Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe gaat BrouwVisie om met toe te voegen suikers?

Gestart door Robert1968, 12-04-2010 09:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Hallo,

Na met een aantal bierkits te hebben gewerkt, wil ik binnenkort eens echt gaan brouwen. Mouten, hoppen, etc. staan in bestelling.

Ik gebruik BrouwVisie voor o.a. Receptenbeheer. Het eerste recept wat ik wil gaan brouwen is een Westmalle Tripel, met daarin kristalsuiker en kandijksuiker toegevoegd.

Allen ingredienten staan in de database van BrouwVisie. Bij suikers kun je aangeven wanneer je het toevoegt (maischen, koken, gisiting).

Ik heb nog enkele onduidelijkheden/vragen:
- het berekende brouwzaalrendement in BrouwVisie (standaard 75%) lijkt te zijn betrokken op het aandeel extraheerbare suikers in de mout (meestal 75-80%) en niet op het moutgewicht an sich. Ik begreep altijd dat je suikers die je zelf toevoegt niet van invloed zijn op het berekende brouwzaalrendement. In BrouwVisie lijkt dit wel zo te zijn.
- ik had verwacht dat het moment van toevoegen van de suikers een invloed zou hebben op de bitterheid, aangezien het bitterheidsrendement van de hop toch afneemt bij toenemende SG? BrouwVisie lijkt qua berekening bitterheid niet onder de indruk wanneer ik de suikers toevoeg. Of doe ik wat verkeerd?
- op welk moment kun je trouwens het beste de suikers toevoegen?

Groet

Sjakie

Post je recept eens.
Dat is makkelijker mee kijken.
Anders krijg je heel veel vragen terug.
Hoeveel suiker? Wat is je beoogde begin sg. Wat is de bitterheid?

Robert1968

Bij deze:
Misschien heb ik de oorzaak deels al gevonden. Als ik in BrouwVisie in het tabblad "Mout" de hoeveelheden suikers (in grammen) verander, gebeurt er niets met de berekende bitterheid. Als ik in het tabblad "Koken" de SG bij begin koken handmatig aanpas, wordt de berekende bitterheid anders. Vreemd is wel, is dat als deze suikers worden toegevoegd "Tijdens vergisting" de bitterheid weer niet verandert. Dit zou toch moeten, niet?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMeijboer Tripel
KenmerkWestmalle Tripel kloon
Brouwdatum30-4-2010
BiertypeTripel
Aantal liters16
Gewenst begin SG1082 (8,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,7 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater16,0 liter
Spoelwater8,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur21 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC84,6 %4800 gr3 EBC
Karamelmout 150 EBC2,2 %125 gr150 EBC
Kandijsuiker (wit)4,4 %250 gr0 EBC
Kristalsuiker4,4 %250 gr0 EBC
Munchenermout 15 EBC4,4 %250 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding3,6 %45 gr80 minuten23 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %10 gr80 minuten5 EBU
Saaz (CZ)3,9 %15 gr15 minuten4 EBU

OpmerkingenEerste hoppen pas na 10 min. koken toevoegen. Komt helderheid van uiteindelijk bier ten goede.

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Iers Mos3 gr15 Min.
Koriander (gemalen korrels)8 gr1 Min.

OpmerkingenIers mos 15 minuten voor einde koken toevoegen
Suikers net voor einde koken toevoegen
Gemalen Koriander tijdens afkoelen toevoegen

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1214 Belgian Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter200 ml
Beluchtingstijd48 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingGistvoedingscomplex Wyeast
Hoeveelheid1,5 g

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C5 minuten3,1 l/kg
263°C25 minuten3,1 l/kg
370°C20 minuten3,1 l/kg
475°C5 minuten3,1 l/kg
578°C1 minuten3,1 l/kg

RobinB

Een paar verschillende puntjes:
-Het rendement is niet van toepassing op de toevoeging van suiker, maar kan dat wel zijn op de totale hoeveelheid omdat er wordt uitgegaan van gewichtspercentages in plaats van extractpercentages.

-Als het goed is zit het SG-bitterheidseffect in de geselecteerde formule, dus dat weegt wel mee.

- Als je toevoegd tijdens de vergisting zal dit op de bitterheid geen (weinig) effect meer hebben.

Dat laatste punt is van belang, want daarop zal BrouwVisie de berekening inderdaad moeten aanpassen?
Voor wat ik weet houdt BrouowVisie nu (nieuwe versie) in het kookscherm wel rekening met het SG-zonder suiker als je aangeeft de suiker tijdens de vergisting toe te voegen. De bitterheidsberekening zou dat dus ook moeten.

Ik weet niet of dat (al) het geval is.
Alleen Oscar kan daar een antwoord op geven denk ik?

Oscar

Citaat van: Robert de Boer op 12-04-2010  09:04 u- het berekende brouwzaalrendement in BrouwVisie (standaard 75%) lijkt te zijn betrokken op het aandeel extraheerbare suikers in de mout (meestal 75-80%) en niet op het moutgewicht an sich. Ik begreep altijd dat je suikers die je zelf toevoegt niet van invloed zijn op het berekende brouwzaalrendement. In BrouwVisie lijkt dit wel zo te zijn.

Wij, de meeste amateur brouwers, berekenen het Rendement als de ge-extraheerde suikers t.o.v wat er theoretisch mogelijk is. Daarom liggen onze brouwzaalrendementen tussen de 70 - 85% (Uitzonderingen iets hoger). De profs berekenen hun rendement als de ge-extraheerde suikers ten op zichte van de stort (Mout en suikers). Deze rendementen liggen dan tussen de 65% en 75%. De suiker stort zal in beide gevallen een bepaalde invloed hebben op je rendement, maar wat dat is heb ik nog niet onderzocht...

Citaat van: Robert de Boer op 12-04-2010  09:04 u- ik had verwacht dat het moment van toevoegen van de suikers een invloed zou hebben op de bitterheid, aangezien het bitterheidsrendement van de hop toch afneemt bij toenemende SG? BrouwVisie lijkt qua berekening bitterheid niet onder de indruk wanneer ik de suikers toevoeg. Of doe ik wat verkeerd?

Je doet niets verkeerd, maar BrouwVisie rekent je bitterheid uit met je SG begin koken. Dit SG Begin koken wordt altijd berekend met je suikerstort meegerekend. Dus in het begin zal je SG wat lager uitvallen indien je van plan bent je suiker toe te voegen tijdens vergisting.
Als jij tijdens het brouwen je SG meet voor koken, en dit invoert in BrouwVisie,  zal je bitterheid herberekend worden omdat het SG dan lager is. Maar dit zal slecht enkele EBU's schelen. Maar aangezien ook  deze berekeningen slechts een schatting zijn en niemand een goede vergelijking heeft met de berekende bitterheid en de werkelijke bitterheid (gemeten met proffesionele apparatuur). Dus ik zou je niet al te druk maken om dat verschil. Want neem een andere bitterheid berekeningen en je krijgt een andere bitterwaarde.... ::)

Nog een klein lastigheid is dat je in BrouwVisie nog niet kunt invullen tijdens je vergisting dat je suiker hebt toegevoegd, behalve bij je aantekeningen natuurlijk  ;)

Citaat van: Robert de Boer op 12-04-2010  09:04 u- op welk moment kun je trouwens het beste de suikers toevoegen?

Wat jij het prettigst vindt. Tijdens koken, eind koken, tijdens de vergisting, aan het einde v/d vergistings...En wat het beste is zul je voor jezelf in de praktijk moeten ondervinden. Eind koken is over het algemeen een prima moment, Want dan kun je de hoeveelheid suiker namelijk aanpassen op je behaalt SG... :brouwen:

RobinB

Citaat van: Oscar op 12-04-2010  18:50 uDe suiker stort zal in beide gevallen een bepaalde invloed hebben op je rendement, maar wat dat is heb ik nog niet onderzocht...

Volgens mij niet?
Als je tijdens de vergisting of pas in je gistvat de suiker toevoegt, heeft dat geen invloed op je brouwzaalrendement.

Citaat van: Oscar op 12-04-2010  18:50 uJe doet niets verkeerd, maar BrouwVisie rekend je bitterheid uit met je SG begin koken. Dit SG Begin koken wordt altijd berekend met je suikerstort meegerekend. Dus in het begin zal je SG wat lager uitvallen indien je van plan bent je suiker toe te voegen tijdens vergisting.

Dat zou toch worden aangepast voor deze versie? ???
Jammer dat dat er kennelijk nog niet inzit...

Oscar

Citaat van: RobinB op 12-04-2010  20:08 uDat zou toch worden aangepast voor deze versie? ???

Niet bij mijn weten, maar wel iets voor een volgende versie... :)

Citaat van: RobinB op 12-04-2010  20:08 uJammer dat dat er kennelijk nog niet inzit...

Ik kan mijn tijd maar 1x besteden... ;D ;D

RobinB

Ik dacht dat je zoiets al eens had aangegeven in een vd "test-draadjes"?
In ieder geval :duimop: dat je ermee bezig bent/gaat!
:)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.