Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grafische software voor het maken van etiketten

Gestart door Edgar, 07-10-2010 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Edgar

Dit is een afgesplitste draad naar aanleiding van door Gerb gemaakte etiketten.

Welke software gebruik je voor je etiketten trouwens? Ben aan't stoeien met Scribus.

Gerb

Ik gebruik Jasc Paint Shop Pro, daar heb ik de beste ervaring mee. Ik heb ook Adobe Illustrator liggen, maar daar zit zoveel op, dat is een studie op zich. Daar moet ik even voor gaan zitten. Scribus ken ik niet, is dat wat?

SeekingBeer

Tegenwoordig is Picture Publisher 10 (van Micrografx) vrij verkrijgbaar via die software sharing websites als tucows etc.

Vroeger, van voor de dot com bubble, was dat een midenmoter prijsklasse grafisch programma.
Het is toen opgekocht door één van de grote jongens uit dat veld en dat was het einde van de PP reeks.

Je kunt er dingen mee doen die dure programma's nog steeds niet kunnen, zorg er wel voor dat je versie nr 10 te pakken krijgt want die doet het ook op Windows XP en hoger.

Maar ja, welk grafische programma voor jou zinvol is dat is net zoiets als de vraag wat voor soort zaag nu eigenlijk het beste is.
Meestal heb je meerdere zagen maar is er toch een soort van favoriet.

Hopmans

De kennis houdt bij mij op bij Paintbrush.
Nog wel iets lopen stoeien in Gimp.

Edgar

Citaat van: SeekingBeer op 07-10-2010  21:33 uTegenwoordig is Picture Publisher 10 (van Micrografx) vrij verkrijgbaar via die software sharing websites als tucows etc.

Dat zag er interessant uit, maar het blijkt wel erg moeilijk te vinden. Op Tucows in elk geval niet. Heb je misschien een link of een tip?

Citaat van: Gerb op 07-10-2010  20:23 uScribus ken ik niet, is dat wat?

Ik vind van wel. Het is Open Source en voor zover ik er iets van snap, werkt het goed. Iets dat ik wel heel belangrijk vind voor etiketten is fonts. Wat zijn jouw fontbronnen zoal?

Oscar

Citaat van: Edgar op 09-10-2010  08:38 uDat zag er interessant uit, maar het blijkt wel erg moeilijk te vinden. Op Tucows in elk geval niet. Heb je misschien een link of een tip?

Link   :)

Edgar

Citaat van: Oscar op 09-10-2010  11:16 uLink   :)

Oh! wat heb je daar nu gevonden Oscar! Ongelofelijk! (en probeer nu eerst eens al die links uit of post een directe link naar een werkend file) (vervelende vent)

(btw, de Rapidshare geeft een pak dll's en 2 vage exe's. Dat je 't weet.) (oh en een torrent is ook onderweg, maar die kan nog wel even duren en lijkt ook hoogst onzeker)

Oscar

Citaat van: Edgar op 09-10-2010  11:24 uOh! wat heb je daar nu gevonden Oscar! Ongelofelijk! (en probeer nu eerst eens al die links uit of post een directe link naar een werkend file) (vervelende vent)

Zucht....Als je nu de juiste link had aangeklikt en daarna een beetje slim doorklikken had je, welliswaar een trage download, dit bestand kunnen vinden (De exe in de zipfile). Nadat ik jou berichtje had gelezen had ik 'm ± 20 min later. Nu reeds ff geinstalleerd... :weetbeter:

Edgar

Citaat van: Oscar op 09-10-2010  11:44 uZucht....Als je nu de juiste link had aangeklikt en daarna een beetje slim doorklikken had je, welliswaar een trage download, dit bestand kunnen vinden (De exe in de zipfile). Nadat ik jou berichtje had gelezen had ik 'm ± 20 min later. Nu reeds ff geinstalleerd... :weetbeter:

Interessant, want dat is dezelfde zip als de rapidshare. Een pak dll's, een msiexec.exe en een msiinst.exe. En daarmee heb jij Picture Publisher 10 geïnstalleerd? Wil je ook verklappen hoe?
*edit* wacht even, er staat een .msi in. Die had ik nog niet gezien. Even proberen.

Check. Ik was iets te voorzichtig. Lijkt nu ook te lukken!

Oscar

Citaat van: Edgar op 09-10-2010  11:53 uEn daarmee heb jij Picture Publisher 10 geïnstalleerd? Wil je ook verklappen hoe?

Oke... en nu niet kwaad worden. Het grote geheim is... DUBBEL KLIKKEN OP HET BESTAND.   ;D ;D ;D ;D   (Inkoppertje toch  ;))

Edgar

Haha.  >:(  ::)

Ik moest eerst nog even permissie geven om het bestand als executable te openen. Ik was in de veronderstelling dat het om een zelfuitpakkende zip ging, maar nee. Geïnstalleerd. Maar je blijft wel een vervelende vent.  :brouwen:

SeekingBeer

Nee Edgar, dit is geen zelfuitpakkend vanzelf installerend programma; gelukkig maar... Het is uit 2002 of iets dergelijks.

Iets wat met dit Picture Publisher programma erg handig is, is het feit dat je eenvoudig screenshots kunt maken:

Start het PP 10 programma;

Duw op Ctrl en combineer met Print Screen.
Activeer PP 10, klik op hoofdmenu Edit en kies dan 'paste as new image'.

Dan heb je het screenshot direct in PP 10.

Je kunt er fantastische dingen mee, een oud werkje uit 2003:

Centraal in PP 10 is het werken met maskers (masks) en objecten (objects), je kunt altijd een masker in een object veranderen en omgekeerd.

Maar goed, het kost veel tijd om tot een nivo als hierbovenstaand werkje te komen.
Daartegenover staat dat met zo'n duur grafisch programma het mij het nooit gelukt is om tot vergelijkbare diepgang te komen, het blijft daarom jammer dat dit programma met een dikke zak geleend geld in de dot com bubble kapot gemaakt is.

Gerb

Ik heb even Picture Publisher gedownload, maar het heeft nagenoeg dezelfde opbouw en functies als het programma wat ik gebruik (Jasc paint Shop Pro). Wel een goed programma dus.

Edgar

Ik ben ook naar gLabels aan 't kijken maar die doet geen gebogen tekst. PP10 crasht bij mij onder Linux/Wine, ik zal het nog even proberen op een W7 machine.

Hopmans

Kan je met Picture Publisher 10 ook Microsoft Publisher bestanden openen?

SeekingBeer

Even in omgekeerde volgorde:

Hopmans; ik heb even gekeken bij de Supported bitmap files en daar staat 'Microsoft publisher' niet bij (was dat er al wel in 2002?). Tot mijn verbazing staat er wel 'Microsoft video (*.avi)' bij maar ik heb nooit een avi filmpje geprobeerd.

Edgar; Ik heb het net een weekje terug op een W7 systeem gezet, het programma sprong normaal aan maar ik heb er niet mee gewerkt. Dus ik kan het niet garanderen maar zeer waarschijnlijk werkt het zonder problemen.

Gerb; Helaas ken ik dat Jasc paint shop pro niet, maar omdat jij zegt dat de opbouw en functionaliteit in grote lijnen hetzelfde zijn ga ik daar zeker eens naar kijken. Per slot van rekening is PP 10 al uit begin deze eeuw...
Vooral als je eenzelfde eenvoud met maskers en objecten hebt dan zit je altijd goed en kan je maken wat je wil.

Je kunt maken wat je wilt maar dingen als gebogen text moet je gewoon met de hand doen: elke letter is dan een object en die moet je handmatig op de juiste plaats zetten.
Het is veel werk maar als je weet wat je doet en waar het moet krijg je alles op de pixel exact.
En dat is ook wat waard...

Adrie

Een uitstekend open source vector tekenprogramma is Inkscape. Het is een CorelDraw-achtig programma, waarmee ik, in combinatie met Gimp mijn etiketten maak. Inkscape is er voor Windows, Linux en Mac.

William

Citaat van: Adrie op 11-10-2010  10:11 uEen uitstekend open source vector tekenprogramma is Inkscape. Het is een CorelDraw-achtig programma, waarmee ik, in combinatie met Gimp mijn etiketten maak. Inkscape is er voor Windows, Linux en Mac.

Inderdaad een heel goed ontwerpprogramma dat vaak als gratis alternatief voor Illustrator wordt gebruikt.

Edwin

En ik gebruik gewoon Corel Draw 12. Ook makkelijk teksten op lijntjes plaatsen. Maar dus geen gratis pakket...

Edwin

MO

Ik zoek ook een legale, gratis versie van Paint Shop Pro. Ik heb nu picture publisher geinstalleerd, maar hij lijkt niet te werken (geeft een foutmelding en start niet op). Heeft iemand versie 10 draaiende gekregen onder windows 7?

Oscar

Citaat van: MO op 16-10-2010  15:07 uHeeft iemand versie 10 draaiende gekregen onder windows 7?

Ik heb een dualboot pc..dus ik zal het ff proberen in Windhoos 7  :)

pincopallino

Citaat van: MO op 16-10-2010  15:07 uIk zoek ook een legale, gratis versie van Paint Shop Pro. Ik heb nu picture publisher geinstalleerd, maar hij lijkt niet te werken (geeft een foutmelding en start niet op). Heeft iemand versie 10 draaiende gekregen onder windows 7?

Als je bedoelt publisher van office 2010, ja het werkt onder W7 perfect. Ik heb W7 geïnstalleerd + office 2007 en 2010 bij twee oude PC en geen enkel probleem. Probeer het opnieuw te installeren.
Het moet werken.

Oscar

Citaat van: MO op 16-10-2010  15:07 uHeeft iemand versie 10 draaiende gekregen onder windows 7?

Onder windows 7 :

Geen probleem ondervonden....Welke foutmelding krijg je martin ? En ben je wel volledig administrator op je pc ?

Ronnie

Citaat van: Edwin op 12-10-2010  10:49 uEn ik gebruik gewoon Corel Draw 12. Ook makkelijk teksten op lijntjes plaatsen. Maar dus geen gratis pakket...Edwin

Oudere Coreldraws (tot 10 jaar geleden) zijn heel vaak nog voor een prikje te verkrijgen in Computershops en beurzen. En die doen het nog uitstekend.
Idem voor Excel, ik gebruik nog steeds de 2000 versie.

Oscar

Citaat van: Ronnie op 17-10-2010  10:09 uIdem voor Excel, ik gebruik nog steeds de 2000 versie.

Idem hierzo... :D

Vergelijkbare Topics (7)

8040

Reacties: 9
Gelezen: 4731

31-10-2007 22:17 u
door oranjeboombiertje
39994

Reacties: 20
Gelezen: 3521

19553

Reacties: 18
Gelezen: 6055

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.