Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Promash - klopt dat wel?

Gestart door NewLine, 11-07-2011 08:12 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Van het weekend voor de eerste keer met Promash gebrouwen. Na het brouwen was mijn SG veel lager dan waar ik moest uitkomen. Daarna nog wat verder in Promash gekeken, en ik denk dat ik zie wat misgegaan is. Maar dan sanp ik Promash niet. Misschien dat andere Promash gebruikers mij hier kunnen bij helpen.

Dit is een deel van mijn efficiency scherm:

En in de help staat:

1) The first is the Water Needed Pre-Boil Targets. This is the total volume of wort that is shown "Into Kettle" from your Water Needed Calculator. This combines evaporation rate and boil time plus sparge water, mash water (including additional infusions), vessel losses and top-up water recorded in the Water Needed Calculator. This may vary from the "Raw Pre-Boil" amounts because of these additional amounts and losses. The numbers represents the amount of wort you should have prior to boiling, and at a pre-boil gravity needed to achieve the proper post-boil gravity (given the Water Needed figures).

2) The Second is the Raw Pre-Boil Targets. This is the "perfect-world" pre-boil number, where exact tolerances are met and no additional amount or losses are recorded. The numbers represents the amount of wort you should have prior to boiling, and at a pre-boil gravity needed to achieve the proper post-boil gravity.  Only the targeted final volume, gravity, evaporation rate and boil time are taken into account.

Ik dacht dus dat de eerste kolom zo berekend was door Promash dat ik na koken op de 3e kolom gravity (mijn doel) zou uitkomen. Echter, volgens mij is dat wel zo maar enkel als je kookt tot 18 liter:

13.32 * 23.75/18 ~ 17.5

Echter, mijn verdamping staat op 1 liter per uur en 90 minuten koken

--> als ik de 1e kolom heb voor het koken kom ik na het koken uit op ongeveer:

13.32 * 23.75/22.75 ~ 13.9 Plato

Dingen die ik raar vind in de Promash help-file:
- schrijft dat de eerste kolom evaporation rate combineert met boil time. Voor zover ik kan zien zijn die getallen helemaal onafhankelijk van de evaporation rate en kooktijd die ik invul elders in Promash. De eerste kolom lijkt me gewoon gebaseerd op alles tot het maischen.
- The numbers represents the amount of wort you should have prior to boiling to achieve the proper post-boil gravity.

De 2e kolom (Raw) houdt wel rekening met kooktijd en verdammping, maar staat dan weer los van het maisch gebeuren.

De enige manier van werken hiermee lijkt me om te zorgen dat de 1e en 2e kolom gelijk zijn. Maar dat staat nergens beschreven.

Mis ik nu zo iets groots? Of hoe moet het dan wel?

Jacques

Je moet Water Needed Calculator eerst vullen met de juiste gegevens, lees verliezen. Als je dat gedaan hebt dan werkt het allemaal goed op voorwaarde dat je het juiste rendement ingevuld hebt. Wat dat betreft werkt het niet veel anders dan via BrouwVisie.

NewLine

Citaat van: Jacques op 11-07-2011  09:15 uJe moet Water Needed Calculator eerst vullen met de juiste gegevens, lees verliezen. Als je dat gedaan hebt dan werkt het allemaal goed op voorwaarde dat je het juiste rendement ingevuld hebt. Wat dat betreft werkt het niet veel anders dan via BrouwVisie.

Volgens mij heb ik die goed ingevuld. Het gaat er mij om dat de eerste kolom berekend wordt op de maisch verliezen + sparging, etc... maar geen rekening houdt met de kookverliezen (*). Volgens mij kun je je Pre-Boil Target toch niet berekenen zonder te weten wat je kookverliezen zijn?

(*) dat besluit ik uit dat in Water Needed Calculator de 23.75 liter het 'in kettle' getal is. Als ik in Water Needed speel met verdamping/uur of kooktijd dan verandert die eerste kolom niet.

EBC

Je moet in het water needed scherm zorgen dat het volume after boil gelijk is aan de batch-size.
Als je dat doet, dan moet het kloppen.

NewLine

Citaat van: EBC op 11-07-2011  11:49 uJe moet in het water needed scherm zorgen dat het volume after boil gelijk is aan de batch-size.
Als je dat doet, dan moet het kloppen.

Inderdaad, dat is dus de truuk. Dit maakt trouwens ook de 1e en 2e kolom gelijk. Bedankt!

PS: ik vind de Promash handleiding toch nog steeds incorrect.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.