Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Discussie over recepten / Re: NEIPA poging
« Laatste bericht door GvB84 Gepost op 24-09-2021 15:22 u »
Thanks :) Ik hoop het, oxidatie was bij de vorige DIPA het grootste probleem, dus daar ligt de focus volledig op.

Bedoel je niet hopburn? Het wordt over het algemeen aangenomen dat hop met een hoog alfazuur minder kans op hopburn doordat er minder polyphenols aanwezig zijn. o.a. de reden waarom ik Amarillo alleen bij de 2e hopgift toevoeg en niet ook splits. Misschien toch maar de Verdant gist gebruiken aangezien deze wat steviger en sneller vergist. Met een CO2 volume van 2 is het ook geen ramp als er wat meer carbonatie plaatsvind tijdens de nagisting.

Bovendien heb ik deze hop soorten nog liggen (half jaar oud) en heb ik Citra niet op voorraad ;)

Ik heb nog exact 360g op voorraad, maar heb dit gecompenseerd door meer tarwemout toe te voegen (totale tarwe/haver stort op 25%). Is er behalve body/hazy nog een andere reden waarom je meer haver zou toevoegen?

Ik las laatst in een onderzoek dat Cascade veel invloed heeft op hopcreep en Citra juist weinig. Ik moet e.e.a. even boven water krijgen, maar als ik mijn niet vergis kwam deze info via dit forum.
72
« Laatste bericht door Procion Gepost op 24-09-2021 15:04 u »
Thanks :) Ik hoop het, oxidatie was bij de vorige DIPA het grootste probleem, dus daar ligt de focus volledig op.

Cascade geeft wel meer kans op hopcreep.

Bedoel je niet hopburn? Het wordt over het algemeen aangenomen dat hop met een hoog alfazuur minder kans op hopburn geeft doordat er minder polyphenols aanwezig zijn. Dat is ook o.a. de reden waarom ik Amarillo pas bij de 2e hopgift toevoeg en niet ook splits. Misschien toch maar de Verdant gist gebruiken aangezien deze wat steviger en sneller vergist. Met een CO2 volume van 2 is het ook geen ramp als er wat meer carbonatie plaatsvind tijdens de nagisting.

Bovendien heb ik deze hop soorten nog liggen (half jaar oud) en heb ik Citra niet op voorraad ;)

Citaat van: GvB84
Misschien nog 5 a 10 % havervlokken?

Ik heb nog exact 360g op voorraad, maar heb dit gecompenseerd door meer tarwemout toe te voegen (totale tarwe/haver stort op 25%). Is er behalve body/hazy nog een andere reden waarom je meer haver zou toevoegen?
73
« Laatste bericht door GvB84 Gepost op 24-09-2021 14:52 u »
Volgens mijn heb je er erg goed over nagedacht.
Dan rest mij verder een voor de hand liggend advies.
Goed noteren tijdens het brouwen,
Bewaar een paar flessen.
Kijk wat er is veranderd na een paar maanden.
Probeer te doorgronden hoe dat is gekomen.
En deel dat hier ter lering.

Heel veel succes en ik ben benieuwd.
Je recept ziet er goed uit verder.

Misschien nog 5 a 10 % havervlokken?

Cascade geeft wel meer kans op hopcreep.
Ik heb zelf een goede ervaring met:
Amarillo, Mosaic en Citra.
74
Apparatuur / Re: Gist hydrateren
« Laatste bericht door Johan_vL Gepost op 24-09-2021 14:37 u »
Misschien is die schuimlaag wel het geheim van de smit  :nut:
75
Stel je voor / Re: Hallo, ff voorstellen Henry
« Laatste bericht door Scooby228 Gepost op 24-09-2021 14:22 u »
Welkom op het forum Henry.

Droog en donker is een vrij ongewone combinatie bij bier. Je komt dan snel bij een dry stout of een schwartzbier uit...

Hoeft niet helemaal droog te zijn. Misschien wordt het wel een American Brown Ale
76
Stel je voor / Re: Hallo, ff voorstellen Henry
« Laatste bericht door Scooby228 Gepost op 24-09-2021 14:18 u »

p.s. weer eens een bezoekje aan de brouwerij staat nog steeds op mijn todo lijstje hoor.

Is altijd mogelijk, we zijn weer open voor gasten.
77
Algemene vragen hobbybrouwen / Re: Is dit kaam?
« Laatste bericht door daanoli Gepost op 24-09-2021 14:07 u »
Je hebt eerder last van kaam als lang lagert.

Maar waarom eerst lageren bij 15 C en dan pas koudhop erbij? Om minder last te hebben van hopcreep kun je beter koudhop geven in een eerder stadium.  Geef voldoende vitale gist. De vergisting verloopt hierdoor sneller en je hebt ook minder last van de vorming van diacetyl door hopcreep.

Ik had ergens gehoord dat het iets langer lageren, in mijn geval twee weken, toevoegd aan de stabiliteit van het bier. De vergisting verliep erg snel (pak m beet in 24 uur van 1.058 naar 1.010), zij het waarschijnlijk door de Kveik Voss gist. Ik heb de dry hop na de lagering toegevoegd om grassige geuren te voorkomen door te lang dry hoppen. Maar als ik het goed begrijp kan ik beter na de vergisting meteen dry hoppen en daarna meteen kort lageren (een week?) om vervolgens over te hevelen naar mijn fust?
78
« Laatste bericht door Procion Gepost op 24-09-2021 13:22 u »
Als ik het goed zie ga je te temperatuur verlagen na 8 dagen. Stel dat de gist dan nog niet helemaal klaar is en stil komt te vallen door de verlaging van de temperatuur. Dan ga je in combinatie met de mogelijke hopcreep een behoorlijke hergisting op fles krijgen.

Zr legitieme zorgen, waar ik uiteraard ook over na heb gedacht. Vandaar de stap van 19c naar 22c (72 uur) om het bier volledig te laten uitgisten (de temperatuur range van de gist zit tussen de 15 en 22c). Uiteraard doe ik een gravity meting voordat ik de temperatuur naar 15c breng, echter is het wl de bedoeling het bier echt uitgegist te hebben na 8 dagen. De hop creep probeer ik te minimaliseren met een relatief simpele moutstort en een eenstapsmaisch op een relatief lage temperatuur: 65c

De temperatuur verhogen n de koudhop doe ik liever niet aangezien ik de hop niet kan verwijderen zonder het vat open te maken. Dit zou betekenen dat de hop ng langer in het vat zit en ik wil de tijd tussen gisten en bottelen zo kort mogelijk houden (desnoods overweeg ik zelfs om dan maar minder bottlesuiker toe te voegen omdat ik de fermentatie periode zo kort mogelijk wil houden. Ik wilde sowieso al aan de ondergrens zitten met een CO2 volume van 2.0).

Verdant IPA gist had ik inderdaad ook in het vizier, alsmede 1318 London Ale III. Denk dat ik uiteindelijk voor LalBrew New England ga vanwege de positieve biotransformatie eigenschappen en esters die zeer wenselijk zijn in een NEIPA. Denk je dat Verdant een betere/veiligere keuze is vanwege de snellere fermentatietijd? (7 vs 5 dagen)

Ik heb hiervoor overigens een DDH DIPA (10g/l dryhop) gebrouwen met als schema:  Hoofd fermentatie (US-05) op 18c voor 7 dagen, 1e dryhop gift op dag 7, Temperatuur verhoogd naar 20c voor 3 dagen > 2e hop gift op dag 10 > Temperatuur verlaagd naar 14c voor 4 dagen > bottelen  (CO2 volume van 2.8 )

Bij dat brouwsel/schema proefde ik gn negatieve effecten (diacetyl/boter, gras of hop burn) en had ik geen last van overcarbonatie, wl had ik aanzienlijke verkleuring vanwege oxidatie omdat ik nog niet de ascorbinezuur/CO2 stappen volgde. Ondanks dat het nog steeds een zeer prima biertje is geworden, had deze aanzienlijk fruitiger/frisser kunnen zijn, maar verbloemde de DIPA stijl dit met een stevige bitterheid en waar de (donkere) amber kleur prima is.

Last but not least:
"Ik brouw vlak voor een verjaardag of een feestje. Ik probeer zo min mogelijk te bewaren. "
Exact de reden waarom ik maar 15L brouw (+/- 12L in de fles) ;)
79
Grondstoffen / Re: Hopoogst 2021
« Laatste bericht door pincopallino Gepost op 24-09-2021 13:21 u »
Ziet er mooi uit.

En nu wachten op de opbrengst van je hopplanten haha...
80
Algemene vragen hobbybrouwen / Olijfolie ter voorkomen van overschuimen gistvat
« Laatste bericht door eltiedriehoek Gepost op 24-09-2021 13:02 u »
Hoi allemaal,

Ik weet dat er al veel gesproken is over het toevoegen van een druppeltje olijfolie aan de giststarter om te veel schuim te voorkomen en om het gist te voeden. Dit doen wij ook met onze starters en het werkt goed.
Nu hebben we al een paar keer bij onze zware bieren gehad dat het vat in de eerste 12 uur flink overschuimdt, waarschijnlijk omdat we een flinke actieve starter toevoegen en de vergisting dus direct heel hard gaat.
Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om een druppel olijfolie toe te voegen aan het einde van het koken om overschuimen te voorkomen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Uiteraard mag het geen invloed hebben op de schuim van ons bier.

Overigens gebruiken wij altijd een redelijke headspace bij het brouwen. 20 L wort in een 31 L vat.
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10