Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop berekening waarschuwing voor beginnende brouwers

Gestart door EBC, 29-11-2009 17:44 u

Vorige topic - Volgende topic

EBC

Vandaag staan er diverse recepten op de main pagina van het forum. Het valt me op dat er diverse hopberekeningen in worden toegepast.

Ik zie Tinseth, Garetz en Daniels alle 3 verschijnen.

Het is maar om te zeggen dat 30 IBU geen 30 IBU is met de verschillende formules. Ieder moet doen wat ie wil, maar de beginnende brouwers waarschuw ik maar even.

30 IBU Tinseth =~ 18 IBU Garetz, om maar even wat te noemen.

We roepen allemaal over IBUs, maar ermee rekenen en vergelijken lijkt toch nog heel moeilijk  :D

RobinB

Citaat van: EBC op 29-11-2009  17:44 u30 IBU Tinseth =~ 18 IBU Garetz, om maar even wat te noemen.

Dat verschil is sterk afhankelijk van wanneer je de hoppen toevoegt. Over de hop die 90min meekookt zijn ze het wel redelijk eens.
Garetz rekent (veel) minder voor late giften, naar mijn ervaring/idee/perceptie zit die er beter bij.
Er is volgens mij al eens gediscussieerd over het aannemen van een forumstandaard, maar dat is er nooit van gekomen...

Het wachten is misschien op een welgezinde commerciële hobbybrouwer die een flink deel van zijn bieren eens laat doormeten?

Adrie

We hebben ooit afgesproken om Tinseth als forumstandaard te gebruiken.

Citaat van: RobinB op 29-11-2009  18:44 uHet wachten is misschien op een welgezinde commerciële hobbybrouwer die een flink deel van zijn bieren eens laat doormeten?

Dat heeft Basic Brewing Radio eens gedaan en toen bleek dat bij sommige bieren de ene formule en bij andere bieren de andere formule er dichter bij in de buurt zat. Tinseth was over het algemeen de meest nauwkeurige.

Edgar

Ik heb toch iets te vaak een sterk afwijkend (lees: veel minder bitter dan de betreffende brouwer beweert) Tinseth hobbybier geproefd om die methode serieus te nemen. Waarschijnlijk door de aromahopgiften, maar dat maakt me niet uit. Garetz is voor mij meestal spot-on, of toch een uitstekende benadering, of ik nu vroeg of laat hop.

Kleine_Schriek

Bedankt voor de waarschuwing! Ik zie dat ik altijd de Garetz neem in BrouwVisie. 40 IBU Garetz in een blondbier vond ik erg lekker, maar de 30 IBU Garetz in het vandaag gebrouwen rookbier smaakte veel bitterder, terwijl de 80 IBU Garetz in de dubbele Stout (9,5%) weer gewoon lekker bitter was. Dus toch raar hoe het in elk recept anders ervaren wordt.

Edgar

Citaat van: Kleine_Schriek op 29-11-2009  22:14 umaar de 30 IBU Garetz in het vandaag gebrouwen rookbier

De gist is daar dus nog niet mee klaar begrijp ik, Kleine Schriek? Of refereer je aan een eerder bier met dit recept? Die gist gaat die bitterheid nog wel te lijf, maak je geen zorgen. En ik denk dat in een rookbier meer gebeurt met bitterheid, mij stoort het alleszins eerder.

thibolleke

Of je kan het zelf berekenen. Na wat brouwsels kan je dan zien wat je gemiddelde hoprendement (isomerisatierendement) is. En daar voortaan rekening mee houden.
Omdat we als hobbybrouwers nogal veel verschillende bieren brouwen, zullen we nooit elke keer hetzelfde rendement halen. Maar ik denk dat je toch al een redelijk exact gemiddelde kunt berekenen na enkele brouwsels.

Als iedereen het voor zichzelf berekent en er zijn rendement bij zet, dan komen we toch ook redelijk dicht bij een forumstandaard?

Hopmans

Grappig. Nu een officiele topic over hetgeen wat ik al jaren roep.
Je hebt 4 soorten bitterheidsberekeningen.
Je kan net zo goed een "volume-knop" programmeren in een brouwprogramma.
 :)

RobinB

Citaat van: thibolleke op 30-11-2009  00:10 uAls iedereen het voor zichzelf berekent en er zijn rendement bij zet, dan komen we toch ook redelijk dicht bij een forumstandaard?

Nee, dat is onwerkbaar.
Iedereen heeft een andere perceptie van de bitterheid in een bier en het daadwerkelijke rendement kunnen we niet eens meten.
Dan is het volumeknop idee van Hoppie nog beter! ;)

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 29-11-2009  18:44 uHet wachten is misschien op een welgezinde commerciële hobbybrouwer die een flink deel van zijn bieren eens laat doormeten?

De Proefbrouwerij rekende in 2006 voor bepaling van bitterwaarde volgens EBC methodiek: € 10.

Hopbier

EBC

Ik kan alleen maar zeggen...

Gebruik altijd dezelfde berekeningsmethodiek. Vergelijk alleen je eigen bieren met elkaar. Leer hoeveel IBU je lekker vindt.
Vergelijk niet met anderen. Dat heeft weinig waarde. Zelfs wanneer een ander dezelfde berekening gebruikt, dan nog zal de bitterheid afwijken van wat je zelf krijgt.

Edgar

Vergelijken met standaarbieren zoals Heineken (20-22 IBU) of Westmalle Tripel (naar verluidt 39 IBU) heeft wel zin naar mijn idee. Je hebt dan aardige ijkpunten om je eigen berekening op punt te zetten. Zomaar, zonder kritische vergelijking, de getallen van de software overnemen geeft (zo blijkt in de praktijk) grote kans op afwijkingen, en vooral (daar gaat het om) op bier dat niet in balans is.

De-Geert

Citaat van: EBC op 30-11-2009  11:39 uIk kan alleen maar zeggen...

Gebruik altijd dezelfde berekeningsmethodiek. Vergelijk alleen je eigen bieren met elkaar. Leer hoeveel IBU je lekker vindt.
Vergelijk niet met anderen. Dat heeft weinig waarde. Zelfs wanneer een ander dezelfde berekening gebruikt, dan nog zal de bitterheid afwijken van wat je zelf krijgt.
Eensch. Gebruik gewoon altijd dezelfde methode, dan leer je kennen wat zo'n getal voor jou betekent.

Hopmans

Citaat van: Edgar op 30-11-2009  12:04 uVergelijken met standaarbieren zoals Heineken (20-22 IBU)
Gisteren nog een Amstel geproefd naast een 20 EBU bier van mij.
Ik gok de Amstel in mijn installatie op 12-14 EBU.
Het zachte water van hun zal ook wel meespelen denk ik.

Edgar

Citaat van: Hopmans op 03-12-2009  12:12 uGisteren nog een Amstel geproefd naast een 20 EBU bier van mij.
Ik gok de Amstel in mijn installatie op 12-14 EBU.
Het zachte water van hun zal ook wel meespelen denk ik.

Zacht water speelt niet mee in de smaak. Nogmaals: een IBU is een IBU. Wat bedoel je trouwens met:

CiteerIk gok de Amstel in mijn installatie op 12-14 EBU.

Ik snap de zin niet. Grote pilsbrouwers meten hun IBUutjes gewoon. Is het te weinig, dan sturen ze het bij met extract. Is het teveel, dan blenden ze of ze ontslaan iemand.

Hopmans

Ik bedoel dat ik een 20 EBU bier heb berekend middels Tinseth, en dat deze veel bitterder is als een Amstel.
Ik gok dat een Amstel 12 - 14 Tinseth-EBU's is.
En dat zullen dan geen echte EBU's zijn zoals jij aangeeft.
Tinseth klopt dus ook geen hol van.

Naar mijn inziens is: EBU=TinsethEBU - 8

RobinB

IBU is toch gewoon de concentratie iso-alfazuur in het bier (in mg/L)?
Ik meen me te herinneren dat de maximale oplossing ook iets van 100-120 mg/L is, dus bitterder dan 120 IBU is onmogelijk.

Alle berekeningen bevatten aanname's en zijn benaderingen.
Vandaar het advies:
gebruik de berekening die het best past bij jouw installatie/smaak, evt geijkt aan referentiebieren en blijf daarbij.
Lijkt me een goede.

En ik gebruik Garetz :)

Adrie

Inderdaad. Laat twee mensen met dezelfde ingrediënten hetzelfde recept brouwen, en de bitterheid zal (soms sterk) verschillen. Voor de een werkt Tinseth beter, voor de ander Garetz en voor een derde Rager of Daniels. Dat zag je ook mooi in het experiment van Basic Brewing Radio. Ieder moet voor zichzelf vaststellen welke formule voor hem/haar en zijn/haar installatie het best werkt. Bij mij is dat Tinseth.

wilko

Citaat van: RobinB op 03-12-2009  12:57 uIBU is toch gewoon de concentratie iso-alfazuur in het bier (in mg/L)?
Ik meen me te herinneren dat de maximale oplossing ook iets van 100-120 mg/L is, dus bitterder dan 120 IBU is onmogelijk.

Alle berekeningen bevatten aanname's en zijn benaderingen.

In dat opzicht zou het een goed idee zijn om alle brouwhulpen etc etc geen 4 cijfers (of nog meer) achter de komma te laten zien...  :stom:
Op die manier suggereert het tool ten onrechte dat er een hoge nauwkeurigheid is.

Wilko

Adrie

Citaat van: wilko op 04-12-2009  10:57 uIn dat opzicht zou het een goed idee zijn om alle brouwhulpen etc etc geen 4 cijfers (of nog meer) achter de komma te laten zien...  :stom:
Op die manier suggereert het tool ten onrechte dat er een hoge nauwkeurigheid is.

Wilko

Daarom geeft BrouwHulp inderdaad geen cijfers achter de komma voor kleur en bitterheid.  ;)

Hopmans

Rond de 10 EBC is het wel degelijk van belang.
Denk aan kloonwedstrijden.

De-Geert

Dus je wilt een schatting met EBC-waardes nauwkeurig op 1 of 2 getallen achter de komma, terwijl de schatting enkele EBC's kan afwijken?  :weetniet:

Hopmans

Als men een bepaalde berekening gewend is, dan is de uitkomst
van die berekening waarheid in de perceptie van het individu.
Er zit een wezenlijk verschil tussen 9,5 EBC en 10,4 EBC.

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 04-12-2009  12:45 uEr zit een wezenlijk verschil tussen 9,5 EBC en 10,4 EBC.
Begrijp me niet verkeerd, dat geloof ik ook. Zeker bij lichte bieren zijn kleine verschillen zichtbaar. Ik geloof alleen niet dat de kleur van je bier van te voren zo nauwkeurig kan schatten.

Hopmans

Nee, niet met één brouwsel denk ik.
Je gaat een de gang met grammetjes mout etc.

Vergelijkbare Topics (7)

22587

Reacties: 10
Gelezen: 4694

4498

Reacties: 43
Gelezen: 17491

36282

Reacties: 3
Gelezen: 2313

23777

Reacties: 2
Gelezen: 2960

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.