Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recente berichten

Stel je voor / Re: Voorstellen, ik ben Nick
Laatste bericht door rkroon - Gisteren om 23:34
Welkom en brouwse!
Discussie over recepten / Re: Waarom een weizen terugkoe...
Laatste bericht door Jacques - Gisteren om 23:18
Citaat van: hansHalberstadt op Gisteren om 18:18Dan is de vraag denk ik waarom ze daar ooit mee begonnen zijn. Je moet toch ooit met iets beginnen om een bepaalde reden. Want het is een extra stap dus extra kosten.

De oorsprong van deze stap is de wens helder bier brouwen. Daar lang koud te lageren zakt alles uit. Hoewel dit bij een weizen helderheid niet speelt, wordt het wel veel gedaan om zo zoveel mogelijk gistcellen en grote eiwitten uit te laten zakken. Rare jongens die Duitsers...

Zie ook https://www.bierhandwerk.de/?biertyp=weissbier
Endvergoren gelangt das Weizenbier zur Reifungsphase in der Flasche. Die Reifung erfolgt zunächst eine Woche, bei hohen Temperaturen. Der für das Weizenbier typische Geschmack nach Banane resultiert aus Ester, einem Gärungsnebenprodukt. Eine Kaltlagerphase von 1 bis 2 Wochen folgt der Reifung bei hohen Temperaturen.
Alternativ kann der Gärungsprozess auch in Lagertanks stattfinden. Der Ablauf bleibt dabei ähnlich, ausschließlich die Kältephase findet bei niedrigeren Temperaturen statt. Allgemein ist die Aromabildung bei diesem Verfahren schwächer ausgeprägt.

In diverse Duitse brouwerijen heb ik gezien dat weizen in een lagerruimte bij lagere temperatuur in een tank zat.
Apparatuur / Re: Kroonkurkapparaat, welke i...
Laatste bericht door Jacques - Gisteren om 23:12
Citaat van: hansHalberstadt op Gisteren om 18:22Als je zeker weet dat het vet nooit toevallig aan de rand van een flesje terecht kan komen of erin kan vallen

Het fijne van siliconenvet ten opzichte van olijfolie is dat het niet drupt en ook dat het lang werkt. Een druppel in het flesje vallen is er niet bij. Je hebt maar heel weinig nodig.

Etiketten van amateurbrouwers / Re: Maken van etiketten
Laatste bericht door thepsych - Gisteren om 22:53
Citaat van: LBakker op 27-01-2023  21:51 uIk heb deze stickers ook gekocht en loop tegen hetzelfde probleem aan, heeft u inmiddels de gouden tip gevonden?

Bij mij ging de eerste keer goed maar nu krijg ik met geen mogelijkheid meer de afdruk recht op de stickers.

Heb recent dezelfde etiketten van Avery gekocht. Bij Avery is een mogelijkheid om zelf je etiket te maken. Ik maak met Photoshop een klein logootje en importeer het in het programma. Kunt zelf nog teksten toevoegen, zelfs in een boogje. Dan opslaan en downloaden. Je krijgt dan een pdf die ik gewoon kan printen met adobe reader. Bij het maken van pdf'je kun je zelfs kiezen hoeveel etiketjes je wil bedrukken van 1-96. Werkt echt perfect
Brouwproces / Re: Vergistingstemperatuur/ Tr...
Laatste bericht door JanDeGraaff - Gisteren om 21:39
Citaat van: Koenders op Gisteren om 20:25De gist zal alvast het loodje hebben gelegd. Mocht het geen infectie vertonen dan kan ik natuurlijk altijd nog bottelen.
Ik zou altijd bottelen, al was het maar om te zien wat er gebeurd en hoe dat smaakt. Vooropgesteld dat het FG voldoende is om te bottelen. Als er nog teveel suikers zijn, kan een bottelgist de boel wellicht alsnog in het honderd laten lopen doordat het nog even lekker een eind doorvergist. Dat kan onverwachte effecten hebben in je flessen. Eventueel dan misschien eerst nieuw gist enten om te zien of er nog wat gebeurd en dan pas bottelen?

Discussie over recepten / Re: Belgisch blond gist niet v...
Laatste bericht door Lampje - Gisteren om 21:16
Citaat van: Mthijs op Gisteren om 17:41Hi, recept staat in de bijlage. Volgens recept zou begin SG 1.058 zijn en ik kwam uit op 1.060.
Vergistingsgraad zou 75% moeten zijn, ik zit nu op 65%.

Brouwdatum 14 maart, nu dus 2 weken in gistvat, gecontroleerde temperatuur bij vergisting.

Ik heb de hoeveelheid gist nagerekend en kom bij 25 liter op 13 g uit bij een gist met een vitaliteit van 100%. Heb je bij Brewfather de hoeveelheid gist opnieuw gecalculeerd? Zelf zet ik de gist meestal op gram ipv pakje. Mocht ie naar beneden afronden dan zit je nog steeds goed. Met de M47 kun je heerlijke biertjes brouwen. Heb er zelf al een behoorlijk aantal mee gebrouwen.
Brouwproces / Re: Vergistingstemperatuur/ Tr...
Laatste bericht door Koenders - Gisteren om 20:25
Nou, dat was me even schrikken. Het blijkt dat de sensor van mijn STC1000 al sinds gisteren buiten de kast hing. Je kunt je voorstellen: het bier is te warm geworden, en wel tot een temperatuur van 50 graden celcius.  :nut: Mijn bek viel letterlijk open.

Daarmee is mijn experiment dus nu eigenlijk al niet echt meer van enig nut aangezien er niets stabiel aan is en ik ook zeker niet ga proberen mijn volgende tripel weer op 50 graden te vergisten.

Verder ben ik wel benieuwd, is dit bier per definitie mislukt? Zal ik het laten afkoelen, en dan alsnog bottelen dit weekend? De gist zal alvast het loodje hebben gelegd. Mocht het geen infectie vertonen dan kan ik natuurlijk altijd nog bottelen.
En o ja, bij te weinig animo voor een bbq kunnen we wellicht ook gezamenlijk wat regelen, toch?
Beetje laat, maar beter laat dan nooit, ik hoop weer aan te kunnen schuiven dit jaar!  :beersmiley:
Discussie over recepten / Re: 1915 Courage Double Stout ...
Laatste bericht door MaartenM - Gisteren om 20:14
Vandaag op 62% vergisting (SG 1.034 vlg spindel) wat gist geprobeerd af te tappen maar was nog niet erg geflocculeerd; en drooghop toegevoegd

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.