Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Interesse voor hobbybrouwen in NL en B

Gestart door Eduard, 08-10-2010 14:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Eduard

Ik open een nieuwe draad, en wel over de interesse voor hobbybrouwen in Nederland en België. Als bestuurslid van de Noorse hobbybrouwvereniging Norbrygg merk ik dat deze hobby in Noorwegen momenteel enorm "in de lift" zit. Wij krijgen alsmaar meer leden, en elk jaar barst ons jaarlijkse evenement, het Noors kampioenschap bierbrouwen, uit de voegen van alsmaar grotere daartoe ingehuurde ruimtes. Ook het aantal verkooppunten van grondstoffen en apparatuur voor hobbybrouwen wordt steeds maar uitgebreid. In Oslo opent binnenkort een tweede filiaal van een van de grootste verkooppunten, en er komt waarschijnlijk nog een tweede distributeur bij. Mout wordt nu al standaard geïmporteerd van Thomas Fawcett, Castle Malting, Global Malt, Weyermann, en er komt ook binnenkort ook nog mout van een vijfde producent bij.

Het lijkt mij erop dat deze stijgende interesse parallel loopt aan andere ontwikkelingen binnen de bierwereld hier ten lande. Microbrouwerijen timmeren meer en meer aan de weg, afgelopen maand alleen al zijn er twee nieuwe microbrouwerijen geopend in Oslo, waarmee de teller nu ineens op drie staat. Andere microbrouwerijen zijn in de opstartfase verscheidene plekken in het land en ook krijgt het soort bier wat hier gebrouwen wordt eindelijk meer aandacht in de media.

Ook het aantal festivals dat met bier en eten te maken heeft is stijgende. In augustus vond voor de tweede keer op een rij het Oslo Eten- en Bierfestival plaats (waar o.a. ondergetekende namens de hobbybrouwvereniging bier stond te brouwen), en ook in Trondheim werd er voor de tweede keer zo een festival gehouden, eveneens met Norbrygg duidelijk aanwezig en brouwende.

Kortom, een positieve ontwikkeling, die samengaat met een grotere waardering voor het hobbybrouwen waarbij slechte herinneringen aan op verwarmde vloeren vergistte bierkits met kilo's suiker al gauw plaats maken voor goede ervaringen met goed gebrouwen bier, wat nogal eens wordt bevestigd door bierproevers afkomstig van brouwerijen en microbrouwerijen hier in het land.

Goed, dit was een korte opsummering van hoe het er hier aan toe gaat, maar hoe staat het er tegenwoordig mee in Nederland en België? Dat is nu mijn vraag.  :biersmile:

Adrie

In Nederland loopt het helaas zo'n vaart niet. Het aantal hobbybrouwers groeit wel, soms komt er een nieuwe commerciële kleine brouwerij bij, maar er gaan er ook weer failliet. Ook ontstaan er steeds nieuwe hobbybrouwverenigingen en de bestaande groeien. Maar het lijkt er op dat jullie een snelle inhaalslag maken.

Jullie hebben zo te lezen wel veel meer keus uit mout. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we hier in Nederland te maken hebben met een meer traditionele brouwcultuur. De meeste hobbybrouwers blijven bij witbier, tripels en dubbels en maar weinigen experimenteren met Engelse, Duitse of Amerikaanse biertypen waarvoor je dus ook andere mouten nodig hebt. En dat vind ik jammer, want er valt zoveel te ontdekken op biergebied. Jullie zitten wat dat betreft, lijkt het me,  minder vast aan oude brouw- en biertradities.

Ook Brouwland (en dus ook alle verdelers) vind ik erg conservatief. Gelukkig hebben we Van der Kooy die Thomas Fawcett mouten importeert. Maar meestal moet je maar raden waar je mouten vandaan komen. Kwalijke zaak vind ik dat. Waarom zouden wij niet mogen weten van welke mouterij onze mouten vandaan komen? Waarom kunnen we niet kiezen tussen Dingemans, Weyermann en wat mij betreft nog meer mouterijen?

Eduard

Gedurende lange tijd hebben we maar één verdeler van grondstoffen gehad, en die begon pas 10 jaar geleden met het importeren van mout. Daarvoor was het o.a. Norbrygg zelf die mout inkocht per pallet en dit doorverkocht aan leden. Gelukkig is dat nu verleden tijd, en hebben we ruime keus aan mout. Dit heeft ook te maken met het feit dat de verkopers nogal verspreid in het land opereren. Eentje in het midden, eentje in het westen en eentje in het oosten, zeg maar. Deze hebben elk hun eigen moutaanbod dus je moet wel even uitzoeken bij wie je moet bestellen als je een bepaalde soort wilt hebben. Ik ben tevreden met het lokaal aangeboden Weyermann, en Thomas Fawcett kun je bij de microbrouwerijen hier kopen.

Als het gaat over brouwtradities dan is het hier als volgt. Velen brouwen nog volgens eeuwenoude traditie, met zelfgemout graan, water waarin jeneverbestakken gekookt zijn, enzovoorts. Deze brouwmethode heeft niet veel van doen met het zogenaamde moderne hobbybrouwen, maar de jongere generatie brouwers hebben het internet eindelijk ontdekt en gebruiken nu ook ingekocht mout, Wyeast gist, een thermometer en goede hygienische maatregelen. Als het gaat over de moderne hobbybrouwers, zoals wij ons dan noemen om ons te onderscheiden van deze traditionele brouwers, dan is er inderdaad minder sprake van vaste tradities. Er wordt hier vanalles gebrouwen. Van American Indian Black Ales tot bieren met zelfgeplukte vruchten en kruiden. Nog geen week geleden hield onze vereniging een specifieke wedstrijd voor bier wat buiten de boot valt in de gebruikelijke categoriën, en er zat veel interessants tussen.  :P Opvallend ook dat het aandeel bezoekers van Nederlandse afkomst bij dit evenement op 8% lag, trouwens.

Er wordt hier veel geluisterd naar de brouwpodcasts uit de Verenigde Staten, zoals de Jamil Show en BrewStrong. En er lopen hier nogal wat hopheads rond die er niet voor terugdeinzen om een kilogram hop in een brouwsel van 25 liter te doen.

Als het gaat om een 'gebrek' aan brouwtradities dan kunnen de microbrouwerijen hierover ook een fluit meeblazen. Als je alleen al ziet wat voor assortiment Nøgne Ø heeft, dan zie je er alle biertypes van de wereld voorbij komen. Ze zijn zelfs de derde producent ter wereld van Saké, waarvan de eerste buiten Japan. Ook Haandbryggeriet heeft bijzondere brouwsels, en dat geldt in mindere mate ook voor overige microbrouwerijen hier.

Jacques

Het verloopt hier in Nederland inderdaad niet zo stormachtig als in Noorwegen.
De grootste ontwikkeling hebben we hier eind jaren 80 begin jaren 90 van de vorige eeuw gezien.
In die periode is Nederland veranderd van een uitsluitend pilsland in een bierland met meerdere biertypen. Opeens waren dubbels, tripels, witbier en Belgische pale ales overal verkrijgbaar. Niet alleen in de cafés maar ook in de supermarkts.

Ten opzichte van de nodige jaren terug wordt vooral door hobbybrouwers veel 'nieuwe' biertypen gebrouwen.
In de horeca zijn die 'nieuwe' biertypen allesbehalve doorgedrongen, een enkel biercafé daargelaten.
Gelet op het feit dat de Nederlandse consument op dit moment de knip op de portemonnee houdt verwacht ik niet dat dure buitenlandse bieren de markt binnenkort zullen veroveren.

De hobbybrouwers hier in Nederland hebben duidelijk veel meer grondstoffen tot hun beschikking dan zo'n 10 tot 15 jaar geleden. Het kan natuurlijk altijd beter maar ik vind dat we niet te mopperen hebben. Toen ik 30 jaar geleden met de hobby begon was er bijna niets verkrijgbaar. Het is maar net welk uitgangspunt je hanteert.
Het is jammer dat de verzendkosten van spullen uit de VS zo hoog zijn. De VS is het Walhalla van de hobbybrouwer. Daar is ongekend veel verkrijgbaar. Maar de markt is daar ook veel groter dan hier. Volgens Charlie Papazian zouden er in de VS 2 tot 2,5 miljoen hobbybrouwers zijn!
Als het aantal hobbybrouwers hier in Nederland en België toeneemt zal ook hier de markt wel volgen. Op dit moment zie ik dat veel mensen beginnen met bierkits en van medewerkers van Brouwland heb ik begrepen dat de omzet nog steeds groeit. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat de beschikbaarheid van grondstoffen zich in de loop van de jaren verder positief ontwikkeld.

De-Geert

Ik zie toch ook wel een positieve ontwikkeling op biergebied. Het gaat niet zo snel als ik graag zou zien, maar er gebeurt wel iets.
In vele supermarkten is inmiddels een behoorlijk ruim bieraanbod. Het is wel voornamelijk Belgisch, maar een goed begin.

Wat betreft grondstoffen die voor ons te koop zijn gaat het ook wel de goede kant op. Ik ben het met Adrie eens dat verkopers moeten prijsgeven waar de grondstoffen vandaan komen, dat zouden we als hobbybrouwers gewoon moeten eisen.
Vooral vd Kooy is goed bezig met nieuwe grondstoffen: mout van Thomas Fawcett en alle gisten van Wyeast. En zowel het hopassortiment van vd Kooy als Brouwland is behoorlijk uitgebreid de laatste jaren. Cascade en Amarillo zijn makkelijk verkrijgbaar tegenwoorden, maar toch ook nog wel een paar andere soorten.

Adrie

Citaat van: Jacques op 08-10-2010  15:58 uDe hobbybrouwers hier in Nederland hebben duidelijk veel meer grondstoffen tot hun beschikking dan zo'n 10 tot 15 jaar geleden. Het kan natuurlijk altijd beter maar ik vind dat we niet hebben te mopperen.

Dat dacht ik ook totdat ik ontdekte wat een enorm verschil er tussen mouten van verschillende mouterijen kan zitten. Ik zou nu geen Engels bier brouwen zonder Engelse mouten, net zo min als dat je een Amerikaanse Pale Ale brouwt met Duitse hop.

Jacques

Citaat van: Adrie op 08-10-2010  16:06 uDat dacht ik ook totdat ik ontdekte wat een enorm verschil er tussen mouten van verschillende mouterijen kan zitten. Ik zou nu geen Engels bier brouwen zonder Engelse mouten, net zo min als dat je een Amerikaanse Pale Ale brouwt met Duitse hop.

Er moet natuurlijk wel vraag zijn. Ik heb ook begrepen dat er bij Brouwland regelmatig partijen mout vernietigd moeten worden omdat ze over de datum zijn. Zelf vind ik het zeer prijzenswaardig dat Brouwland dit beleid hanteert. We hebben er niets aan dat er veel mout in de schappen liggen en dat deze aan het verpieteren is. Pas als het aantal hobbybrouwers verder groeit mogen we verwachten dat er meer grondstoffen beschikbaar komen.

Neemt niet weg dat we wel wat meer informatie mogen krijgen over de mout die we kopen. Het is praktisch niet goed uitvoerbaar dat we van elke batch de analyseresultaten krijgen. Maar ook ik vend dat we mogen weten van welke mouterij de mout komt en welk gerstras vermout is.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 08-10-2010  14:25 uDe meeste hobbybrouwers blijven bij witbier, tripels en dubbels en maar weinigen experimenteren met Engelse, Duitse of Amerikaanse biertypen waarvoor je dus ook andere mouten nodig hebt. En dat vind ik jammer, want er valt zoveel te ontdekken op biergebied. Jullie zitten wat dat betreft, lijkt het me,  minder vast aan oude brouw- en biertradities.

Het is leuk als je een stokpaardje hebt, maar het paardje moet wel op waarheid berust zijn.
Moet je kijken hoeveel Anglosaktisch bier hier wordt gebrouwen.
Ook dat zijn tradities trouwens.
Leuker is een Duits bier met Belgische gist en Engelse hop.

Kleine_Schriek

Citaat van: Jacques op 08-10-2010  15:58 uHet is jammer dat de verzendkosten van spullen uit de VS zo hoog zijn. De VS is het Walhalla van de hobbybrouwer. Daar is ongekend veel verkrijgbaar.
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik bij Homebrewers bestel ben ik soms minder kwijt dan in Nederland. Dan gaat het natuurlijk wel om lichte zaken, zoals hop.

Sjakie

Het is natuurlijk nogal wat om Nederland te vergelijken met de VS.
Vergelijk dan Europa met de VS.
Das al gewaagd genoeg  denk ik.

Jacques

Citaat van: Sjakie op 08-10-2010  23:30 uHet is natuurlijk nogal wat om Nederland te vergelijken met de VS.
Vergelijk dan Europa met de VS.
Das al gewaagd genoeg  denk ik.

Als het gaat om het hobbybrouwen in Europa lopen we in Nederland en België voorop. Misschien worden we op dit moment in gehaald door Noorwegen maar dat kan ik niet zo goed beoordelen. In het verleden was Engeland het land dat voorop liep maar dat doen ze al een hele tijd niet meer.

Er zijn grote verschillen binnen Europa. Omdat de VS één natie is zijn die verschillen daar kleiner.

Jacques

Citaat van: Kleine_Schriek op 08-10-2010  20:13 uDaar ben ik het niet mee eens. Als ik bij Homebrewers bestel ben ik soms minder kwijt dan in Nederland. Dan gaat het natuurlijk wel om lichte zaken, zoals hop.

Ik heb diverse keren spullen gekocht in de VS. Elke keer schrok ik van de verzendkosten....

Heel anders is het als je wat besteld uit China. Al diverse keren heb ik mij verbaasd dat iets voor zo weinig geld bij mij aan de deur wordt afgeleverd.

Ronnie

In België Vlaanderen loopt het ook zo een vaart, Eduard. Ook het ledental bij onze gilde lijkt wel exponentieel op te lopen.
Nochtans zijn er veel die maar voor één jaar lid zijn. Die kopen dan hun ingrediënten elders? (veel duurder) of kappen al na 1 jaar ermee. Dat is bij veel hobby's zo: es proberen.

Het aantal vragen naar een cursus op opendeurdagen neemt nog steeds toe. Maar we doen maar per 2 jaar een cursus, het pare jaar wijn, het onpare jaar bier, steeds in najaar.
Het gevolg is dat we andere formules moeten zoeken om het vele werk aan te kunnen. Bijv. Peterschap of i.d.

Ook in de francophone wereld, Wallonië, Frankrijk, stukje Zwitserland, Quebec is er flinke groei stel ik vast op Brassage Amateur.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 08-10-2010  19:02 uHet is leuk als je een stokpaardje hebt, maar het paardje moet wel op waarheid berust zijn.
Moet je kijken hoeveel Anglosaktisch bier hier wordt gebrouwen.

Hier wel, maar de mensen die dat hier doen zijn niet representatief voor de hele hobbybrouwbevolking. Als ik bijvoorbeeld in onze club kijk, voeren Belgen of Belgen-achtigen toch de boventoon.

William

Bij ons ook vooral tripels, dubbels en quadrupels. Aan ons de schone taak om deze leden met andere lekkere bieren aan aanraking te laten komen. Al moeten zij hun bieren ook weer kwijt kunnen.

Sjakie

Citaat van: Jacques op 09-10-2010  09:43 uEr zijn grote verschillen binnen Europa. Omdat de VS één natie is zijn die verschillen daar kleiner.

Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Het zou moeten zo moeten zijn dat we Europa met de VS kunnen vergelijken.
Dan zouden we waarschijnlijk meer aanbod hebben.

Om je binnen België en Nederland staande te houden in toch wel een kleine markt is natuurlijk heel moeilijk. Als je meteen Europees zou kunnen gaan is dat natuurlijk handiger. Maar die verzendkosten liggen zo vreselijk hoog. Daar baal ik ook iedere keer van.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 08-10-2010  19:02 uMoet je kijken hoeveel Anglosaktisch bier hier wordt gebrouwen.

Citaat van: Adrie op 09-10-2010  10:23 uHier wel, maar de mensen die dat hier doen zijn niet representatief voor de hele hobbybrouwbevolking. Als ik bijvoorbeeld in onze club kijk, voeren Belgen of Belgen-achtigen toch de boventoon.

Ik onderschrijf dit wel. Hier op het forum lopen we redelijk voorop. Gisteren heb ik een clubavond van De Roerstok gehad. Er werd bier gekeurd in het kader van het clubkampioenschap. Het waren de lichtgekleurde bieren . In het voorjaar worden de donkere bieren gekeurd. Veel blond. tripel en witbier. Maar ooook veel weizen en pils. Er is wel een uitbreiding en verandering maar de meer uitgesproken biertypen, zeg maar de biertypen die je niet bij de doorsnee slijter ziet worden nog niet gebrouwen.

Ik sluit niet uit dat de belangstelling voor het hobbybrouwen aanzienlijk zal toenemen als de exotische bieren zoals de Amerikaanse bieren en de bieren van De Molen wat meer aangeboden worden. Deze bieren worden veelal voor zeer hoge bedragen te koop aangeboden. Zelfbrouwen is aanzienlijk goedkoper. Maar voor de kosten moet je niet aan deze hobby beginnen. Het is veel meer de mogelijkheid een bier te kunnen brouwen geheel naar je smaak die deze hobby zo aantrekkelijk maakt.

Citaat van: Sjakie op 09-10-2010  10:32 uMaar die verzendkosten liggen zo vreselijk hoog. Daar baal ik ook iedere keer van.

Het is inderdaad jammer dat binnen de EU de landsgrenzen zo bepalend zijn voor de verzendkosten. Gelijke (niet te dure) verzendkosten binnen de gehele EU zou het vrije verkeer van goederen aanzienlijk vergroten.

Eduard

Interessante berichten hier over de status quo in de lage landen. :)

Onlangs nog gesproken met een van de uitbaters van een groot studentengebouw waar we in 2011 ons ONK gaan organiseren. Hij vertelde dat zelfs op het ultieme 'zuipfeest', het Oktoberfest van dit jaar, er veel meer bezoekers waren die speciaalbier uitprobeerden aan het begin van de avond. Het Oktoberfest kon ca 50 bieren aanbieden, waarschijnlijk een bredere keus dan bij de Wies'n in Bayern.

Zij zijn dan ook erg enthousiast om zoiets als het ONK te organiseren, en zijn dan ook van plan om meerdere activiteiten rond het ONK te plannen die ook biergerelateerd zijn. Erg leuk dat wij als thuisbrouwers en bierconsumenten zo welwillig tegemoet gekomen worden, dat was enkele jaren wel anders.

Alchemist

Vorig jaar was ik al verwend met de Oslo Mikrobryggeri, waar ik 3 bezoekjes aan bracht, Bar og cigar, waar ik erg heb genoten van Nøgne Ø #100(s) en Olympen waar ze lekker bier hadden. Nu er twee extra mikrobryggerier zijn, krijg ik weer erg veel zin om naar Oslo te gaan. Ben benieuwd naar Schouskjelleren en Grünerløkka Brygghus.

Ik meen ook te merken dat de interesse voor bier (anders dan enkel pils) groter wordt en dat er ook meer mensen in het brouwen geinteresserd zijn, maar ik denk dat ik een vertekend beeld heb, omdat ik zelf zo enthousiast ben.

Eduard

Citaat van: Alchemist op 13-10-2010  22:52 uIk meen ook te merken dat de interesse voor bier (anders dan enkel pils) groter wordt en dat er ook meer mensen in het brouwen geinteresserd zijn, maar ik denk dat ik een vertekend beeld heb, omdat ik zelf zo enthousiast ben.

Zoals ik het zie gaan de ontwikkeling van het microbrouwen en het hobbybrouwen hand in hand. De meeste microbrouwers hier ten lande zijn ook hobbybrouwer geweest (of zijn het zelfs nu nog steeds) en de hobbybrouwwereld heeft veel contact met de microbrouwerijen alhier. Dit resulteert in samenwerking op verschillende manieren:

Zo organiseert bijvoorbeeld Nøgne Ø (op eigen initiatief) elk jaar de Hobbybrouwdagen, waarbij hobbybrouwers (ervaren en in-de-dop) op een brouwdag langskomen bij de brouwerij. Ze krijgen allemaal een gistingsvat vol wort mee van het brouwsel van de dag, en van te voren hebben ze op het inschrijfformulier (wat wij als hobbybrouwvereniging maken en verwerken) aangegeven welk(e) gist(en) en/of cultuur ze daar aan willen toevoegen. Dus op de brouwerij krijgen ze er nog een zakje verse Wyeast bij. Na een rondleiding en wat proeven gaat ieder zijns weegs en 6 weken later komen alle hobbybrouwers weer naar de brouwerij. Dan worden de bieren met elkaar vergeleken en wordt er een winnaar uitgehaald. Etentje en proeven, etc, erg mooi.

Haandbryggeriet houdt deze winter (ook op eigen initiatief) zijn tweede kruidenbierwedstrijd. Wederom inschrijving via ons, en op de brouwerij verzamelen hobbybrouwers en proeven de resultaten, met wat eten erbij. Het beste bier wordt bij de brouwerij gebrouwen en vervolgens in de verkoop gezet.

Kerstbierwedstrijd: Klostergården Bryggeri in Trøndelag brouwt het winnende kerstbier nadat bij hun onze kerstbierwedstrijd gehouden wordt, met etentje en voordracht. Dit gebeurt overigens over 2 weken, voor het eerst, dat wordt leuk. :)

Maar ook doen deze brouwers vaak mee als jurylid bij onze eigen wedstrijd, het ON(oors)K dus, en worden ze door ons uitgenodigd om voordrachten te geven bij diverse andere verzamelingen. Ook wordt het winnende bier van dat ONK door Nøgne Ø gebrouwen en in heel Noorwegen alsook daarbuiten verkocht, een fantastische hoofdprijs vinden wij. Zowel microbrouwers als hobbybrouwers zijn erg te spreken over deze samenwerking, en we gaan er dus vrolijk mee door. :)

Alchemist

Wat leuk dat de kleinere onafhankelijke Noorse brouwerijen zo actief met het hobbybrouwen verweven zijn.

Wordt de groei van het aantal microbrouwerijen nog geremd door het restrictieve alcoholbeleid van Noorwegen en zouden er anders al meer zijn? Is het bijvoorbeeld veel lastiger om in Noorwegen een mikrobryggeri te beginnen dan in Nederland door verschil in regelgeving?

Vergelijkbare Topics (7)

1449

Reacties: 16
Gelezen: 8051

18315

Reacties: 11
Gelezen: 5934

16110

Reacties: 7
Gelezen: 2365

29976

Reacties: 2
Gelezen: 1723

42405

Reacties: 1
Gelezen: 1407

28356

Reacties: 14
Gelezen: 7377

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.