Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren BONK 2009

Gestart door RobinB, 15-11-2009 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

Zo, ben nog niet aan de bieren begonnen, maar hier alvast een inventarisatie van wat ik heb geruild:

mijn bieren:
De Brown ale / mild is klaar om gedronken te worden
De Saison is er ook klaar voor

De Herfst/Rookbokken Moeten nog een maandje of zo rijpen!

De buit:
American Ale en de prijswinnende WeizenBock van Caspar
Van William teveel om op te noemen
Hoppig tarwebier van Oscar.

Verder nog bieren van MO gekocht en via Oscar gekregen  :duimop: !
Kan er helaas vanavond nog niet mee beginnen, maar heb er zin in!

Caspar

Mijn American Ale heeft ook nog even nodig hoor... al was de smaak gister toen ik "proefde" helemaal niet slecht!

RobinB

Vanavond de Winnende WeizenBock van Caspar!
Met 88 punten ook de hoogste score van het BONK, dus wat mij betreft de psychologische winnaar! ;D

Mooi sisje bij openen, blijft netjes op zijn plaats. Inschenken dus!

Visueel: mooi gouden kleur van een Weizen, rustig schuim en koolzuur.
Geur: banaan, kruidnagel, maar ook iets scherpers dat ik niet thuis kan brengen?
Smaak: zoet, weeig, kruidig, banaantjes. Bij de eerste slokken kwam dat scherpe ook terug in de smaak, nu hij een paar minuutjes heeft gestaan komt het alleen terug in de nasmaak.
Nasmaak: kruidig en op het eind iets scherp.

Conlusie: Mooi bier! erg goede smaak, lekker vol en weizen-achtig, mooi licht van kleur. Dat scherpe zou misschien uit een temperatuurpiek vd vergisting gekomen kunnen zijn? Vergist je al gecontrolleerd? Lekker!
 :biersmile:

Ton

Ook ik heb een aantal ruilbieren van Caspar, William, Oscar en Robin kunnen bemachtigen. Ik zie dat Robin net het winnende bier van Caspar had had opengemaakt en ik heb zojuist hetzelfde gedaan met een herstbock van Robin.

Mijn ervaringen.

Serveertemperatuur: iets koel, 12-13 gr, vind ik het lekkerst drinken.
Kleur: in de bandbreedte van de bockbieren. Mooie rode zweem er doorheen, verder vrij donker.
Koolzuur: precies genoeg, niet teveel
Schuim: in overeenstemming met de hoeveelheid koolzuur. en de stijl.  Niet overdreven, blijft niet mooi staan maar dat ligt aan het glas, wat niet helemaal vetvrij is zie ik nu.
Geur: Er zit iets in wat ik niet kan benoemen, maar wat er ook niet in hoort
Smaak: Beetje hetzelfde als met de geur, iets vreemds aanwezig, maar volgens mij toch ook geen infectie of zoiets. Misschien uit een van de grondstoffen denk ik. Verder is de smaak ok. Niet te zoet, ver genoeg doorgegist. Ook de bitterheid is in overeenstemming met de stijl.
Nasmaak: bitterheid blijft iets hangen, wel prettig.

Mijn mening als officieel, beslist niet gekwalificeerd keurmeester: Een bock die heel mooi had kunnen zijn, maar door iets vreemds in geur en smaak wat verliest aan kwaliteit. Maar zeker goed te drinken! 65-70 punten zou ik zo zeggen.

Ton

RobinB

Ha die Ton, bedankt voor je notities!
Naar mijn idee was hij nog wat jong en had hij nog een maandje mogen staan.
Hij is nog maar net op druk en de keurmeester proefde er ook wat groene appeltjes in, te jong nog dus.
Misschien een idee voor de Rookbok?
Met je score zit je er niet ver naast, was 72!  :duimop:
 :proost2:

Caspar

Citaat van: RobinB op 16-11-2009  21:40 uVergist je al gecontrolleerd?

Tsssss, wat denk je nou zelf ;D.

Bedankt voor het proeven ;), misschien komt dat scherpe uit de hop... voor een Weizenbock is ie best hoog gehopt.

RobinB

Nu de ZoefZoef van William!
Hiervan heb ik er 2, dus kan em later mooi vergelijken met de Chouffe huoblon dobbelen tripel IPA (oid...) :D

Maar nu eerst op zichzelf:

Uiterlijk: Mooie gouden kleur, veel schuimvorming en aardige blijvende koolzuurstroom
Geur: koriander en/of chouffe gist, iets poederigs
Smaak: zoet, kruidig koriander, bloesemachtig
nasmaak: droog, ietsje bittering

Conclusie: erg lekker bier!
Ik had em me wel heel anders voorgesteld? Met de herinnering van de impromptu van Edgar in mijn achterhoofd...
Maar dit bier is helemaal niet hoppig noch bitter?
Wel een hele mooie chouffe-achtige, een stuk lekkerder dan de chouffe eigenlijk!
 :lekkerbier:

William

Citaat van: RobinB op 17-11-2009  20:28 uNu de ZoefZoef van William!
Hiervan heb ik er 2, dus kan em later mooi vergelijken met de Chouffe huoblon dobbelen tripel IPA (oid...) :D

...
...
Ik had em me wel heel anders voorgesteld? Met de herinnering van de impromptu van Edgar in mijn achterhoofd...
Maar dit bier is helemaal niet hoppig noch bitter?
Wel een hele mooie chouffe-achtige, een stuk lekkerder dan de chouffe eigenlijk!
 :lekkerbier:

De Hoppa was degene die op de impromptu zou moeten lijken wat betreft heftigheid. De Zoef Zoef is eigenlijk de gedownscaled versie van de Hoppa, dus minder sg, minder IBU's maar wel dezelfde ingredienten (behalve de gist, dat was bij de Hoppa de WY1056)

RobinB

Aha!
Vandaar de verwarring, wel een erg lekker bier hoor!

RobinB

Maar weer eens verder met het volgende ruibier ;)

De KlockBock des Williams:
Etiketgegevens:
22EBC, 31IBU, 6,6%alc, Wyeast 2206

Uiterlijk: kopergoud van kleur, helder tot er een beetje gist meekwam. Flink wat schuimvorming, koolzuur is rustig.
Geur: beetje snoepjes, alcohol
Smaak: zoetig, bitterig, enige moutigheid of meer wortig/granig
nasmaak: bitter

Conclusie: Aardig bier, lekkere doordrinker. Mooi bitter, moutigheid mag meer.  :biersmile:

William

Citaat van: RobinB op 15-11-2009  21:04 uDe Saison is er ook klaar voor

En daar heb ik dus wel zin in Robin:

uiterlijk: tweeschijn, stabiel en beetje cremig gekleurd schuim, licht koolzuurstroom
geur: fruitig ,muffig
smaak: in eerste instantie friszuur, daarna zoetig, licht caramel en wat moutgebrandheid waarna de bitterheid het wint
nasmaak: beetje wrangig, bitter-zoetig

Een zeer goed gelukte saison waarvan ik vooral de smaak en nasmaak kan waarderen. Wel typisch dat ie zoetig is ondanks een eind SG van 1003. Minpuntje vind ik de wat muffige geur hoewel een Saison dat volgens mij normaal wel heeft.  :proost:

RobinB

Mooi dattie gesmaakt heeft!
Vind het zelf ook een erg lekker bier en dan net eentje waar ik maar 1 kratje van gebrouwen heb...

Dat muffig/funky hoort volgens mij ook bij de gist, direct uit het flesje opgekweekt... :)

Oscar

Citaat van: RobinB op 18-11-2009  22:10 uen dan net eentje waar ik maar 1 kratje van gebrouwen heb...

Eigen schuld, weinig bier... ;D ;D ;D

RobinB

Het volgende bier, Hoppig Tarwebier van Oscar:
Algemeen
Naam bierhoppig tarwebier
Proef datum19-11-2009
BrouwerOscar
Biertype
Alcohol %7,4%
Kleur
Verpakking
Inhoud cl
Extra infogoud/koper van kleur, troebel

Schuim
mooi, inzakkend tot een ringetje

Koolzuur
lichte tinteling

Geur
snoepjes, hop?, zurig

Smaak
weeïg-zoet, zurig, bitter hoppig (duits?), snoepjes
nasmaak: bitter, droog

Opmerkingen
Tja...
Niet echt mijn ding denk ik...
Ergens is er iets gaan kruisreageren met wat onprettige snoepjes/zuurtjes als gevolg.

Zoals je ziet had ik toen het forum off-line was tijd om te proeven en het in BrouwVisie in te voeren. Nog steeds niet tevreden over de indeling...
Citaat van: William op 19-11-2009  21:52 uDat gaf me de tijd om een lekker biertje van Ton in te schenken en te drinken :proost:
Great minds drink alike! ;)

Oscar

Bedankt voor je notitie...V.w. betreft die indeling..moet je er maar ff aan wennen. Dit is ook per persoon verschillend hoe je zoiets noteerd. Dit zijn voor mij de standaard onderdelen voor een proefnotitie.

De hop is trouwens 100% amerikaans (oogst 2005 inkoop actie MO) en het bier heeft een "verstokte" vergisting gehad. Dit komt de kwaliteit niet te goed. Maar ikzelf vindt 'm erg lekker... (en daar gaat het om  ;)). Hij is zeker niet perfect!

William

Een bock van Ton:

uiterlijk: helder donkerbruin, mooie schuimkraag die langzaam inzakt
geur: zoetig, licht fruitig
smaak: zoet, caramel, ietsiepietsie gebrand.
nasmaak: zoet

Misschien meer een donkere Belg dan een bock. Voor het laatste mist het een beetje de moutigheid. Maar wel een erg lekker bier. :lekkerbier:

RobinB

Tja, ik was ook niet weg vd Hopfenweizen, dus zal ook iets met het type te maken hebben.
Over de proefnotities in BrouwVisie ga ik ff in het andere topic verder! ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 19-11-2009  22:15 uTja, ik was ook niet weg vd Hopfenweizen,

Dat was mijn inspiratie voor dit bier.... :)

William

En dan ook nog maar een dobbelbock van Rob, clubgenoot van Ton;

uiterlijk: donkerbruin, troebelig, schuim snel weg
geur: moutig, esterig, licht lijmig
smaak: zoetig, moutigheid, licht kruidig, gebrandheid die mooi lang aanhoud
nasmaak: gebrand, zoetig

Een lekkere dubbelbock met voor mij als enig minpuntje de wat lijmige geur dat gelukkig niet in de smaak doorzet. Ook weer lekker.

Die ruilbieren is toch wel een leuk aspect van die hobbybrouwevenementen.

Ton

William, bedankt voor je smaaknotities.

Voor wat betreft de Dubbelbock van Rob. Ik weet dat hij gebrouwen heeft met de Bavarian lager, maar dat het bier nog erg jong is. Ook heeft hij de hergisting op de fles bij hogere temperatuur uitgevoerd om het op tijd voor het BONk op druk te hebben. Waarschijnlijk is dat de smaak niet ten goede gekomen. Maar omdat het bier zo jong is trekt de smaakafwijking mogelijk nog wat weg.

Mijn eigen bier heb ik ook gebrouwen met de Bavarian lager. Naast hoofdzakelijk Munchener mout zit er nog wat Vienna mout, cara crystal en iets zwarte mout in. De hoofdvergisting heb ik grotendeels uitgevoerd bij 12 graden. Blijkbaar heeft dat toch net iets teveel esters voor een bockbier gegeven. De opmerking van de keurmeester was ook: sterk geurend bock en hij had er 73 punten voor over. Verder heeft hij trouwens niets afwijkends aangegeven. Ik vind het zelf toch ook wel een geslaagd bier en drink het met smaak.

Toch ga ik mijn volgende ondergister in ieder geval bij iets lagere temperatuur vergisten. De bedoeling is dat het een Dortmunder export wordt, vergist met de Saflager W34/70. Siris blijkt ook kleinere verpakkingen te kunnen leveren en voor het gemak toch maar weer eens een korrelgist.

Zo, nu ga ik weer een ruilbier van het BONK pakken, dus waarschijnlijk later nog weer een proefnotititie.  :proost2:

Groeten,

Ton

Ton

Nu aan het proeven: weer een bier van Robin, de Rookbock :beersmiley:

Temperatuur: 12-13 graden, schuurtemperatuur.
Koolzuur: aan de krappe kant.
Presentatie: Na inschenken een mooi helder bier, mooie roodachtig bruine kleur, gematigde schuimkraag.
Geur: rook, dat kun je natuurlijk verwachten. maar ik vind dat wel lekker! Verder wat zoetige geur.
Smaak: weer rook, niet teveel. Is het zelf gerookt? Verder wat weer wat zoetig. Als ik me goed herinner wel wat kenmerken van je andere, gewone bock. Niet heel veel bitterheid.
Nasmaak: Ietsje bitterheid blijft even hangen. rooksmaak niet.

Ik vind het wel een smaakvol bier. Misschien iets aan de jonge kant? Ben wel benieuwd hoe het bier over een half jaar zal smaken.

Ton

Albertus

Een wedstrijdflesje van Robin: Bo(c)kbier.

Mooie donkere koperkleur met wat tweeschijn. Bescheiden laagje schuim dat wel lang blijft liggen.
De geur zoetig-moutig, doet denken aan caramouten.
De smaak is moutig, donker fruit en wat bitterheid. Een medium body.
Wat plakken mondgevoel, de nasmaak is niet sterk met een lichte bitterheid.

Lekker bier. Voor een bock had hij wat mij betreft wat moutiger mogen zijn en wat meer body mogen hebben.

Bert

RobinB

Heren bokkers!
Bedankt voor jullie proefnotities en mooi dat het gesmaakt heeft!

Bert: misschien is het slim de andere nog even te laten staan? Ze waren nog wat jong.

Albertus

Citaat van: RobinB op 22-11-2009  17:03 uBert: misschien is het slim de andere nog even te laten staan? Ze waren nog wat jong.

Doe ik.

Bert

Albertus

Vandaag een flesje met een oranje dop. Op de dop staat een "7", daaroverheen een stickertje met "Hop_Tarwe (7,4%) 19-10-2009".

Een uiterst bescheiden sisje bij het openen. De kleur is blond, mistig, en er is zeer weinig schuim aanwezig (later een blijvend ringetje).
De geur is moutig, tarwe. Maar daarnaast is ook oplosmiddel  herkenbaar.
De smaak is moutig, wat hop, veel fruitigheid. Van dat laatste eigenlijk te veel.
De body is aan de dunne kant en het mondgevoel vrij droog en wat wrang. Te weinig koolzuur en niet veel nasmaak.

De overdreven fruitigheid en de aanwezigheid van oplosmiddel in de geur doen vermoeden dat het bier bij het gisten kortere of langere tijd te warm heeft gestaan. Jammer want ik hou wel van de kenmerkende tarwesmaak, zeker wanneer die in balans is met een mooie hop.

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

30613

Reacties: 18
Gelezen: 8203

20281

Gestart door VEMP

Reacties: 370
Gelezen: 107277

15472

Reacties: 194
Gelezen: 59286

9333

Reacties: 109
Gelezen: 29647

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.