Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe krijg ik dit bier minder zoet

Gestart door Noor, 01-05-2007 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Noor

Hallo,

op 12 maart heb ik naar recept van Noud Boogers het Li-ping rijstbier gebrouwen. Bij het recept stond vermeld, dat dit een droog, zacht bier was.
Maar mijn rijstbier is behoorlijk zoet van smaak geworden. Lekker biertje, dat wel, maar ik zou het de volgende keer toch liever minder zoet hebben.
Wat moet ik anders doen?

voor 20 liter:
3700 gr pilsmout.
1300 gr breukrijst, eerst laten koken.

20 min op 52 graden
60 min op 63 graden. Volle theelepel citroenzuur gebruikt om pH te verlagen.
15 min op 71 graden
5 min op 78 graden

1 uur gekookt met 30 gr Fuggles (in recept stond Thetner, maar ik had deze niet in huis)
laatste 15 minuten nog 35 gr Saaz toegevoegd, 6 gr sinasappelschil en 15 gr gemalen korianderzaad

Gist: Drie dagen vantevoren 1 liter giststarter met Wyeast 3787 gemaakt.

Begin SG 1057 en eind SG 1010

Op 15 april gebotteld met 100 gr suiker en 2 gr S-33 gist omdat ie zo helder was.

groetjes Noor

MO

Op zich is 1010 best aan de droge kant, maar als je nog lager wilt, zou je onderstaande kunnen proberen:

1. Je maischschema veranderen in alleen een rust (60 min) op 66 °C. Met spoelwater van 78 °C spoelen
2. meer gist toevoegen, bijvoorbeeld een (afgegoten) starter van 2-3 liter

Misschien als je het bier wat bitterder maakt, dat-i dan ook droger overkomt. Verder vind ik persoonlijk 15 g koriander nogal veel, ik denk dat je 5 g ook al prima zoudt proeven.

oranjeboombiertje

Het kan ook komen door de gist (3787 is toch Westmalle?) Ik heb weleens op een bier vergist met Westmalle gist het commentaar gekregen dat ik droger moet maischen, het eind s.g. was 1008. Westmalle gist geeft heel snel een volle(zoete) indruk.

:degroeten:
Wesley

Johannes

Als je de specificaties van bieren erop naslaat dan zul je merken dat de begin en eind SG's (dus ook de schijnbare vergistingsgraad) in sommige gevallen helemaal niets zeggen over zoet of droog. Zo kom je bieren tegen die op papier zoet zijn maar in werkelijkheid best droog en andersom natuurlijk.

Wat ook van invloed is: bitterheid / gebruikte hopsoort en koolzuurgehalte. Bier met een hoger koolzuurgehalte komt droger over dan een bier met weinig koolzuur (ook hier treden weer uitzonderingen op natuurlijk).

Overigens hebben we niks aan de receptvermelding '30 gram Fuggles' dat is bijna hetzelfde als 'een handje hop'. Sowieso zou je het alfazuurpercentage van de gebruikte hop moeten vermelden. Maar liever nog de berekende bitterheid. Wanneer je dat laatste vermeld, dan hoeven wij lezers de rekenmachine er niet bij te pakken.

Noor

Berekende bitterheid met BrouwHulp (IBU): 27

Frans007

Interessant item. Ik zat mij al af te vragen, waarom al mijn biertjes wat aan de zoete kant zijn. Ik zou graag ook eens een droog, hoppig biertje maken. Mijn gedachte was, dat er wel onvergistbare suikers in mijn wort moeten zitten (lange ketens). Dan zou het dus aan het maischproces moeten liggen. Ik volg meestal wat er in het recept staat.

Kan deze gedachte kloppen? Wat kan ik er dan aan doen?

William

Langer maischen bij lagere temperaturen en eventueel de hoeveelheid extra suikerstort verhogen als dat past bij het biertype.

Ikzelf had ook veel last van relatief hoge eind s.g. De oorzaak bleek de thermometer te zijn die in het gebied van 60-80 ºC consequent 3 ºC te laag aangaf. Dus in plaat van een 1-staps maisch bij 66 ºC deed ik een 1-staps maisch bij 69 ºC; dan wil je wel een hoog eind s.g. houden.  :(

Frans007

Hoe kwam je erachter dat je thermometer niet klopte?

Verder vind ik het altijd moeilijk de temperatuur te sturen. Ik werk met een 'Kochstar' met een elektrisch verwarmingselement onder de bodem. Als je deze uit zet, duurt het nog even voor de hitte er uit is. Verder roer ik natuurlijk goed, maar heb toch de indruk dat de temperatuur ongelijk verdeeld is. Hoe los jij dat op?

William

Een thermometer dient in smeltend ijs (ijswater) 0 ºC aan te geven en in kokend water 100 ºC. Eventueel kun je hier al een systematische afwijking mee achterhalen, vooral als je zowel bij 0 als bij  100 ºC dezelfde afwijking vind. Bij mij was de afwijking bij 0 en 100  ºC respectievelijk 1,5 en 3 ºC.

Vaker heeft de thermometer een afwijking in een bepaald temperatuurgebied en dan is het toch een kwestie van een aantal thermometers gebruiken en vergelijken.

Hier heb ik het alleen nog maar over het meten van de juiste temperatuur op een bepaalde plek. Als je niet goed kunt roeren zal de temperatuur afhankelijk zijn van de plek in jouw brouwketel. Ik probeer gewoon regelmatig te roeren en heb een Pt-100 draadje in de pan hangen die meebeweegt tijdens het roeren. Na zo'n 10 sec. roeren heb ik doorgaans een stabiele uitlezing die ik dan met 3 ºC moet corrigeren ;D

Echter ook dit staat of valt bij een goede meting.

Henielma

Met roeren is mijn ervaring dat je niet alleen moet ronddraaien maar de roerstok ook van boven naar beneden moet bewegen. Hierdoor wordt het wort onderin de ketel beter vermengt met het wort boven in de ketel.

Met het feit dat het verwarmen nog even doorgaat nadat het element uitgeschakeld is moet je rekening houden door eerder te stoppen met verwarmen. Bijvoorbeeld een halve minuut eerder stoppen met verwarmen voordat de temperatuur bereikt is.

Wat kan helpen bij het wat nauwkeuriger maischen is een elektronische thermostaat die bij Conrad te koop is voor EUR 41. Dit type UT-100 is al vaak op het forum genoemd en werkt prima. Deze thermostaat kan je tussen het stopcontact plaatsen en de stekker van de ketel. Deze thermostaat is naar mijn ervaring erg nauwkeurig en heeft een temperatuurweergave met een resolutie van 0,1 ºC. Volgens mij is de nauwkeurigheid in het maisch temperatuurbereik plus minus 0,5 ºC.

halikidee

Ikzelf heb ook een elektrische kochstar en stop met verwarmen 2°C eerder dan dat de eind temp moet zijn.
En als de temperatuur niet verder gaat, dan roer ik na 5 min nog een keer om de laatste hoeveelheid restwarmte te verdelen.
Dit levert meestal nog een 0,5°C op.

Ik zat er wel over te denken om bij Conrad een elektrische termostaat aan te schaffen, maar deze wou ik gebruiken om het spoelwater mee op temperatuur te krijgen dmv een dompelaar.
Goed idee om dit ook voor de kochstar te gebruiken.
Bedankt hiervoor.

Frans007

Wat een goeie tips! Leuk dat er meer met de Kochstar brouwen. Ik dacht dat dat vrij uitzonderlijk was. Nog één vraag: wat is een pt-100 draadje?

William

Citaat van: Frans007 op 18-06-2007  21:27 uWat een goeie tips! Leuk dat er meer met de Kochstar brouwen. Ik dacht dat dat vrij uitzonderlijk was. Nog één vraag: wat is een pt-100 draadje?

Ik weet niet of dit de juiste naam is maar zo noem ik de draad die ik als temperatuursensor gebruik. Dit is een gevlochten draadje met aan het uiteinde een temperatuursensor waarbij ik de andere uiteinde in een multimeter stop -> en voila, de temperatuur wordt gemeten! (goed of met een afwijking)

Vergelijkbare Topics (7)

24529

Reacties: 4
Gelezen: 1961

1798

Gestart door MO

Reacties: 26
Gelezen: 11806

35574

Gestart door steyr540

Reacties: 9
Gelezen: 2806

27639

Reacties: 14
Gelezen: 11347

16040

Reacties: 6
Gelezen: 5289

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.