Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met Hopfenfox

Gestart door Jacques, 12-04-2022 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Gisteren heb ik met forumlid Hophenfox (voor vrienden Marijn  ;) ) gebrouwen.
Marijn heeft een Hopfengott 15L. Deze brouwautomaat is niet meer te koop begreep ik van Marijn. Wel is een 30 liter variant te koop.

Zoals bij veel andere hobbybrouwers waar ik de laatste tijd op bezoek ben geweest is er buiten gebrouwen. Marijn kan dat onder een overkapping doen, dus een regenbui kan de pret niet drukken. Terwijl wij gisteren aan het brouwen waren scheen de zon en dat is uiteraard prettig.

De brouwdag verliep voorspoedig. Het is een poging tot het klonen van Juicy Punch van brouwerij Fontaal, een NEIPA dus. In de stort veel pilsmout, havervlokken en carapilsmout. Het recept had Hopfenfox samengesteld aan de hand van informatie die hij elders gevonden heeft op het internet. Door mij is een suggestie gedaan tot aanpassing van het maischschema van het recept (50 min bij 66°C in plaats van 60 min bij 66°C en als extra een stap van 20 min bij 72°C.
Er is aangezuurd spoelwater gebruikt met een temperatuur van 90°C.

Tijdens het brouwen is de pH in de gaten gehouden met een digitale pH-meter die ik meegenomen had. Ook is het verloop van de vergisting gevolgd met een digitale refractometer.

De berekeningen die Brewfather vooraf gemaakt heeft van de pH klopte behoorlijk goed. Aan  het begin van het koken is oude gistslurry toegevoegd. Deze dient als gistvoeding. Door toevoeging van melkzuur is de pH op 5,09 gebracht.

We hadden een hoger rendement dan Hopfenfox gemiddeld heeft. Dit komt waarschijnlijk door wat fijner schroten dan Hopfenfox gebruikelijk doet en de 72°C stap.
Tijdens het koken was een goede eiwituitvlokking waarneembaar.

Als je op een foto klikt krijg je de foto groter te zien.

Jacques

Vervolg 1 Brouwen met Hopfenfox.

Marijn wil de overlooppijp binnenkort afsluiten omdat deze in de weg zit bij het roeren in de ketel. Ook hij heeft gemerkt dat roeren in de ketel voor een veel hoger rendement zorgt.

Het zoete wort trekt bijen aan...

Het spoelwater van 90°C is aangezuurd met melkzuur. Gisteren was ik de lift die de korf omhoog heeft gehouden tijdens het spoelen. Ook dit kan bijgedragen hebben aan het hogere rendement dat we hadden.

Jacques

Vervolg 2 brouwen met Hopfenfox.

De bostel gaat naar de kippen en de geit achter in de tuin.

De hop is pas na het koken toegevoegd aan het wort bij 80°C. Een ander gedeelte van de hop zal gebruikt worden bij het koudhoppen. Hophenfox gebruikt een rvs hopspider.

Al het water dat gebruikt wordt bij het koelen van het wort wordt opgevangen. De eerste liters zijn het warmst. Deze wordt apart gehouden voor het reinigen van de ketel. Het overige koelwater is gebruikt voor het opvullen van een vijver en voor het begieten van planten in de tuin.

Jacques

Vervolg 3 Brouwen met Hopfenfox.

Er is gekoeld met een dompelkoeler. Er ontstaan lagen met een verschillende temperatuur. Onder is het veel koeler dan boven. Door met de koeler te bewegen vermengen de verschillende lagen. Het verschil tussen de onder- en bovenkant kan aanzienlijk zijn. Dit is één van de dingen die ik geleerd heb door met anderen te brouwen. Zelf had ik nooit zo in de gaten omdat ik toen ik nog een dompelkoeler gebruikte bij mijn Braumeister altijd de pomp aanzette. Dit zorgt voor een goede vermenging van het wort en voor een snellere koeling.

Hopfenfox gebruikt een zeefje voor het uitfilteren van hopdeeltjes uit het afgekoelde wort.

De onderkant van de ketel was lichtjes aangebrand. Marijn vertelde dat dit gebruikelijk is. Met wat schoonmaakazijn was het snel weggepoetst.
De ketel is verder gereinigd met het warme water uit de koeler en het middel Subliem White van de Action, een middel dat ik ook regelmatig gebruik voor reinigingsklusjes. Let wel goed op dat je de White versie koop en niet de Color. Color is sterk geparfumeerd en dat wil je niet...

Jacques

Jacques

Hopfenfox

Dank je wel Jacques, leuk uitgebreid verslag van een soepele brouwdag. Behoorlijk wat opgestoken, en sympathiek dat je het over het terras uitstorten van het geschrote mout niet hebt vermeld  ;D Grappig dat op de foto's de ketel nóg kleiner lijkt dan ie al is!

Behalve het tussentijds meten van SG en pH (wat ik allebei nooit doe), vond ik ook de uitleg over Brewtan en Antioxin verhelderend. Benieuwd of ik van die laatste ook iets ga terugproeven straks. Zoals ik tegen Jacques zei: in commerciële bieren proef ik vaak afzonderlijk rood en blauw, in de mijne proef ik paars.

De vergisting begon om middernacht al en as we speak is het SG al van 1061 naar 1044 gedaald. Dat komt wel goed.

joenedu

Altijd interessant om mee te lezen en om foto's te zien, bedankt!

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 12-04-2022  15:15 uDe vergisting begon om middernacht al en as we speak is het SG al van 1061 naar 1044 gedaald. Dat komt wel goed.

Misschien vind je het leuk om het recept te delen en de grafiek van de vergisting te delen over een paar dagen. Er is in ieder geval één man voor...  :D

Hopfenfox

Het recept plaats ik hier vast. Ik heb op het blog van Frontaal alle berichten over de versies van hun Juice Punch gelezen en gekeken hoe ze van v1 tot v8 zijn gegaan. Uiteindelijk heb ik de moutstort van hun v8 genomen en de hopstort van v6. Dit weekend ook op BrewCabin de ultieme gids voor de NEIPA gelezen en zijn moutstort en hopstort lijken bijna als twee druppels water op die van Frontaal. Lijkt dus een prima recept. Om oxidatie te voorkomen heb ik een repeteerspuit gekocht zodat ik bij het bottelen een stap richting de bottelemmer kan skippen. De twee keer koudhoppen ga ik samenvoegen om oxidatie te minimaliseren. Toevoegen als hoofdvergisting bijna op zijn eind is en temperatuur naar 14,5 graden om hopcreep te minimaliseren (zie BrewCabin).

NEIPA Juice Punch V6 met V8 stort
Hazy IPA

5.9% / 14.5 °P
Hopfengott 15 liter
69.3% efficiëntie (bleek dit keer 75% dus hoger SG en meer liters in vat)

Batchvolume: 11 L (12 in gistvat)
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 12.46 L
Spoelwater: 4.51 L @ 90 °C (aangezuurd)
Totaal water: 16.97 L
Kookvolume: 14.59 L
SG voor koken: 1.049 (1.051)
Kenmerken
Begin SG: 1.059 (1.061)
Eind SG: 1.014
IBU (Tinseth): 30
BU/GU: 0.51
Kleur: 6.7 EBC

Maischen
Temperatuur — 66 °C — 50 min
Temperatuur — 72 °C — 20 min
Temperatuur — 76 °C — 2 min

Mouten (3.116 kg)
2.337 kg (75%) — The Swaen GreenSwaen Pilsner — Graan — 3.7 EBC
623 g (20%) — The Swaen PlatinumSwaen Oat Flakes — Graan — 0 EBC
156 g (5%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC

Hop (144 g)
32 g (13 IBU) — Amarillo 9.2% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
32 g (17 IBU) — Citra 12% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
20 g — Amarillo 9.2% — Koudhop — dag 3
20 g — Citra 12% — Koudhop — dag 3
20 g — Amarillo 9.2% — Koudhop — dag 7
20 g — Citra 12% — Koudhop — dag 7

Diversen
6.8 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% — Maischen
1.8 g — Canning Salt (NaCl) — Maischen
1.4 g — Epsom Salt (MgSO4) — Maischen
4.4 ml — Lactic Acid 80% — Maischen

Gist
Lallemand (LalBrew) Verdant IPA 77%

Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 3 dagen

Waterprofiel Ca2+  114 Mg2+  15 Na+  69 Cl-  193 SO42-  89 HCO3-  180

https://www.brouwerijfrontaal.nl/blog/juice-punch-v6
https://www.brouwerijfrontaal.nl/blog/juice-punch-v8
https://www.brewcabin.com/hazy-ipa/

JanDeGraaff

Heel leuk om te lezen en ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Hopfenfox

Vandaag gebotteld, prachtig licht strogeel van kleur en erg fruitig van geur en smaak. De iSpindel zat onder de gistresten wat de afwijkende metingen verklaart. De hop creep is wel duidelijk waarneembaar in de grafiek. Uiteindelijk geëindigd op SG 1.015 en dus 6% ABV.

Jacques

Een nette vergistingsgraad.

Ben je niet bang dat de hopcreep nog een tijdje doorgaat?

Hopfenfox

Nee, hij was al een ruime week een puntje per dag of twee dagen er af aan het snoepen en nu drie dagen constant. En bovendien relatief laag in de bottelsuiker gaan zitten met 5,5 gram per liter. Past wel bij de stijl. Eind SG ook zoals verwacht. Ik vertrouw er op, maar zal gushers en bommen hier eerlijk melden  ;D

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 24-04-2022  21:04 uNee, hij was al een ruime week een puntje per dag of twee dagen er af aan het snoepen en nu drie dagen constant. En bovendien relatief laag in de bottelsuiker gaan zitten met 5,5 gram per liter. Past wel bij de stijl. Eind SG ook zoals verwacht. Ik vertrouw er op, maar zal gushers en bommen hier eerlijk melden  ;D

Het kan een hele tijd duren (maanden) voordat je hopcreep merkt...

Hopfenfox

Vandaag de eerste opengetrokken en hij is bijzonder geslaagd. Mooi van kleur, heerlijk van geur en smaak. Ik ben tevreden. Eens zien hoe lang we het oxidatiespook op afstand kunnen houden.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 04-05-2022  22:00 uEens zien hoe lang we het oxidatiespook op afstand kunnen houden.

Mijn ervaring is dat het oxidatiespook bij bieren gebrouwen met Antioxin SBT stevig afgeschrikt wordt.

Nu is het nog afwachten wat er met het koolzuurgehalte gaat gebeuren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.