Proefbier voor oktober 2008: Grafenwalder strong (Lidl)

Gestart door wiwi, 14-10-2008 20:48 u

Vorige topic - Volgende topic

wiwi

Zijn de commerciële bieren allemaal al geproefd  :weetniet:? Ik vond het anders wel een initiatief dat in ere mag worden gehouden.
Dan probeer ik bij deze nog een biertje te lanceren voor oktober. Niks speciaals, één dat zowel in Nederland als in België goed te verkrijgen is en dat ge voor de prijs niet moet laten. Schud nog wat centen uit uw zakken, loop naar de Lidl en zet u vanavond eens rustig neer met een grafenwalder strong.
Ik hoop op enkele proefnotities op, laat ons zeggen, 1 november.

:degroeten:, Wilfried.

Oscar

Grafenwalder... hmmm. Zal bier uit blik zijn?  En pas dan de titel ff aan... ::)

Menno

Mooi, een initiatief is getoond! ;)

RobinB

Als we toch naar de Lidl gaan, waarom dan niet de Barbãr? ???

Edgar

Leuk idee. Het moet niet altijd deftig bier zijn. Ik bedoel de Grafenwalder, wel te verstaan, want Barbär ben ik niet voor te vinden.

thibolleke

Citaat van: Edgar op 14-10-2008  21:33 uLeuk idee. Het moet niet altijd deftig bier zijn. Ik bedoel de Grafenwalder, wel te verstaan, want Barbär ben ik niet voor te vinden.
Deze zin begrijp ik niet. De 'niet altijd deftig bier' slaat op de Grafenwalder? Want de Barbar vind je niet goed?

Hoe dan ook, ik zal mij er ook eentje proeven.
Ooit heb ik dit bier wel al eens gedronken, maar heel die avond is wat wazig.  samenvol
En een proefformulier heb ik toen ook niet ingevuld denk ik.

Edgar

Citaat van: thibolleke op 14-10-2008  23:38 uDeze zin begrijp ik niet. De 'niet altijd deftig bier' slaat op de Grafenwalder? Want de Barbar vind je niet goed?

Logisch dat je 't niet begrijpt, want 't slaat nergens op. Het idee was, dat Grafenwalder, als echt Oetker/LIDL-bier, een 'budgetbier' is, dus niet deftig in de zin van chic of pretentieus. Barbär is een echte Belgische klassieker. Die ik me herinner als metaalbier, en dus niet lekker v(o)(i)nd.

Ik kan die ALDI/LIDL pilzen trouwens goed hebben. Niet spannend, maar keurig in orde.

MO

Ja, brouwerij Martens kan er wat van, BilligBier brouwen gaat ze goed af.

wiwi

Grafenwalder en fink brau zijn van de Lindenbrauerei, Unna.

MO

OK, bedankt voor de info. Hoe weet je dit zo zeker. Ik ging uit van het stuk in PINT (link).

thibolleke

CiteerDe brouwer maakt immers de huismerken van o.a. Aldi, Metro/Makro, Carrefour.

Lidl wordt niet vernoemd. Dus dan zal Wiwi wel gelijk hebben zeker.

wiwi

Google maar eens op lindenbrauerei Unna.
Onlangs, ter gelegenheid van het 250 jarig bestaan, was ik nog bij Martens, daar vertelde men mij dat men er, ik meen, 135 “vreemde” merken bottelde, buiten hun eigen merk. Alles was goed afgeschermd maar ik kon toch nog een glimp opvangen van een pallet bestemd voor Jumbo en een pallet van het voor mij onbekende “Schutters”.

MO

Schutters bier is een bekend goedkoop Nederlands pils.

Oscar

Ach..hebben we deze nog in de koelkast staan?. Er mag geproefd worden!

Bij deze:

Mooi goudblond bier. Goede schuimkraag mooi en romig van structuur. In de geur pure mout (pilsmout) en wat lichte alcohol. 't zal wel
high-gravity pils zijn.  In het glas geen koolzuur stroom te zien, in de smaak wel een lichte pils-achtige prikkeling te voelen. De smaak
is volmoutig licht bitterig wat tot voor in de nasmaak blijft hangen maar daarna vrij vlot wegebt. Heel laat in de nasmaak wat
alcohol verwarmends. De body is wel vol en het mondgevoel is redelijk droog.

Prima bier, weinig spannend. Al die sterke blik bieren zijn volgens mij niet meer als high gravity pils.

:degroeten:

wiwi

-   Schuimkraag: goede romige kol van fijn schuim, glasplakkend
-   Koolzuur: mooi parelende constante stroom  die zo blijft tot de laatste slok
-   Kleur: donkerblond tot licht amber
-   Smaak: mout, karamellig, klein beetje zoet, warm alcoholisch, vol
-   Afdronk: mout, karamel en lichtjes gebrand
-   Nasmaak: de moutige smaak en het beetje gebrand blijven nog lang hangen
-   Algemene bevinding: lekker maar geen doordrinker, nodigt wel uit voor een volgende.

In tegenstelling tot Oscar had ik wel degelijk een mooie koolzuurstroom en vond ik het bier eerder een beetje zoet dan droog. Om een high gravity pils te zijn is het bier te weinig hoppig, door het moutige, karamellige neigt hij wel wat naar een bock.

Vergelijkbare Topics (7)

4157

Reacties: 19
Gelezen: 7683

17177

Reacties: 14
Gelezen: 9545

37606

Reacties: 8
Gelezen: 3981

5461

Reacties: 21
Gelezen: 9681

24407

Reacties: 15
Gelezen: 7408

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.