Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Effe voorstellen

Gestart door Dikke Dries, 30-08-2010 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Dikke Dries

Hallo Hobbybrouwers,

Ik heb mij zojuist geregistreerd op dit forum, dus vond het wel zo netjes om mij eerst maar even voor te stellen.
Ik ben Dries en ik kom uit Brielle (zuid Holland).
Ik ben een behoorlijke fan van Belgische biertjes!
Of het nu een blond, een brune of een triple is, of een abdij of een trapist dat ligt geheel aan de stemming (en die is altijd wel goed voor elk biertje)
Ik loop al jaren met het idee om zelf dit soort biertjes te gaan brouwen en nu moet het er toch echt maar eens van komen.
Ik ben al een aantal maanden bezig met het internet uit te spitten en met diversen boeken te lezen om zoveel mogelijk informatie te vinden.
Normaal gesproken ben ik niet zo'n volhouder met hobby's (probeer al 20 jaar gitaar te leren spelen bijvoorbeeld) maar ik merk nu zelf al dat ondanks dat ik alleen nog maar met de theorie bezig ben ik er alleen maar meer zin in krijg.
Ik wil nu langzaamaan een installatie bij elkaar gaan sprokkelen om nu ook eens aan de praktijk te gaan beginnen.
Net als de meeste mensen heb ik helaas de geldpest niet, dus het zal stuk voor stuk gaan, maar dat maakt het volgens een hoop hobbyisten alleen maar leuker als er je het zelf bij elkaar hebt gezocht en gebouwd.

Kortom... je zal me hier regelmatig voorbij zien schuiven met een hele berg vragen en zoekend naar koopjes op het prikbord.

Gegroet en tot gauw,
Dries

remvs

Hoi Dries,

Welkom!
Ik ben zelf ook nog niet zo erg lang bezig met zelf bier maken. Ik ben een half jaar geleden begonnen met het brouwen (maken) van bier uit blik. Dit met erg veel plezier en leuke resultaten. Inmiddels zet ik langzaam de eerste stappen richting brouwen met moutextract, om daarna wellicht op het echte werk over te stappen

Op het forum zijn een aantal discussies te vinden aangaande het brouwen uit blik. bijv. hier
De meningen zijn verdeeld. Maar mijn overtuiging is dat dit een prima manier is om te beginnen.
Wanneer het geld je niet op de rug groeit, en je hebt nog geen apparatuur, dan  is het brouwen uit 'echte' mout een vrij dure aangelegenheid denk ik. Het voordeel van blik brouwen is dat je voor 50 euro 'up and running' bent.
Kijk maar eens op www.Brouwmarkt.nl bij de startpaketten.

Je mist een aantal stappen bij blik brouwen (maischen etc) maar ik heb ervaren dat er genoeg leuks overblijft!
Je kunt makkelijk variëren met gisten en extra toevoegingen. Of het mixen van blikken. En geloof me; de tripel en Grand Cru van Brewferm is prima binnen te houden!

groet,
Joris

Herman

Welkom! Brouwen met mout is overigens helemaal niet zo duur hoor. Als je het pakket dat Joris aanhaalt in huis hebt en er later een koelbox aan toevoegt, kun je deze vrij gemakkelijk ombouwen tot maischton. Ik heb mijn koelbox ooit bij een kringloopwinkel gescoord voor iets van 2 euro, rvs kraanmantelfiltertje + wat aansluitmateriaal en je bent zeker onder 20 euro klaar met je eerste maischton.

remvs

Citaat van: Herman op 30-08-2010  22:36 uWelkom! Brouwen met mout is overigens helemaal niet zo duur hoor. Als je het pakket dat Joris aanhaalt in huis hebt en er later een koelbox aan toevoegt, kun je deze vrij gemakkelijk ombouwen tot maischton. Ik heb mijn koelbox ooit bij een kringloopwinkel gescoord voor iets van 2 euro, rvs kraanmantelfiltertje + wat aansluitmateriaal en je bent zeker onder 20 euro klaar met je eerste maischton.

Verontschuldig me voor mijn onwetendheid, maar hoe stook je een koelbox op tot 70+ graden? Of giet je er telkens (heter) water in? En wat gebruik je voor het koken? Ik heb zelf gemerkt bij mijn extract experimentjes dat de gemiddelde (grote) keukenpan helemaal zo groot niet is  :)

SeekingBeer

Zelfs al is er geen poen, beginnen met brouwen lukt vaak wel omdat je veel spullen die je nodig hebt waarschijnlijk al hebt. Probeer eerst eens een blik, goedkoper kan het niet dus koop niet het goedkoopste blik. En wat hevelslang en zo...

Met een beetje soeppan kan je al snel een kratje bier maken...  :proost:

Daarna snap je wel wat je wel en niet kunt kopen, met een beetje creatief zijn kom je snel verder.

Ja REMVS (wat een mooie naam is dat trouwens), je gooit er heet water bij want die gasbranders doen het zo slecht bij koelboxen...  ;D

Herman

Eenstapsmaisch is hier het toverwoord. Al kun je ook best wat aftappen, dit bijverwarmen en weer toevoegen. Dan heb je een handmatige RIMS ;)

Albertus

Citaat van: Dikke Dries op 30-08-2010  21:58 uNormaal gesproken ben ik niet zo'n volhouder met hobby's (probeer al 20 jaar gitaar te leren spelen bijvoorbeeld)

Al 20 jaar, als dat geen volhouden is! ;D

Met jouw enthousiasme zul je waarschijnlijk wel sneller bier leren brouwen. :brouwen:

Bert

Dikke Dries

CiteerAl 20 jaar, als dat geen volhouden is!

Hahaha, ja zo had ik het nog niet bekeken!

Bedankt voor jullie reacties en adviesen.
Ik denk dat ik toch inderdaad maar met zo'n Brewferm pakket aan de slag ga om mee te beginnen.
De benodigde materialen zijn bij Brouwland 62 eurie en dan het pakketje zelf nog voor 11 euro en dat is het.
Dan heb ik toch alvast "zelf" (en een beetje van maggi) een biertje gemaakt en kan ik voor de benodigde materialen om echt te gaan brouwen nog effe doorsparen.

Nogmaals bedankt hoor.

Dikke Dries

Ah da's jammer. heb hem gisteravond al besteld voor die 62 euro. (ex btw, dat wist ik dan weer niet). Maar alsnog bedankt voor de tip!

rumour

Citaat van: Dikke Dries op 01-09-2010  12:22 uah da's jammer. heb hem gisteravond al besteld voor die 62 euro. (ex btw, dat wist ik dan weer niet). maar alsnog bedankt voor de tip!

Misschien dat een mailtje naar de Brouwmarkt met het vriendelijke verzoek of je mee mag doen met de huidige aanbieding nog zin heeft? Mits die natuurlijk al niet verzonden is, meestal gaat het nog dezelfde dag de deur uit.

Vergelijkbare Topics (7)

34673

Reacties: 8
Gelezen: 2091

41177

Reacties: 1
Gelezen: 719

32310

Reacties: 3
Gelezen: 1141

39129

Reacties: 4
Gelezen: 1193

27235

Reacties: 2
Gelezen: 1808

24049

Reacties: 6
Gelezen: 2828

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.