Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop berekening waarschuwing voor beginnende brouwers

Gestart door EBC, 29-11-2009 17:44 u

Vorige topic - Volgende topic

wilko

Citaat van: Adrie op 04-12-2009  10:59 uDaarom geeft BrouwHulp inderdaad geen cijfers achter de komma voor kleur en bitterheid.  ;)

Merk op dat ik "brouwhulpen" in generieke zin gebruikte  :P  

Het zal je duidelijk zijn dat ik het met BrouwHulp eens ben, schijnnauwkeurigheid zoals we dat tijdens mijn opleiding noemden kun je goed zonder..

Wilko

MO

Leuk onderwerp dit. Natuurlijk heeft elke brouwinstallatie naast een suiker-uit-mout-rendement ook een hoprendement. Dat is eigenlijk niet te vangen in een formule. Om maar te zwijgen of de leeftijd en opslagcondities van hop. Toch gebruik ik zelf ook altijd Tinseth vanuit BrouwHulp en ik merk niet eens zoveel verschil tussen thuisbrouwsels, Maasland brouwsels en Lochristi brouwsels.

Adrie

Een recente aflevering van Brew Strong gaat helemaal over hopberekeningen. Speciale gast in de aflevering is Glenn Tinseth himself, die heel wat leuke informatie geeft over hopberekeningen en waar die de mist in gaan. Zeer informatief.

Liemingbrouwer

Citaat van: MO op 06-01-2010  22:08 uNatuurlijk heeft elke brouwinstallatie naast een suiker-uit-mout-rendement ook een hoprendement. Dat is eigenlijk niet te vangen in een formule. Om maar te zwijgen of de leeftijd en opslagcondities van hop.
Zeer zeker waar, ikzelf gebruik een eigen aangepaste formule; gewoon door ervaring bijgewerkt.
Deze formule maakt een groter onderscheid tussen "bitterhop"(bvb 90 min gekookt) en "aromahop"(bvb 10 min gekookt).
Het resultaat is nu dus volgens de meeste proevers "goedgekeurd".
Natuurlijk wordt het dan wel moeilijk als iemand een bier wil nabrouwen...en een andere formule gebruikt.

Vergelijkbare Topics (7)

22587

Reacties: 10
Gelezen: 4694

4498

Reacties: 43
Gelezen: 17491

36282

Reacties: 3
Gelezen: 2313

23777

Reacties: 2
Gelezen: 2960

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.