Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwerij 't kerrewiel weer van start!

Gestart door het kerrewiel, 19-02-2011 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

het kerrewiel

Eindelijk!

Na een hele tijd van niet-brouwen en vooral VERbouwen, is het nu zo ver, morgen staat de eerste brouwsessie van dit jaar op  de rol!  Eindelijk is de nieuwe brouwerij (lees schuur) klaar, en ook de brouwmaat is weer klaar, na flink wat aanpassingen! Ik heb op een clubavond van De Roerstok een presentatie mogen houden over de ontwikkeling van mijn HERMS, en daarbij zijn veel punten ter discussie gesteld, waar ik een hoop van heb mee kunnen nemen in de aanpassing van het systeem. Ik zal proberen zo snel mogelijk foto's van de HERMS en de nieuwe brouwerij te plaatsen!

Vanavond de laatste tests gedaan en de plc-software nog aangepast, en de test is erg goed gegaan. De temperatuurregeling lijkt erg goed te werken en het rendement is erg hoog!  Op dit moment staat de HERMS een chemipro-oxi warm te stoken en rond te pompen over de warmtewisselaars, zodat morgen alles schoon van start kan.  Ook de giststarter staat vrolijk te bluppen in de klimaatkast, ook deze is klaar en werkt prima. Nu nog effe het recept in BrouwVisie kloppen, en we kunnen van start. Ik heb er zin in!

proost,

Lucas

het kerrewiel

Zo,

De mout zit in de molen, en de maischketel is op temperatuur!  25 liter water van 9,5 graden in amper 20 minuten naar 65 graden, das toch niet slecht!  Nog effe doorschroten en er kan gebrouwen worden!

Proost,

Lucas

Jacques

het kerrewiel

Jacques,

Dank je wel!  Ik zag alleen dat er een verschil zit in het recept dat we samengesteld hebben en de mouten die we in de pakketten gekregen hebben! In het recept wordt gesproken van alleen pilsmout en kristalsuiker, maar in het moutpakket zit ook nog een andere mout. (ik denk munich maar weet ik niet zeker?) Moet ik nu wel of geen kristalsuiker toevoegen?

Proost,

Lucas

Jacques

Hoi Lukas,

Dat weet ik niet. Het recept is niet door mij samengesteld en ik heb het ook niet gebrouwen.

bazje

GHAA!

Eindelijk weer familie aan de brouwketel!
 :brouwen:

En ?

is het een beetje gelukt?

het kerrewiel

Ha Niels,

Inderdaad, eindelijk hahaha. Het is erg goed gegaan moet ik zeggen. Na een uur of 5 was alles klaar en opgeruimd. Het nieuwe verwarmingsysteem voor de HERMS doet het prima, en de temperatuurhuishouding is nu goed op orde. Wel wat problemen gehad met het filterbed, ik moet iets grover schroten denk ik. 
Ik had iets meer liters is het gistvat dan gepland,  heb te veel gespoeld denk ik, de einddichtheid was ook een paar puntjes lager, maar kniesoor die daar op let.  Het gistvat staat nu rustig te bloppen in de klimaatkast op een graad of 12, dus afwachten maar!

Ook een hele verademing dat ik nu een schuur heb met ruimte en een fatsoenlijke keuken etc!
Fotoos volgen nog!

proost

Lucas

Oscarvan

Citaat van: het kerrewiel op 21-02-2011  22:50 uWel wat problemen gehad met het filterbed, ik moet iets grover schroten denk ik. 

Had ik in het begin ook, totdat ik "malt conditioning" ontdekte. Alle mout in een grote plastic bak en al roerend met de rechterhand met de linker hand een plantenspuit met water bedienen. Net zo vochtig maken dat er een paar aan je hand kleven als je hem er uit trekt. 15 minuten laten staan en de hulsjes zijn veel minder bros en blijven mooi heel... filterbed loopt prima nu.

Een paar (hele slechte) foto's hier:

http://www.woodenshoemusic.com/WSBW/Malt_miling.html

(Ja ik weet het, de term "modified" is incorrect gebruikt. I zal het nog een keer fixen.)

dennis

Citaat van: Oscarvan op 24-02-2011  17:56 uHad ik in het begin ook, totdat ik "malt conditioning" ontdekte.
Dat doen er hier ook een heel aantal maar ze noemen het 'klam schroten'. 

Oscarvan

Juist. Het vocabulaire van Nederlandse brouwtermen heeft wat werk nodig. Probeer het maar eens......Ik zal nooit meer anders doen.

het kerrewiel

Hmmmm het is inderdaad het proberen waard. Alleen vraag ik me af of dit ook lukt als je net zoals ik schroot met een schijvenmolen. Een walsenmolen staat nog op de planning om te maken.
Ondertussen blulpt mijn gistvat rustig maar gestaag in de gistkast op een mooie 12 graden. De temperatuurregeling werkt goed,  maar ik denk dat ik iets moet maken dat het koolzuur afgevoerd word uit de kast, als ik de deur open doe word je bijna bedwelmd door de lucht :-)

proost,

Lucas

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.