Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren BONK 2009

Gestart door RobinB, 15-11-2009 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

De laatste : Rookbock 033 (Robin)

De geur is zeer rokerig te noemen, gelijk aan een schlenkerla.. . Goede schuimkraag mooi stabiel, kleur v/h bier is zeer donker.
Fijne koolzuur prikkeling in de mond. De smaak is moutig, licht gebrand, karamellig en chocolade-achtig met een lichte aangename
hop-bitterheid. In de nasmaak nog een lichte branderigheid..lekker bier !!

RobinB

Bedankt voor het proeven!
Jammer dat jij niet de vrije klasse gekeurd had ;)  >:D  ;D

Ton

Een tijdje afwezig geweest op het forum, nu toch weer aan het proeven van de ruilbieren van het BONK 2009.

Vanmiddag een Am. ale red van Caspar geproefd, zou op dronk zijn op 20/12, dus nu ongeveer perfect denk ik maar.

Drinktemperatuur ca. 8-101 gr.
Kleur: heel mooi rood/oranje, iets wazig, kan door gist komen.
Goede schuimkraag, redelijk fijn schuim en stabiel
Dry hopping geur, lekker, Cascade heb ik inmiddels uit de andere berichten begrepen.
Smaak: hoppig/bitter, misschien iets te bitter, maar dat is een persoonlijke smaak. Na een paar slokken wen je eraan. Hoort ook bij biertype denk ik zo.
Mooie afdronk, niet samentrekkend wat nog wel eens gebeurt bij erg bittere bieren. Goed in balans voor wat betreft bitterheid en volheid.

Toen ik het bier dronk dacht ik 6-7% alcohol, welke gist zou er gebruikt zijn?

Inmiddels uitgevonden dat het de Wyeast 1272 was. Vond ik verrassend. Ik heb die een keer gebruikt en toen viel de gist mij tegen, ik vond hem niet lekker. Was bij een veel lager SG van 1054 en ook een heel ander biertype, richting Belgische pale ale. In het bier van Caspar komt de gist blijkbaar beter tot zijn recht, icm met het hogere SG en de veel hogere bitterheid.

En ik ben dus verrast door het begin SG van 1085. Kun je nagaan hoe je misleidt kan worden als de balans alcohol-volheid-bitterheid maar goed is.

Al met al een erg goed gebrouwen bier, maar voor mijn smaak heel iets aan de bittere kant.

Ton

Caspar

Bedankt voor het proeven Ton, ik heb de vergistingstemperatuur redelijk laag gehouden < 19,5 oC. Ik denk dat deze gist vervelende smaakjes gaat geven als je warmer vergist. De bitterheid is inderdaad erg hoog, niet voor iedereen weggelegd ;) .

Het begin SG was overigens 1075 vanwege mijn lage brouwzaalrendement, maar de 8,3% alcohol haal je er niet uit inderdaad!

Vergelijkbare Topics (7)

28898

Gestart door Paide

Reacties: 8
Gelezen: 6835

24429

Reacties: 126
Gelezen: 56370

19-12-2014 23:20 u
door orangeloo
20144

Reacties: 82
Gelezen: 27588

14471

Reacties: 86
Gelezen: 32540

9120

Reacties: 192
Gelezen: 57974

39540

Reacties: 1
Gelezen: 4338

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.