Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier met alleen late hoptoevoegingen

Gestart door Gerb, 26-04-2007 13:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Ik zit net even te kijken naar een van de Amerikaanse recepten voor de Nationale Thuisbrouwersdag,  Een  van de recepten is een IPA met een wel heel apart hopschema.
CiteerTony's recipe for the conference beer uses a late-hop addition technique that Jamil Zainasheff wrote about in the May/June 2006 issue of Zymurgy ("Late Hops: The Secret to hoparoma and Flavor").

Het recept:
For 5 gallons using a 6.5-gallon or greater boil.
9.0 lb (4 kg) Pale Malt (2-row)
3.0 lb (1.4 kg) Munich Malt
1.0 lb (0.45 kg) Crystal 40L
0.5 lb (0.22 kg) Cara-Pils Dextrine Malt
2.0 oz (57 g) Summit Pellet Hops, 19.0% alpha acid (20 min.)
2.0 oz (57 g) Summit Pellet Hops, 19.0% alpha acid (10 min.)
2.0 oz (57 g) Summit Pellet Hops, 19.0% alpha acid (5 min.)
1.0 oz (28 g) Summit Pellet Hops, 19.0% alpha acid (Dry Hop)
1 tsp. Irish Moss (15 min.)
Yeast: White Labs WLP002 English Ale Yeast or Wyeast 1968 London ESB Yeast

Ik kan me voorstellen dat het bier een enorm hoparoma heeft, maar nauwelijks bitterheid. Heeft iemand zoiets wel eens geprobeerd en wat waren de resultaten? Het bier zal jong gedronken moeten worden want als de hoparoma's verdwijnen blijft er een leeg, zoet biertje over.

Oscar

Citaat van: Gerb op 26-04-2007  13:02 uIk kan me voorstellen dat het bier een enorm hoparoma heeft, maar nauwelijks bitterheid.

Dat valt nog wel mee, want het is wel hop van een dikke 19%  :o Als ik de bitterheid bereken kom ik op een slordige 100 IBU/EBU  :proost2:
En dan heb ik de dry hop niet meegerekend

Johannes

't Blijven rare jongens die Amerikanen. Tsja, wat zou 20 min. hopkoken doen (qua bitterheid)? Deze hop heeft ook wel een belachelijk hoog alfazuur percentage.

Oscar

Citaat van: Johannes op 26-04-2007  13:20 uTsja, wat zou 20 min. hopkoken doen (qua bitterheid)?

Nou, de alfazuren lossen zeer snel op, daarna zullen deze voor een deel isomeriseren. Ik kan me dan indenken dat er dan ook een scherpe hop-zurig smaakja aan het bier komt. Tsja en of dit lekker is..? :weetniet:

Gerb

Onderstaand plaatje laat zien dat je hoprendement  bij 20 minuten koken laag uitvalt wat natuurlijk logisch is. Ik snap niet wat de achterliggende reden hiervan is. Het enige wat ik kan bedenken is een tijdswinst.

Caspar

Gerb,

Omdat je zo idioot veel hop toevoegt zal het bier toch bitter zijn en blijven, ondanks dat je verhoudingsgewijs niet efficient met je Alpha zuurtjes omspringt.

Eenmaal opgelost in het bier, zullen ze niet meer verdwijnen. rendement is wel bagger, maar het hoparoma is natuurlijk overweldigend  >:D. Zie het als iemand die met een brouwzaalrendement brouwt van 35%, hij moet 2x zoveel mout toevoegen... maar uiteindelijk is het SG hetzelfde als iemand die 70% behaalt.

PS zo idioot veel is het inderdaad niet, het %alpha is zeer extreem 19%

Herman

Vergelijk het met 0 min hoppen, dat geeft ook een fantastisch effect (zonder het geknoei van koudhoppen). Ben overigens wel benieuwd of die summit ook een lekkere smaak heeft. Het is een zgn dwerghop die blijkbaar op het veld geplukt wordt, itt andere soorten (bron)

Gerb

Citaat van: Caspar op 26-04-2007  14:19 uPS zo idioot veel is het inderdaad niet, het %alpha is zeer extreem 19%
Als ik het bereken kom ik op 103 IBU uit, dus het is zeker wel een bitter bier.

Dit lijkt me een leuke insteek voor een experiment: hop 2 worten tot dezelfde bitterheid. De ene met een traditioneel hopschema en de andere met alleen late hoptoevoegingen. Daarna zal de laatste het meeste aroma hebben, maar de bedoeling is dan om de bitterheid te beoordelen.

Walter

Ik heb eigenlijk een gerelateerde vraag: kan er mij iemand een goed commercieel voorbeeld geven van een bier waarbij dry hopping wordt toegepast? Ik speel al even met het idee om eens een biertje te gaan dry hoppen maar weet niet goed wat dit van smaak gaat geven.

MO

Orval

Arabier (dolle brouwers)

De meeste van de Engelse bitters/best bitters/ordinary bitters

Walter

Hmm, die Orval beviel me wel  :proost:

Ik ga er me nog eens enkele halen om de hoppigheid goed te leren kennen  ;D  :elifant:

Caspar

Gisteren een Arabier gedronken. Nou, daar was echt geen vleugje hoparoma in te herkennen. Waarschijnlijk had ik een hele ouwe of zo  :-\.

Verder zit er een soort onaangename anijsachtige smaak aan de gist, deze kwam ook terug in Boskeun. Hou het maar lekker op een Orvalletje.  :proost:

Walter

Ik heb me gisteren laten vertellen dat het Poperings Hommelbier ook wel iets is, alleen weet ik niet of die ook dryhoppen.  :weetniet:

MO

Ik heb eens gelezen dat het Hommelbier de ene keer wel en de andere keer niet wordt gedrooghopt.

Drents Hopbier

Citaat van: Gerb op 26-04-2007  15:04 uAls ik het bereken kom ik op 103 IBU uit, dus het is zeker wel een bitter bier.

Als ProMash het berekent, wordt het 165 IBU. Als ik het bereken komt er meer dan 200 uit. Blijft nog de vraag wat maximaal mogelijk zou zijn.

Hopbier

Gerb

Nou ik weet niet hoe jij het berekent maar bij mij komt het toch echt op 103 uit. Ik heb de Amerikaanse maten aangehouden en ook de mouten erin gezet. Welk rendement heb je aangehouden?

Ik begrijp dat niemand ooit alleen maar late hoptoevoegingen heeft gebruikt? Ik ga het toch op mijn brouwlijstje zetten om nog eens uit te vinden.

Herman

Ik kom ook rond de 170 ibu uit bij 80% eff en Generic. Ik begrijp dat jij Garetz gebruikt?

Drents Hopbier

Citaat van: Gerb op 27-04-2007  18:19 uNou ik weet niet hoe jij het berekent maar bij mij komt het toch echt op 103 uit.
Hangt kennelijk van tijdstip van berekening af. Nu rekent ProMash 137 IBU en ikzelf 163 IBU. Bij maischen 70 % rend. zodat s.g. 1068 wordt. Wat ProMash voor hoprendement berekent, weet ik niet.
Ikzelf ging uit van 15, 8.8 en 5 % bij resp. 20, 10 en 5 minuten meekoken (bij s.g. 1068.

Hopbier

Gerb

Ik ben er nooit echt ingedoken, maar nu zie ik dat ik altijd Rager gebruik. Die geeft dus standaard te lage waarden begrijp ik? Wat ik begrepen heb is dat het Garetz of Tinseth is?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.