Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Promash en EBC

Gestart door jorisstoop, 25-10-2009 18:24 u

Vorige topic - Volgende topic

jorisstoop

Afgelopen week hebben wij promash eens uitgebrobeerd.
We hadden al een recept, en hebben dit in promash ingevoerd, om dit eens te vergelijken met onze eigen berekeningen.
2 mouten heb ik zelf toegevoegd, omdat deze niet in de database stonden. Ik heb alleen het EBC ingevuld, omdat de rest voor mij abracadabra is.

Het brouwwater scheelt wel wat, maar dat kan een instelling zijn.
Het SG klopte.
Wat ons opviel is dat het EBC echter heel veel scheelt.
Ik heb alle formules in promash geprobeerd, maar niks komt in de buurt van onze eigen berekening.
Mijn vraag is dus wat correct is en of er ergens een soort kleurenwaaier bestaat om de kleur te vergelijken.
Verder kan ik ook nergens het spoelwater vinden, maar dat kan aan mij liggen.
Ik weet dat er al een aantal topics over zijn, maar het is voor mij nog niet echt duideliijk.

Hieronder wat screenshots en info over onze eigen berekening en het recept.

Brouwwater (Mash liters) = 12

EBC promash

Traditional EBC
Morey 34.8
Mosher 31.2
Daniels 34.3

New EBC
Morey 26.8
Mosher 24.1
Daniels 26.4

Onze eigen berekening

Kleur wort in (EBC)

Gemiddelde moutkleur (EBC) * 8.346 * Moutstorting (kg)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Wortvolume (ltr na koken).

(((3912*7)+(1134*0)+(550*120)+(74*800))/5670) * 8.346 * 5.670
-------------------------------------
23

Geeft ons 55.4

Hopmans

Pfff, wat een interface...
Een cockpit is er weer niets bij.

Heb je ook een rec-bestand van dit gebeuren?

jorisstoop

Oscar

Citaat van: jorisstoop op 25-10-2009  18:24 uWat ons opviel is dat het EBC echter heel veel scheelt.
Ik heb alle formules in promash geprobeerd, maar niks komt in de buurt van onze eigen berekening.

En wie zegt dat jullie formule klopt? En welke berekening gebruiken jullie voor de kleurberekening  :)

jorisstoop

Oscar, de formule die wij gebruiken staat onderaan in het bericht.
Ik weet inderdaad niet of deze formule klopt, mede daarvoor zou ik ook graag een soort waaier willen hebben om te checken.

Oscar

Citaat van: jorisstoop op 25-10-2009  18:52 uIk weet inderdaad niet of deze formule klopt

Geen enkele formule klopt... ze zijn allen een benadering en bij donkere bieren hebben er andere formules een goede benadering dan bij lichte bieren.

Wat is de bron van jullie formule?

jorisstoop

Deze komt uit de cursus voor gevorderden, geschreven door Jeroen Free van het BBG

Jacques

Kleurformules kloppen bij voorbaat geen van allen. Er zijn te veel factoren die een rol spelen die niet in een formule gebakken kunnen worden. Wat dacht je van onder andere:
- de dikte van je pan;
- de capaciteit van je brander;
- de afstand tussen de brander en de pan;
- de tijd dat je het beslag laat staan voordat je gaat filteren;
- de tijd dat je wort staat voor je gaat koelen;
- de capaciteit van je koeler;
- het wel of niet kletteren van het wort tijdens het filteren;
- overige oxidatie tijdens het brouwproces en het bottelen.

Niet voor niets wordt in de professionele brouwerijen de kleur door meting bepaald en niet door het uitvoeren van een berekening.

Hopmans

Mmm,

Op één of andere manier reject mijn prog de xml die vertaald is uit het rec-bestand (zeik programma  ;D ).
Na ouderwets inkloppen kwam ik op 33 EBC (Morey) uit.

55 EBC is echt te donker.
Dit wordt in het algemeen al gezien richting zwart.
33 EBC is mooi rood.

:degroeten:

jorisstoop

Misschien dat de xml per versie verschilt...

Ik heb nog een kleurschema gevonden.
Aan de hand van de kleur van het wort kom ik inderdaad meer in de richting van 34.
Ik zal van de week eens wat oude recepten invoeren en de kleur vergelijken.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.
Nog enige tips over welke formula van promash ik het beste kan gebruiken?

En waar ik het spoelwater kan vinden in de brouwsessie in promash.

Frenky

Misschien iets om de bereking door BrouwVisie van Oscar te laten doen? Ter vergelijking?

Hans VDE

Citaat van: jorisstoop op 25-10-2009  18:52 uOscar, de formule die wij gebruiken staat onderaan in het bericht.
Ik weet inderdaad niet of deze formule klopt, mede daarvoor zou ik ook graag een soort waaier willen hebben om te checken.

Welke formule je gebruikt doet er volgens mij niet zo veel toe. Je moet gewoon bij elk brouwsel dezelfde berekeningswijze gebruiken, dan weet je na een tijdje wel wat je kan verwachten qua kleur.
Voor wat het waard is: wij gebruiken Promash (EBC traditional - Morey). Een witbier is bij ons +/- 8 EBC, lichte tripel 10-12 EBC, een goudkleurige tripel 15 EBC, een donker abdijbier is minstens 45 EBC.

Jullie bier met 34 EBC (Morey) zal vermoedelijk net iets donkerder zijn dan een Palm...

Hopmans

Citaat van: jorisstoop op 25-10-2009  21:00 uNog enige tips over welke formula van promash ik het beste kan gebruiken?

Ik ga voor Morey.
Morey is het nauwkeurigst tussen de 0 en 50 EBC.
Daarboven is toch alles zwart.
Een bier van 70 of 90 EBC maakt mij niets uit.
Ik kan dat toch bijna niet meer zien.

Citeermisschien iets om de bereking door BrouwVisie van Oscar te laten doen? Ter vergelijking?
Morey = Morey
Welk programma dat doet maakt in principe niet zoveel uit.

Hans VDE

Citaat van: jorisstoop op 25-10-2009  18:24 uVerder kan ik ook nergens het spoelwater vinden,

In de "water needed" tab vind je het spoelwater terug:
sparge liters = hoeveelheid spoelwater in je "spoelwaterketel"
sparge deadspace = de hoeveelheid spoelwater in je ketel die je er niet meer uitkrijgt (omwille van holle bodem of weet ik veel wat)...

De waarden die je op dit ogenblik hebt ingevuld in je "water needed" tab zien er niet echt realistisch uit  :)

Hopmans

Citaat van: Jacques op 25-10-2009  20:20 uKleurformules kloppen bij voorbaat geen van allen. Er zijn te veel factoren die een rol spelen die niet in een formule gebakken kunnen worden. Wat dacht je van onder andere:
- de dikte van je pan;
- de capaciteit van je brander;
- de afstand tussen de brander en de pan;
- de tijd dat je het beslag laat staan voordat je gaat filteren;
- de tijd dat je wort staat voor je gaat koelen;
- de capaciteit van je koeler;
- het wel of niet kletteren van het wort tijdens het filteren;
- overige oxidatie tijdens het brouwproces en het bottelen.

Niet voor niets wordt in de professionele brouwerijen de kleur door meting bepaald en niet door het uitvoeren van een berekening.

En de gist dus.  ;D

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13133.msg181521.html#msg181521

Jacques

Citaat van: Hopmans op 25-10-2009  22:46 uEn de gist dus.  ;D

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13133.msg181521.html#msg181521

Ja, de gist maakt ook uit. Niet voor niets schreef ik: "Wat dacht je van onder andere"
Ik had niet te intentie uitputtend te zijn in mijn opsomming. Het berekenen van een kleur van een bier kan nu eenmaal niet.
Het blijft bij een indicatie. Als je steeds dezelfde berekeningsmethode hanteert krijg je echter wel een idee wat je ongeveer mag verwachten op basis van eerdere resultaten.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 25-10-2009  23:10 uJa, de gist maakt ook uit. Niet voor niets schreef ik: "Wat dacht je van onder andere"
Slecht humeur Jacques?

Trouwens, ik denk dat weinig mensen wisten dat gist invloed had op de kleur.
Ik denk dat jij dat ook niet wist.
Geef het nou maar gewoon toe.
Je baalt er gewoon van dat je het niet wist ha ha.

Jij doelde met je opmerkingen specifiek op de maillardreacties.

jorisstoop

Bedankt,

Ga waarschijnlijk vanavond even wat oude recepten in promash zetten en kijken wat daaruit komt.
Denk inderdaad dat morey wel in de buurt komt.
55 gaat hem inderdaad niet worden.  :)

Zag in promash bestanden een database staan met nl mout, gist etc.
Die zal ik dan ook gelijk gebruiken. Zag dat er wel meer op het forum te vinden waren.
in de standaard database miste ik al een aantal mouten van Brouwland.
Cara-crystal 120 en chocolade 800 bijvoorbeeld.

EBC

Je hebt toch wel een officiele versie van Promash hè? Eerlijk gekocht en niet gekopieerd?

Promash databestanden met brouwlandgegevens staan al ergens op het forum gepost. Als je wat zoekt zul je ze vinden. Je kunt de originele bestanden gewoon overschrijven met deze.

Edgar

Citaat van: Hopmans op 26-10-2009  06:56 uTrouwens, ik denk dat weinig mensen wisten dat gist invloed had op de kleur.
Ik denk dat jij dat ook niet wist.
Geef het nou maar gewoon toe.
Je baalt er gewoon van dat je het niet wist ha ha.

Het geheugen van Hopmans is natuurlijk niet meer wat het eens was, dus daarom maar even een opfrissertje ;) .

Hopmans, wij vinden het ook niet leuk, maar Jacques weet alles. :D

Hopmans

CiteerHopmans, wij vinden het ook niet leuk, maar Jacques weet alles.
Niemand weet alles van bier.
Zelfs Jacques zal dat toegeven.
Sterker nog; het is zijn missie om "dat alles" te kunnen evenaren.
Alleen de schepper weet alles van bier.
Tot aan iedere DNA atoom van de gistcel aan toe.

Maar desalnietemin; Goed speurwerk!  ;) :duimop:

Edgar

De schepper bij 't IJ had verstand van de bostel. En hij kon lassen, geloof ik. :D

(maar laten we dat onderwerp in het midden laten liggen ;) )

jorisstoop

De bestanden had ik inderdaad al gezien.
Zal vanavond even zoeken op het forum.

jorisstoop

Heb nu nog 2 recept ingevoerd.
Sg lijkt telkens redelijk te kloppen.
Ik heb een aantal databases geprobeerd, maar elke database mist wel een soort mout.
Deze kan ik natuurlijk zelf toevoegen, wat zal resulteren in een steeds completere collectie.
De naam en EBC kan ik wel invullen, maar zou iemand mij op weg kunnen helpen met de andere waardes, of zijn die niet zo belangrijk?
Ik heb al op de zak van Brouwland gekeken of ik daar iets kan vinden, maar daar staat ook verder niks op.

Oscar

Citaat van: EBC op 26-10-2009  09:01 uJe hebt toch wel een officiele versie van Promash hè? Eerlijk gekocht en niet gekopieerd?

Zal wel de gehackte versie zijn... :-\

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.