Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ik ben... Fringe

Gestart door fringe, 29-04-2010 01:51 u

Vorige topic - Volgende topic

fringe

Hoi allemaal.

Ik ben Fringe, en die nickname komt van de serie op Net5.

Relevante data:

Man, 46 jaar, werkloos, single, (noord) Brabant.

Baantjes: ca. 50.
Loonslaaf hoogtepunten: chip's bij Philips gemaakt, bier bij Bavaria gebrouwen en bij een ander "baantje" heb ik
hashish leren persen.

Hobby's en interesses: games, scifi, South Park, vergeten drugs, beetje politiek, toeren/kamperen met mijn
brommobiel, programmeren in Rebol, en veel micro interesses.

Ik wil me in eerste instantie niet met bier gaan bezig houden maar met stookwijn
niet om te stoken maar om een neutrale heldere drinkbare 20%(+) basiswijn te maken(met CO2 als dat kan).

Naderhand wil ik expirimenteren met het toevoegen van smaak/werkzame-stoffen voor én na de gisting.

Ik heb al 95 miljoen liter bier(wort) gebrouwen maar nog geen druppel gegist, dat is dus een flinke uitdaging
voor mij.

Maar ik ben er zeker van dat de mede forummers mij van de juiste informatie kunnen voorzien.

Hopmans

Welkom Fringe!  :biersmile:

Goede serie trouwens.
Ik kijk er ook elke week naar.

Scifi en Southpark ben ik ook gek op.

Een makkelijk zelfbouw-wijntje zou je vanmiddag al kunnen maken:
Je neemt een lege colafles, en je vult die met 300ml Carvan Cevitan.
Aanvullen met water, en een theelepeltje Dr.Oetker gist erbij.

Als je die over een paar dagen inschenkt, dan zit er al koolzuur in,
en het wijntje is dan nog zoet.
Na twee weken is het uitgegist, en dan is het een droge wijn.

Kleine_Schriek

Grappig receptje Hopmans!

Welkom, en geef bierbrouwen ook eens een kans ipv wijn ;-)

Hopmans

Citaat van: Kleine_Schriek op 29-04-2010  09:34 uGrappig receptje Hopmans!
Dank je.
  :biersmile:

Oscar

Citaat van: fringe op 29-04-2010  01:51 uIk wil me in eerste instantie niet met bier gaan bezig houden

Dan zul je hier weinig relevante info vinden denk ik...Dit is een bierbrouw forum. Er zullen er vast zijn die stoken (EBC is er een van.. ;D ;D  ;)) maar..wordt weinig over gediscusieerd...

JWVG

Oscar... Oelewapper.... Waarom denk je dat deze persoon er niet over schrijft op dit forum? En hoe denk je dat hij het vindt dat jij zijn naam nu noemt?

:degroeten: JW.

fringe

Bedankt voor het receptje Hopmans.

Kan ik ook kristalsuiker gebruiken in plaats van Karvan Cévitam?
Over een paar maanden heb ik bramen en kruisbessen.
En weet jij ook wat het maximum percentage van de Dr. Oetker gist is?

Op die manier kan nog eerder beginnen.

RobinB

Citaat van: JWVG op 29-04-2010  19:40 uOscar... Oelewapper.... Waarom denk je dat deze persoon er niet over schrijft op dit forum? En hoe denk je dat hij het vindt dat jij zijn naam nu noemt?

Hahaha!
Maar ik denk dat Oscar het stoken discussie-technisch bedoeld! ;)

RobinB

Hoi Fringe!
Welkom op dit forum!

Het recept van Hoppie is misschien aardig (nooit geprobeerd), maar het volgende is ook niet gek:
Rode druivensap van de Super, 1 kg gehakselde rode druiven, suiker aanvullen tot 1090, korrelgistje erbij en gaan!

Na een half jaar heb je al een heel redelijke rode wijn / Rosé.

JWVG

Citaat van: RobinB op 29-04-2010  19:53 uHahaha!
Maar ik denk dat Oscar het stoken discussie-technisch bedoeld! ;)

Oeps  :verbergen:. Dat was niet zo snugger van me....

Welkom, Fringe!

fringe

Hoi Oscar,

zoals je kunt lezen ga ik niet stoken.
Ik ga mij eerst het vergisten eigen maken, daarna kan ik met de receptuur beginnen.
En bier gaat daar ook bij horen alleen niet in het begin.

Oscar

Citaat van: JWVG op 29-04-2010  19:57 uOeps  :verbergen:. Dat was niet zo snugger van me....

Het zij je vergeven vriend.. :biersmile:

RobinB

Citaat van: fringe op 29-04-2010  20:03 uIk ga mij eerst het vergisten eigen maken, daarna kan ik met de receptuur beginnen.

Dat kan natuurlijk ook met de Brewferm blikken?
Gaat een stuk sneller dan (echte) wijn.
Je kan er allerlei andere gisten bij proberen voor een beter resultaat.

Overigens, veel hoger dan 20% ga je niet komen en carbonisatie zou je dan misschien geforceerd moeten doen?

fringe

Hoi RobinB,

Turbogist in Asten heeft er een van 23%.
Maar de gebruikers handleiding heb ik niet online kunnen vinden.
De fabrikant ook niet.

RobinB

Klopt, dergelijke stookgisten zijn er, maar staan niet bekend om hun mooie aroma.
Waarschijnlijk kunnen die ook alleen overweg met simpele suikers, glucose/sucrose

William

Citaat van: fringe op 29-04-2010  20:37 uHoi RobinB,

Turbogist in Asten heeft er een van 23%.
Maar de gebruikers handleiding heb ik niet online kunnen vinden.
De fabrikant ook niet.

Ik heb een turbogist van Vinoferm tot 18% met een handleiding op het pakje:

"Los 8 kg suiker op in 8 liter heet water. Zeer goed roeren tot deze VOLLEDIG is opgelost. Vul nu aan tot 25 liter met koud water.
Controleer of de temperatuur rond de 20 ºC ligt. Voeg de TURBOgist toe en roer krachtig gedurende 1 minuut.
Voor de beste kwaliteit: vergist 10-14 dagen bij 19-23 ºC. Voor maximale snelheid: vergist 5-7 dagen bij 24-27 ºC."

Het krachtig roeren zal waarschijnlijk zijn om te beluchten. Zelf voegde ik aan het hete water (in mijn geval kokend) een potje dubbel geconcentreerde tomatenpuree of 100 gr rozijnen toe (als gistvoeding).

fringe

Bedankt voor de info William.

Bij Bavaria werd het gist af en toe rond gepompt ik ging er dus vanuit dat wat op
de website stond incompleet was.

SeekingBeer

Hallo Fringe! Welkom op dit bier brouw forum.

Zelf maak ik al een paar jaartjes wijn, stookwijn en bier.

Helaas, wat jij wil is nogal moeilijk. Quote:

CiteerIk wil me in eerste instantie niet met bier gaan bezig houden maar met stookwijn
niet om te stoken maar om een neutrale heldere drinkbare 20%(+) basiswijn te maken(met CO2 als dat kan).

Waarom is het zo moeilijk?

Je wilt een 20% basiswijn maar er is geen enkele wijngist die het zover doortrekt, die stookgisten kan je niet gebruiken want dat geeft zulke bagger dat je zelfs na het stoken het spul door actieve kool moet filteren.
Dan zit je nog met het koolzuur probleem, dat kan ook niet met gist bij een alc percentage van 20%.

In jou geval kan je beter starten met wijn maken, koop gewoon een paar gistingsflessen, 10 of 20 liter druivesap bij de Jumbo (die is lekker en goedkoop), hevelslang, zakje wijngist etc.

Maar zelfs als je besluit om te gaan stoken: Gebruik nooit stookgist!

Het is 100% bagger...  :-[

EBC

Hi Fringe,

Stoken weet ik niks van, maar van lekker bier brouwen des te meer  ;D.

Sommigen vinden wel eens dat ik stook, maar over het algemeen kom ik dan voor mijn mening uit, die niet altijd door iedereen wordt gedeeld, haha. En dat is maar goed ook, want als we het allemaal eens zijn, dan is een forum saai.
Waar ze het wel steeds over eens zijn, is dat ik goed kan brouwen, dus bepaal zelf wanneer je wie gelooft  ;D

Succes!

Vergelijkbare Topics (7)

30585

Reacties: 2
Gelezen: 1133

34037

Reacties: 2
Gelezen: 1171

4152

Gestart door Stijn

Reacties: 12
Gelezen: 4457

38004

Gestart door bve

Reacties: 9
Gelezen: 1949

22718

Gestart door dannyronald

Reacties: 15
Gelezen: 3945

33601

Reacties: 6
Gelezen: 1653

36913

Reacties: 9
Gelezen: 2071

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.