Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren OBBK/BONK 2010

Gestart door Henielma, 26-09-2010 21:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Albertus

Citaat van: Caspar op 11-10-2010  21:50 uStout Albertus

Kleur: Zwart, helder.
CO2: Creme schuim, CO2 OK.
Geur: Gebrand, fruitig, iets romig, iets rokerig.
Smaak: Zoetig, koffie, chocolade.
Body: Medium tot vol.
Mondgevoel: Iets koolzuur, iets plakkerig.
Nasmaak: Zacht gebrand, iets alcohol.
Conclusie: Goede stout, past goed in de stijl. Ietsje zoetig, maar dat vind ik wel lekker.

Bedankt voor het proeven Caspar.

In jouw conclusie kan ik mij helemaal vinden. Ook de keurmeester vond de stout iets te zoet.

Bert

Albertus

De Oatmeal Stout van Henielma.

Donkerbruin bier, wat tweeschijn. Een blijvend laagje schuim.
In de geur mout, cacao, maar in de verte wat esters in de vorm van snoepjesgeur.
De smaak is moutig, zoet, wat caramel en vaag wat esterig. Klein bittertje.
De nasmaak vloeit uit. Mondgevoel plakkerig.

Een mooie Oatmeal Stout, maar wat meer gebrande mout zou ik persoonlijk lekkerder hebben gevonden. Die esters proef je na enige tijd niet meer.

Bert

Henielma

Bedankt voor het proeven Albertus.

Ik kan me goed vinden in je gedetailleerde beschrijving.
De volgende keer wil ik wat gebrande gerst toevoegen en wat meer hop.

William

Scotch Ale van Henielma, net een weekje uit de hergisting

uiterlijk: bruin/zwart - tweeschijn
schuim: redelijk veel, stabiel, creme kleurig
geur: moutig, biscuit, karamel en een geur die ik niet kan thuisbrengen (lijken wel hogere alcoholen)
smaak: zoet, gebrand-karamel, iets kruidig/zoutachtig
body: sterk plakkerig
nasmaak: zoetig , gebrand, blijft lang hangen

Een hele lekkere Scotch Ale, volgens mij een sterke versie. Mooie moutsmaken met een mooi vol mondgevoel. Helemaal mijn bier. Heb je ergens een recept staan?

Henielma

Fijn dat die gesmaakt heeft. Ik heb 'm zelf al een paar weken niet meer gedronken maar ik was er toen wel tevreden over.

Dit bier was voor de Hobbybrouwendag bedoeld. Het is wat verder doorborduurt op het Schots Heide bier van vorig jaar. Nu dus zonder heide en een wat andere stort.

Ik zal het recept binnenkort posten.

Als de winterbieren avond van het MTG doorgaat dan zal ik deze meenemen.

Adrie

Citaat van: Caspar op 02-10-2010  13:11 uBlack Bastard William

Kleur: Zwart, helder
Koolzuur: OK, fijn creme schuim.
Geur: Hoppig, koffie, iets salmiak, zoetig.
Smaak: Koffie, karamel, romig, iets citrus, mijn vriendin vond het naar "haagse hopjes" smaken!
Body: medium tot vol.
Mondgevoel: Iets plakkerig, iets samentrekkend bitter.
Nasmaak: Weer zie zeer sterke koffie smaak.
Conclusie: Erg lekker bier! De sterke koffiesmaak overtreft de hopsmaken, erg apart, goed gelukt!

Grotendeels kan ik me hierin vinden. Ik vind alleen dat de geroosterde smaken en de hopsmaken elkaar een beetje in de weg zitten. Iets subtiele geroosterdheid (is dat een woord?) zou ik denk ik lekkerder vinden.

Albertus

Het laatste ruilbier, de ESB Chinook van Geert (GB 61)

Amber van kleur, tweeschijn en een mooie, blijvende, schuimlaag.
De geur wordt gedomineerd door de hop.
In de smaak vooral hop, mout, een mooie bitterheid en opvallend droog. De hop heeft een Amerikaans karakter.
Medium body, de mond blijft "droog".
De nasmaak vloeit uit met een lang aanwezig bittertje.

Lekker strak bier, mout, hop en bitterheid, niet een kudde estertjes die om aandacht staan te vragen. Hoewel prominent aanwezig vind ik deze hop toch niet erg opdringerig.

Bert

JWVG

Citaat van: Albertus op 28-09-2010  17:27 uEn meteen een tweede er achter aan.

Een "Wilde Bok" van Theo (Tversch). Het flesje werd aangeboden in een "alles moet weg" actie die het ergste deed vermoeden.
Het "wilde" van dit bier zal zitten in de kleine infectie die de bok tot een lichtzuur maar dorstlessend biertje maakt. Helaas nodigt het weer niet erg uit om je dorst te lessen, jammer dan had ik de Wilde Bok wellicht meer gewaardeerd.

Bert

Net gedronken. Ik sluit me hierbij aan. Orval Bock! Gat in de markt  :biersmile:.

:degroeten: JW.

JWVG

Dubbelbock van Caspar. Was dit de BONK winnaar, Caspar? Dat zal toch bijna wel?

Uiterlijk: Koolzuur issues. Heel veel schuim, licht bruinig en blijvend. Mooi rode kleur die iets wazig is.
Geur: Zoet, karamel, licht geroosterd, licht gistig
Smaak: Bitter maar niet hoppig, zoet, geroosterd, plakkerig
Nasmaak: Licht bitter, warmend

Een prima dubbelbock! Schuim mocht uiteraard iets minder, alhoewel hoeveelheid koolzuur niet storend was bij het mondgevoel. Lekker bitterig, zelf zou ik iets hoppigheid wel waarderen, maar dan wijk je wel een beetje van de stijl af.

Lekker, bedankt! Ook namens moeder de vrouw, die dit soort bieren node mist bij ondergetekende...

:degroeten: Jw.

Caspar

Thanx JW, waarom brouw je niet eens zo'n bier dan voor moeder de vrouw ;D ?

JWVG

Goede vraag! De belangrijkste reden is dat ze bij mij nooit goed lukken :-[. Bij mij lukken relatief lichte, lichtgekleurde bieren nou eenmaal wat beter dan donkere en/of zwaardere bieren. Maar misschien moet ik het weer eens proberen.

(Daarnaast vind ik donkerder en zwaardere bieren vaak ook wat minder lekker - al heb ik heel vaak geprobeerd een fatsoenlijke quadrupel te brouwen).

William

De Wilde Bock van Theo.

Ondanks de waarschuwing dat ie nogal springerig zou zijn door de Brett is deze bock zo slecht nog niet. Het bockige is een beetje op de achtergrond geraakt door het lichtzurige van de Brett maar het is best goed te drinken. Alleen de geur vind ik wat minder.

JWVG

De Quadrupel van Caspar:

Uiterlijk: Bruin, troebelig, vrij weinig schuim dat snel terugvalt tot een dun laagje.
Geur: Gistig/caramellerig. Associaties met St Bernardus. Lekker!
Smaak: Ietwat dunne body, lichte moutbitter, licht caramellerig, ietwat samentrekkend, licht zurig (geen infectie)
Nasmaak: Licht samentrekkend, weinig blijvends

Al met al een ok bier, maar geen topper denk ik. Ik vind hem wel heel lekker ruiken, echt een Belgisch quadrupel karakter. Maar de smaak is een beetje achter gebleven. Hij gaat wel op hoor!  :biersmile:.

Caspar

Ik blijf het moeilijk vinden om een goed Belgisch bier te brouwen :-\ . Die geur komt volgens mij uit de kandij siroop trouwens.

Scotch Henielma

Kleur: Donker rood, bruin, helder.
Koolzuur: Fijn schuim, iets te veel CO2.
Geur: Zoetig, iets rozijn, iets fruitig.
Smaak: Donkere cara mouten, iets koffie, fruitig, iets kruidig esterig van de gist.
Body: Medium.
Mondgevoel: Iets koolzuur, iets plakkerig.
Nasmaak: Iets alcohol, zoetig, iets bitterig.
Conclusie: Mooie Scotch, ik vind alleen dat er iets te veel CO2 in zit. Typische smaken van de gist en een donkere cara mout (Special B of Crystal 150?)

De-Geert

Citaat van: Caspar op 11-10-2010  21:50 uESB Geert

Kleur: Amber, helder.
CO2: Fijn schuim, niet veel CO2.
Geur: Grapefruit, iets bessen achtig (doet me denken aan Brewers Gold).
Smaak: Iets moutig, bitter, hoppig, iets fruitig.
Body: Dun.
Mondgevoel: Iets samentrekkend.
Nasmaak: Hoppig, niet erg veel nasmaak.
Conclusie: Interessant fris hoppig biertje, had iets meer body mogen hebben.. geen zweetvoeten ;) .

Citaat van: Albertus op 27-10-2010  16:28 uHet laatste ruilbier, de ESB Chinook van Geert (GB 61)

Amber van kleur, tweeschijn en een mooie, blijvende, schuimlaag.
De geur wordt gedomineerd door de hop.
In de smaak vooral hop, mout, een mooie bitterheid en opvallend droog. De hop heeft een Amerikaans karakter.
Medium body, de mond blijft "droog".
De nasmaak vloeit uit met een lang aanwezig bittertje.

Lekker strak bier, mout, hop en bitterheid, niet een kudde estertjes die om aandacht staan te vragen. Hoewel prominent aanwezig vind ik deze hop toch niet erg opdringerig.

Bert
Dank heren, deze versie is duidelijk lekkerder dan de Northdown versie. Ik ga geen Northdown meer gebruiken als dryhop. Dat Chinook niet zo overheerst komt denk ik omdat'ie alleen als koudhop is gebruikt. Dat heeft goed uitgepakt.

De-Geert

Scotch Ale, Henielma. Bier is koel, en heeft na een autorit een paar uur rechtop gestaan om te rusten. Te kort, eigenlijk.

Uiterlijk: Donker, grof instabiel cola-schuim (snel weg). Bier is troebel, maar dat kan door de autorit komen.
Geur: Zoet, sterk karamellig! Fruitig (bessen/aardbei).
Smaak: zoet!
Mondgevoeld: plakkerig, veel koolzuur
Nasmaak: zoet.
Conclusie: sorry, maar ik vond 'm niet lekker. De geur is wel uitnodigend, zij het wat sterk. De smaak is voor mij echt te zoet, waar niets tegenover staat. Ik houd wel van een zoetje als er een zuurtje of bittertje tegenover staat. Voor mij ook wat te veel koolzuur.

Henielma

Geert,

Bedankt voor het proeven. Voor deze Scotch Ale moet je inderdaad van zoet bier houden. Hij had wat meer bitterheid mogen hebben en wat verder door mogen gisten. Ikzelf vind 'm wel lekker, tenminste van de tap, uit de fles heb ik 'm nog niet gehad.

Caspar

Als de tap minder CO2 heeft dan het flesje, lijkt het me een goed biertje van de tap.

Henielma

Van de tap heeft die waarschijnlijk wat minder koolzuur. Ongeveer 1,1 bar bij 7,5 ÂșC is ongeveer 2,5 Vol% koolzuur.

JWVG

Citaat van: Albertus op 12-10-2010  17:25 uDe Oatmeal Stout van Henielma.

Donkerbruin bier, wat tweeschijn. Een blijvend laagje schuim.
In de geur mout, cacao, maar in de verte wat esters in de vorm van snoepjesgeur.
De smaak is moutig, zoet, wat karamel en vaag wat esterig. Klein bittertje.
De nasmaak vloeit uit. Mondgevoel plakkerig.

Een mooie Oatmeal Stout, maar wat meer gebrande mout zou ik persoonlijk lekkerder hebben gevonden. Die esters proef je na enige tijd niet meer.

Bert

Ik proef deze nu - leuk om te vergelijken met een proefnotitie van iemand anders. Ik ben het hier grotendeels mee eens. Best een lekker bier, maar het geroosterde ontbreekt een beetje voor de stijl. De geur ervaar ik wel wat anders - ik vind hem behoorlijk gistig eigenlijk. Je hebt toch geen korrelgist gebruikt?

Smaakt verder prima, maar met ogen dicht zou ik hem minder donker inschatten.

:degroeten: Jw.

Henielma

Bedankt voor het proeven Jan Willem,

De zwartmout is alleen de laatste 10 min van het maischen erbij geweest. Dit om overdreven gebrandheid te voorkomen. Maar een volgende keer wil ik gebrande gerst gaan gebruiken en dan ook wat meer.

De keurmeester vond deze te weinig hop hebben, en daar heeft die ook een punt denk ik.

De gist is de Irisch Ale van Wyeast. Komt misschien in dit bier wat fruitig over.

Henielma

De vier Broeders
VB42
Brown porter
28-08-10

Geur is zacht gebrand

Uiterlijk is donkerbruin met cremekleurig schuim.

Smaak: mooie zacht gebrande smaak. Wat metalig. Verder wat koffie en chocolade smaak.

Een lekker bier smaakvol licht bier dat ik een tijdje vergeten ben om te proeven.

De-Geert

Wie wat bewaart, heeft wat.  :)

Wildebok van Theo.

Uiterlijk: Donker, helder. Klein schuimkraagje dat inzakt tot een ringetje.
Geur: Duidelijk Brett., zoals verwacht. Maar ook fris.
Smaak: caramel, en weer Brett.-achtig. Droog, redelijk bitter.
Mondgevoel: niet superveel koolzuur, maar toch prikkelend. Niet heel veel body.

Conclusie: Eigenlijk een heel lekker bier, fris. Niet echt een bok. Geen verkeerde combinatie, ondergist met Brettanomyces.

Vergelijkbare Topics (7)

6603

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 355
Gelezen: 80273

38537

Reacties: 23
Gelezen: 7055

30613

Reacties: 18
Gelezen: 8158

20281

Gestart door VEMP

Reacties: 370
Gelezen: 107022

13932

Reacties: 78
Gelezen: 25615

10979

Reacties: 46
Gelezen: 15388

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.