Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Glutenvrij bier: kiembakken geschikt om zelf te mouten?

Gestart door De-Geert, 17-01-2007 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

De-Geert

Brouwland heeft nu 2 kiemapparaten in zijn assortiment:
http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=19&id=2734&lsttype=new&dt=22
en
http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=19&id=2735&lsttype=new&dt=22

Zouden die geschikt zijn voor zelf mouten?

Om de vraag "waarom zelf mouten, dat kan de mouterij veel beter" voor te zijn. Ik wil proberen glutenvrij bier te maken, en daarvoor moet je zelf mouten. Volgens mij wordt dit een lastig/langdurig project, dus alle hulp is welkom.

Pieter.

Johannes

Volgens mij voldoet een plastic bak ook wel. Wat wil je mouten, Sorghum?

De-Geert

Ik ben nu aan het experimenteren met Quinoa en Boekweit, gewoon in plastic bakjes. Volgens mij zou ik wel Sorghum moeten hebben, maar dat heb ik nog nergens kunnen vinden.

Fons

Citaat van: De-Geert op 17-01-2007  14:17 uIk wil proberen glutenvrij bier te maken, en daarvoor moet je zelf mouten
Als het bier glutenvrij moet worden betekent dit dat er geen eiwitten in het bier zitten.
Nu zorgen juist de eiwitten voor de schuim.
Wordt het een soort champagne-bier?

Johannes

Oscar

Ik heb de glutaner van brouwerij huyghe geproefd, en deze had inderdaad een slechte schuimkraag en de bitterheid deed denken aan tonic/Spa.
Dus een glutenvrij bier wordt wel een wat "leger" dan een moutbier.

SiriS

Beste De Geert,

Vol verbazing lees ik deze topic, want de diverse aannames zijn weer eens niet nix:

Gluten is een bepaald soort eiwit (gliadine en glutenine welke met name voorkomen in tarwe, spelt haver, gerst en rogge) waar mensen allergisch voor kunnen zijn. Niet alle eiwitten in een graan zijn gluten (bv enzymen). Nu bestaan er bier soorten welke van sorghem (=gierst) mout worden gebrouwen, maar sorghem/gierst mout heb ik nog nergens in Nederland kunnen vinden. Deze bieren schijnen troebel te zijn en zeer goed te schuimen. Dat een sorghembier per definitie "leger" zal worden heeft meer te maken met de beheersbaarheid van het brouwproces dan met het gebruik van dit type graan. Teff (geen graan) zal ook zeer geschikt zijn voor een gluten vrij bier, echter hier is denk ik nog zeer weinig ervaring mee op het gebied van bier.

Interessante gedacht kan natuurlijk ook zijn dat je gierst/teff niet gaat eesten maar gebruik maakt van bloem/meel mengsel in water, dit verwarmt om het zetmeel te verstijfselen en daarna zelf enzymen toevoegd.

Groet, SiriS

De-Geert

Citaat van: Fons op 17-01-2007  21:06 uAls het bier glutenvrij moet worden betekent dit dat er geen eiwitten in het bier zitten.
Dit klopt niet helemaal, zoals Siris al aangaf zijn gluten een groep eiwitten die met name in Tarwe, Rogge en Gerst (en nog wat dingen) zitten. Het is dus zaak deze grondstoffen te mijden. Maar gelukkig zijn er genoeg "graanachtigen" met eiwitten en zonder gluten.

Ik heb die Glutaner geproefd, en dat is een soort slappe pils met weinig bitterheid (gelukkig is hop wel glutenvrij) en body. Het is niet echt mijn doel om pils te maken, maar juist iets ander. Mongozo Quinoa is ook glutenvrij, maar mag niet zo genoemd worden omdat het in een normale brouwerij gemaakt wordt, en er dus (een zeer geringe) kans  is op besmetting. Dit bier komt al aardig in de richting van een prima glutenvrij bier.

In Engeland is er "Green's Gluten Free Beers" (www.glutenfreebeers.co.uk), ik heb daarvan de "Endeavour" geproefd. Die was echt wel lekker. Alleen is dit merk moeilijk verkrijgbaar in Nederland, en errug duur.

Ik heb wel wat Amerikaanse sites gevonden van mensen die glutenvrij brouwen en met name Sorghum en Boekweit worden gebruikt, dus daar wil ik mee beginnen.

Citaat van: SiriS op 17-01-2007  22:11 uInteressante gedacht kan natuurlijk ook zijn dat je gierst/teff niet gaat eesten maar gebruik maakt van bloem/meel mengsel in water, dit verwarmt om het zetmeel te verstijfselen en daarna zelf enzymen toevoegt.
Zeker een interessant idee, alleen om wat meer smaak en kleur te verkrijgen moet er volgens mij wel iets geëest worden. Misschien kan zo'n meel-water mengsel wel als een soort basisbeslag gebruikt worden en een soort "speciaalmout" voor de kleur en smaak.....zeker interessant.

Teff is misschien overigens ook een potentiele grondstof, alleen dat heb ik ook nog niet gevonden (wel in meel-vorm overigens). Verder is Sorghum niet hetzelfde als gierst, maar het lijkt er volgens mij wel op.

EtP

Citaat van: De-Geert op 17-01-2007  14:17 uZouden die geschikt zijn voor zelf mouten?

Ik heb zelf kiembakken gebouwd van plasticbakken. Hier heb ik een rooster in gemonteerd. Onder dit rooster vul ik met water en 2 bruisstenen, zodat het kiemgoed wordt belucht.

Mvg Edwin

Hans VH

Ondertussen al iemand meer ervaring met glutenvrij bier? Zelf gebrouwen wel te verstaan?

Of waar kan men eventueel mout van sorghum of boekweit vinden?

De-Geert

Goede vraag. Ik ben er eerlijk gezegd niet heel erg meer mee bezig geweest.
De mout is volgens mij gewoon niet te krijgen.
Briess malting verkoopt volgens mij wel Sorghum syrup, maar dat is geen mout. En in Amerika.

Vergelijkbare Topics (7)

24130

Gestart door harrie v`t veld

Reacties: 4
Gelezen: 2341

43604

Reacties: 7
Gelezen: 1163

10037

Reacties: 18
Gelezen: 8374

41312

Reacties: 163
Gelezen: 19381

33998

Gestart door Vinifera

Reacties: 5
Gelezen: 1700

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.