Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Speed-bier

Gestart door Bierke, 31-03-2008 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierke

Beste brouwliefhebbers,

Stel... je wil een bier goed bier brouwen in 4 weken tijd.

Welk tijdschema naar hoofdgisting, lagering, bottelen, hergisten en rijpen op fles stel je voor?
Welke temperaturen stel je voor; koud lageren of wermer? Langer hergisten op fles en minder lang lageren?

Testfase:
Ik heb momenteel een donker bier 1 week hoofgisting en 1week en 2 dagen lageren staan. Ik wil morgen bottelen en 1 week en 2 dagen laten hergisten op fles bij 25°C. Daarna 5 dagen rijpen op keldertemperatuur.
Waaraan mag ik mij verwachten? Welke onaangename bijsmaakjes (DMS?) mag ik dan verwachten?

Ik besef echt wel heel goed dat de gouden raad is: "Geef je bier de tijd om op smaak te komen". Maar ik wil toch maar eens proberen.

Vuur maar af die reacties!!!

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Arie

Ik zou het niet doen. Ik heb ondertussen wel geleerd dat de kwaliteit van het bier alleen maar toeneemt naar mate je het een tijdje laat rusten.
Ik mocht altijd ook graag twee weken na het bottelen al beginnen met flesjes legen. :lekkerbier: Maar mij is wel gebleken dat wanneer je het bier even een poosje de tijd geeft dat het alleen maar beter wordt.

:degroeten:
Arie

Eduard

Beperk je anders tot bieren die zeer jong gedronken kunnen worden, zoals Weizen, Witbier en enkele Engelse cask-ales. De twee eerstgenoemden zijn over 4 weken zeker al wel goed te drinken, misschien zelfs al wel een week ervoor.

De-Geert

Ik zou het gewoon doen, als je bier na 4 weken nog niet "rijp" is, kan je het altijd nog laten wachten.

Zie ook:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8794.0.html

en
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8784.0.html

Bierke

Hoi allemaal,

'k Heb die twee bovenstaande linken even bekeken. 't Lijkt me dus goed te doen.
Vanavond of morgen ga ik bottelen!

Bierke wordt gedronken over twee weken!  samenvol Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt voor de reacties!

Bierke

Bierke

Beste allemaal,

'k heb het bierke zoals gepland gebotteld. 't smaakte heerlijk!
Maar met twee weekjes extra rijpen op fles is het mooi helder geworden.

Hoe langer het ondertussen kan rijpen, hoe mooier vol de smaak wordt.

Geduld is dus ook hier een mooie deugd!

Bierke

Hopmans

Als je een snel bier wilt hebben, dan moet alles op kamertemperatuur met een goede gist.

:brouwen:

RobinB

Citaat van: Hopmans op 22-04-2008  07:18 uAls je een snel bier wilt hebben, dan moet alles op kamertemperatuur met een goede gist.

:brouwen:

De bottelgist van Duvel?
;)

Hopmans

Helemaal juist.  :proost2:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.