Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren OBBK/BONK 2010

Gestart door Henielma, 26-09-2010 21:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Henielma

De-Geert
IPA 62

Geur
Een geweldig hoppig aroma. Erg lekker

Kleur
Amber, tweeschijn. Mooie cremekleuige schuimkraag. Flink wat koolzuur.

Smaak
Zacht bitter met een heerlijk hoparoma. Amarillo en Cascade?
Heel mooi in balans dit bier.

Conclusie
Het hoparoma en de toch zachte smaak maakt dit een hele mooie IPA.
Een heel lekkere IPA, ik ben benieuwd naar het recept. Dit was het winnende bier volgens mij en daar kan ik me goed voorstellen.

De-Geert

Dank. Het recept staat hier. Er zijn nog wel een paar kleine dingen anders (hop hoeveelheden), maar in grote lijnen klopt dat recept. Ik heb nog niet echt tijd gehad om het te "updaten", maar dat zal niet heel lang meer duren.

Albertus

Het eerste ruilbier van de OBBK 2010.
Een IPA van Geert.
Bijna oranje van kleur, beetje mistig, heel veel (blijvend) schuim.
Een overweldigende Amerikaanse hopgeur. Lekker.
De smaak wordt in eerste instantie overheerst door de hop, later verschijnt een lekker bittertje.
Medium body, droog mondgevoel lekkere bitter in de nasmaak.

Een heerlijke IPA (eigenlijk is het toch een APA of een Amerikaanse IPA?).
Puntje van kritiek: te veel koolzuur.

Er staat nog een half flesje, even van genieten.

Bert

Albertus

En meteen een tweede er achter aan.

Een "Wilde Bok" van Theo (Tversch). Het flesje werd aangeboden in een "alles moet weg" actie die het ergste deed vermoeden.
Het "wilde" van dit bier zal zitten in de kleine infectie die de bok tot een lichtzuur maar dorstlessend biertje maakt. Helaas nodigt het weer niet erg uit om je dorst te lessen, jammer dan had ik de Wilde Bok wellicht meer gewaardeerd.

Bert

JWVG

Aha, dat valt mee. Ik zal de wilde bok uit de quarantaine halen en hem binnenkort eens openmaken. Theo's gedrag was inderdaad zeer verontrustend, en ik was voorbereid op het ergste ;D.

:degroeten: JW.

William

Ik dacht gisteravond een proefnotitie van de Saison van Caspar te hebben gepost maar zie hem nergens staan. Dus nogmaals, nu vanuit mijn geheugen...

visueel: licht geel; tweeschijn, mooie witte schuimkraag die stabiel is
geur: licht gistig, muffig; fris; licht hoppig
smaak: licht zoet; moutig, kruidig, prettige bitterheid
nasmaak: vooral bitterend

Ik vind dit een hele mooie Saison die vrijwel alle karakteristieken in zich heeft die een Saison hoort te hebben. Het enige minpuntje is misschien het zoetje maar deze maakt het juist prettig doordrinkbaar.

William

Henielma's Oatmeal Stout:

uiterlijk: zeer donker bruin, helder, mooie bruine schuimkraag die snel inzakt
geur: caramel, moutig, cacao, in de verte wat esters
smaak: vol, zoetig-caramel, licht gebrand, bitterig
nasmaak: zoetig, cacao

Bijzonder goed gelukte oatmeal stout die de stijl goed raakt. Vooral de cacaosmaak en de milde nasmaak van dit bier vind ik erg prettig.
Welke gist heb je gebruikt?

Henielma

Ik drink 'm nu ook van de tap. Je hebt de smaken goed beschreven. Het is een donker bier dat gelukkig niet gebrand smaakt. Het bier drinkt lekker weg. Dit zou mijn tweede bier zijn op de hobbybrouwendag...

De keurmeester had 'm graag wat biterder en wat gebrander gezien.

1084 Irisch Ale is de gebruikte gist.

De-Geert

Citaat van: Albertus op 28-09-2010  17:09 uHet eerste ruilbier van de OBBK 2010.
Een IPA van Geert.
Bijna oranje van kleur, beetje mistig, heel veel (blijvend) schuim.
Een overweldigende Amerikaanse hopgeur. Lekker.
De smaak wordt in eerste instantie overheerst door de hop, later verschijnt een lekker bittertje.
Medium body, droog mondgevoel lekkere bitter in de nasmaak.

Een heerlijke IPA (eigenlijk is het toch een APA of een Amerikaanse IPA?).
Puntje van kritiek: te veel koolzuur.

Er staat nog een half flesje, even van genieten.

Bert
Thanx. Koolzuur heb ik nog niet helemaal onder controle. Ik zit vaker met meer koolzuur dan gewenst. Maar gelukkig, Caspar heeft het ook wel eens.  :)
Het is een Amerikaanse IPA, inderdaad.

[edit]  Ik dronk 'm net lichtgekoeld, en ik vind het met de koolzuur eigenlijk wel meevallen. Het zou natuurlijk per fles een beetje kunnen verschillen, maar dat geloof ik niet zo. Afgelopen vrijdag had ik er ook een, en die was het zelfde.

De-Geert

Powerdown Brown, van Adrie.

Schuim is zeer fijn, en stabiel. Het bier is alles behalve helder, bekend probleem van Engelse mout zonder Iers Mos.
De geur is van donkere mout, porterachtig.
Smaak: Wow! Wat een smaakbom, is dat echt 4,2%? Indrukwekkend. Vol moutig, zoetig, "rich". Had voor mij bitterder gemogen.
Mondgevoel: ondanks de volle smaak toch licht qua body (wat niet per se negatief is). Koolzuur-dosering is erg goed.

Al met al: een erg lekker bier, hangt een beetje tussen een porter en Brown ale in naar mijn mening. Ik ga het recept eens goed bestuderen voor mijn volgende Hobbel Gobbel.

Caspar

Klinkt goed tot nu toe! Kan niet wachten tot het weekend ;), mijn lever heeft nu alleen even een balans mid-week ;D .

Tsja, koolzuurproblemen... altijd leuk, wie had mijn Dubbelbock ook alweer ;) .

@William: Bedankt voor de Saison proefnotitie :biersmile: .

Trouwens mijn IPA mag nog wel een weekje of twee rijpen hoor, ik vind hem ietsje aan de jonge kant...

De-Geert

Haverblonde van William
Het bier is amberkleurig, en flink troebel. Het schuim zakt in tot een klein laagje.
De geur heeft het typisch fruitige/kruidige van Westmalle-gist. Lekker!
De smaak is ook goed, licht zoetig niet zo bitter. Fris.

Helaas zit in het mondgevoel een beetje het wrange wat ik vaker in jouw (lichtgekleurde!) bieren "proef" (voel), het is niet heel sterk aanwezig en ik drink het bier met plezier op. Maar je donkere bieren zijn echt veel beter.

William

Citaat van: De-Geert op 28-09-2010  22:21 uHaverblonde van William
Helaas zit in het mondgevoel een beetje het wrange wat ik vaker in jouw (lichtgekleurde!) bieren "proef" (voel), het is niet heel sterk aanwezig en ik drink het bier met plezier op. Maar je donkere bieren zijn echt veel beter.

De troebelheid zal komen door de Engelse mouten.

Het ietwat wrange komt doordat ik in dit bier mijn water niet één op één heb verdund met demi zoals ik de laatste tijd doe bij lichtgekleurde bieren. Het blijkt maar weer dat een te hoog HCO3- echt slecht is voor lichtgekleurde bieren.

De-Geert

Ik ben overtuigd; bij Engelse mout heb je Iers mos of aanverwant nodig. Bij continentale mouten niet.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 28-09-2010  22:55 uIk ben overtuigd; bij Engelse mout heb je Iers mos of aanverwant nodig.

Ikke niet..bij mijn MO bieren geen ongewenste troebelheid ontdekt en ik hoor het ook niet van iedereen.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 28-09-2010  21:58 uPowerdown Brown, van Adrie.

Schuim is zeer fijn, en stabiel. Het bier is alles behalve helder, bekend probleem van Engelse mout zonder Iers Mos.
De geur is van donkere mout, porterachtig.
Smaak: Wow! Wat een smaakbom, is dat echt 4,2%? Indrukwekkend. Vol moutig, zoetig, "rich". Had voor mij bitterder gemogen.
Mondgevoel: ondanks de volle smaak toch licht qua body (wat niet per se negatief is). Koolzuur-dosering is erg goed.

Al met al: een erg lekker bier, hangt een beetje tussen een porter en Brown ale in naar mijn mening. Ik ga het recept eens goed bestuderen voor mijn volgende Hobbel Gobbel.

Dank voor de notities, Geert. Hij is inderdaad echt 4.2%. De keurmeester hinkte op twee benen: bij de basissmaak vond hij hem iets te weinig zoet, in het commentaar vond hij hem niet droog genoeg.  :weetniet:

De-Geert

Tsja, keurmeesters.  :o

Te weinig zoet vond ik 'm zeker niet.

JWVG

Een IPA van Caspar. Is dat de IPA die 88 punten scoorde, Caspar?

Amber, licht troebel, mooie schuimkraag die niet te dik is (mooi voor stijl), genoeg koolzuur. Het bier ruikt hoppig, maar verassend genoeg niet echt enorm Amerikaanse (terwijl dit bier toch wel behoorlijk bol staat van de Cascade en Amarillo?) Het bier is lekker, lekker bitter maar niet al TE, en er staat een piepklein zoetje tegenover. Ook weer vrij weinig citrus smaken. Nasmaak prettig - bitterheid trekt snel weg!

Ik vind het een lekker bier, maar twijfel wel of dit nou de versie is met Amarillo en Cascade. Zo ja, dan heb ik ze wel eens citrusachtiger geproefd. De Wyeast 1056 denk ik wel weer te proeven. Nou ja - ik zeg ook maar wat  :nut:.

Dank je wel! Het was een genoegen!

:degroeten: JW.

Caspar

De Cascade was ouder en over datum (shame on me, maar ik had even niets anders), vermoedelijk ruikt ie daarom minder citrusachtig. Ik vind persoonlijk dat de gist geur en smaak nog overheerst, vandaar dat ik hem nog even een paar weekjes met rust laat. Ik vind de hoppigheid vooral kruidig, wel erg lekker.

Citaat van: Caspar op 28-09-2010  22:20 uTrouwens mijn IPA mag nog wel een weekje of twee rijpen hoor, ik vind hem ietsje aan de jonge kant...

Mocht de Hobbybrouwendag doorgaan (in een light versie), dan heb ik 5 liter van dit bier in een party fustje.

Henielma

Haverblonde
William

Amber kleurig troebel bier.

Mooie hoeveelheid koolzuur. Inzakkend schuim tot een dun laagje.

Geur: hoppig

Smaak: Kruidig, bitter, droog. De haver valt misschien wat weg in de bitterheid.

Een lekker bier, jammer dat de haver niet echt opvalt.

De-Geert

Stout, Albertus. Uit de koelkast

Uiterlijk; Zwart, kleine bruine schuimkraag
Geur, gebrand, choco
Smaak; gebrand, chocolade, redelijk zoet.
Mondgevoel; vol, romig. Weinig koolzuur, maar dat is prima.
Na; zoetig.

Redelijk zoet voor een (dry) stout. Maar het hoeft natuurlijk niet als dry stout
bedoelt te zijn. Gebrandheid is niet overheersend.
Lekker bier!

Albertus

Citaat van: De-Geert op 30-09-2010  23:09 uRedelijk zoet voor een (dry) stout. Maar het hoeft natuurlijk niet als dry stout
bedoelt te zijn.

Bedankt voor het proeven.
Het is een Export Stout. De keurmeester vond hem ook iets te zoet,

Bert

Albertus

De Saison van Caspar.

Het bier is geel van kleur, tweeschijn met een blijvend laagje schuim.
De geur is fruitig, hoppig en kruidig.
De smaak is fruitig, kruidig met een enigszins wrang-zure bitterheid. De smaak is niet erg sterk.
Een wat dunne body met in de nasmaak een bittertje.

Het is een mooie droge Saison maar de smaken hadden wat explicieter mogen zijn.

Bert

Henielma

De Porter van Adrie:
16-07-10

Mooie donkere kleur, tweeschijn.
Cremekleurig fijn schuim.

Geur: gebrand

Zacht gebrande smaak met koffie en chocolade. Niet zoet.
Medium body.
In de nasmaak een een mooi wegtrekkend bittertje.

Enige opmerking is dat er misschien wat minder koolzuur in had gemogen.
Bier is goed in balans. Een lekker bier en volgens mij een goede porter.

Caspar

Black Bastard William

Kleur: Zwart, helder
Koolzuur: OK, fijn creme schuim.
Geur: Hoppig, koffie, iets salmiak, zoetig.
Smaak: Koffie, karamel, romig, iets citrus, mijn vriendin vond het naar "haagse hopjes" smaken!
Body: medium tot vol.
Mondgevoel: Iets plakkerig, iets samentrekkend bitter.
Nasmaak: Weer zie zeer sterke koffie smaak.
Conclusie: Erg lekker bier! De sterke koffiesmaak overtreft de hopsmaken, erg apart, goed gelukt!

Vergelijkbare Topics (7)

6603

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 355
Gelezen: 80273

38537

Reacties: 23
Gelezen: 7056

30613

Reacties: 18
Gelezen: 8159

20281

Gestart door VEMP

Reacties: 370
Gelezen: 107026

13932

Reacties: 78
Gelezen: 25615

10979

Reacties: 46
Gelezen: 15388

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.