Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe werk je met een CCT?

Gestart door 12345, 28-09-2011 09:24 u

Vorige topic - Volgende topic

12345

Dit is een afgesplitst topic.

Ik vraag me twee dingen af:

1) Hoe krijg je het wort in die CCT? Ze zijn nogal hoog dus je kunt het niet meer door zwaartekracht vanuit je kookketel in je CCT laten lopen. Volgens mij moet er een pomp aan te pas komen. Klopt dat? Of je moet je kookketel weer hoog op gaan tillen?? 30 kg????? Of plaats je hem meteen hoog, maar dan moet de maischketel nóg hoger en het spoelwater haast tegen het plafond geplaatst worden. Dat zie ik dan als een nadeel van CCT's in het algemeen.
2) Er zijn mensen die rechtstreeks vanuit de CCT bottelen. Dat kan, maar wat doe je dan met de bottelsuiker? Die moet dan toch per flesje gedoseerd worden? Ik vond het juist zo handig om de bottelsuiker in het bottelvat te mengen.

Laat (wat mij betreft) die CCT's nog maar een tijd in de etalage staan te blinken. Ik hoef er (nog) geen.  :degroeten:

NewLine

Citaat van: 12345 op 28-09-2011  09:24 u1) Hoe krijg je het wort in die CCT? Ze zijn nogal hoog dus je kunt het niet meer door zwaartekracht vanuit je kookketel in je CCT laten lopen. Volgens mij moet er een pomp aan te pas komen. Klopt dat? Of je moet je kookketel weer hoog op gaan tillen?? 30 kg????? Of plaats je hem meteen hoog, maar dan moet de maischketel nóg hoger en het spoelwater haast tegen het plafond geplaatst worden. Dat zie ik dan als een nadeel van CCT's in het algemeen.

Dit is inderdaad een nadeel dat ik bij mijn CCT pas beseft heb op de brouwdag. Gelukkig is een Blichmann nogal 'kort en dik'. Dus bij mij was het voldoende om mijn brouwketel 10 cm omhoog te zetten.

Citaat van: 12345 op 28-09-2011  09:24 u2) Er zijn mensen die rechtstreeks vanuit de CCT bottelen. Dat kan, maar wat doe je dan met de bottelsuiker? Die moet dan toch per flesje gedoseerd worden? Ik vond het juist zo handig om de bottelsuiker in het bottelvat te mengen.

Vroeger bottelde ik door de suiker te mengen in een apart bottelvat. Nu de laatste keer rechtstreeks uit de CCT en schepjes suiker. Zelf vond ik dat enorm veel makkelijker dan nog een apart vat. Minder te reinigen, en die bottelsuiker per schepje toevoegen is zo gebeurd. Volgens mij sneller dan overhevelen en de bijhorende reiniging. Enige nadeel is misschien dat je het juiste lepeltje moet hebben.

Jacques

Het vullen van een CCT kan met een emmertje waarin je het wort verzameld hebt of met een pomp. Zelf gebruik ik een pomp die ik voor meerdere zaken gebruik zoals het rondpompen van het wort tijdens het filteren.

Aan de wanden van een CCT blijft altijd wel gist plakken. Bij mij zit het monsterkraantje boven de conus. Daarom hevel ik gewoon over. Kan ik toch de suiker toevoegen aan de gehele batch in plaats van het werken met een lepeltje, wel zo handig.

Albertus

Voor het vullen van mijn CCT gebruik ik een klein pompje, een Iwaki MD10, los van mijn HERMS. De CCT staat dan al in de gistkast zodat ik niet met het vat hoef te sjouwen.

Bottelen doe ik rechtstreeks uit de CCT. Suiker met een schepje in de flesjes deed ik altijd al, het gebruik van een bottelvat geeft alleen maar meer kans op oxidatie en op infecties (beetje off-topic ;D).

Bert

hansm

Ik pomp mijn wort via de koeler rechtstreeks de CCT in. Ik sluit de uitgang van de koeler aan op de onderste kraan van de CCT, via een 3/8"slangtuit (bij een Blichmann CCT met Tri-Clamp-kranen krijg je een 3/8"slangtuit meegeleverd die je aan de 1"-kraan kan bevestigen). De deksel van de CCT is tijdens de hele operatie afgesloten. Alleen het waterslot haal ik even weg, om de lucht uit de CCT te kunnen laten ontsnappen.

Daarna giet ik de gist door het waterslot-gat (m.b.v. een trechter) in het vat. Waterslot erop en klaar :)

Jacques

Citaat van: Albertus op 28-09-2011  10:38 uhet gebruik van een bottelvat geeft alleen maar meer kans op oxidatie en op infecties (beetje off-topic ;D).

Dat hoeft niet. Een kwestie van het vat desinfecteren en lange slang die op de bodem van het vat ligt.

12345

Citaat van: Jacques op 28-09-2011  10:17 uHet vullen van een CCT kan met een emmertje waarin je het wort verzameld hebt ...
(hoeiiii,  hoeiiiii!!!!!)
Hoor ik ginds niet het oxidatiespook met zijn kettingen rammelen?
(HOEIIIII,  HOEIIII !!!!)

Jacques

Citaat van: 12345 op 28-09-2011  14:26 u(hoeiiii,  hoeiiiii!!!!!)
Hoor ik ginds niet het oxidatiespook met zijn kettingen rammelen?
(HOEIIIII,  HOEIIII !!!!)

Er is één moment waarop zuurstof gewenst is. Dat is vlak voor de vergisting. Bij het vullen van de CCT dus!

Ronald_

Maar met emmertjes in je CCT doen? Beluchten is wel wat anders dan dat natuurlijk..  :police:

12345

Citaat van: Jacques op 28-09-2011  14:54 uEr is één moment waarop zuurstof gewenst is. Dat is vlak voor de vergisting. Bij het vullen van de CCT dus!
Ja, dat klopt. Ik moet je gelijk geven. Ai, dat doet zeer. Jammer van mijn mooie sp(r)ookje.

12345

Van de andere kant: als je dan zo'n oogverblindend blinkend geval hebt gekocht, en je moet dan nòg steeds met een emmertje in de weer? Lekker soppen? Terwijl dat overscheppen bij de filterkuip toch als zijnde reuze onhandig werd afgeschilderd? (Ja, ik begrijp, daar kan oxidatie eerder kwaad)

Maar misschien kunnen we er ook gewoon 'eerlijk' over zijn: bij de aankoop van een CCT hoort min of meer ook een pomp te worden aangeschaft (en na bestuderen van de CCT van Brouwland begon ik mij ook meteen te interesseren voor driedelige bolkranen). Ik wil maar zeggen: je moet toch een soort van kosten-baten-analyse maken?

Jacques

Tegenwoordig gebruik ik ook een pompje voor het vullen van mijn CCT. Maar ook daarbij laat ik het wort van enige hoogte in de CCT lopen.

assebasie

Ik vul de CCT ook met behulp van een 5 ltr maatbeker. Weet ik ook direct wat het totaal volume bier in de CCT is en het levert wat zuurstof op voor de vergisting. In principe niet nodig want de starter zou genoeg gistcellen moeten leveren maar dit kan geen kwaad. Deze methode vraagt alleen het schoonmaken van de maatbeker en niet van een pomp + toebehoren.
Tja, het is maar wat je het leukst en meest praktisch vindt.

NewLine

Beluchten jullie actief het wort in de CCT?

12345

Citaat van: NewLine op 28-09-2011  17:15 uBeluchten jullie actief het wort in de CCT?
Ik wel. Er zijn dienaangaande grote verschiilen van inzicht op dit forum. Sommigen beluchten het wort in het vergistingsvat wel en anderen niet. Ik heb me (om onduidelijke redenen die mogelijk veroorzaakt zijn door bepaalde ervaringen in mijn vroege jeugd) bekend tot de beluchters. Misschien ook wel omdat ik Adrie wel aardig vind en hij is een notoire beluchter? Ik belucht zwaar bier ca 1 minuut per liter en dan in pakketjes van 10 minuten met telkens bijna 1 uur ertussen. Licht bier belucht ik ongeveer de helft zo lang.

Ook over het beluchten van starters zijn er verschillen van inzicht. Ik heb een magneetroerder en belucht ze niet. Maar ik geloof dat je gist dan maar net genoeg zuurstof krijgt?

En hop, we zijn weer helemaal of-topic ... :'(

assebasie

Citaat van: NewLine op 28-09-2011  17:15 uBeluchten jullie actief het wort in de CCT?

Actief zou ik het niet noemen. Het beetje zuurstof wat wordt ingeslagen door overgieten is door de vele gistcellen van de starter zo opgenomen en verwerkt. Zoals ik al zei, de zuurstof is niet nodig met een goede starter maar ook niet erg. Mogelijk een positieve factor voor een goede doorstart van het gist die uit een verarmde starter komt.

Jacques

In een CCT kun net zo goed beluchten als in elk ander gistvat. Gewoon een slangetje in hangen met een bruissteentje.  Of je al dan niet belucht is dus niet afhankelijk van een al dan niet blinkende CCT.

Vergelijkbare Topics (7)

43532

Reacties: 52
Gelezen: 5192

39805

Reacties: 3
Gelezen: 927

22346

Reacties: 20
Gelezen: 8906

7321

Reacties: 13
Gelezen: 4049

34410

Reacties: 18
Gelezen: 4811

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.