. Door onnodig te spoelen logen er meer ongewenste stoffen uit de bostel. Gewoon water toevoegen werkt het snelst en heeft geen smaakinvloed.

Joost81

Citaat van: Oscar op 29-12-2011  12:54 uKwestie van meten! En tijdens spoelen gewoon doorspoelen tot het gewenste volume voor koken. Dan kom je qua volume altijd goed uit!  :)

Omdat het de eerste keer was had ik nog geen ervaringsgetallen en ben ik uit gegaan van het voorstel van BrouwVisie. Zoals 2,5 liter/uur verlies bij het koken en een liter per kilo mout.
Het resultaat zal een wat zwaardere tripel worden (start SG 1080 ipv 1070)
Ik wist vooraf dus niet hoeveel ik zou moeten hebben bij start koken om het gewenste eind volume te krijgen. De volgende keer dus ergens een litertje of 5 extra toevoegen en maar eens meten hoeveel ik verlies bij het maischen en koken.
Ik heb nu niet steeds de meetlat er langs gehouden omdat ik bij deze eerste poging alle aandacht nodig had om geen fouten te maken.

Jacques

Bij de ontwikkeling van dit soort software worden aannames gedaan. Aan de hand van je eigen resultaten moet je de parameters aanpassen. Het is vervelend maar het kan niet anders. Elke installatie is anders en iedere brouwer werkt anders. Als je een paar keer gebrouwen hebt weet je wat jouw verliezen zijn en kun je die gemiddelde verliezen invoeren. Maar dan nog kan het gebeuren dat iets te veel of te weinig liters hebt.

lotusmaikel

Vandaag alle spullen ontvangen, de pan opgemeten (inderdaad 27 liter) en BrouwVisie verder ingesteld.
Momenteel alleen even de weg kwijt, wat betreft hoeveelheden en dergelijke.  Ik kom er bijvoorbeeld echt niet achter hoeveel liter we nu kunnen brouwen.
Maar hopelijk komt er volgende week weer wat meer duidelijkheid, in ieder geval even een leespauze inlassen zodat het hopelijk allemaal weer wat duidelijker gaat worden ;)

En anders maar op goed geluk, en niet te groot beginnen ;)

Oscar

Citaat van: lotusmaikel op 29-12-2011  22:50 uik kom er bijvoorbeeld echt niet achter hoeveel liter we nu kunnen brouwen.

Vrij simpel te bepalen. Je pan is 27 liter. Dus je kunt ongeveer 25 liter flink koken. Daarvan houd je wellicht 20 tot 22 liter van over. Ga uit van 20 liter bier!  :)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 29-12-2011  23:08 uVrij simpel te bepalen. Je pan is 27 liter. Dus je kunt ongeveer 25 liter flink koken. Daarvan houd je wellicht 20 tot 22 liter van over. Ga uit van 20 liter bier!  :)

Dat wordt dan toch proppen volgens mij. Hoe zit het ook al weer met de waterhuishouding. Was die factor (afhankelijk van je verliezen en hoeveelheid van je brouwsel) niet ergens tussen de 1,6 en 2. :weetniet:
20 * 1,6 = 32 liter, dan ongeveer 20 liter maischewater en 12 liter spoelwater. 20 liter + de mout... past misschien net, roeren wordt lastig.
20 * 2 = 40 liter, ongeveer 25 maischwater en 15 liter spoelwater. 25 liter + mout.... dat wordt een voetbad. :nut:

lotusmaikel

Citaat van: Oscar op 29-12-2011  23:08 uVrij simpel te bepalen. Je pan is 27 liter. Dus je kunt ongeveer 25 liter flink koken. Daarvan houd je wellicht 20 tot 22 liter van over. Ga uit van 20 liter bier!  :)

Hartelijk dank voor je snelle antwoord.
Nu heb ik echter 20 liter ingevuld in BrouwVisie, echter krijg ik bij het Maischschema een ''code rood'' omdat ik mijn paninhoud dien te overschrijden (30,7 liter volume Maischpan geeft hij aan)
als ik dan kijk in het schema rechtsboven van BrouwVisie dan staat daar:
Benodigd water 29,3 liter
maischdikte 4,5 l/kg
Maischwater 26,8 liter
spoelwater 5 liter
spelwater temperatuur 78 graden

Nu heb ik het recept van een witbiertje. alleen eerder in dit topic werd gezegd dat je ongeveer 2/3 maischwater aan moet houden en 1/3 spoelwater. BrouwVisie geeft bij mij in dit geval echter iets anders aan, heb ik iets verkeerd ingesteld staan in BrouwVisie?

Oscar

Citaat van: lotusmaikel op 29-12-2011  23:22 umaischdikte 4,5 l/kg

Dikker maischen. Dit kun je rustig verlagen tot 3 liter/kg. Dan kun je tot ± 5 kilo moet storten. Bij zwaardere bieren kom je dus niet aan die 20 liter bier en moet je kiezen om minder volume te brouwen (bijv 15 l of iets dergelijks).   

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.