Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verhogen SG na maischen

Gestart door NewLine, 31-07-2011 10:27 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Stel je hebt na het maischen een te laag SG. Als je het SG wil verhogen door extra te koken (verdampen) veronderstel ik dat je die extra 'verdamptijd' moet doen voor het toevoegen van de hop? Klopt? Als je het zo doet is er dan nog een effect op (de smaak van) het uiteindelijke bier?

William

Als je dezelfde tijden aanhoudt waarop je bitterhop en aromahop toevoegt zal er niet zoveel effect zijn op het hoparoma en bitterheid.
Wel zul je door langer te koken meer maillardering van het wort krijgen waardoor uiteindelijk de smaak en ook het hopprofiel anders zal uitpakken, vooral in lichtgekleurde bieren.

Hopmans

Citaat van: NewLine op 31-07-2011  10:27 uStel je hebt na het maischen een te laag SG. Als je het SG wil verhogen door extra te koken (verdampen) veronderstel ik dat je die extra 'verdamptijd' moet doen voor het toevoegen van de hop?

Ik zou suiker of moutpoeder toevoegen als SG-correctie.
Met verdampen hou je minder bier over.

orangeloo

Citaat van: Hopmans op 31-07-2011  10:44 uIk zou suiker of moutpoeder toevoegen als SG-correctie.
Met verdampen hou je minder bier over.
Maar dan wel waarschijnlijk na het koken /aan het einde van het koken. :brouwen:

Hopmans

Citaat van: orangeloo op 31-07-2011  11:58 uMaar dan wel waarschijnlijk na het koken /aan het einde van het koken. :brouwen:
Uiteraard.
 :biersmile:

NewLine

Citaat van: Hopmans op 31-07-2011  10:44 uIk zou suiker of moutpoeder toevoegen als SG-correctie.

Dat is geen gek idee. Ik heb echter nog nooit met moutpoeder gewerkt. Twee vragen hieromtrent:

- is zulks moutextract bijna 100% extract (beetje water ook waarschijnlijk 4% ?). Bv als ik 100gram extract oplos tot 1 liter dan zou ik ongeveer 9.6 Brix of ongeveer een SG van 1.036 hebben, correct ?
- waarom toevoegen na het koken? Kan dat niet eender wanneer na het maischen? 

Hopmans

Citaat van: NewLine op 31-07-2011  17:43 u- is zulks moutextract bijna 100% extract (beetje water ook waarschijnlijk 4% ?). Bv als ik 100gram extract oplos tot 1 liter dan zou ik ongeveer 9.6 Plato of ongeveer een SG van 1.036 hebben, correct ?

Ja, correct.

Citeer- waarom toevoegen na het koken? Kan dat niet eender wanneer na het maischen?
Kan, maar aan het eind van het koken heb je pas echt
inzicht wat er allemaal gebeurd is op de brouwdag.
Daarbij lost het extract het best op in kokend water.
Maar het kan wel.

jpt

Het beste doe je het SG na het koken corrigeren inderdaad. De kunst is om het SG altijd wat hoger uit te laten vallen dan wat je van plan was te halen, want dan kan je water toevoegen. Dat is de meest ideale situatie.  Omgekeerd, luidt de formule voor suiker:

Behaalde graden plato * liters / gewenste graden plato * liters vermenigvuldigen met 1.02 = grammen toe te voegen suiker.

Indampen is te variabel, denk ik. Je hebt met allerlei factoren te maken, de dikte van de vloeistof, de buiten temperatuur, het verschil van 4% volume als je 100 ºC  koelt naar 20 ºC  etc.

Vergelijkbare Topics (7)

9343

Reacties: 29
Gelezen: 9595

29992

Reacties: 2
Gelezen: 1398

43414

Gestart door Kokkebil

Reacties: 18
Gelezen: 1593

27993

Reacties: 3
Gelezen: 1776

38359

Reacties: 6
Gelezen: 2409

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.